Muita joilla diagnoosina kakssuuntainen?
Miten ja millä lääkityksellä oireet pysyneet kurissa? Onko enemmän masennus vai maniapainotteinen. Itellä lääkityksenä lamictal. Tuntuu tällä hetkellä toimivalta. Kokeiltu myös litoa ja abilifyta. Eivät sopineet. Hankalat sivuoireet molemmista.
Kommentit (25)
Mulla ei ole diaknoosia, mutta olen itse päätellyt sairastavani tätä, nykyään jo lievempänä. Millaiset sinulla oireet näyttäytyvät, kertoisitko vähän elämästäsi?
Mulla oli eka maniajakso alkuvuodesta. Sitä ennen masennusjaksoja ainoastaan. Meillä on useampi lapsi, joten elämä välillä haastavaa oman sairauden ja jaksamisen suhteen. Työelämässä en ole ollut pariin vuoteen.
ap
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 13:07"]
Mulla oli eka maniajakso alkuvuodesta. Sitä ennen masennusjaksoja ainoastaan. Meillä on useampi lapsi, joten elämä välillä haastavaa oman sairauden ja jaksamisen suhteen. Työelämässä en ole ollut pariin vuoteen.
ap
[/quote]
Mitä teit maniassa? Entä miltä tuntui ja miltä tuntuu masennuksessa?
Itsellä on sillain että maniassa jännitän kokoajan, silloinkin kun lepään on kroppa jäykkänä, unen tarve vähenee, energiaa ja ideoita riittää, rahaa kuluu, olen voittamaton ja paras ihminen maailmassa. Masenuksessa olen väsynyt, näökäinen ,nukun paljon ,en jaksa mitään, ei kiinnosta mikään, en muita mitään, ryven itsesäälissä kun en saa aikaiseksi mitään, olen itkuherkkä, maailman paskin ihminen jonka olisi helpompi kuolla..sitten muistan että tämä on vaihe ja menee ohi, haen mieheltä lohtua ja odotan taas sitä energiaa.
Tiedä sitten onko tämä normaalia tunteiden kulkua vai sairaus, mutta jotenkin vaikea ajatella että kaikilla olisi näin mäkinen tunnerata..itsellä tämä menee muutaman kuukauden jaksoissa, joskus puolen vuoden ja joskus vain viikon..
Masennuspainotteinen/sekamuotoinen, bipo 2. Nyt lito testauksess, saa nähdä. Kovin lälääkeresistenttiä tuntuu olevan.
Just noita samoja oireita kuin sulla nro:5. Unentarve väheni ja oli energiaa vaikka muille jakaa. Olo oli kuitenkin myös tosi ärtynyt ja levoton. Mulla oli psykoottinen mania.Kuvittelin että mua vainotaan ja mulla oli sekä näkö että kuuloharhoja. Ei mukava olotila. Masennuskausina olo taas ihan hirveä ja synkkä. Itsemurha-ajatuksia ym.
ap
20-vuotias bipo nainen täällä.
Viimeisimmän maniajakson aikana hakeuduin hoitoon ja sain diagnoosin, nyt on oireet pysyneet hallinnassa lääkityksellä. Syön Olanzapinia (mielialaa tasaava) ja Lyricaa (ahdistukseen).
apua! mun pojalla on hyvälaatuinen lapsuusiän epilepsia, johon hän syö lamictalia.
ei kyllä mitenkään nostata mielialaa hänellä ainakaan.
Nostan vielä ja kyselen lääkkeistä että mitä teillä muilla kakssuuntaisen diagnoosin saaneilla on käytössä?
ap
Mulla Depakote (valproaatti sodium on siinä vaikuttava aine) mielialantasaajana ja toimii todella hyvin. Minulla ei ole ollut mitään sivuoireita tästä lääkkeestä. Jos meinaa mennä manian puolelle, niin lisäksi pieni annos Abiflyta. Onneksi en sitä tarvitse usein, en edes joka vuosi. Depakotea jatkuvasti.
Vielä Depakote tyyppi lisää, että vaikka alavireisyys oli mulla ajallisesti hallitsevampi ennen lääkitystä, niin mulla ei mitään syviä masennuksia. Sen sijaan maniat meinas karata totaalisesti käsistä, silloin kuin iskivät. Käsittääkseni tuo Lamictal on parempi, jos masennukset voimakkaampi oire.
Miten lapsesi reagoivat sairauteesi huonoina aikoina?
Seroquel on toiminut loistavasti itselläni, aikamoinen kasa lääkekokeiluja alla. Diagnoosi ollut 20vuotta. Maniapainotteinen psykoottinen bipolaari, joka vanhemmiten muuttunut enemmän masentelevaksi. Siihen ssri jonka määriä säätelen voinnin mukaan (about puolen vuoden välein nostoa ja laskua vähän)
Lääkkeillä vain mielialan aaltoilua jaksoissa.
Ei lääkitystä.
Masennuskausi ja hypomania vaihtelee, tähän saakka pysynyt aisoissa jotenkuten kun nyt tiedostan asian. Pelkään silti, että hypomania muuttuu joskus maniaksi.
Toki lapset reagoivat. Varsinkin sairaalajaksoihin. Mulla oli pitkä sairaalajakso alkuvuodesta. Lapset reagoivat kukin omalla tavallaan. Nuorin oli esim.tosi tyytyväinen kun tulin kotiin ja oli tosi kiinni mussa. Toiseksi nuorin huusi ja raivosi ja käyttäyty muuten huonosti. Vanhimmat lapset reagoivat vähiten.
ap
Minulla bipolaari 1 ja kaikki lääkkeet kokeiltiin, mikään ei sopinut. Olen ollut lääkkeettä nyt 6 vuotta, vain lievää masennusta ja hypomaniaa ollut sen jälkeen. Pärjään kunhan nukun riittävästi, vältän stressiä ja harrastan aktiivisesti liikuntaa.
Mulla kävi just noin nro:17. Mulla oli ensin hypomania joka muuttui sit kunnon maniaksi ja sit päädyinkin sairaalaan.
ap
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 22:04"]Mulla kävi just noin nro:17. Mulla oli ensin hypomania joka muuttui sit kunnon maniaksi ja sit päädyinkin sairaalaan.
ap
[/quote]
Kauanko sulla oireili hypoina?
Mulla on koko aikuisikäni ollut pari kertaa vuodessa vauhtijakso. Laihdun, urheilen, ryyppään, poltan ketjussa, saan kaikenlaisia ideoita ja kohta kalenteri on töynnä menoja. Rahaa kuluu, sehän on selvä. Sitten hiipii masennus, ystöviin en pidä yhteyttä, välttelen kaikkia, syön liikaa ahdistukiseeni ja lihon, laskut jää maksamatta ...
Nyt asiat paremmin kun jotenkin aina tiedostan että tää on nyt tätä ja koitan vaan kestää sen yli .. Viimeks hypo kesti ehkä 2 viikkoo enkä saanu aikaseks mitään erikoista .. :)
Ennen oli asiat pahemmin kun en tajunnu miks oon tällane enkä tuntenut itseeni
Toimiiko lamictal hyvin epilepsiaan. Aika jännä että lääke on kahteen noin erilaiseen vaivaa..Muistankin lukeneeni pakkausselosteesta että käytetään myös epilepsiaan.