Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yo- ja rippilahjat

Vierailija
20.05.2015 |

Mitä aiotte ojentaa tänä vuonna? Rahaa; paljonko? Jotain pysyvää; mitä?

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 14:11"][quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 13:50"]

Mitä ihmettä mä en tosiaankaa odota mitään satoja euroja edes läheisimmiltä ihmisiltä, kuten isovanhemmilta ja kummeilta. Oikeestiko jotku saa esim 300e? Mä saan yhteensä kaikilta ehkä 300. T. Ylioppilas

[/quote]

Sain aikoinaan mummolta 300-400e yo-lahjaksi, rippilahjaksi ehkä 200e jos oikein muistan. Ja en todellakaan oleta että olisin saanut, mutta tämä on mummolla tapana (enkä todellakaan ole ainoa lapsenlapsi). 
[/quote]
Täällä ois mummoa alapeukutettu rajusti.

Vierailija
2/42 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettikää että jos 5hlö perhe menee juhliin jossa on ruoka+kakkukahvit, niin 50e ei ole kuin 10e/naama. Eli ihan minimi minusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keltainen seteli on pienin, mitä kehtaa lahjaksi antaa. Eli viiskybää annan rippilapselle ja ei-läheiselle ylioppilaalle. Läheinen/lähisukulainen yo saa satasen tai enemmän, omasta rahatilanteesta riippuen.

Ja antaa pihien alapeukuttaa, sehän ei maksa mitään.

Vierailija
4/42 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin juuri omilleni ja valmistun ensi keväänä ylioppilaaksi. Itse ainakin arvostan rahaa lahjana, summasta riippumatta. Opiskelijabudjetilla se kuoreen livautettu 20 euroakin tuntuu yllättävän paljolta! :)

Varsinkin läheisten kannattaa vähän kysellä, mille juhlittavalla oikeasti olisi käyttöä. Minulla on esimerkiksi astioita hyvinkin riittämiin, mutta sen sijaan mm. paistinpannuista pulaa. Rippilahjaksi sain vieraammilta serkuilta korurasian. Oli yllättävä, mutta minulle mieluisa ja tarpeellinen lahja!

Koriste-esineiden ja korujen kohdalla kannattaa hieman harkita, ellei sellaisia erityisesti ole toivottu. Kunkin maku on aika yksilöllinen, eikä kaikilla ole Aalto-maljakolle käyttöä...
Lahjat sopeutetaan tietenkin omaan budjettiin ja kyllä minun juhliini ainakin on varsin tervetullut täysin ilman lahjaakin! :)

Vierailija
5/42 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 11:30"][quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 11:11"]Rahaa toivovat. Rippilapselle 100 e, yo:lle 200 e.
[/quote]
Miks ihmeessä alapeukut?
[/quote]

Aika isot nuo mainitsemasi summat. Ehkä siksi tullut alapeukkuja?

Vierailija
6/42 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

annan kummilapselle lahjaksi just niin paljon kuin hän ansaitseekin. Jos tuli L.n paperit, voihan sitä iloita. Miten HÄN on muistanut vastavuoroisesti kummiaan elämän aikana,onko edes tekstarilla koskaan itse onnitellut kummia, vai ei? itse en saanut mitään onnittelua omana synttärinäni. Ehkä voin kortin lähettää jos ei ole muuta ohjelmaa sille päivälle mulla. Eivät nuo näytä olevan mitään lahjaihmisiä muutenkaan, ohittaavat yleensä minunkin juhlat joten tuskin edes välittäävät lahjoista.

Vierailija
7/42 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En missään nimessä anna naapurin lapselle tms 50 euroa rippilahjaksi! Siis maksaisin itseni kipeäksi siitä hyvästä, että nuori on ollut viikon leirillä? Huh heijaa!

Ylioppilaalle 50 e on sopiva lahja, jos kyseessä on läheinen. Jos vain hyvänpäivän naapuri tai ystävän lapsi, ehkä 30e.
Ja rippilahjaksi 20-30e. Kummilapselle voin ostaa sen ristin, rannekellon tms muistoksi, mutsa en tosiaan maksa leirille osallistumisesta maltaita!

Vierailija
8/42 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 16:09"]Keltainen seteli on pienin, mitä kehtaa lahjaksi antaa. Eli viiskybää annan rippilapselle ja ei-läheiselle ylioppilaalle. Läheinen/lähisukulainen yo saa satasen tai enemmän, omasta rahatilanteesta riippuen.

Ja antaa pihien alapeukuttaa, sehän ei maksa mitään.
[/quote]

Kai tiedät, että keltainen seteli on 200 e. Taisit tarkoittaa oranssia/ruskeaa seteliä.

Vierailija
9/42 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon miettinyt mikä olis hyvä summa siskolle yo-lahjaksi...? Olen työtön joten suuria summia en pysty laittamaan.

Vierailija
10/42 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö jokainen laita rahaa oman varallisuutensa ja anteliaisuutensa puitteissa. Toiset arvostavat näitä juhlia eri tavalla. Esimerkiksi itse en ajattele että rippilahja on lahja jostain kesäleirille osallistumisesta vaan se on iso etappi nuoren elämässä. En ole kovin uskonnollinen, mutta mielestäni se on arvokas hetki nuorelle, siksi olen valmis panostamaan kummilapseni lahjaan. Toki läheiselle antaa anteliaampia lahjoja, kuin jollekin naapurin lapselle.

Vierailija
11/42 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 13:50"]

Mitä ihmettä mä en tosiaankaa odota mitään satoja euroja edes läheisimmiltä ihmisiltä, kuten isovanhemmilta ja kummeilta. Oikeestiko jotku saa esim 300e? Mä saan yhteensä kaikilta ehkä 300. T. Ylioppilas

[/quote]

Itse sain yhteensä 2000e omista juhlistani. 

Vierailija
12/42 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 11:30"]

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 11:11"]Rahaa toivovat. Rippilapselle 100 e, yo:lle 200 e. [/quote] Miks ihmeessä alapeukut?

[/quote]

Ehkä siksi, että suurin osa ei lahjo noin suurilla summilla. Meillä on lähipiirissä ollut näitä juhlia ja vaikka kyseessä on ollut varakkaita perheitä ja erittäin hyvin toimeentulevia henkilöitä, erittäin läheiset ovat antaneet max 100 euron lahjoja ja vähän vähemmän läheiset sellaisia noin 50 euron lahjoja. Joku lähellä asuva vanha tuttu voi käväistä kutsumattakin ja tuoda vaikka vain ruusun, ei muuta.

Vierailija
13/42 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko yeidän mielestä ok antaa 50 euroa pomon lapsen ylppäreihin? Itseasiassa ei olis ees tohon varaa mut en tiedä voiko ton vähempääkään viedä. Harmittaa ylipäätään koko kutsu kun ei olis varaa yhtään!

Vierailija
14/42 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylioppilaalle ajattelin laittaa 50e, rippilapselle 30e. Ovat perhetuttuja. Olen kotiäiti.

Vierailija
15/42 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalle YO-pojalleni annan rahaa niin paljon kuin vain voin, toivottavasti edes saan sen 200e kasaan juhlien laittamisen jälkeen. Kaikkein mieluiten maksaisin ajokortin vihdoinkin.

Vierailija
16/42 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin laittaa vain 20e . 50e on ihan liikaa mun taloudellisessa tilanteessani. Ja tietysti siis kortti ja ruusu kuitenkin.

Vierailija
17/42 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 11:17"]Rahaa, sukulaissuhteestä/läheisyydestä riippuen 50-300€. Omalle kummipojalle ajattelin ensi viikolla laittaa yo-lahjaksi 250e. Naapurin tytölle 50e
[/quote]
Ja nääkö summat ei oo huikeita??

Vierailija
18/42 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sellainen ajatus näistä rahasummista, että haluan tukea nuoria heidän rahatilanteessaan. En kieri itse rahassa, mutta sen verran ansaitsen, että silloin tällöin rippilapselle 100 ja ylioppilaalle 200 eivät vie katuojaan. Ymmärrän että kaikki eivät anna näin paljon. Toisaalta tiedän rikkaita, jotka ei halua tukea nuorta kuin muutamalla kympillä. Niin kumpi tapa toimia on silloin alapeukkujen arvoista? Eikös köyhän perheen juhliva päivänsankari riemuitse jos hän saa rahallista tukea?
t. ensimmäinen vastaaja, joka on kerännyt anteliaisuutensa vuoksi monta alapeukkua

Vierailija
19/42 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 11:16"]Kirjoitin 6 vuotta sitten ja paras valmistujaislahja aterinsetti. Iso laatikko jonka sisällä oli 10 veitsen, haarukka, lusikkaa, pikkuhaarukkaa ja pikkulusikkaa. Lisäksi siinä oli liemikauhaa, salaattihaarukkaa yms. Tuli tarpeeseen kun muutin omaan asuntoon. Lisäksi kivoja lahjoja ovt olleet kahvinkeitin, astiasto, laadukas paistinpannu ja kattila, vedenkeitin... Kaikki tuikitarpeellisia ja ne olisin kuitenkin jossain vaiheessa joutunut hankkimaan. Raha ja lahjakortit ovat myös hyviä lahjoja. Korut on hyviä myös mutta ne on vähän riskiostoksia. Ei koskaan tiedä onko mieluisia tai tuleeko käytettyä...
[/quote]
Aika vitun kallis joku aterinsetti, jos ei ihan lasten muovisia anna.

Vierailija
20/42 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 11:43"][quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 11:30"][quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 11:11"]Rahaa toivovat. Rippilapselle 100 e, yo:lle 200 e.
[/quote]
Miks ihmeessä alapeukut?
[/quote]

Koska noi summat on aika huikeita.
[/quote]
Ok, en sitten anna enää sellaisia. Älkää sitten valittako kun oman kullannuppunne onnittelukuoresta löytyy kymppi. Hyvin omintunnoin käärin rahani jatkossa itseeni. Yritetty on. Nimittäin auttaa muita. Mut jos ei kelpaa, niin ok.