Peräaukon haavauma, en kehtaa mennä lääkäriin
Kuukauden päivät oon kärsinyt kivusta, mutta hävettää ajatuskin että jonkun pitää katsoa ja koskea sinne. En pysty. Miten haavauman voisi parantaa itse?
Kommentit (73)
Jos tämä mitään auttaa tai lohduttaa, voin hoitajana kertoa että potilaita ei tule ajateltua samalla tavalla tutkiessa/hoitaessa kuin mitä ihmisiä ajattelisi vapaa-ajalla. Aivot ovat siis eräänlaisessa työmoodissa siellä, takapuolesi tai vaivasi ei aiheuta minkäänlaista reaktiota tunnetasolla tai muutenkaan vaan se on vain työn tekoa ammattilaiselle. Jos potilaana tuon ymmärtää samoin kuin hoitajana (ei onnistu aina hoitajiltakaan potilaan asemassa) niin voisi helpottaa sitä harmia mikä tällaisissa tilanteissa voi olla tutkittavalla. Rohkeasti vain kaikki kyseisestä vaivasta kärsivät lääkäriin, kyllä te siihen pystytte kun vain pakotatte itsenne varaamaan ajan.
Fissuurasta olen itse kärsinyt 2 vuotta. Tuli synnytyksen yhteydessä.
Vaiva on siis kroonistunut. Uloste on pakko pitää erittäin pehmeänä, muutoin haava repeää ja homma alkaa taas alusta. Itse otan 12g pussin runsaan nesteen kanssa joka ikinen aamu. Ei voi jättää väliin yhtäkään.
Mikäli haava repeää ja lihas menee spasmiin, käytän nifedipiini-voidetta, joka on reseptin takana tilaustavaraa.
Olen jonossa sfinkterotomiaan..
Tsemppiä, kannattaa mennä lääkäriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko lääkärin pakko tutkia, voisiko vain kirjoittaa reseptin. Ei pysty edes tutkimaan kun sattuu..
Eiköhän se kannata tutkia. Voi vaatia myös leikkausta, jos tilanne on tarpeeksi hankala.
Mulla tuli noita haavaumia aina toisinaan, olivat kyllä ihan sairaan kipeitä. Kävin sitten lääkärissä, sain lähetteen leikkaukseen, ja pääsin vaivasta eroon. Suosittelen.
Mitäs poppakonsteja se lääkäri sitten teki ja keksi, jos vaiva käynnin jälkeen saatiin kuriin? Siihen ei vielä tullut selvitystä.
Oma uusiutuva pefhaavauma kuroutui ihan bepanteenilla aikanaan umpeen. Ja hetkellinen herneen kokoinen pukamakin käväisi vain kuukauden päivän kiusaamassa. Toki nuo enteilevät että vaivoja voi tulla toistekin. Mieheni on joutunut kaksi kertaa menemään ulkoisen pukaman takia lääkäille ja siellä se puhkottiin. Ei ole hänellä noiden kahden käynnin jälkeen uusinut.
Vierailija kirjoitti:
Se tutkimus kestää max pari minuuttia ja sitten se on ohi. Palkitse itsesi sen jälkeen pullalla. Lääkäri näkee ihmisten pyllyjä koko ajan, hänelle se ei ole mikään juttu.
Tiedän pari psykiatria jotka valitsivat erikoistumisalan sillä perusteella, ettei siinä tarvitse tehdä aukkohommia.
Mutta yleislääkäriä eli tk-lääkäriä eivät ammottavat aukot pelota.
Scheriproct auttoi itselläni pieneen haavaan. Helpotuksen tunne on välitön.
Mene vaan sinne lääkäriin jos ei kotihoidolla parane, koska jos haava tulehtuu niin lopputulos voi olla vielä pahempi ja joudut joka tapauksessa menemään. Lääkärit ovat nähneet paljon muitakin vaivaisia pyllyreikiä ennenkin ja on ne "nolotkin" vaivat vaan hoidettava.
Vierailija kirjoitti:
Fissuurasta olen itse kärsinyt 2 vuotta. Tuli synnytyksen yhteydessä.
Vaiva on siis kroonistunut. Uloste on pakko pitää erittäin pehmeänä, muutoin haava repeää ja homma alkaa taas alusta. Itse otan 12g pussin runsaan nesteen kanssa joka ikinen aamu. Ei voi jättää väliin yhtäkään.
Mikäli haava repeää ja lihas menee spasmiin, käytän nifedipiini-voidetta, joka on reseptin takana tilaustavaraa.
Olen jonossa sfinkterotomiaan..
Tsemppiä, kannattaa mennä lääkäriin.
Huom. eli 1pss 12g pegorionia päivittäin.
Tärkeintä on pitää se puhtaana ja kuivana, huolehtia että kakka tulee pehmeänä ulos ja harrastaa ilmakylpyjä. Siis oot monttu paljaana niin paljon kuin voit ja vältät istumista. Et pyyhi paperilla vaan peset vedellä ja taputtelet kuivaksi ja tuuletat.
Ellei Bepanthen auta, kokeilet kuurin Scheriproctia, joka myös hiukan puuduttaa.
Mutta aikuisten oikeasti pitkittyessään tuo vaiva kroonistuu ja pahenee. Siinä voi jo muhia mrsa tai olla solumuutoksia.
Eihän ole Sinus Pilonidalis? Googlaa.
Eli nyt ei sitte kakkostella hetkeen?
Kiitos tsemppaavista viesteistä! Välillä tuntuu että on aivan yksin tällaisten ongelmien kanssa.. Koitan rohjeta huomenna aamusta soittamaan aikaa, tälle päivälle tuskin enää saa.
Sitä se anaaliseksi aiheuttaa. Kikkelis kokkelis.
Vierailija kirjoitti:
Tärkeintä on pitää se puhtaana ja kuivana, huolehtia että kakka tulee pehmeänä ulos ja harrastaa ilmakylpyjä. Siis oot monttu paljaana niin paljon kuin voit ja vältät istumista. Et pyyhi paperilla vaan peset vedellä ja taputtelet kuivaksi ja tuuletat.
Ellei Bepanthen auta, kokeilet kuurin Scheriproctia, joka myös hiukan puuduttaa.
Mutta aikuisten oikeasti pitkittyessään tuo vaiva kroonistuu ja pahenee. Siinä voi jo muhia mrsa tai olla solumuutoksia.
Eihän ole Sinus Pilonidalis? Googlaa.
Scheriproctia ole käyttänyt kolme viikkoa. 4vk maksimi mitä saa käyttää. Ei ole paise, haavan näkee peilillä, kuin peräaukon reuna olisi viilletty mattopuukolla auki yhdestä kohtaa. Repeää joka kerta verenvuodon kera kun käy asioilla.
En itsekään kehtaisi. Valitettavasti
T. Setä 30v
Scheriproct Neo auttaa minulle. Puikot ovat ummetukseen, mutta pakkauksen salva on mahtava apu puhdistetun pyllyn haavoille. Pakkauksessa on asetin, jolla saa voidettaa syvemmälle. Itselläni, jolla välillä vuotavat ja kivuliaat haavaumat, paranivat parissa, kolmessa päivässä. Suosittelen kokeilemaan. Ja sitten lääkäriin. jos vaivat ei parane kotikonstein.
Vierailija kirjoitti:
Se voi olla myös klamydia.
Tai herpes. Se tulee toisille nimenomaan peräaukkoon.
Vierailija kirjoitti:
Se on heidän ammattin valintansa.
Mä olen pahan fisteliongelman kanssa joutunut juoksemaan lääkärissä ja hävettähään se välillä. Mutta kuitenkin kipu ja muut siihen liittyvät ovat vielä pahempia. Onneksi sentään minutkin on leikattu nukutuksessa jalat levällään, en ole siis itse tajunnut sitä.
Juuri näin. Kannattaa hoitaa peräpään haavaumat kuntoon ettei tule fisteleitä joita on paljon vaikeampi hoitaa ja voidaan tarvita useampi leikkaus.
Vierailija kirjoitti:
Eli nyt ei sitte kakkostella hetkeen?
Mene hoitoon, please 🤮
Miksi minä olen kehdannut jo lapsesta asti 🤔