Peräaukon haavauma, en kehtaa mennä lääkäriin
Kuukauden päivät oon kärsinyt kivusta, mutta hävettää ajatuskin että jonkun pitää katsoa ja koskea sinne. En pysty. Miten haavauman voisi parantaa itse?
Kommentit (73)
Varsinaisesti mikä siinä hävettää, että on tullut muusta kuin ulostamisesta??
Aivan uskomaton asenne taas. Pitää vaan kärsiä kotona kun ei kehtaa ajatellakaan että lääkäri katsoo "sinne" (lausutaan mumisten katse varpaisiin tumma puna poskilla)
Luuletko oikeasti että sinulla on maailman ainoa perse eikä sellaisen olemassaolosta kerrota lääkiksessä?
Jos anuksesta pitäisi poistaa hamsteri tai kesäkurpitsa niin sitten voisi vähän nolottaa.
Vierailija kirjoitti:
Aivan uskomaton asenne taas. Pitää vaan kärsiä kotona kun ei kehtaa ajatellakaan että lääkäri katsoo "sinne" (lausutaan mumisten katse varpaisiin tumma puna poskilla)
Luuletko oikeasti että sinulla on maailman ainoa perse eikä sellaisen olemassaolosta kerrota lääkiksessä?
Jos anuksesta pitäisi poistaa hamsteri tai kesäkurpitsa niin sitten voisi vähän nolottaa.
Helpottiko olosi?
Minä otin tujauksen konjakkia ennen lääkärille menoa kun pelotti ja nolotti. Kävin yksityisellä gastroenterologilla. Tsemppiä👍
Ap tässä. Tulin kertomaan että lääkärissä on nyt käyty ja siitä selvittiin! Jännitin turhaa, lääkäri oli asiallinen ja homma hoitui nopeasti. Sain oikean rasvan haavauman hoitoon, jospa se sillä paranisi. Kiitos kaikille tsempeistä, luin niitä vielä odotushuoneessa 😄
Ei tietoakaan mitä juuri sinun tilanteessa pitää tehdä, itse olen parantanut haavani pitämällä ne puhtaana ja sivelemällä niihin Abilar pihkavoidetta. Saa apteekista.
Pihkavoiteella on myös saatu estettyä jalan amputointi.
"Kolarin terveyskeskuksessa on äskettäin pelastettu pihkahoidolla vanhuksen jalka amputaatiolta. Bakteeriviljelykokeissa on osoitettu pihkavoiteen estävän MRSA-bakteerin kasvua makuuhaavoissa, jotka ovat pitkään hoidoissa olleiden vanhusten paljon kärsimystä aiheuttava vaiva."
https://www.kaleva.fi/pihkavoide-ja-toukkahoito-ovat-paluuta-alkulahtei…
Päivitetääs tilannetta. Nitrovoide paransi haavauman, nyt olen menossa poistattamaan sisäiset peräpukamat.
Peräpukamat on aiheuttanut haavauman, ne vuotaa verta ja kipuilee, peräaukko menee spasmiin eli jännittyy, sitten uloste tulee väkisin jännittyneestä aukosta repien haavan limakalvoon..
Jospa nyt vaivat poistuisi.
Ap
Itsellä kirjaimellisesti repesi hanuri kun ummetuksen jälkeen pusersin valtavan tiiliskiven pönttöön. Verta vaan tiputti vähän perään. Parani parissa viikossa päivittäisellä vesisuihkuttelulla ja kuivaksi taputtelulla ja bepanthenilla. Toki jos näin ei ole tehnyt ja se on päässyt jotenkin kroonistumaan niin lääkäriin.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä kirjaimellisesti repesi hanuri kun ummetuksen jälkeen pusersin valtavan tiiliskiven pönttöön. Verta vaan tiputti vähän perään. Parani parissa viikossa päivittäisellä vesisuihkuttelulla ja kuivaksi taputtelulla ja bepanthenilla. Toki jos näin ei ole tehnyt ja se on päässyt jotenkin kroonistumaan niin lääkäriin.
Minulla kävi sama, verta tuli vessahommien jälkeen monena päivänä. Taisi parantua täysin kolmessa viikossa mutta kyllä siinä jo vähän ehti hermostua.
Hienoa että ap:n ongelmaan löytyi syy ja hoito. :)
Kokemus muutaman vuoden takaa. Ei ne lääkäritkään aina asiallisesti suhtaudu. Itselläni iski yllättävät vatsavaivat pääasiassa ummetusta ja välillä taas ripulia että vessassa joutu pahimmillaan juoksemaan muutaman minuutin välein. Tätä kun oli jatkunut kolmisen viikkoa iskivät myös peräpään vaivat peräaukko oli todella kipeä jopa yskiminen ja aivastaminen tuntui aiheuttavan kipua siellä. Verta tuli myös todella paljon ja ulostaminen oli todella kipeää. Aloin miettiä onko nämä pukamia vai syöpä ja muuta kauheaa. Olin tuolloin hieman alle 40 vuotias ja mies. No varasin ajan terveyskeskukseen. En kehannut ajanvarauksessa kertoa peräpään vaivoista kerroin vain vatsavaivat. No lääkäriin meno päivä sitte koitti. Jumalaton häpeä iski kun lääkärini oli kaunis ja todella nuoren vastavalmistuneen näköinen nainen. Hän oli alkuun ystävällisen oloinen kysellessään ja tutkiessaan vatsavaivojani. Kun vihdoinkin sais sanottua myös peräpään vaivoista lääkäri meni vaivautuneeksi sitten hän jotenkin vihaisen näköisenä tiuskaisi jotain. En enää muista mitä hän sanoi mutta teki kyllä heti selväksi että peräpään vaivoista ei tarvi enempää puhua. Sain kuitenkin lääkkeitä joiden ansiosta vatsavaivat loppuivat parissa viikossa. Verenvuoto ja kivut kuitenki jatkuivat apteekin ilman reseptiä saatavista pukama lääkkeistä huolimatta. No varasin sitten ajan yksityiseltä lääkäri asemalta ja halusin mieslääkärin. No minut vastaanotti noin ikäiseni mieslääkäri joka onneksi suhtautu vaivaani asiallisesti ja ihmetteli myös aikaisemman lääkärin käytöstä. Paita piti riisua ja vatsa tunnustettiin ja kuunneltiin. Tämän jälkeen sain laskea housut ja kääntyä polvet koukussa kyljelleen ja lääkäri katsoi jollain muoviputkella peräaukkooni. Tutkimus kesti kauan ja oli epämukavaa todella kipeän peräaukon takia. Lääkäri totesi että pukamia on paljon ja useat vuotavat. No tältä asialliselta lääkäriltä sain resepti lääkkeet jolla vaiva alkoi helpottaa. Ei silti poistunut ihan kokonaan. Olen yleensä saanut TK sta hyvää apua enkä aliarvioi nuoria naislääkäreitä. Mutta tämän kyseisen käytös oli kyllä todella törkeää. Varsinkin kun itteäkin vaiva hävetti ja siitä kertominen oli vaikeaa ja tietenkin myös pelko jostain syövästä huolestutti.
Vierailija kirjoitti:
Miten olet yrittänyt hoitaa asiaa? Sekin riippuu ihan mikä tuon aiheuttaa. Luulisi olevan jo parantunut itsekseen. Onko tulehtunut tai joku hiiva/bakteeri ylläpitämässä. Nyt varaat itelles sen lääkäriajan. Perut jos ehtii parantua. Pukamavoiteet/supot on yksi jota kannattaa kokeilla. Puhtaana pito. Sinkkivoide auttaa kutinaan jos sellaista on. Mutta saattaa olla myös oire jostain pahemmasta jos kotihoito ei auta. Siellä voi olla onkalo syvemmälle ja se vaatii muutakin kuin kotona ihmettelyä.
Pukaman hoitomja haavauman hoito on eri asia.Molempiin on omat lääkkeet, väärällä hoidolla haavauma pahenee.
Minä menin ekalla kerralla lääkäriin ja sain jotain voidetta. Sen jälkeen olen käyttänyt Natusan sinkkivoidetta (kun en kehdannut mennä uudestaan ja sitä sattui olemaan kaapissa ja kokeilin). Sehän paransi haavauman yhtä hyvin kuin lääkärin määräämä voide. Mutta mikä tärkeintä, olen oppinut miten haavaumia ei tule enää: pesu pelkän vessapaperin käytön sijaan ja pitkäaikaisen istumisen välttämäminen. 👍👍👍
Mutta sulle suosittelen kuitenkin sitä lääkäriin menoa, koska kipu voi tarkoittaa tulehdusta.
Sairaalassa sisätautiosastolla oli naapuripedissä päälle kasikymppinen mummo, jolla epäiltiin suolistoverenvuotoa.
Tiesin vallan mainiosti mitä tutkimusta verhon takana tehdään.
Mummo vain kommentoi päälle "olisivat ne nyt voineet sentään pyyhkiä!"