Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi vainaja pestään ja tukka kammataan arkkuun?

Vierailija
19.05.2015 |

Eikö se ole ihan sama, miltä näyttää, kun mullat heitetään päälle? Onko se joku vanha uskomus??

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse on vainajan kunnioituksesta. Voisihan sen ruumiin heittää kuoppaan ilman kallista arkkuakin, mutta asia halutaan hoitaa arvokkaasti.

Vierailija
2/9 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä ainakin haluan näyttää hyvältä arkussanikin. T. Jonna

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi varsinkin aiemmin on ollut mahdollisuus hautajaisten yhteydessä nähdä vainaja, jättää viimeiset jäähyväiset.

Vierailija
4/9 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vainajat yleensä laskevat kuolemanhetkellä alleen, siksi pestään. 

Vierailija
5/9 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niin haise ja on siisti jos omaiset haluaa nähdä.

Vierailija
6/9 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun veli haudattiin lämpöisissä ja pehmeissä vaatteissa peiton alle. en ite osallistunu vaatteiden valintaan millään tavalla mutta omaa surutyötä kyllä auttoi ja edisti se et pysty ees jollain tasolla tuudittautumaan että se rakas on "turvassa" ja hänen olotila olisi siinä arkussa hyvä jos olisi hengissä. Mun mielestä sillä on siis merkitystä miten se vainaja haudataan. Asiaa toki puoltaa seki että juuri ennen vainajan talvihautaan saattamista pääsimme vielä hyvästelemään ennen kuin arkku suljettiin joten hänet oli valmisteltu eli pesty puettu ym., ja tapaturmaisen kuoleman vuoksi näkyvät vammat, ruumiinavausjäljet ym. Oli pesty ja peitetty. Meni nyt kyl iha ohi aiheen mut aloin itekki oikee miettii et mikä merkitys sillä puunaamisella on

Vierailija
7/9 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vainajia pestä, jos jotain eritettä on se pyyhitään pois, tukka kammataan että omaisten on kivempi hyvästellä.

Vierailija
8/9 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä haluan, että mut haudataan rikkinäiset alushousut jalassa ja tukka sekaisin. Miksi hautaamisesta pitää tehdä jotain yli- imelää, jos vainajan elämä ei muutenkaan ole ollut mitään erikoisen hienoa?

Vierailija
9/9 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taloudellisinta olisi käyttää avoimia joukkohautoja, täyttyessään vainajat poltettaisiin jolloin tulisi lisää tilaa. Suomen ilmastossa ei paljoa haisisikaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi yhdeksän