Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sähköpyörä, olisiko kokemuksia?

Vierailija
20.01.2022 |

Erityisesti kaupunkiajoon työmatkoja varten hankkisin. Onko ollut hyvä ostos, kestävä jne? Millaista suosittelet ja mitä taas pitää välttää?
Mistä edukkaimmin?

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos pyörää pitää huoltaamuutamalla satasella vuodessa niin jossain on jotain pahasti vialla. Oma pyöräni tarkistettiin 200km jälkeen, kuului hintaan. 2 vuoden kohdalla päivitettiin ohjelmisto ja Boschin moottori. Todettiin ettei muuta huollettavaa ole. Tosin ei ole ketjujakaan vaan Carbon Drive hihnaveto nabavaihteilla.

Kahdessa vuodessa vain  200 km ja huolto Takuuseen???? :) odotahanTakuun loppumista niin huolltot ja päivitykset maksaa 200---400€/vuosi, akusto maksaakin pyörän hinnan jos enää saatavillakaan! Akut vanhenee ja menettää varauskykyään kuten sähköautoissakin! Pakkasella saattaa tulla ongelmia jos akku jäähtyy liikaa.

Ei mitään järkeä ostaa vähiin ajoihin sähköpyörää.

Sähköpyörät lähinnä liikunta-/terveysrajoitteisille huonokuntoisille henkilöille.

Vierailija
42/50 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse päädyin tavalliseen pyörään. Pyörä on huomattavasti helpompi ja halvempi huoltaa eikä akustakaan tarvitse repiä stressiä. Kunnonkin kannalta tavallinen pyörä on parempi.

Tätähän aloituksessa kysyttiin...?

Useampikin kaveri hankki uuden tavallisen pyörän samaan aikaan kuin itse investoin sähköavusteiseen. Kaikilla meillä oli ajatus, että lisätään fillarointia töihin (jokaisella matkaa noin 10 kilsaa suuntaansa). Itse fillaroin lumettomana kautena noin 50 % työmatkoista (eli vähintään 2 päivänä viikossa), nämä luomufillaroijat ehkä kerran tai kaksi kesässä.

Miksi näin? Jos matkassa on yhtään isompia ylämäkiä - kuten minun ja kavereideni työmatkoissa on - voi sähköavusteisen pyörän ajamisen raskautta helposti säätää, eikä välttämättä hikoile paljoa. Itsellä ainakaan ei ole aikaa käydä töissä suihkussa (kuten joskus vuosia sitten töihin fillaroidessa aina kävin). Kotiin ajaessa voi sitten ajaa itseään säästämättä.

Toki jos työmatka tai ylipäätään ajo on muutamia kilsoja tasaisella maalla, niin luomufillarilla pärjää ihan hyvin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse hankin sähköpyörän ennen kesää ja tätä ennen satunnaisesti jaksoin mankeloida peruspyörällä töihin. Matkalla on kuitenkin sen verran ylämäkiä että useammin loppupeleissä meni mieluummin autolla kuin pyörällä. Tämä sähköpyörä on ollut kyllä paras ostos ikinä ja nyt on tullut poljettua enemmän kuin monena vuotena yhteensä. Itse löysin pyöräni täältä: https://sportspro.fi/paras-sahkopyora-vertailu/

Vierailija
44/50 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taivaan lahja!

Oikeassa sähkiksessä moottori on keskellä ja sähköosat Shimano, Bosch tai Yamaha. Parilla tonnilla sellaisen saa. Älä osta mummomallia jos et ole vammainen.

Varo kertakäyttöpyöriä (fitnord ja vastaavat)

Brose on luonnollisempi polkea kuin shimano, bosch tai yamaha, jotka kaikki olen testannut, ne on vähän turhan hätäisiä. Brose on jopa vanhempi saksalainen auto-osien tomittaja kuin bosch ja wikin mukaan melkein joka toisessa maailman autossa on jotain Brosen valmistamia osia. Brosen tehokkaimmassa 250w sähköpolkupyörien moottorissa on myös enemmän vääntöä kuin noissa edellä mainituissa. Mm. Specialized, Gasgas, SRAM ja Fantic käyttää Brosea. Hyviä noi kaikki on mutta itse päädyin Broseen testattuani ne kaikki aika huolellisesti.

Vierailija
45/50 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä kannattaisi hankkia?

Joo varastaminen mietityttää kun liikun alueilla työkseni jossa vaikka ja mitä. Uskaltaako..?

Itse asiassa uutisten mukaan sähköpyöriä ei varasteta niin paljon kuin luulisi verrattuna normipyöriin, koska niiden jällleenmyynti on erittäin haastavaa ilman niitä spesifisiä akkulatureita jotka ne pyörät vaatii.

Vierailija
46/50 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Odottaisin, että kertyy kokemusta talvikäytössä. Olen kuullut, että kammet ovat irronneet, vanteet vääntyneet ja akut levinneet. Kalliiksi tulee, jos vertaa sähköttömään. Takuuseen toki voi mennä, mutta tällä hetkellä saattavat joutua kasaamaan erikoisempia kokoonpanoja, kun koronan vuoksi aivan kaikkia osia ei ole saatavana.

Höpöhöpö. Viime tammikuussa yli 30 asteen pakkasilla sähköfillari oli ainoa kulkuväline millä liikkuminen sujui ongelmitta kun auton akku hyytyi totaalisesti. Ainoa ongelma liittyi kuskin naaman suojaamiseen ajoviimalta ja pakkaselta. Fillarin tekniikka toimi tammikuun pakkaset moitteetta.

Vierailija
47/50 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta on että avustuksen loppuminen 25km/h on hieman alimitoitettu, voisi hyvin olla 30. Toisaalta itselleni ei ole kovin tärkeää päästä mahdollisiman kovaa vauhtia. Alamäkeen rullaten huiput ovat olleet 55km/h ja vesi valui silmistä!

Jenkeissä avustus saa olla 20 mph asti, eli 32 kmh. Kannattaa siis vaihtaa siihen jenkkisofta sisälle.

Ja antaa fillarin takuun ja vakuutusehtojen raueta + varautua että poliisin bongatessa pamahtaa sakot ja fillarin luokitus muuttuua jollain se on liikennevakuutettava, jos meinaa sillä vielä julkisessa liikenteessä liikkua. Valintoja, valintoja.

Vierailija
48/50 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oman kokemukseni mukaan "lailliset" sähköpyörät ovat hiukkasen alitehoisia. Ylämäkeen joutuu vääntämään tosissaan ja tasaisella huippunopeus jää vajaaksi. Nämä siis verrattuna perinteiseen hikimankeliin. Eli itse katselisin sellaista "rekisteröitävää" versiota jos olisin hankintaa miettimässä. 

Riippuu pyörästä. Itselläni on 85 nm vääntävä moottori ja sillä pääsee vaivattomasti jyrkkiä mäkiä ylös 25 km/h. 

Vierailija
49/50 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköpyörällä pääsee kovempaa ja aikaa säästyy. Poljin vuosia 10 km työmatkan tavallisella 21 vaihteisella ja matkaan ei 30 minuuttia. Sähköpyörällä työmatka kestää noin 17 minuuttia jos poljen tavallisesti enkä lujaa.

Vierailija
50/50 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taivaan lahja!

Oikeassa sähkiksessä moottori on keskellä ja sähköosat Shimano, Bosch tai Yamaha. Parilla tonnilla sellaisen saa. Älä osta mummomallia jos et ole vammainen.

Varo kertakäyttöpyöriä (fitnord ja vastaavat)

Millainen on sähköpyörien mummomalli, jota ei siis mielestäsi kannata ostaa "jos ei ole vammainen"? Entä jos ei ole vammainen, mutta alkaa lähestyä mummoikää?

Oma tavallinen pyöränikin on lähinnä mallia mummo, eli napavaihteinen jalkajarrullinen peruscitypyörä, ja sellaiseen olen tottunut. Haluaisin lähivuosina kelvollisen ja kohtuuhintaisen sähköpyörän, kun jo nyt pitemmät matkat ja jyrkät mäet ottavat voimille. Joten kävisikö minun kaltaiselleni myös se mummomallinen sähköpyörä?

-eri

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kahdeksan