Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sähköpyörä, olisiko kokemuksia?

Vierailija
20.01.2022 |

Erityisesti kaupunkiajoon työmatkoja varten hankkisin. Onko ollut hyvä ostos, kestävä jne? Millaista suosittelet ja mitä taas pitää välttää?
Mistä edukkaimmin?

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Odottaisin, että kertyy kokemusta talvikäytössä. Olen kuullut, että kammet ovat irronneet, vanteet vääntyneet ja akut levinneet. Kalliiksi tulee, jos vertaa sähköttömään. Takuuseen toki voi mennä, mutta tällä hetkellä saattavat joutua kasaamaan erikoisempia kokoonpanoja, kun koronan vuoksi aivan kaikkia osia ei ole saatavana.

Ihapaskaa päästää. Kohta 10 vuotta alaa seuranneena, kesät talvet sähköpyöräilleenä.

Vierailija
22/50 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman kokemukseni mukaan "lailliset" sähköpyörät ovat hiukkasen alitehoisia. Ylämäkeen joutuu vääntämään tosissaan ja tasaisella huippunopeus jää vajaaksi. Nämä siis verrattuna perinteiseen hikimankeliin. Eli itse katselisin sellaista "rekisteröitävää" versiota jos olisin hankintaa miettimässä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ameriikassa on kokemusta sähkötooleista, kelpaisko sellaanen?

Vierailija
24/50 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos pyörää pitää huoltaa”muutamalla satasella” vuodessa niin jossain on jotain pahasti vialla. Oma pyöräni tarkistettiin 200km jälkeen, kuului hintaan. 2 vuoden kohdalla päivitettiin ohjelmisto ja Boschin moottori. Todettiin ettei muuta huollettavaa ole. Tosin ei ole ketjujakaan vaan Carbon Drive hihnaveto nabavaihteilla.

Ketjut ja molemmat rataspakat saa vaihtaa joka vuosi jos polkee työmatkaa ja lisäksi menee jarrupaloja, keskiöitä, polkimia ja renkaita. Kyllä niistä pari sataa kertyy vuodessa töineen. Siis ihan sähköttömälläkin pyörällä. Sähköpyörän kaikki osat ovat kovemmalla rasituksella suuremman painon ja kovemman poljinvoiman sekä vauhdin johdosta.

Vierailija
25/50 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oman kokemukseni mukaan "lailliset" sähköpyörät ovat hiukkasen alitehoisia. Ylämäkeen joutuu vääntämään tosissaan ja tasaisella huippunopeus jää vajaaksi. Nämä siis verrattuna perinteiseen hikimankeliin. Eli itse katselisin sellaista "rekisteröitävää" versiota jos olisin hankintaa miettimässä. 

Niin no, kyllähän spandex-pyöräilijöiden lisäksi myös useimmat kevytkulkuisella fillarilla painavat työmatkapyöräilijät menevät tasamaalla kovempaa kuin sähköavusteinen 25 kmh. Idea kai on että siinä vaiheessa kun avustus loppuu alat itse polkea tosissasi. Useimmiten sentään on ylämäkeä, umpihankea tai vastatuulta, jolloin sähköstä on etua.

Vierailija
26/50 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin et kun oon kova pennkiurheilija. Et pitäiskö vaihtaa sähkötuoliin?

Vierailija
27/50 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme jo noita ollut, maastoon tehtyjä täysjoustopyöriä. Aluksi oli moottoreissa ongelmia kovassa käytössä, nykyiset mallit kestää paljon paremmin ja takuu korvaa uuden jos hajoaa. Osta merkkipyörä jossa peruslaadukkaat osat. Mieti tarvitsetko jousitusta, useimmissa ainakin edessä on jousitus. Se on myös yksi huoltokohde n 150e per vuosi.

Opettele perushuollot tekemään itse, renkaan vaihto ja paikkaaminen, ketjujen vaihto, se on helppo homma kun hankit työkalut ketjun katkaisuun n 20e. Talvella nastarenkailla ajat joilla pito kuin hiekkatiellä ajaisi.

Erittäin mukava harrastus joka vie mennessään. Mutta varoitan että se vie mennessään ja kohta huomaat katselevasi maastokäyttöön soveltuvaa pyörää toiseksi pyöräksi ja ehkä ilman sähköä olevaa olevaa maantie/hiekkatie käyräsarvista, niin minulle kävi. Pyöriä kertyy talliin. Ja kyllä ne maksaa jotain mutta minulle ne tuntuu puoli ilmaisilta kun vertaan motorsporttiin, pyöräily on käytännössä kuluton harrastus mospoon verrattuna jonka kustannukset on erittäin kovat matalallakin tasolla harrastettuna.

Vierailija
28/50 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos pyörää pitää huoltaa”muutamalla satasella” vuodessa niin jossain on jotain pahasti vialla. Oma pyöräni tarkistettiin 200km jälkeen, kuului hintaan. 2 vuoden kohdalla päivitettiin ohjelmisto ja Boschin moottori. Todettiin ettei muuta huollettavaa ole. Tosin ei ole ketjujakaan vaan Carbon Drive hihnaveto nabavaihteilla.

Ketjut ja molemmat rataspakat saa vaihtaa joka vuosi jos polkee työmatkaa ja lisäksi menee jarrupaloja, keskiöitä, polkimia ja renkaita. Kyllä niistä pari sataa kertyy vuodessa töineen. Siis ihan sähköttömälläkin pyörällä. Sähköpyörän kaikki osat ovat kovemmalla rasituksella suuremman painon ja kovemman poljinvoiman sekä vauhdin johdosta.

Hitto mitä romuja nää nykyset vehkeet. Kaheksankyt luvun mummomankelilla polen eikä siihe tartte vaihtaa juuri koskaan mitään.

Vierailija
29/50 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähemmälle jää pavun ja potun tarve, kun sähkö riittänyt hyvin.

Eli jopa ruuassa säästää.

Vierailija
30/50 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin syy miksi osat kuluvat on monissa itsessään. Ylämäkeen vedetään raskaimmalla vaihteella täydellä teholla.

Mä oon kesästä saakka polkenut työmatkat. Parasta on se ettei hikoile ja pukeutumalla menee kelillä ku kelillä. Yhteen lukkoon ei oo luottamista. Akku aina irti ja lataaminen vain lämpöiselle akulle. Mulla on kaupunkipyörä mutta nyt jälkikäteen voisin harkita maastopyörää leveämmillä renkailla talvea ajatellen. Niihin lokasuojat ja tavaratelineet. Oman pyörän teloin juuri liukkaalla kaatumalla. Pyörä menee omasta vakuutuksesta vaikka vahinko tapahtui työmatkalla. Vielä on epäselvää edes vaurion laajuus kun on tärkeämpää ollut fyysisten vammojen hoito. Sähköpyörällä vauhti on kovempi joten kypärä ehdottomasti päähän. Mun hengen se pelasti.

Vierailija
31/50 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin sähköpyörän. Se kesti viikon ja sen jälkeen joku tummaksi paahtunut ihminen haki sen pois pihalta kertoo taloyhtiön videokamera.

Vierailija
32/50 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouston huolto on rahastus?

Vierailija
33/50 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta on että avustuksen loppuminen 25km/h on hieman alimitoitettu, voisi hyvin olla 30. Toisaalta itselleni ei ole kovin tärkeää päästä mahdollisiman kovaa vauhtia. Alamäkeen rullaten huiput ovat olleet 55km/h ja vesi valui silmistä!

Vierailija
34/50 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jouston huolto on rahastus?

Aika turha rahareikähän se on kun ei jousituksella kaupunkiajossa oikeasti mitään tee.

Vierailija
35/50 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse päädyin tavalliseen pyörään. Pyörä on huomattavasti helpompi ja halvempi huoltaa eikä akustakaan tarvitse repiä stressiä. Kunnonkin kannalta tavallinen pyörä on parempi.

Vierailija
36/50 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouston vuosittainen huolto lähinnä maastokäytössä oleville pyörille. Jousituksen pesushuolto on itsekin tehtävissä mutta paljon hankalampi kuin ketjujen uusinta. Kerrostalon pihallakin perusjutut onnistuu ja pyörän pesu myös, on siellä kasteluletku jota voi käyttää pesuun tai ainakin vesipiste johon voi rautakaupasta ostaa avaimen

Vierailija
37/50 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolme jo noita ollut, maastoon tehtyjä täysjoustopyöriä. Aluksi oli moottoreissa ongelmia kovassa käytössä, nykyiset mallit kestää paljon paremmin ja takuu korvaa uuden jos hajoaa. Osta merkkipyörä jossa peruslaadukkaat osat. Mieti tarvitsetko jousitusta, useimmissa ainakin edessä on jousitus. Se on myös yksi huoltokohde n 150e per vuosi.

Opettele perushuollot tekemään itse, renkaan vaihto ja paikkaaminen, ketjujen vaihto, se on helppo homma kun hankit työkalut ketjun katkaisuun n 20e. Talvella nastarenkailla ajat joilla pito kuin hiekkatiellä ajaisi.

Erittäin mukava harrastus joka vie mennessään. Mutta varoitan että se vie mennessään ja kohta huomaat katselevasi maastokäyttöön soveltuvaa pyörää toiseksi pyöräksi ja ehkä ilman sähköä olevaa olevaa maantie/hiekkatie käyräsarvista, niin minulle kävi. Pyöriä kertyy talliin. Ja kyllä ne maksaa jotain mutta minulle ne tuntuu puoli ilmaisilta kun vertaan motorsporttiin, pyöräily on käytännössä kuluton harrastus mospoon verrattuna jonka kustannukset on erittäin kovat matalallakin tasolla harrastettuna.

Mulla on etujouset olleet huoltovapaat jo 10 vuotta.

Vierailija
38/50 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vitsi nää sähköpyörät kehittyy hurjaa vauhtia. 2 tai 3 vuotta ostin edellisen ja ainakin akkukestot kehittyneet ja muutenkin hinnat pudonneet. Onko kukaan täällä ajanut tuolla Helkaman testivoittajapyörällä (https://sportt.fi/paras-sahkopyora/)? Se kiinnostelis vähäsen, mut olis kiva kuulla kokemuksia. 

Vierailija
39/50 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itellä ollut jo kesän ajan käytössä sähköfillari. Työmatkat ja baari reissut on sujuneet varsin vauhdikkaasti. Alamäessä 50 vauhti pari keskiketterän jälkeen on kuin olisi huvipuistossa. P.s. vielä en ole onnistunut kaatumaan tai rikkomaan pyörääni. Mulla on fitnord venture. Ainakin toistaisesi ollut soiva peli.

Vierailija
40/50 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta on että avustuksen loppuminen 25km/h on hieman alimitoitettu, voisi hyvin olla 30. Toisaalta itselleni ei ole kovin tärkeää päästä mahdollisiman kovaa vauhtia. Alamäkeen rullaten huiput ovat olleet 55km/h ja vesi valui silmistä!

Jenkeissä avustus saa olla 20 mph asti, eli 32 kmh. Kannattaa siis vaihtaa siihen jenkkisofta sisälle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi neljä