Sähköyliherkkyys, mitä mieltä?
Työkaverini on ollut saikulla jo neljä viikkoa kun sähköyliherkkyys on pahentunut. Työpaikkamme koneet kuulemma kiristävät päätä ja aiheuttaa kipuja.
Onko näin? Vai onko työkaverillani joku muu sairaus. Tuntuu todella hämmentävältä moinen yliherkkyys.
Kommentit (63)
Ei korvan kuumotus kännykkään puhuessa ole mitään sähköyliherkkyyttä. Se on ihan normaali fysiologinen reaktio: antennin kautta kulkevat radioaallot lämmittää. Mihinkä luulit mikroaaltouunin perustuvan? Toki kännykkätaajuudet vähän eri aallonpituutta mutta sama selitys. jos lämmitys häiritsee, älä puhu puolta tuntia, vaihda korvaa välillä tai käytä handsfreeta.
The majority of provocation trials to date have found that self-described sufferers of electromagnetic hypersensitivity are unable to distinguish between exposure to real and fake electromagnetic fields,[3][4] and it is not recognized as a medical condition by the medical or scientific communities. Since a systematic review in 2005 showing no convincing scientific evidence for it being caused by electromagnetic fields,[3] several double-blind experiments have been published, each of which has suggested that people who report electromagnetic hypersensitivity are unable to detect the presence of electromagnetic fields and are as likely to report ill health following a sham exposure as they are following exposure to genuine electromagnetic fields, suggesting the cause to be thenocebo effect.[5][6][7]
Minä en ole mut on niin helppo nauraa ja ilkkua niin kauan kuin itselle ei tule oireita. Ennen ilkuttiin homeesta ja sisäilmasta kärsiviä luulosairaiksi kunnes sitten rakennukset on olleet siinä kunnossa että siellä ei voi ennen terveenä pysyneetkään kunnolla olla. Olisi ihan helvetillistä olla sähköyliherkkä.
Mitä mieltä siitä pitäisi olla? Kauhea tauti, ja valitettavasti yleistyy samalla kun on yhä vaikeampi paeta sen aiheuttajia mihinkään. Ruotsissahan on onneksi jo jotain sähköyliherkille tarkoitettuja alueita pakopaikoiksi. Joku poliitikkokin on siellä sähköyliherkkä, en valitettavasti muista nimeä mutta naispuolinen ja aika korkean profiilin poliitikko kuitenkin.
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 22:33"]Mitä mieltä siitä pitäisi olla? Kauhea tauti, ja valitettavasti yleistyy samalla kun on yhä vaikeampi paeta sen aiheuttajia mihinkään. Ruotsissahan on onneksi jo jotain sähköyliherkille tarkoitettuja alueita pakopaikoiksi. Joku poliitikkokin on siellä sähköyliherkkä, en valitettavasti muista nimeä mutta naispuolinen ja aika korkean profiilin poliitikko kuitenkin.
[/quote]
Suomessa myös tunnetun suvun jäsen avoimesti kertonut. tunnen itsekin joitakin. Joo, on se realiteetti
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 22:54"][quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 22:33"]Mitä mieltä siitä pitäisi olla? Kauhea tauti, ja valitettavasti yleistyy samalla kun on yhä vaikeampi paeta sen aiheuttajia mihinkään. Ruotsissahan on onneksi jo jotain sähköyliherkille tarkoitettuja alueita pakopaikoiksi. Joku poliitikkokin on siellä sähköyliherkkä, en valitettavasti muista nimeä mutta naispuolinen ja aika korkean profiilin poliitikko kuitenkin.
[/quote]
Suomessa myös tunnetun suvun jäsen avoimesti kertonut. tunnen itsekin joitakin. Joo, on se realiteetti
[/quote]
Se on realiteetti. Ihan todellinen psykiatrinen häiriö.
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 21:20"]Työkaverini on ollut saikulla jo neljä viikkoa kun sähköyliherkkyys on pahentunut. Työpaikkamme koneet kuulemma kiristävät päätä ja aiheuttaa kipuja.
Onko näin? Vai onko työkaverillani joku muu sairaus. Tuntuu todella hämmentävältä moinen yliherkkyys.
[/quote]
Sairauslomatodistuksessa ei ainakaan diagnoosina ole sähköyliherkkyys.
Oireet ovat ihan varmasti todellisia ja invalidisoivia, mutta todennäköisesti ne aiheuttaa joku muu kuin itse sähkö.
Ihminen ehdollistuu todella helposti saamaan oireita erilaisista ärsykkeistä, esim. näkö- tai hajuhavainnoista.
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 23:00"]
Oireet ovat ihan varmasti todellisia ja invalidisoivia, mutta todennäköisesti ne aiheuttaa joku muu kuin itse sähkö. Ihminen ehdollistuu todella helposti saamaan oireita erilaisista ärsykkeistä, esim. näkö- tai hajuhavainnoista.
[/quote]
Mulla ainakin käy niin päin, että alan jossain vaiheessa ihmetellä, miksi kihelmöi ja nipistelee ja sitten muistan että joo, tuo onkin jäänyt päälle, pitää laittaa pois. Ei niin, että alanpa nyt käyttää tätä laitetta tai sen ominaisuutta ja heti alkaisi oirehtia. Voi mennä niinkin ettei tunnu missään.
On varmaankin joku oikea sairaus, jota ei tunnisteta vielä. Samoin kuin homeista kärsivät ja kemikaaliyliherkät.
.
Ei kaikkea tiedetä vielä.
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 23:12"]
On varmaankin joku oikea sairaus, jota ei tunnisteta vielä. Samoin kuin homeista kärsivät ja kemikaaliyliherkät. . Ei kaikkea tiedetä vielä.
[/quote]
Todisteiden puuttuminen ei tee väitteestä totta.
Lääketieteen ymmärrys asioista on suunnilleen nollan luokkaa, mutta on ainakin minulle on päivänselvää, että oireita sähköstä saavat ne, joilla on paljon mikrobeja ja loisia elimistössä, todennäköisesti kärsivät jo jostakin sairaudesta, jota ei välttämättä ole diagnosoitu. Joskus vitsailin kohta 10 vuotta sitten että lääketieteeltä vie varmaan 10-20 vuotta ennenkuin pääsevät samalle tasolle kuin itse olen, mutta kantani on jyrkentynyt, nyt arvioin että lääketieteeltä vie 50-100 vuotta ennenkuin pääsevät samalle tasolle kuin itse olen. Eivät ne suuret rahat auta, jos ei ymmärrystä löydy.
Tämä on saman tapainen ilmiö kuin se, että ennen mikroskoopin keksimistä ei tiedetty bakteereista ja ei tajuttu, miksi osa ihmisistä kuilee leikkauksiin.
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 21:22"]
On ihan oikea sairaus, jotkut voivat herkistyä sähkölle.
[/quote]
Siihen auttaa kun laittaa tinapaperihatun päähän. Jotkut ilkemieliset ihmiset suosittavat samaa hoitoa myös räjähdysmäisesti yleisteistä homeoireista kärsiville:D
Valtistuksen aihettavat hornetit siis hävittäjäkoneet sen jälkeen altistut muille sähköisille laitteille tai magneettikentille. Kun katsot taivaalle näet savujuovat siellä lentävät sotilaskoneet. ja ne voivat olla myös pilvien yläpuolella etkä näe niitä mutta tunnet esim. polttavaa kipua päänsrkyä olkapäääsärkyä lihaskipua varpaissa polttelua jne muita särkyjä.
Kirjoitin juuri altistumisesta erillaisille sähkölaitteille.Mutta suurin altistaja on hävittäjäkoneet eli hornetit.Kun katsot taivaalle näet savujuovat jotka lähtevät horneteista ja ne voivat lentää pilvien yläpuolella.Tunnet erilaisia kipuja kuten polttavaa päänsärkyä olkapåä kipua polttelua varpaissa vatsaoireita hyvin erlaisia särkyjä etkä tiedä mistä nämä kivut tulevat.Hornetit ovat suurin altistaja sen jälkeen tunnet altistuvasi muille sähkölaitteille.Toivottavasti tätä tärkeää tietoa ei poisteta enäää.
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 23:37"]Lääketieteen ymmärrys asioista on suunnilleen nollan luokkaa, mutta on ainakin minulle on päivänselvää, että oireita sähköstä saavat ne, joilla on paljon mikrobeja ja loisia elimistössä, todennäköisesti kärsivät jo jostakin sairaudesta, jota ei välttämättä ole diagnosoitu. Joskus vitsailin kohta 10 vuotta sitten että lääketieteeltä vie varmaan 10-20 vuotta ennenkuin pääsevät samalle tasolle kuin itse olen, mutta kantani on jyrkentynyt, nyt arvioin että lääketieteeltä vie 50-100 vuotta ennenkuin pääsevät samalle tasolle kuin itse olen. Eivät ne suuret rahat auta, jos ei ymmärrystä löydy.
[/quote]
Selitäpä sitten, miksi tieteellisiä todisteita ei ole useista tutkimuksista huolimatta saatu?
Psykosomaattista, koskapa oireet eivät korreloi väitetyn aiheuttajan kanssa kun asiaa on tutkittu. Tästähän oli juuri äsken pidempi keskustelu. Tämä alkoi 11.8.2015:
http://www.vauva.fi/keskustelu/4553288/ketju/sahkoallergiaa/sivu/4
Suuri joukko suomalaisia joutuu muuttamaan ulkomaille kipujensa vuoksi,koska meillä täällä Suomessa on voimakkaita magneettikenttiä. Meidän hävittäjäkoneet säteilevät erittäin voimakkaasti, tutkat jne. Altistuksen jälkeen saat kipuj kännyköistä, tietokoneista,mastoista, mikroaaltouunista,voimalinjoista jne. Hävittäjälentoja tehdään päivässä 500 ainakin joillakin alueilla, kuinka paljon lentoja koko maassa? Sellaiset ihmiset, jotka asuvat rivi-tai omakotitaloissa kokevat säteilyn voimakkaimmin, koska kerrostalon keskiosiin säteily ei pääse niin helposti.Näinkö on muutto ulkomaille?
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 21:56"]
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 21:39"]
En sanonut olevani sähköyliherkkä enkä sanonut, että oireita tulisi jokaisesta laitteesta. Mutta hiiressä on pakko olla johto ja näppiksessä samaten. Kauhulla odotan, koska myydään enää langattomia ja olen ostanut muutamia langallisia varastoon. Muuten sitten kyllä loppuu surffailu tietokoneella, jos tekniikka tai elimistön reaktio siihen ei muutu matkan varrella. Olen siis ihan ennakkoluulottomasti näitä laitteita hankkinut, mutta joutunut niistä luopumaan.
Saa nauraa ivallisesti. Ihan vapaasti.
[/quote]
Kymmenen pistettä ja papukaijamerkki säälin kerjäämisestä. Jos olet diagnosoinut itsellesi sähköyliherkkyyden, niin eikun vain yliopistoon yhteyttä ja tutkimusta vain käyntiin. Tutkimus on erittäin helppo suorittaa sillä tavalla, että mennään johonkin syrjäseudulle, laitetaan laite arkkuun ja satunnaisesti laitetaan päälle ja pois. Sitten katsomaan, miten niitä oireitä ilmaantuu vai ilmaantuuko.
Se on outoa, että tätäkin voitaisiin tutkia erittäin yksinkertaisesti (aloitus siitä, onko ilmiö todellinen), mutta siihen ei sähköyliherkät lähde. Vaikka siitä voitaisiin päästä tarkastelemaan tarkempaa aiheuttajaa ja parhaimmillaan oireiden poistoon! Mutta ei.
[/quote]
Olen saanut oireet aika hyvin pois karsittuani ärsyttävät laitteet ympäristöstäni. Akuutissa vaiheessa olisin hyvin mielelläni suostunutkin tutkittavaksi. Nyt pitäisi ensin antaa altistusta päiviä tai viikkoja, jotta saadaan oireet pahenemaan uudelleen enkä ihan helposti olisi sellaiseen suostuvainen, sen verran inhottava olo oli.
Ne oireet eivät myöskään minulle tule sillä tavalla, että jotain laitetta voi napsautella päälle ja pois ja osaisin tikkana kertoa tuntuuko vai ei. Mutta esim. puolen tunnin tai parin tunnin tai työpäivän käytön jälkeen tulee oireet, jos on tullakseen. Pahasti altistuneena ne kyllä alkoivat lähes heti koneelle istuttua.