halpoja aamu- ja välipaloja?
Lämpimät ruuat viikoksi on suunniteltu, mutta entäs aamu-, väli- ja iltapalat? Kyseessä alle kouluikäinen lapsi ja diabeetikko joka raskaana, mies ei moisia tarvitse koskaan. Rahat tiukilla viikon, ja nyt mietityttää että kuinka pärjätään muutamalla kympillä josta pitäisi nuo pikkusyötävätkin ostaa. Lapsi ei syö puuroa, itse syön mutta hiilihydraattipitoisuuden takia ei sitä voi vedellä monesti päivässä.
Kommentit (14)
Unohda nuo banaaniletut. Hajoavat paistaessa ja maistuvat p*skalta.
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 21:32"]
Unohda nuo banaaniletut. Hajoavat paistaessa ja maistuvat p*skalta.
[/quote]
Kannattaa tehdä pieniä lettuja lettupannulla, ja malttaa paistaa keskilämmöllä ja tarpeeksi pitkään, niin tulee hyviä! Ja on muuten tosi maukkaita.
Munakas ja kaikenlaiset versiot siitä on halpoja ja täyttäviä. Puuro myös, ehkä lapsikin oppii syömään sitä jos laitatte jotain hyvää puuron sekaan. Mä syön usein puuron kanssa banaania tai jotain itsetehtyä hilloa (jos on mahdollista saada kotimaisia omenoita halvalla/ilmaiseksi syksyllä, kannattaa säilöä) ja laitan päälle pellavansiemenrouhetta.
Ei mulle nyt tule oikein muuta mieleen - porkkana on tosiaan halpaa ja hyvää, mutta ei siitä yksinään oikein välipalaa saa.
Pannukakkua. Nyt kun saa tuoretta nokkosta, niin nokkospannaria.
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 22:10"]Pannukakkua. Nyt kun saa tuoretta nokkosta, niin nokkospannaria.
[/quote]
Olen diabeetikko, kuten kirjoitin.. Ja raskaana ollessa on ruokavalio äärimmäisen tarkka. :/
Lapselle on puuroja tarjottu monenlaisia monenlaisen lisukkeen kanssa ja aina sama lopputulos, jo viidettä vuotta.
Ap
Viiliä ja jogurttia voi tehdä itse, kun hankkii yhden purkin siemeneksi. Tosin viili nyt on kaupasta ostettaessakin jo niin halpaa, että viitsiikö tuota, mutta maustettu jogurtti tulee itse tehtynä ainakin halvemmaksi. Tuorepuuro voisi myös olla ratkaisu, sitä voi tehdä jostain proteiinipitoisemmasta kuidusta, kuin kaura, ja laittaa sekaan pähkinöitä ja marjoja, niin ei ole pelkkää hiilaria. Lapselle ei välttämättä silti toki maistu. Hedelmiksi ostat vain kauden halvimpia hedelmiä. Jos et ole allerginen, ovat pähkinät hyvä välipala. Hyvältä maistuu myös omenalohkot dipattuna maapähkinävoihin tai varsiselleri dipattuna maapähkinävoihin ja hunajaan (ja kun ostaa hyvälaatuista maapähkinävoita, on ravintoarvokin hyvä). En kyllä tiedä, kuinka kalista on maapähkinävoi, mutta yksi purkki kestää aika kauan.
Suoraan sanottuna en tiedä, koska meillä ei ole lapsia, emmekä me aikuiset syö juuri koskaan välipalaa, ellei suklaata lasketa. Diabeetikolle ei tosin tällainen kolme ateriaa päivässä -rytmi varmasti sovi, joten välipaloja tarvitaan.
Keitätkö puuron kattilassa ?pitkään haudutettu puuro on maukkaampaa kuin mikrotettu.
Entäs itsetehty rahka? Rahkaa, vispikermaa, marjoja, hedelmää ?
Minun hoitolapset pitävät vispipuuroista. Eli kiehautan esim. mustaherukoita, punaherukoita, omenaa, säilykeaprikoositölkillisen. Joukkoon tummia mannaryynejä. Keitetään noin 1o min. Puuro jäähdytetään, vispataan kuohkeaksi. Kylmänä hyvää maidon kera.
Sitten Maitokiisseli ja puolukkamehukiisseli = kerroskiisseli.
Kaakao ja kananmunavoileipä
Smoothieista saa tervellisiä
Pph
Kaurapuuro omenatäysmehuun keitettynä, sekä sekaan kun lisää 3kuorittua ja raastettua omenaa ja pari teelusikallista kanelia niin maistuu useimmiten nirsommallekin :)
Muuten ihan porkkanaa, kukkakaalia ym. Sormiruokana. Hedelmäsalaattia vaikka säilykecoctail pohjana? Sitten lisää vain banaanin, omenaa ja appelsiinin :)
Rahkaa, kuohukerman sijaan voi myös lisätä turkkilaista jogurttia ja sekaan esim. Banaania, appelsiinia tai ananasmurskaa. Rahkapurkki + maitoa+ banaani tai mansikkaa tms. = smoothiejuoma kun sekoittaa kaiken joko blenderillä tai sauvasekoittimella keskenään.
Täytetyt sämpylät jo tietysti yksinään ja vaikka itseleivottu kätköleipä tai suolainen versio pannukakusta (googleta).
Smoothieita olin minäkin tulossa suosittelemaan. Ne ovat tosi ruokaisia, kun sekaan heittää banskua ja rahkaa. Lisäksi sitten muita hedelmiä tai marjoja ja lopuksi maitoa + ripaus vaniljaa. Tarjoa korkeista laseista pillillä, lapset tykkäävät!
Maustamatonta jugurttia ja sekaan kauden hedelmiä. kananmunat. Juurestikkuja välipalaksi.
Itse syön usein aamiaiseksi banaanilettuja, ne tehdään siis näin: kuori banaani ja muussaa se haarukalla kupissa. Sekoita kananmuna banaanin kanssa. Paista pannulla. Ovat aivan sairaan hyviä, ja sisältävät siis tasan tarkkaan vain banaanin ja kananmunan. Maustaa voi halutessaan kanelilla. Myös suolaiset munakkaat voisivat sopia? Kananmunat ovat ainakin halpoja ja ravintopitoisia.
Porkkana on halpaa verrattuna moneen muuhun kasvikseen. Siitähän voi tehdä tikkuja lisukkeeksi vaikka leivän kanssa.
Hmm, kuulostaa kivalta uutuudelta nuo banaaniletut! :) kiitos!
Ap
Minulle ei nuo banaaniletut maistuneet lainkaan. Tai paria versiota olen kokeillut, mutta ei vaan toimi. Monet tuntuvat silti tykkäävän :)
Maistuisiko lapsellesi puuron sijaan (makeuttamaton) mysli jogurtilla/viilillä ja sekaan vaikka marjoja. Jogurttejahan löytyy joka lähtöön (myös vähemmällä sokerilla tai sitten ihan luonnonjogurttia).
Marjoja ei pakastettuna syö, mutta jogurtteja ja satunnaisesti mysliä kyljessä kyllä :) Sämpyläsatsin leivon taas huomenna, on parempaa ja halvempaa kuin kaupan leipä.
Ap
Up