Mistä Iltasanomat sai välittömän tiedon että Lola jättänyt eropaperit?
Siis ihmettelen vähän, täytynyt jotain tunnin sisään olle jo soittamassa Jarkolle. VRT. Brygagren ero, joka on ollut vireillä jo jonkin aikaa ennen kuin tuli lehden tietoon. Ei kai ne erohakemuksen vasaanottajat saa soitella pitkin ip-lehtiä? Eikä Iltiksellä voi olla valmiutta päivystää ilman vihjettä noin tarkkaan.
Mistä tieto siis tuli?
Kommentit (29)
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 17:17"]
Lola vihjasi itse. Tollaset toisen luokan turvonneet ex-missit elää julkisuudesta. Rahalla ei ole asian kanssa tekemistä. Sillä on alkamassa joku tv-juttu johon tarvii julkisuutta, yleisöä yms.
Mä en voi käsittää miten kukaan voi halveksia lastensa isää 10 vuoden aviovuoden jälkeen niin paljon, että jättää eropaperit ilman etukäties varoitusta. Mies parka luki erostaan lehdestä.
[/quote]
Mä tiedän monta, jotka ovat yrittäneet vuosikausia, puhuneet ongelmista ja erosta puolisolleen ja mitään ei muutu tai tapahdu, sanoneet suoraan, että tänään jätän eropaperit ja silti puoliso ilmoittanut kaikkialle että täysi yllätys.
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 17:16"]
Oikeuslaitoksen luotettavuus on demokratian kulmakiviä. Asipaperien julkisuuskin kyllä, mutta yksityisyyden suojakin on olemassa. Tottakai voivat, ja ehkä pitääkin kertoa kysyttäesä suoraan, että onko Lola Wallinkoski jättänyt eropaperit, mutta se on täysin eri asia kuin kysymys "onko tänään kukaan julkkis jättänyt mitään päräyttävää paperia"? Näissä on niin suuri ero, että jos tätä ei tajua ei tajua msitään mitään.
[/quote]
Ja se olet sinä, joka ei tajua. Juuri sillähän se yksityisyys pysyy, kun kerrotaan suoraan päräyttävistä hakijoista, eikä niin, että toimittaja soittaa joka päivä ja pyytää luettelemaan ketkä kaikki ovat tänään hakeneet eroa. Siinä selviäisi toimittajan naapurit ja koulukaveritkin. Ja menisi aika tavalla valtion varoista maksettua työaikaa hukkaan.
Mutta edelleenkään mitään yksityisyyden ongelmaa ei tule, kun tiedot ovat j-u-l-k-i-s-i-a. Myös sinun mahdollinen avioerohakemuksesi, mutta ketäpä se edes kiinnostaisi?
Joku on stalkannut Lolaa, joka on mennyt viemään eropaperia. Stalkkaaja ilmiantanut ip-lehteen. Stalkkaaja voi olla toimittaja.
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 17:21"]
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 17:17"]
Lola vihjasi itse. Tollaset toisen luokan turvonneet ex-missit elää julkisuudesta. Rahalla ei ole asian kanssa tekemistä. Sillä on alkamassa joku tv-juttu johon tarvii julkisuutta, yleisöä yms.
Mä en voi käsittää miten kukaan voi halveksia lastensa isää 10 vuoden aviovuoden jälkeen niin paljon, että jättää eropaperit ilman etukäties varoitusta. Mies parka luki erostaan lehdestä.
[/quote]
Mä tiedän monta, jotka ovat yrittäneet vuosikausia, puhuneet ongelmista ja erosta puolisolleen ja mitään ei muutu tai tapahdu, sanoneet suoraan, että tänään jätän eropaperit ja silti puoliso ilmoittanut kaikkialle että täysi yllätys.
[/quote] asioita on vatvottu ja jos ei mikään muutu niin koronkuva persuksiin.
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 17:22"]
Ja se olet sinä, joka ei tajua. Juuri sillähän se yksityisyys pysyy, kun kerrotaan suoraan päräyttävistä hakijoista, eikä niin, että toimittaja soittaa joka päivä ja pyytää luettelemaan ketkä kaikki ovat tänään hakeneet eroa. Siinä selviäisi toimittajan naapurit ja koulukaveritkin. Ja menisi aika tavalla valtion varoista maksettua työaikaa hukkaan.
Mutta edelleenkään mitään yksityisyyden ongelmaa ei tule, kun tiedot ovat j-u-l-k-i-s-i-a. Myös sinun mahdollinen avioerohakemuksesi, mutta ketäpä se edes kiinnostaisi?
[/quote]
Olet ihan kujalla. Jos vastaanotto bongailee nimiä paperivirrasta ja vuotaa eteenpäin niin onhan se nyt ihan eri asia kuin että toimittaja saanut tiedon jostai, soittaa kärjäoikeuden asiapaperivarastoon ja pyytää asiakirjat julkisuuspykälän vuoksi nähtäväksi. Ensimmäinen ei mitenkään kuulu julkisen viranhaltijan tehtäviin, ei siis mitenkään, ei mitään velvollisuutta kertoa iltapäivälehdille juorunaiheita, ei kuulu työnkuvaan lainkaan. Jälkimmäinen kuuluu.
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 17:22"]
[/quote]
Luuletko oikeasti että käräjäoikeuden kirjaamossa työskentelevän henkilön tehtäviin kuuluu juorujen tuottaminen iltapäivälehtiin. Oletko nyt ihan tosissasi. Tuulitunnelilssa liikutaan nyt.
Kyllä mä voisin kuvitella, että syynäävät listat vireille laitetuista avioerohakemuksista. Tai sitten pyytävät luettelemaan nimet. Tällaisia puheluita saan itse, kun rekrytoin ihmisiä julkisiin virkoihin.
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 17:14"]
Itsekin olen julkisessa työssä ja säännöllisin väliajoin lehdistö on yhteydessä. Mikäli tieto ei ole salaista, se on lehdistölle annettava.
[/quote]
On ihan eri asia antaa eksaktiin kysmykseen vastaus kuin bongailla vihjeitä asiapaperivirrasta ja vuotaa niitä oma-alotteisesti eteenpäin. Sellaiseen ei todellakaan velvoita mikään, eikä se ole asiakirjojen julkisuusperiaatteiden tarkoitus.