Ihmiskehoon liittyviä virheellisiä uskomuksia (joita joillain vain on)
Kertokaa. Ainakin sellainen on, että hiki liikuntasuorituksessa kertoo huonosta kunnosta.
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Lihavuus johtuu siitä että luut on suuret.
Normaali kävely kasvattaa lihaksia.
Salilla voi vahingossa saada liian suuret lihakset.
Tuo on kyllä niin outo asia että miksi jotkut oikeasti kuvittelevat että lihavat luulisivat luiden aiheuttavan painonsa nousua, ihan kuin ne luut kasvaisivat aikuisena. Jotkut tosin sanoo sen vitsinä, kun se nyt on tälläinen yleinen vitsi, ja sitten joku idiootti ottaa sen tosissaan.
Vierailija kirjoitti:
Että kuukautisvuotoa voi pidätellä.
Että kuukautisvuotoa ei voi pidätellä. Sitä voi, jos osaa käyttää lantionpohjalihaksia. Ei toki loputtomiin, mutta jonkun verran kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Flunssa johtuu kylmettymisestä.
Flunssa voi johtua kylmettymisestä, joten tuo ei ole mikään virheellinen uskomus.
Kyllä flunssaan tarvitaan flunssavirus, pelkkä kylmä ei sitä itsessään maagisesti aiheuta. Tietysti voi olla niin että kylmäaltistus saattaa heikentää kehon puolustuskykyä viruksia vastaan hetkellisesti, mutta toisaalta vahvistaa sitä altistumisen kautta.
No kyllä minä olen kuullut kuinka eräs muuten ihan fiksu mies luuli että naisella pissa tulee emättimestä. Ainakin totesi, että tamponi on kätevä kun ei sitten tarvitse edes ku-sella käydä.
Ruoan jälkeen ei saa mennä heti uimaan koska se aiheuttaa jotenkin maagisesti kramppeja ja johtaa hukkumiseen
Että oman puolison kanssa ei tarvitse kumia koska ei siltä voi mitään tautia saada.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Flunssa voi johtua kylmettymisestä, joten tuo ei ole mikään virheellinen uskomus.
Kyllä flunssaan tarvitaan flunssavirus, pelkkä kylmä ei sitä itsessään maagisesti aiheuta. Tietysti voi olla niin että kylmäaltistus saattaa heikentää kehon puolustuskykyä viruksia vastaan hetkellisesti, mutta toisaalta vahvistaa sitä altistumisen kautta.
No onko sitten olemassa jotain vuorokauden mittaisia flunssia oikeasti? Nimittäin mulla ainakin tapahtuu hyvin usein, että jos palelen kovasti ulkona (siis vilustutan itseni), niin vähän aikaa aivastuttaa ja nenä vuotaa. Mutta se menee ohi tosiaan noin vuorokaudessa, jopa vajaassa.
Ei kai tällaista pientä vilustumista voi sanoa flunssaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suklaasta tulee finnejä.
Minulla finnejä tulee nimenomaan suklaasta. En syö suklaata yleensä vuosiin, mutta puolikkaan levyn syötyäni kasvoissa useampia isoja ihonalaisia hormonipaiseita. Jokaikinen kerta sama homma. Noita hormonipaiseita ei tule normaalisti.
Minulla oli myös tuo ongelma ihan vaihdevuosiin asti. Ja minulla riitti ihan pari pientä palaa suklaata siihen, että iho alkoi pahasti kukkia. Nyt olen muutaman vuoden pystynyt syömään suklaata ilman, että iho reagoi. :)
N53
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Persereikä on tarkoitettu seksiä varten
Outo uskomus on, että jotkut kehon osat olisi tarkoitettu jotain varten. Kuka on niin tarkoittanut?
Minä ainakin päätän ihan itse, miten kullakin hetkellä käytän kehoani. Kukaan jumala tai pappi tai kansanvalistaja ei määrää sitä minun puolestani.
Ei määrää ei.
Mutta onhan joka kohdalla oma tarkoituksensa. Esim. ruokaa ei tungeta korvasta sisään. Tai saahan sitä tunkea, mutta se ei ole kovin tarkoituksenmukaista.
Eräs nyt jo haudassa makaava "usko vanhempias"-ihminen opetti suuressa viisaudessaan, että sokeritauti tulee heti, jos syö sokeria (ns. puhtaana).
Että ihmisen on syötävä 3-4 tunnin välein, koska "verensokeri", muuten hän on vähintään akuutissa hengenvaarassa.
Vierailija kirjoitti:
Diabeetikko ei saa syödä yhtään makeaa.
Sokeriahan suorastaan suositellaan diabeetikoille ihan diabetesliiton toimesta. Tosin vain Suomessa.
Tällä palstalla monet tuntuvat uskovan ettei naisen hedelmällisyys romahda 25v paikkeilla. Monet myös luulevat että miehen iällä olisi merkittävä vaikutus miehen hedelmällisyyteen
Yleinen harhaluulo, että naisten rinnat ovat täynnä maissia. Niin tämä ei pidä paikkaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se johtuu flunssaviruksesta, aina.
Noup.
Virus aiheuttaa flunssaoireet, mutta vilustuminen voi hyvin laukaista viruksen aktivoitumisen ja näin aiheuttaa flunssan. Jopa puolet ihmisistä kantaa flunssaviruksia nenässään aina eli flunssa ei tarvitse aina ulkopuolista tartuntaa, tällöin voidaan puhua vilustumisoireista. Näitä on todettu esim. vaeltajilla, pari viikkoa tunturissa tapaamatta ketään ja sitten iskeekin flunssaoireet.
Vierailija kirjoitti:
Että raskauden jäljeinen vatsalihasten erkauma ja siitä seuraava vatsan pömpötys johtuu siiderin juonnista eikä siitä raskaudesta.
Ja että erkauman saa pois, jos jumppaa oikein (tällä argumentilla kaupataan palveluita hämmentävä määrä).
Se on sidekudoksen vamma. Sidekudosta ei voi treenata. Se palautuu minkä palautuu, turha syyllistää ketään tai nöyryyttää hirveillä jumppatalkoilla.
Kaverini luuli teininä, että tamponi voi vahingossa sujahtaa virtsa-aukkoon.
Vierailija kirjoitti:
Lihavuus johtuu siitä että luut on suuret.
Normaali kävely kasvattaa lihaksia.
Salilla voi vahingossa saada liian suuret lihakset.
Lihasten kasvu on kyllä yksilöllistä ja riippuu ravitsemuksesta ja levosta. Siksi alituisella dieetillä olevat painoaan vahtivat ihmiset, jotka treenaavat ihan liikaa, luulevat että lihasten kasvattaminen on jotenkin vaikeaa.
Oikeasti osalla ihmisiä lihakset kasvavat koko lailla itsestään, jos he syövät niin paljon kuin mieli tekee ja treenaavat vain pari kertaa viikossa (= riittävä määrä lepoa).
E-pillerit lihottavat.