Tytärpuoli asiaa
Olen äitipuoli pian 12 vuotiaalle mieheni tytölle . Ollaan asuttu samassa taloudessa tytön 5-vuotis syntyäreistä lähtien. Tyttö käy äidillään joka toinen viikonloppu, tapaamiset sujuvat nykyään säännöllisesti. Alku vuosina tytön vanhemmilla oli paljon kiistoja, äiti jätti hakematta tyttöä sovittuna viikonloppuna/lomina. Nämä oli rankkoja aikoja lapselle.
Viime aikoina tytön äiti on alkanut puhumaan lasta itselleen. Erottuaan suhteestaan, nyt olisi ilmeisesti paremmin aikaa lapselle.
Äiti puhuu pahaa minusta lapselleen, tyttö on nämä itse kertonut. Lapsen käytöksessä se näkyy viikonloppujen jälkeen ylimielisyytenä ja niskotteluna. Lisäksi tyttö on alkanut varastelemaan minulta rahaa, koruja ja meikkejä. Varastelua on tapahtunut useamman kerran ja se on syönyt suhdetta ja luottamusta. Meillä on kuitenkin ollut hyvät välit, ollaan paljon tehty kaikenlaista yhdessä. Mm matkusteltu. Nyt huomaan itsessäni että olen totaalisen loppu tilanteeseen ja olen ottanut etäisyyttä tyttöön, mistä on syyllisyys.
Osaisiko joku neuvoa tilanteessani? Miten toimisin parhaiten? Pelkään tällähetkellä kieltää lasta ihan normaaleistakin asioista, koska äiti moittii minua ja varmaan tässä on taas käräjöintilinjoille vanhempien välillä edessä. Pitäisikö minun jaksaa touhuta lapsen kanssa entiseen malliin, vaikka oloni on hyvin loukkaantunut varastelusta ja niskoittelusta .
Kiitos jo etukäteen vastanneille
Kommentit (29)
Ihan sama tilanne täälläkin. Paitsi tyttöjä on kaksi. 11 ja 14 vuotiaat. Kokoajan kaikkeen saa kuulla vastaan. Kaikki kiva kielletään ja kaikesta sanotaan vastaan. Aina on tytöillä selitykset valmiina. Ja aina saan kuulla kuinka tyhmä olen, kun ei äidin luonakaan tarvitse läksyjä tehdä/vihanneksia syödä/ siivota huonetta. You name it..
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 14:23"]Vaikutat pikkumaiselta, ap. Taidat pihdata lapselta rahaa ja meikkejä. Lapsi ei varastaisi, jos saisi rahaa ja meikkejä vanhemmiltaan (myös sinulta!!). Eli oilisko aika katsoa peiliin?
Hehheh. "Vuoden kasvattaja" käytti puheenvuoron.
[/quote]
Mulla tuli taas mieleen, että taisi kyseinen äiti löytää keskustelun :D
Kiitos kaikista kommenteista.
Sen vielä haluan sanoa, että tyttö asuu meillä äidin ja isän yhteisestä päätöksestä.
Ja on helppo aina syyttää uusperheitä kaikista lasten ongelmista. Asiat eivät kuitenkaan koskaan ole yksiselitteisiä, tytönkin kohdalla äidin ja tyttären suhteessa on ollut ongelmansa ennen minuakin.
Silti äiti on lapselle hyvin tärkeä ja rakas ja uskon itse, että käyttäytyi äiti miten tahansa minun tehtävä on pitää lapselle uskoa siitä että äiti rakastaa tytärtään paljon.
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 13:07"]Hän on sun lapsi .on viettänyt enemmän aikaa sun kanssa kuin äidinsä kanssa. puuttuu varastamiseen normaalisti ihan jos kyse olisi sun tytär. Voithän äidin kanssa keskustella, miehesi kanssa .tyttö on murrosiässä ja käyttäytyy sekavasti
[/quote]
Tyttö on ollut sun luona 7 vuotta.kyllä se on sun tytär [quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 13:19"]5:lle pitää sanoa, että ei ole AP:n lapsi nyt, eikä koskaan. Se kannattaa AP:nkin tiedostaa. Ja tämän sanon kaikella hyvällä. Tytöllä on äiti ja isä, eikä AP:lla ole mitään oikeuksia tyttöön joka tapauksessa. Eikä näin ollen loputtomia velvollisuuksiakaan. Hienoa, miten olet jaksanut tytöstä pitää huolta, ei kaikki jaksaisi. Pystyisitkö ottamaan äitiin yhteyttä ja sanoa, että tällä menolla tyttö sairastuu (äiti puhuu paskaa, se maailma poikkeaa taas isän kodin maailmasta tosi paljon jne.). Varmasti paha paikka, mutta aikuisten pitäisi pystyä hoitamaan asiat keskenään. Nyt tyttö kokee aikamoista kiirastulta kahden kodin välissä. Ei ihme, että varastelee tms. Ja isän pitää ottaa suurempaa roolia aivan ehdottomasti! Sama vaikka kuinka on töitä. Nyt sinä, joka et ole tytön vanhempi, hoidat tätä asiaa. Ei mene ihan oikein. Toivottavasti tilanne ratkeaa, ymmärrän, kokemuksestakin, ettei ole helppoa!
[/quote]
kyllä äiti on se joka kasvattaa .ja tyttö on ollut sen luona 7 vuotta .miksi ei olisi sen tytär. Tämä epävarmuus varmaan aiheuttaa pahaa oloa tytölle .ala anna lapsrn biologisen äidille tilaa pilata mitä olet rakentanut ja saavuttanut.
Aina niin surullista luettavaa nämä uusperhe asiat missä vanhemmat eivät voi vetää yhtä köyttä lasten kasvatuksessa :( siinä on ihan syynsä miksi se lapsi on isällään, eikä äidillään
Mä olen 11 vuotiaan tytön äitipuoli ja onneksi mieheni on pitänyt hyvät välit ex-vaimoonsa ja minä hyvät välit tytärpuoleeni. En osaa aloittajalle mitään niksiä kertoa, paitsi että isän pitää tehdä lapselle säännöt selväksi, ne joita teillä noudatetaan, ja ikä huomioon ottaen kerrottava ettei äidin paskajutut ole oikein eikä tosia. Mihinkään manipulaatioon ei saa sortua.
Itse varastelusta sen verran, onko lapsi tietoinen että pidät asiaa varastamisena? Itse ala-asteikäisenä lainasin äidiltä milloin mitäkin (en rahaa) kunnes asia selvitettiin ja ymmärsin että minun lainauksena pitämäni olikin äidin mielestä näpistelyä, koska en kysynyt lupaa...
Jälleen kerran,sitä saa mitä tilaa! Uusio perheet on tuhoontuomittuja.
Kuulostaa niin tutulta. Olen esiteini-ikäisten tytön ja pojan äitipuoli. Lasten äiti ollut pois kuvioista omasta halustaan kohta 10 vuotta. Tapaa muutaman kerran vuodessa, mutta hämmentää soppaa viikoittain puheluita. Meidän perheeseen kuuluu myös muutama nuorempi sisarus. Jatkuvaa vääntöä on kaikesta ja haukkuja tulee joka päivä. Olen tavallaan nostanut kädet pystyyn. Koti ei tunnu nyt kodilta minulle. Pakollisista asioissa komennon, mutta enää en esim. Käske tekemään läksyjä, koska siitäkin tulee tappelu, joka paisuu mahdottomaksi. Autan kaikissa asioissa, jos pyydetään. Enää en mielistele ketään, senkin puhukoot paskaa. Mutta haukkumista ja esim. lyömistä en hyväksy. Täälläkin kasvatusvastuu kääntynyt pikkuhiljaa minun harteille, eikä siitä kiitosta koskaan tule saamaan. Sama siis, kun teen pakollisen. Omille lapsille mäkään kyllä läksyistä ja muusta. Lapsipuolille sanon, että läksyt kannattaisi ehkä jo tehdä, mutta jos siitä pitää alkaa huutamaan ja haukkumaan niin jätä tekemättä ja kerro opettajalle miksi ovat tekemättä.
Vaikutat pikkumaiselta, ap. Taidat pihdata lapselta rahaa ja meikkejä. Lapsi ei varastaisi, jos saisi rahaa ja meikkejä vanhemmiltaan (myös sinulta!!). Eli oilisko aika katsoa peiliin?
Hehheh. "Vuoden kasvattaja" käytti puheenvuoron.