Ajatteletko, että esim. juhliin kaikki pitää tehdä itse?
Onko sinulle sellainen ajatusmaailma, että esim. kaikki tarjoilut pitää tehdä itse ja leipoa alusta alkaen itse? Jos, niin miksi ajattelet näin?
Minä tykkään laittaa ruokaa ja kutsun mielellään vieraita jne. Silti on alkanut vähän ärsyttämään lähipiirin ajattelutapa, jonka mukaan kaikki pitää tehdä itse alusta alkaen ja esim. lakkiaisiin/rippihjuhliin tai vastaaviin pitää viikkoja leipoa pakkaseen ja kaikki vääntää ihan itse. Jostain syystä ostettua ei arvosteta. Minä taas ajattelen, että työssäkäyvä, ruuhkavuosia elävä ihminen ei vaan aina ehdi tehdä kaikkea ja esim. hyvän konditorian pulla ei ole yhtään sen huonompaa kuin minunkaan tekemä.
Meillä on tulossa yhdet juhlat ja mietin, miten ne hoitaisin. Kotimme on aika pieni suurelle porukalle ja ison joukon tarjoilun järjestäminen on vähän hankalaa jo ihan siksi, että jääkaappitila on raajallinen. Pohdin, ottaisinko pitopalvelun tai vuokraisinko jopa jonkun juhlapaikan ja pääsisin helpolla. Kun juttelin tästä ihmisten kanssa, törmäsin esim. sellaiseen ajattelutapaan, että rippijuhlia ei voi missään tapauksessa pitää muualla kuin kotona. Ei vaikka asuisi kaksiossa ja kutsuisi 70 ihmistä. Miksi näin ajatellaan?
Kommentit (37)
Tilaan kaikki valmiina. Aina. Oli juhlat pienet tai suuret.
Miehen suvussa naiset omiin juhliin leipoo hiki hatussa kaikki, se on heille joku helvetin näyttämisen aihe. Oli sitten lapsen synttärit tai mitkä vaan niin tärkein juhlakalu on kuitenkin äiti joka on taas niin hienot tarjoamiset järjestänyt.
En todellakaan ajattele noin. Eihän se ois mulle juhla ollenkaan. Minä olen yleensä vuokrannut perhejuhliin tilat jostain ja ostanut ainakin kakun valmiina, isompiin juhliin sitten voi ostaa ihan pitopalvelunkin.
Meillä on perhejuhlia melko harvoin, muutaman vuoden välein. Kun kerrankin juhlitaan, niin siinä se paikkavuokra (joka on edullinen koska vuokraan seurakunnalta, asukasyhdistyksiltä jne) ei tunnu missään, ei myöskään valmiin kakun tms. hinta.
Ajattelen niin, että itse haluan tehdä kaiken itse. Tykkään leipoa jne. Mutta en ajattele, että muidenkin pitäisi tehdä itse. Ei mua haittaa vaikka muut ostaisi kaupasta tarjottavia!
Minä taas ajattelen, koska nautin leipomisesta ja haluan tietää ihan tarkkaa, mitä aineita on käytetty. Käytän esim vain luomumunia yms.
En niin välitä keittiöhommista, vaikka leivonkin silloin tällöin itse. Ja toki arkiruokaa melkein päivittäin. Juhliin ostan kakun ja muut tarjottavat. Jonkun kuivakakun olen itse leiponut joskus. Niin ja kahvin keitän ihan itse! :D
En ole ikinä ollut mikään jauhopeukalo. Mutakakun osaan leipoa mutta käytännössä kaikki muu menee reisille. Näillä skillseillä varustettuna olen tullut siihen tulokseen että juhliin tilaan tarjottavat.
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 12:10"]
Minä taas ajattelen, koska nautin leipomisesta ja haluan tietää ihan tarkkaa, mitä aineita on käytetty. Käytän esim vain luomumunia yms.
[/quote]
Miksi miinus? :0 tämä on minun mielipiteeni, eikai se tee siitä huonoa jos haluan tietää mitä syön?
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 12:07"]
Miehen suvussa naiset omiin juhliin leipoo hiki hatussa kaikki, se on heille joku helvetin näyttämisen aihe. Oli sitten lapsen synttärit tai mitkä vaan niin tärkein juhlakalu on kuitenkin äiti joka on taas niin hienot tarjoamiset järjestänyt.
[/quote]
No vähän tällaista mäkin olen joidenkin kohdalla huomaavani...
ap
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 12:36"][quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 12:10"]
[/quote]
Miksi miinus? :0 tämä on minun mielipiteeni, eikai se tee siitä huonoa jos haluan tietää mitä syön?
[/quote]
Hieno mielikuva. Jos oikeasti haluaisit tarkistaa syömäsi tuotteet, kävisit tiloilta ostamassa munasi. Ikävä kyllä tänä päivänä luomumerkki ei ole mikää tae.
Pikemminkin se on eliitin ostama merkki jolla näyttää paremmuuttaan muihin.
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 12:45"]
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 12:36"][quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 12:10"] Minä taas ajattelen, koska nautin leipomisesta ja haluan tietää ihan tarkkaa, mitä aineita on käytetty. Käytän esim vain luomumunia yms. [/quote] Miksi miinus? :0 tämä on minun mielipiteeni, eikai se tee siitä huonoa jos haluan tietää mitä syön? [/quote] Hieno mielikuva. Jos oikeasti haluaisit tarkistaa syömäsi tuotteet, kävisit tiloilta ostamassa munasi. Ikävä kyllä tänä päivänä luomumerkki ei ole mikää tae. Pikemminkin se on eliitin ostama merkki jolla näyttää paremmuuttaan muihin.
[/quote]
Öh, ei luomu ole mikään eliitin juttu :D Monet opiskelijatkin ostavat luomumunia, luomumaitoa yms...
Törmännyt ihan samaan juttuun.Vaikka minkäkokoiset juhlat..meillä esim. ristiäiset olleet 40 hengen juhlia niin tuntuu että joku on aina tolkuttamassa että tee nyt ainakin jotain itse.
Onneksi on rahaa sen verran hyvin päällä että aina on voinu tilata leipomosta voileipä ja täytekakut.
Riittää kun itte tekee joka ikinen päivä ruoat viidelle hengelle!!
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 12:10"]
[/quote]
Ei ole pakko tehdä itse, jos haluaa tietää, mitä on käytetty, voi palkata jonkun tekemään tarjottavat myös haluamistaan aineksista :)
Mun mielestä jokainen järjestäköön juhlat omien voimien ja halujen mukaan. Vuokrattu tila tai vaikka pakastealtaan kakku on ihan ok, ihan kuten itse tekeminen ja oman asunnon puunaaminen ja koristeleminen viimeisen päälle. Ottaa päähän ainoastaan se, jos joku näkee ihan hirveästi vaikaa hiki hatussa ja valittaa sitten kamalasti, miten rasittavaa järjestäminen on. Sellainen marttyyriasenne.
Itselle ei tulis mieleenkään, jos juhlia järjestäisin, tehdä itse kuin jotain pientä ehkä. En niin välitä keittiöhommista, ja en leivo muutenkaan ikinä, en edes osaisi. Enkä myöskään odota että muut kutsujat tekisivät itse. Täällä kun usein vouhkataan että pitää työllistää, niin mä ainakin työllistäisin pitopalvelua/leipomoa.
Nii ja kyllä taas köyhää vituttaa kun sellasilla joilla menee hyvin on varaa ostaa parempaa ja puhtaampaa ruokaa..eli luomua!!
Luomu on pop ja mun lapset syö sitä mahdollisimman paljon.
Leivon aina kaikki itse. Hoidan myös perheeni ja lähisukulaisten tarjoilut kun juhlia on. Ammatti leipuri-kondiittori, ikää 20v ja intohimo kutsujen järkkäämiseen, ruoanlaittoon sekä leivontaan. Mutta jos ei innostusta löydy, kannattaa käyttää valmistuotteita ja leipomo-sekä pitopalveluita, koska silloin säästyy stressiltä.
Teen paljon itse näiden syiden takia: saan juuri sellaista kuin haluan, ja säästän rahassa.
En ajattele, vaikka teenkin kaikki tarjottavat alle 50 hengen juhliin itse. Miksi teen? Rakastan ruuanlaittoa ja mulle ei riitä juhien järjestämiseksi pelkkä menun suunnittelu ja juhlatilojen koristelu vaan tarjottavien tekeminen on mulle juuri sitä parasta ja antoisinta juhlien valmistelua.
Moi, no en todellakaan ajattele noin! Ennen ehkä ajattelinkin, mutta vuosi sitten lakkiaisiin tilasin ruoat pitopalvelusta ja kakut sun muut leipomosta. Hommaa lakkiaisjärjestelyissä oli ihan tarpeeksi muutenkin.