Ajatteletko, että esim. juhliin kaikki pitää tehdä itse?
Onko sinulle sellainen ajatusmaailma, että esim. kaikki tarjoilut pitää tehdä itse ja leipoa alusta alkaen itse? Jos, niin miksi ajattelet näin?
Minä tykkään laittaa ruokaa ja kutsun mielellään vieraita jne. Silti on alkanut vähän ärsyttämään lähipiirin ajattelutapa, jonka mukaan kaikki pitää tehdä itse alusta alkaen ja esim. lakkiaisiin/rippihjuhliin tai vastaaviin pitää viikkoja leipoa pakkaseen ja kaikki vääntää ihan itse. Jostain syystä ostettua ei arvosteta. Minä taas ajattelen, että työssäkäyvä, ruuhkavuosia elävä ihminen ei vaan aina ehdi tehdä kaikkea ja esim. hyvän konditorian pulla ei ole yhtään sen huonompaa kuin minunkaan tekemä.
Meillä on tulossa yhdet juhlat ja mietin, miten ne hoitaisin. Kotimme on aika pieni suurelle porukalle ja ison joukon tarjoilun järjestäminen on vähän hankalaa jo ihan siksi, että jääkaappitila on raajallinen. Pohdin, ottaisinko pitopalvelun tai vuokraisinko jopa jonkun juhlapaikan ja pääsisin helpolla. Kun juttelin tästä ihmisten kanssa, törmäsin esim. sellaiseen ajattelutapaan, että rippijuhlia ei voi missään tapauksessa pitää muualla kuin kotona. Ei vaikka asuisi kaksiossa ja kutsuisi 70 ihmistä. Miksi näin ajatellaan?
Kommentit (37)
Olen maalta kotoisin, samoin mies. Meillä oli aina juhlissa pitopalvelu, vaikka äiti oli pitokokki. Hän oli sitä mieltä, että juhlat on juhla isäntäväellekin. Miehen äiti on sanonut, että ei ole koskaan itse laittanut juhlaa, koska pitokokki tekee sen niin paljon näppärämmin. Siksi ei meilläkään juhlissa ole minun leipomaani pullaa, vaikka sitä osaankin varsin hyvin tehdä.
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 13:29"]
Olen maalta kotoisin, samoin mies. Meillä oli aina juhlissa pitopalvelu, vaikka äiti oli pitokokki. Hän oli sitä mieltä, että juhlat on juhla isäntäväellekin. Miehen äiti on sanonut, että ei ole koskaan itse laittanut juhlaa, koska pitokokki tekee sen niin paljon näppärämmin. Siksi ei meilläkään juhlissa ole minun leipomaani pullaa, vaikka sitä osaankin varsin hyvin tehdä.
[/quote]
Ymmärrän pointin, mutta miksi kaikki pitäisi tehdä samalla tavalla kuin omat vanhemmat? ;)
Niin harvoin juhlia järjestän, joten siksi teen varmasti itse kaiken. Ehkä minusta tuntuisi jotenkin huonolta, jos ostaisin kaiken valmiina? Mene ja tiedä.
Minusta jokainen saa tehdä juhlansa ihan niin kuin itse parhaaksi näkee. Ja näin minun tuttava-/sukulaispiirissäni ajatellaan ihan yleisesti. Yksi tekee kaiken itse, toinen tekee osan itse ja kolmas tilaa kaikki valmiina kukin tilanteensa, aikansa, taitojensa ja rahavarojensa mukaan. Minusta on kiva tehdä itse, mutta jos aika ei riitä, tilaan ainakin osan valmiina. Juhlista pitää nauttia, eikä stressata. Juhlien pitää olla ilon aihe kaikille. Siksi en esimerkiksi koskaan itse vietä juhlissa aikaani keittiössä vaan hommaan sinne apuväkeä ja seurustelen itse vieraiden kanssa.
Ois reilua kertoa onko kirjoittaja perheellinen vai perheetön..kyllä 20 sinkulla onkin aikaa tehdä kaikki itse vaikka kahteen kertaan..perheellisellä se on vähän eri asia..
Ja kyllä se on hienoa mennä juhliin joissa on leipomon tasalaatuiset ja laadukkaat tuotteet.Sen kyllä huomaa jos ollaan otettu halvimmasta mahdollisesta taikka tehty itte kaikenmaailman suttuja..on niitä sitten kiva syödä joo.Meillä aina laadukkaat tuotteet leipomosta ja aina kaikki kehuvat ja olen itse vielä hengissä juhlan jälkeenkin..
Minusta on ihana laittaa itse vaikka olisi 50 hengen juhlat. Rakastan hyvää ruokaa ja kun teen itse saan parempaa kuin pitopalvelusta. Mutta kyllä harmittaa kun on poikki, kiireinen koko ajan ja näyttää rumalta kun ei ehdi kunnolla laittautumaan. Joten taidan tulevaisuudessa tilata jostain ja tehdä vaikka vaan kakun itse. On ihan hanurista kun koko juhla menee itseltä ohi. Viimeksi järkkäsin 40 hengen bileet. Kaikilla muilla taisi olla kivaa.
En todellakaan ajattele noin! Aikaa olisi ja varmaan kykyjäkin mutta ei mielenkiintoa. Kaikki valmiina minkä vaan saa.
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 13:50"]Minusta on ihana laittaa itse vaikka olisi 50 hengen juhlat. Rakastan hyvää ruokaa ja kun teen itse saan parempaa kuin pitopalvelusta. Mutta kyllä harmittaa kun on poikki, kiireinen koko ajan ja näyttää rumalta kun ei ehdi kunnolla laittautumaan. Joten taidan tulevaisuudessa tilata jostain ja tehdä vaikka vaan kakun itse. On ihan hanurista kun koko juhla menee itseltä ohi. Viimeksi järkkäsin 40 hengen bileet. Kaikilla muilla taisi olla kivaa.
[/quote]
Yksi lapsi on. Mielestäni siis itse tehden tulee parempaa kuin pitopalvelusta. Kai sekin on tekijästä kiinni.
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 13:46"]Ois reilua kertoa onko kirjoittaja perheellinen vai perheetön..kyllä 20 sinkulla onkin aikaa tehdä kaikki itse vaikka kahteen kertaan..perheellisellä se on vähän eri asia..
Ja kyllä se on hienoa mennä juhliin joissa on leipomon tasalaatuiset ja laadukkaat tuotteet.Sen kyllä huomaa jos ollaan otettu halvimmasta mahdollisesta taikka tehty itte kaikenmaailman suttuja..on niitä sitten kiva syödä joo.Meillä aina laadukkaat tuotteet leipomosta ja aina kaikki kehuvat ja olen itse vielä hengissä juhlan jälkeenkin..
[/quote]
Leipomon kakut on kyllä yleensä huonompia kuin itsetehdyt. Tasalaatuista joo, mutta ei maukasta.
No mä oon laskenu sen niin et tulee välillä halvemmaksi tehdä itse( 10 munan kakku meilläpäin 50-60e konditoriasta) ja tykkään leipoa.
Leivon vain merkkipäiville eikä porukkaakaan ole kuin se 20-30 yleensä. Saan tyydytettyä leipomistarpeeni ja säästän vähän :D
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 14:20"]No mä oon laskenu sen niin et tulee välillä halvemmaksi tehdä itse( 10 munan kakku meilläpäin 50-60e konditoriasta) ja tykkään leipoa.
Leivon vain merkkipäiville eikä porukkaakaan ole kuin se 20-30 yleensä. Saan tyydytettyä leipomistarpeeni ja säästän vähän :D
[/quote]
Mutta en TOD. ajattele pahaa jos muut eivät tee näin! Minusta valmiit on hyviä myös :)
Siivoan ja järjestän itse mutta syömiset tilaan. Meillä juhlitaan sukujen voimin vain lapsen juttuja ja vieraita on noin 30, kun kummitkin lasketaan mukaan. En todellakaan jaksa vääntää (ja jännittää onnistumista) kolmea voileipäkakkua ja makeaa kakkua ja pitkoa ja monenlaista piparia itse. Tilaan leipomukset suoraan leipomosta (vertailemme vuosittain kaupungin eri leipomoja, niissä on selkeitä eroja) ja piparit ostan kaupasta.
Myös kukkalaitteet tilaan paikalliselta floristilta, hän on tosi taitava tekemään asetelmia ja niistä on iloa pitkään jälkeenpäinkin. Annan myös halukkaille vieraille mukaan niitä kukka-asetelmia, varsinkin mummot ovat ihan onnessaan niistä. Kakunloput tyrkkään yleensä yksille pitkäaikaistyöttömille sukulaisille, koska tiedän, että heillä ei useinkaan ole varaa mihinkään herkkuihin. Jotenkin se tuntuu ihan hyvältä ajatukselta, koska ainakin voi olla suht varma, että on leivottu hygienisissä olosuhteissa. Jos itse tekisimme, vieraille voisi tulla sellainen olo, että onkohan mukula käynyt räkimässä taikinaan tai onko pullaa vaivattu sormilla, joissa on multaa kynsien alla tms.
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 13:15"]
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 12:45"]
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 12:36"][quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 12:10"] Minä taas ajattelen, koska nautin leipomisesta ja haluan tietää ihan tarkkaa, mitä aineita on käytetty. Käytän esim vain luomumunia yms. [/quote] Miksi miinus? :0 tämä on minun mielipiteeni, eikai se tee siitä huonoa jos haluan tietää mitä syön? [/quote] Hieno mielikuva. Jos oikeasti haluaisit tarkistaa syömäsi tuotteet, kävisit tiloilta ostamassa munasi. Ikävä kyllä tänä päivänä luomumerkki ei ole mikää tae. Pikemminkin se on eliitin ostama merkki jolla näyttää paremmuuttaan muihin.
[/quote]
Öh, ei luomu ole mikään eliitin juttu :D Monet opiskelijatkin ostavat luomumunia, luomumaitoa yms...
[/quote]
Niin, mutta jos mennään pilkulleen, kuten tuo kommentoija sanoi, eli haluaa tietää ihan tarkkaan mitä aineita on käytetty, niin silloin ei riitä, että ostaa luomutuotteita. Ne pitää itse kasvattaa ja on ihan turha selittää, että nykyaikana kaikilla on mahdollisuus siihen.
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 13:46"]Ois reilua kertoa onko kirjoittaja perheellinen vai perheetön..kyllä 20 sinkulla onkin aikaa tehdä kaikki itse vaikka kahteen kertaan..perheellisellä se on vähän eri asia..
[/quote]
Kaksi lasta ja teen kaiken itse. Enkö valituksia ole kuullut, ennemminkin vieraat koittavat saada mua hankkimaan leipurin ammattia ja omaa konditoriaa.
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 13:34"]
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 13:29"]
[/quote]
Ymmärrän pointin, mutta miksi kaikki pitäisi tehdä samalla tavalla kuin omat vanhemmat? ;)
[/quote]
Et ymmärtänyt pointtia. Ymmärrätkö, että meillä lähipiiri ei vaadi itsetehtyä kuten ap:lla. Siis ne vanhemmat jne. ei marmata, jos pulla ei ole mummovainaan reseptilla tehty.
Montako kertaa olet yksin tehnyt juhlat 150 hengelle? Minä olen niin laiska, että en viitsi. Jos sinä nautit siitä, että teet tuolle määrälle väkeä alkuruuat, pääruuat ja jälkiruuat sekä kahvipöydän tarjottavat, niin siitä vaan.
En, pääasia että on hyvät tarjoilut. Yleisimmin omassa tuttavapiirissä on sekoitusta, eli osa valmiina ja osa tehty itse. En itse asiassa tiedä ketään joka tekisi kaikki tarjottavat itse juustosta viiniin jos nyt saa näin näsäviisastella.
Molempia kokeiltu, yhdet perhejuhlat pitopalvelusta ja vuokratilat ja toiset perhejuhlat kotona ja kaikki tehty itse. Ensimmäiset perhjuhlat olivat siinä mielessä paremmat, että emme olleet pystyyn kuolleita väsymyksestä, joka aiheutuu kaiken organisoimisesta ja tekemisestä. Jos juhlista ei jaksa nauttia itse, niin rahan säästäminen on pieni juttu siinä rinnalla.