Neuvoja ensiasunnon ostajalle!
Olen ostamassa ensimmäistä omaa asuntoa, pientä kerrostaloa Helsingistä. Mistä saisin tietoa kaikesta siitä, mitä minun tulisi tietää? Mitä te olisitte halunneet tietää kun ostitte asuntoa? Olen muualta, joten on vaikea hahmottaa onko vastike halpa vai kallis, minkä ikäiseen taloon on tulossa putkiremontti, mitä pitäisi tietää taloyhtiön veloista jne... Kaikki vinkit otetaan vastaan!
Kommentit (2)
Kannattaa seurata markkinoita jonkin aikaa ja pyytää sopivista taloyhtiön papereita nähtäväksi, niistä selviää aika nopeasti millainen meininki taloyhtiössä on. Ja googlaaminenkin voi joskus kannattaa. Mä en missään nimessä ole mikään ammattilainen ja voin olla väärässä, mutta itse kiinnitän seuraaviin asioihin huomiota:
-vastike, joka on 4-4,5 euroa/neliö on ok, jos on kovin halpa, joutuu miettimään onkohan taloyhtiössä kaikki ajantasalla, tarvittaviin remontteihin varauduttu jne., jos taas kovin korkea, ei sekään tietenkään hyvä ole
-putkiremontin tarve. Tällä hetkellä putkiremontteja tehdään 60- ja 70-luvulla tehtyihin putkiin, 80-luvun puolivälistä eteenpäin pitäisi olla suht turvallista. Hyvin paljon noita asuntoja on myynnissä taloista, joissa on parhaillaan käynnissä/on tulossa 5 vuoden sisään putkiremontti. Itse en ainakaan sellaista ostaisi mistään hinnasta.
-onko tontti oma vai vuokralla: jos talo on vuokratontilla, mikä on tontin vuokra ja milloin vuokra-aika päättyy. Aika monella kaupungin vuokratonteista vuokra-aika päättyy parin seuraavan vuoden aikana, ja kaupunki on korottamassa vuokria reilusti > vaikuttaa vastikkeeseen ja näihinkin suhtautuisin suurella epäilyksellä.
Tässä nyt ensimmäiset asiat joihin kiinnitän huomiota. Näiden jälkeen sitten tulee itse asunto, millainen pohja, monennessako kerroksessa jne.
Odota vuosi.