Sairaanhoitajat eivät ole palkkakuopassa verrattuna muihin vastaavantasoisen AMK -tasoisen koulutuksen saaneisiin ammattiryhmiin
Sairaanhoitajat eivät ole palkkakuopassa verrattuna muihin vastaavantasoisen AMK -tasoisen koulutuksen (kesto 3,5 vuotta) saaneisiin ammattiryhmiin, jotka ovat usein työssä julkisella puolella esim. kunnissa.
Sairaanhoitajan keskipalkka 2020 oli Suomen kunnissa 3207/kk, fysioterapeuttien 2731/kk, sosionomien 2819/kk, kirjastonhoitajien 2530/kk ja varhaiskasvatuksen opettajien 2799/kk.
Sairaanhoitajien keskipalkka on siten noin 400 - 600 euroa/kk korkeampi kuin näiden samantasoisesti koulutettujen ja myös vaativaa työtä tekevien ammattirymien palkat.
Kommentit (243)
Vierailija kirjoitti:
Vihdoin joku sen sanoi!
Terveisin hoitajien ruikutusta kurkkuaan myöten täynnä oleva vakaope
Teetkö säkin kolmivuorotyötä? Siis iltaa, yötä, viikonloppuja ja varhaisia aamuja?
Kouluterkka, peruspalkka 2610 €/kk.
Tarkastusten lisäksi useamman kerran viikossa arvioin nuoren itsemurhariskiä, rauhoittelen ahdistuneita nuoria ja annan tukea epätoivoisille/neuvottomille vanhemmille. Jos olen sairaana, kaikki työt kasautuvat odottamaan paluutani. Mielestäni palkka ei ole suhteessa vastuuseen ja henkiseen kuormitukseen nähdeen.
Tähän lisäksi tietysti viimeisen parin vuoden aikana koronajäljitys ja -rokotukset, jolloin omat jätetään tauolle.
Vierailija kirjoitti:
Ap, nuo sinun tiedot ei nyt pidä alkuunkaan paikkansa, ei monenkaan ammatin kohdalta joita olit tuohon laittanut. Netistä löytyy monelta sivustolta väärää tietoa palkoista, Oikotiellä lähimpänä totuutta.
Emme todella puhuisikaan palkkakuopasta jos totuus olisi tuo. Esimerkiksi varhaiskasvatuksen opettajan keskipalkka on Oikotien mukaan 2430€/kk ja sairaanhoitajan 2600€/kk.
T. Sote-alalla työskentelevä
No enpä luottaisi oikotien itseilmoitettuihin palkkoihinkaan. Työskentelen isossa liki 4000 hengen korkeakoulutettujen teknologiafirmassa ja oikotien mukaan palkat olisi keskimäärin luokkaa 4500-5000€. Firma teki uuden paikallisen työehtosopimuksen vuoden alussa jossa palkankorotus oli 30€/kk joka vastasi prosentteina 0,8% keskimäärin ja tarkoittaa keskimääräisiksi kk-palkoiksi muutettuna 3700€/kk. Paljon ruusuisemmalta palkat oikotiellä näyttää monessa tapauksessa.
Kaikki kunnia niille jotka kolmivuorotyötä pystyy vuodesta toiseen tekemään. Itse varmaan sekoaisin ja onhan siinä se kohonnut syöpäriskikin ja muut terveyshaitat.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki kunnia niille jotka kolmivuorotyötä pystyy vuodesta toiseen tekemään. Itse varmaan sekoaisin ja onhan siinä se kohonnut syöpäriskikin ja muut terveyshaitat.
..ainakin jokin vaarallisen työn lisä olisi paikallaan.
Nostetaan palkkaa sitten, kun lasketaan hoitajillekin lauantait lomapäiviksi kuten normiduunarilla.
Johtuu tietääkseni ainakin osan kohdalla lisistä. Monella hoitajalla on kuuluu työhön ilta- ja viikonloppuvuoroja, joihin moni muu ammattikunta ei halua koskea pitkällä tikullakaan. Tiedän tämän esim sairaalan osastolla työskennelleenä.
En itse ole hoitaja.
9ygihbj kirjoitti:
Terveydenhoitajan ja kätilön koulutuskin on nelivuotinen. Palkka silti sama, kuin 3,5 vuotta opiskelevilla sairaanhoitajilla.
Terveydenhoitajan koulutus on 4v ja 240op, kätilön 4,5 vuotta ja 270op.
Th tienaa yleensä 2600-2700€/kk, kätilö 2500-2600€/kk. Tai jopa alle 2500€ jos sattuu olemaan HUSissa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjastonhoitajat ja varhaiskasvatuksen opettajat lienevät kandeja? Eli opinnot ovat kolmivuotisia.
Kandeja ei ole kuin poikkeuksellisesti työelämässä, eli opintonsa keskeyttäneitä ja jollain ihmeen kaupalla päässeet virkoihin, joihin vaaditaan loppututkinto.
Vaka-opet on näitä kandeja.
Farmaseutit on kandeja myös.
Lähihoitajana olen tyytyväinen palkkaani. Viime vuonna 4400 euroa kuussa, kun jaoin vuosituloni kahdella toista.
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitajana olen tyytyväinen palkkaani. Viime vuonna 4400 euroa kuussa, kun jaoin vuosituloni kahdella toista.
Lähihoitajana minäkin olin ihan tyytyväinen 2250€/kk palkkaan, se vastasi minusta ihan hyvin koulutusta ja työnkuvaa ja vastuuta. Sen sijaan kätilönä en ole kovin tyytyväinen alle 2500€/kk palkkaan koska se ei vastaa koulutusta eikä varsinkaan työn vaativuutta...
Montako lomapäivää sairaanhoitajilla on? Kokonaistyöika pitäisi huomioida näissä vertailuissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitajana minäkin olin ihan tyytyväinen 2250€/kk palkkaan, se vastasi minusta ihan hyvin koulutusta ja työnkuvaa ja vastuuta. Sen sijaan kätilönä en ole kovin tyytyväinen alle 2500€/kk palkkaan koska se ei vastaa koulutusta eikä varsinkaan työn vaativuutta...
Elämä on valintoja.....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jopa lähihoitajana koen saavani aivan hyvää palkkaa. Palkankorotuksen sijaan toivoisin niitä paljon puhuttuja lisäkäsiä.
Niitä saa rahalla.
Ja työn keventymisellä, joka saataisiin luonnollisesti aikaan henkilöstön lisäämisellä. Tämän vuoksi itse vastustankin palkankorotuksia ja esitän, että rahat ohjattaisiin lisätyövoiman palkkaamiseen.
Mutta mitään palkattavaa lisätyövoimaa ei ole, koska hoitajia on yksinkertaisesti liian vähän. Pitäisi saada enemmän ihmisiä opiskelemaan hoitajiksi, ja palkkojen korottaminen voisi olla yksi toimiva keino lisätä alalle hakeutumista.
Vierailija kirjoitti:
Montako lomapäivää sairaanhoitajilla on? Kokonaistyöika pitäisi huomioida näissä vertailuissa.
No kyllä kouluterkkana tätä usein mietinkin kun juttelen opettajien kanssa lomista. Ei hoitajien lomapäivistä kannata ihan kauhean kateellinen olla.... Ja kun kunnalla palkkakehityksen huippu on 10 v työkokemuksen jälkeen, niin voisin kyllä luopua muutamasta lomapäivästä jos kokemuslisiä tulisi vielä vaikka 15 ja 20v jälkeen. Neuvotteluvaraa palkoissa ei ole kuten vaikka insinööreillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä aloittajan kanssa. Monessa ylemmän korkeakoulututkinnon vaativassa ammatissa on huonommat palkat eikä monessa asiantuntijatyössä työ jää nykyään työpaikalle kuten esim.hoitoalalla.
Mistä sinä tiedät että hoitajan työ jää työpaikalle? Oletko kokeillut?
Eli hoitaja tuo potilaita kotiinsa hoidettavaksi?
Noista aloituksessa mainitusta ammattiryhmistä sairaanhoitajat ovat ainoita kolmivuorotyötä tekeviä. Kyseiseen palkkaan ei edes sh:na yllä vaikka kaikki lisät otettaisiin huomioon eli en ymmärrä mistä nuo palkkatiedot revitään. Jos olette sitä mieltä, että keskustelu sairaanhoitajien palkkakuopasta on turhaa, tervetuloa kokeilemaan sh:n työtä kyseisellä palkalla. Turha tästä on keskustella, jos ei ole väliä kuka ja millä ammattitaidolla hoitaa sinua ja läheisiäsi tulevaisuudessa.
Aika tarkoitushakuista ap:ltä ottaa sairaanhoitajan keskipalkka lisineen ja verrata sitä sitten lähinnä päivätyötä tekevien palkkoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämä on valintoja.....
Niin onkin, ja sehän tässä huolettaakin sillä nyt alkaa pikkuhiljaa näkyä se suunta mihin ollaan menossa. Tulijoita ei ole ja alalta lähtee porukkaa jatkuvasti. Juuri siksi koska elämä on valintoja ja koska palkkoja ei ymmärretä nostaa vastaamaan työtä.
Minua ihmetyttää asiaan tällä tavalla suhtautuvat muutenkin. Meinaatko ettet ikinä tule tarvitsemaan sote-palveluita jos olet sitä mieltä että alan palkkoja ei tulisi korjata?
Näissä hommissa ei ole kenelläkään ylitöitä, ainoastaan kiinteä kuukausipalkka. Ja siksi insinöörien keskiarvopalkka onkin korkeampi kuin hoitajia. Meidän palkka nostaa tuota keskiarvoa verrattuna mediaaniin..