Sairaanhoitajat eivät ole palkkakuopassa verrattuna muihin vastaavantasoisen AMK -tasoisen koulutuksen saaneisiin ammattiryhmiin
Sairaanhoitajat eivät ole palkkakuopassa verrattuna muihin vastaavantasoisen AMK -tasoisen koulutuksen (kesto 3,5 vuotta) saaneisiin ammattiryhmiin, jotka ovat usein työssä julkisella puolella esim. kunnissa.
Sairaanhoitajan keskipalkka 2020 oli Suomen kunnissa 3207/kk, fysioterapeuttien 2731/kk, sosionomien 2819/kk, kirjastonhoitajien 2530/kk ja varhaiskasvatuksen opettajien 2799/kk.
Sairaanhoitajien keskipalkka on siten noin 400 - 600 euroa/kk korkeampi kuin näiden samantasoisesti koulutettujen ja myös vaativaa työtä tekevien ammattirymien palkat.
Kommentit (243)
Vierailija kirjoitti:
Entä insinöörien palkat? Miksi unohtui?
Oikotien mukaan 3725e.
Noin 10v sitten minun palkkani insinöörin koulutuksella oli 3900e 35vuoden työkokemuksella joten ei niissä niin suurta eroa oke kuin täällä aina kuvitellaan. DI:t onkin sitten ihan eri juttu.
Vierailija kirjoitti:
Kirjastonhoitajat ja varhaiskasvatuksen opettajat lienevät kandeja? Eli opinnot ovat kolmivuotisia.
Kandeja ei ole kuin poikkeuksellisesti työelämässä, eli opintonsa keskeyttäneitä ja jollain ihmeen kaupalla päässeet virkoihin, joihin vaaditaan loppututkinto.
Jokainen, joka on valmis nostamaan kuntatyöntekijöiden palkkoja, voi aloittaa maksamalla ylimääräisiä suorituksia veroissa. Enempi saa yhteiskunnan kassaan maksaa, jos haluaa.
Eli innokkaimmat voi aloittaa vaikka heti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä julkisen puolen palkkojen nostot kirotaan syvimpään helvettiin n. 25 vuoden päästä, kun isot eläkeläisryhmät ovat päätyneet hautaan.
Sitten itketään että Suomi on konkurssissa ja kenkää tulee.
Tuohan Pekka tänne yksityiskoneittain uussuomalaisia ja lisää pitäisi tuoda. Ei täällä hoidettavat lopu.
Huomaa että on sairaanhoitajia äänessä, voihan vit....
Kukahan ne hoidot sitten MAKSAA, kun maksajat ovat loppu ja maksettavia hoitajia ja muita julkisen verosyöppöjä on satoja tuhansia käsi ojossa? Printataanko sitä rahaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä insinöörien palkat? Miksi unohtui?
Oikotien mukaan 3725e.
Noin 10v sitten minun palkkani insinöörin koulutuksella oli 3900e 35vuoden työkokemuksella joten ei niissä niin suurta eroa oke kuin täällä aina kuvitellaan. DI:t onkin sitten ihan eri juttu.
Teetkö siis insinöörinä kolmivuorotyötä palkkasi eteen ja peruspalkkasi on 2500€?
Olen samaa mieltä aloittajan kanssa. Monessa ylemmän korkeakoulututkinnon vaativassa ammatissa on huonommat palkat eikä monessa asiantuntijatyössä työ jää nykyään työpaikalle kuten esim.hoitoalalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjastonhoitajat ja varhaiskasvatuksen opettajat lienevät kandeja? Eli opinnot ovat kolmivuotisia.
Kandeja ei ole kuin poikkeuksellisesti työelämässä, eli opintonsa keskeyttäneitä ja jollain ihmeen kaupalla päässeet virkoihin, joihin vaaditaan loppututkinto.
Vaka-opet on näitä kandeja.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen, joka on valmis nostamaan kuntatyöntekijöiden palkkoja, voi aloittaa maksamalla ylimääräisiä suorituksia veroissa. Enempi saa yhteiskunnan kassaan maksaa, jos haluaa.
Eli innokkaimmat voi aloittaa vaikka heti.
Ei. Olen valmis leikkaamaan yli miljardin kehitysavusta.
Aamen.
Itse luokanopettajana (maisteri) tienaan brutto 2600 /kk lukuvuoden aikana ja olen työttömänä 10 vk vuodessa. P
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
SH 210 opintopistettä, AMK.
Varhaisk. 180op kandi, yliopisto.
Eli kumpikaan ei ole ns.korkeakoulutettu kuten ei esim.insinöörikään.Mistäs arvon nördellä tuokorkeakoulutus alkaa?
Noi ovat keskitasoa, maisteri on korkeakoulutettu.
Jopa lähihoitajana koen saavani aivan hyvää palkkaa. Palkankorotuksen sijaan toivoisin niitä paljon puhuttuja lisäkäsiä.
Fyssarit ja kirjastonhoitajat tekevät pääosin päivätyötä. Miksi monella amisaloilla on samansuuruisia ja suurempiakin palkkoja? Kun kerran logiikka on sama. Ja eikö työstä pidä maksaa vaativuuden mukaan? Miksi AMK-inssit yksityisellä saavat paljon parempaa palkkaa kuin sh:t yksityisellä?
Mutta olkaa ihan rauhassa tuota mieltä. Tehän hoitajapulasta kärsitte. Minä häivyin. Ei tule enää pitkän linjan ammattilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä julkisen puolen palkkojen nostot kirotaan syvimpään helvettiin n. 25 vuoden päästä, kun isot eläkeläisryhmät ovat päätyneet hautaan.
Sitten itketään että Suomi on konkurssissa ja kenkää tulee.
Tuohan Pekka tänne yksityiskoneittain uussuomalaisia ja lisää pitäisi tuoda. Ei täällä hoidettavat lopu.
Huomaa että on sairaanhoitajia äänessä, voihan vit....
Kukahan ne hoidot sitten MAKSAA, kun maksajat ovat loppu ja maksettavia hoitajia ja muita julkisen verosyöppöjä on satoja tuhansia käsi ojossa? Printataanko sitä rahaa?
Poliitikkojen ongelma mistä leikkaavat. Jos palkka ei nouse, jää työt tekemättä ja ihmiset kouluttamasta ammattiin. Insinöörit tai vakaopet suuressa viisaudessaan voi hoitaa potilaat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan oikeasti on muutama kanditason tutkinto, jotka antavat pätevyyden työelämään. Noiden lueteltujen lisäksi esimerkiksi farmaseutti.
Vierailija kirjoitti:
Jopa lähihoitajana koen saavani aivan hyvää palkkaa. Palkankorotuksen sijaan toivoisin niitä paljon puhuttuja lisäkäsiä.
Niitä saa rahalla.
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä aloittajan kanssa. Monessa ylemmän korkeakoulututkinnon vaativassa ammatissa on huonommat palkat eikä monessa asiantuntijatyössä työ jää nykyään työpaikalle kuten esim.hoitoalalla.
Mistä sinä tiedät että hoitajan työ jää työpaikalle? Oletko kokeillut?
Ei kaikilla maistereillakaan ole sama tulotaso ja tohtorit ne vasta palkkakuopassa ovatkin. Ihan turha verrata insinöörin ja sh:n palkkoja. Tosin taitaa palkoissa mennä sekaisin di ja amk. Aika moni amk-insinööri on ihan perustyössä, jossa palkka n. 3000 e.
Palkka on oikein silloin kun on tulijoita ja työssä pysytään.
Jos tämä ei yhteiskuntaa kiinnosta niin sitten pitää makaa kuin itse petaa, eli nauttia työvoimapulasta ja siitä että koulutetaan lisää ja lisää ihmisiä jotka vaihtaa alaa.
Ps: palkan lisät on korvaus menetetystä vapaa-ajasta.
Kokeile itse kasvattaa lasta kolmivuorotyössä, yöpäiväkoti? Krooninen krapulankaltainen olo? Kiinnosteleeko, naposteleeko?
Ei minuakaan, siksi vaihdoin ammattia.
Sairaanhoitaja AMK, töissä erikoissairaanhoidossa, (100% työaika) kuukausipalkka 2466€.
Lue sairaanhoitajaksi eli 210 op.