Juoksusta jotain ymmärtävät!
Aloitin juoksemisen pitkän tauon jälkeen kolme viikkoa sitten. Olen käynyt juoksemassa 2-3 kertaa viikossa eli yhteensä noin 8 kertaa. Juoksen kerralla 3 kilometriä, koska pidemmälle en jaksaisi. Miksi lenkki ei yhtään ala helpottaa? joka kerta tuo kolme kilometriä tuntuu raskaalta ja koen itseni niin huonoksi. Onko tässä edes mitään toivoa, että kehitystä tapahtuisi lähiaikoina?
Kommentit (37)
Mä veikkaan, että juokset liian usein. Kokeile erilaisia lenkkejä. Intervallia, ylämäkeä jne.
Siis kuinka usein pitäisi juosta? Olen jotenkin aivan jumissa tämän asian kanssa. Kaverinikin totesi, että "etkö sä oikeasti jaksa juosta kuin 3 kilometriä. Eihän siitä ole edes mitään hyötyä".
ap
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 16:26"]
Aloitin juoksemisen pitkän tauon jälkeen kolme viikkoa sitten. Olen käynyt juoksemassa 2-3 kertaa viikossa eli yhteensä noin 8 kertaa. Juoksen kerralla 3 kilometriä, koska pidemmälle en jaksaisi. Miksi lenkki ei yhtään ala helpottaa? joka kerta tuo kolme kilometriä tuntuu raskaalta ja koen itseni niin huonoksi. Onko tässä edes mitään toivoa, että kehitystä tapahtuisi lähiaikoina?
[/quote]
Alkaa se.
Vaihtelua.
Juokse tuo kolme kilometriä, mutta kävele samalla myös kolme kilometriä. Kävele metsäpoluilla, pyöräile, juokse portaita ja tee sitä mikä tuntuu kivalta.
Juokset liian pitkään ja liian lujaa. Ota joku aloittelijan 5 km juoksuohjelma ja lähde sillä liikkeelle.
Tavoitteenani olisi kesän aikana saada juostuksi 5 kilometriä sillä tavalla että otsa suoni ei pullistuisi päästä ja olo olisi mukava. Onko se oikeasti realistinen tavoite?
ap
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 16:38"]
Tavoitteenani olisi kesän aikana saada juostuksi 5 kilometriä sillä tavalla että otsa suoni ei pullistuisi päästä ja olo olisi mukava. Onko se oikeasti realistinen tavoite?
ap
[/quote]
Jaksat tuon 5 km kuukauden päästä. Syyskuussa menee helposti 15 km.
Koetko palautuvasi kunnolla? Onko sulla ruokavalio kunnossa, saatko tarpeeksi energiaa, proteiinia ja hiilihydraatteja? Ottaako lenkkeily enemmän hengityselimiin vai lihaksiin / niveliin?
Jos pyrit samalla laihduttamaan, sulla saattaa olla liian vähän energiaa kehossa, jotta se jaksaisi palautua kunnolla. Lenkkipäivinä kannattaa vähän nostaa kalorimäärää, jotta lihaksillasi olisi polttoainetta juoksuun.
Jos taas tuntuu, että hengityselimet eivät kestä lenkkeilyä, kannattaa jossain vaiheessa alkaa miettiä rasitusastman mahdollisuutta. En välttämättä heti säntäisi lääkäriin, mutta pitäisin sen kuitenkin mielessä, jos tosiaan hengitys tuntuu todella hankalalta.
Kannattaa yrittää muistaa venytellä ja tehdä liikkuvuusharjoitteita lämmittelyn jälkeen, jotta lihaksistosi hapensaanti helpottuisi ja kehon liikkuvuus paranisi. Venyttely helpottaa myös palautumista. Voit myös testata sitä, että lämmittelisit ennen lenkkiä kävelemällä 10–15 min, minkä jälkeen alat vasta juosta / hölkätä.
Lenkkeily ottaa enemmän hengityselimiin kuin lihaksiin.
ap
Olen siis aikaisemmin urheillut paljonkin, mutta sain tiiviisti kolme lasta ja kävin läpi kolme vaikeaa raskautta. Nyt yritän siis palauttaa urheilua taas elämääni. En laihduta saman aikaisesti. Olen 170 cm pitkä ja painan 62 kiloa.
ap
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 16:38"]Juokset liian pitkään ja liian lujaa. Ota joku aloittelijan 5 km juoksuohjelma ja lähde sillä liikkeelle.
[/quote]
Tätä olin tulossa sanomaan myös. Netti on täynnä erilaisia juoksuohjelmia (ihan suomenkielisiä, hyviä ja luotettavia!). Valitse ohjelma, jossa on esim 5 km tavoite 8 viikon ajalle. Itse aloitin juoksemisen tuollaisella ohjelmalla. Esim. ensimmäinen viikko: 1 lenkki: 4min kävely + 1min juoksu x 3, 2 lenkki: sama, 3 lenkki: 5min kävely + 2 min juoksu x 3 jne. Tuollaisella ohjelma juoksukunto nousee mukavasti ja nopeasti!
En edes uskalla haaveilla että jaksaisin joskus elämässäni juosta 15 kilometriä, kun nyt tuon 3 kilometrin jälkeen naama on aivan punainen ja olo kaikkensa antanut.
ap
[/quote]
Aloita juoksu vuorotelölen kävelyn kanssa. Pian jaksat juosta 5km ja enemmän. Älä juokse lujaa, mutta kävele kävelyosuudet rivakasti, ainakin jotkut.
T. Juoksun aloittamista taas kovasti odotteleva 3xäiti rv 35
Jotenkin tuntuu, että malttini ei riitä noihin juoksuohjelmiin. Kehittävätkö ne siis ihan oikeasti nopeammin elimistöä kuin tällainen väkisin pinkominen?
ap
Ärsyttävän kuuloinen kaveri sulla
Onko teillä suositella noita juoksukouluja? Joskus kokeilin Porin juoksukoulua, mutta se eteni jotenkin niin hitaasti, että kyllästyin.
ap
Ei se matka tapa vaan vauhti! Joten himmaa vähän.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 16:47"]
En edes uskalla haaveilla että jaksaisin joskus elämässäni juosta 15 kilometriä, kun nyt tuon 3 kilometrin jälkeen naama on aivan punainen ja olo kaikkensa antanut.
ap
[/quote]
[/quote]
Tässä on ongelmasi.
Hidasta rytmiä.
Hölkkää, älä juokse.
Kolmen viikon välein nostat pitkän lenkin vauhtiasi 15s/km, ja olet hyvässä vauhdissa.
Kaverion oikein mukava, mutta sellainen langanlaiha himourheilija, lapseton. En minä pahastunut siitä. Itsekin tiedän, että huonostihan minulla menee tässä juoksussa:=)
Millainen sun peruskuntotasosi on? Pystytkö kävelemään ylämäkiä ja / tai pidempiä matkoja hengästymättä? Onko sulla ollut hengityksen kanssa ongelmia ennen tätä pidempää juoksutaukoa? Käytkö koulua / asutko / työskenteletkö sisäilmaongelmaisissa tiloissa? Nuo kaikki saattavat vaikuttaa osaltaan astman kehittymiseen, mutteivät aiheuta sitä kaikille.
Mulla on itsellä ollut astma lapsesta asti, joten siksi lähdin sitä kautta tätä ongelmaa lähestymään. Kaikilla ei siis tosiaan astmaa ole tai tule, mutta on silti ihan hyvä tiedostaa sen mahdollisuus. Yleensä terkkareilta saa suht helposti pef-mittarin ja täytettävän kaavakkeen, jotta pystyt arvojasi seurailemaan parin viikon ajan. Lääkäriaikaa varmaan saa sitten, jos arvot tuntuvat ikään / kokoon nähden heikoilta.
Ja saattaahan se olla myös, että sulla on nyt vaan jostain syystä kunto huonontunut niin paljon, etteivät keuhkot ole vielä ihan täysin mukana juonessa. Tai nyt siitepölykauden takia hengitys takkuaa.
nostan