Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko todella niin, että jotkut eivät lajittele jätteitä? Jos et lajittele, mihin laatikkoon heität roskat?

Vierailija
19.01.2022 |

Heitätkö kaikki pussit sekajätteisiin?

Itse lajittelen eikä tulisi mieleenkään sekoittaa kaikkea kuten 80-luvulla.

Kommentit (159)

Vierailija
121/159 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä heitän liki kaiken sekajätteeseen. Pullot vien lasinkeräykseen, mutta lasipurkit sekajätteeseen. Paperit ja pahvit useinmiten lajittelen, en aina, jos on pieniä.

Vierailija
122/159 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tietenkään lajittele, ihan hullun hommia se on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/159 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä on huvittavaa, kun ihmiset perustelee lajittelemattomuuden laiskuudella. Enemmän siitä työtä minusta tulee, kun sitä sekajätepussia pitää kiikuttaa roskiksille monta kertaa viikossa. 

Ihmiset eivät myöskään halua lajitella elleivät joudu maksamaan lisää lajittelemattomuudesta. Meillä taloyhtiössä muovien lajittelu alkoi kiinnostamaan siinä vaiheessa, kun olisi pitänyt ottaa uusi sekajäteastia lisäksi ja se olisi näkynyt sitten vastikkeessa. 

Lajittelu ja kierrätys ei toimi käytännössä yhtään.

Panttien keruu on ainoa toimiva malli Suomessa. 

Kaikki muu on huiputusta. Miksi tuhlaat kalliista elämästäsi useita tunteja lajitteluun ilmaiseksi?

Ei työläisillä ole tuollaiseen varaa ja aikaa.

Luepa viestini ajatuksella. Mikäli taloyhtiössä ei lajitella edes muoveja, se tarkoittaa uutta jäteastiaa, josta jokainen maksaa vastikkeessaan lisää. Itse asiassa tein laskutoimitusta ja se tekisi monta euroa kuussa lisää. Se on pienipalkkaiselle työläiselle paljon. Millä tavalla jätteiden lajittelu vie aikaa? Se roska laitetaan kuitenkin roskikseen. Nyt se vaan laitetaan eri roskikseen. Aikaa säästyy, kun sekajätettä ei tarvitse kiikuttaa monta kertaa viikossa vaan riittää, kun vie kerran tai pari viikossa. Pahveja, metallia, lasia tai muovia ei tarvitse viedä edes joka viikko. Silkkaa ajansäästöä! Perheellisenä kun sitä roskaa tulee enemmän kuin yksinäisellä. 

Meillä lapset ei vaan välitä. 

Johtuu varmasti siitä että olin ennen kamala ympäristöfasisti.

Nalkutin myös riitoihin asti roskien lajittelusta. Miehenikin laittaa roskia sekajätteeseen. Hän sentään äänestää vihreitä, mutta yritin opettaa ja opastaa kierrätyksessä. 

Minut oli kasvatettu kierrättämään vanhempien vasemmistolaisen taustan vuoksi ja ajattelin että lapsiakin kiinnostaisi.

Se osottautui liian hankalaksi käytännössä. Yksinkertainen juttu onkin vaikea tosielämässä ja kaiken hulinan keskellä. 

Lopulta minäkin jätin kierrättämisen koska perheen hyvinvointi meni kierrättämisen/riitelyn edelle.

Ei roskien takia tarvitse riidellä.

Kahdeksan eri sangon tarkastus vei minulta tosiaan viikossa tunnin ja kymmenen minuuttia parhaimmillaan. Jouduin kaatamaan roskikset maahan ja keräämään sinne kuulumattomat roskat pois oikeille astioille. Kun yksin korjaa koko muun perheen virheet, se vie uskomattoman suuren määrän aikaa. 

Edes rahalla palkitseminen ei auttanut saamaan lapsia innostumaan oikeanlaisesta lajittelusta.

Rangaistuksetkaan eivät vaikuttaneet mitenkään. 

Tähän väliin että minä olen perheessä se tyhmyri. Lapset ovat kiitettävän oppilaita koulussa ja mieheni on korkeastikoulutettu tapaus ja tietää kaiken. Hänenkin mielestä kaikki roska lopulta vain poltetaan yhdessä uunissa.

Minulta on koulut jäänyt käymättä kesken. Kierrätys on kaunis ajatus ihan kuten sosialismikin on, mutta se ei vaan toimi käytännössä. Joku panttijärjestelmä voisi olla parempi.

Roskan omistaja saisi korvauksen roskan myynnistä eteenpäin.

Lopettakaa tekin kierrätys jos se aiheuttaa perheen sisällä närää.

t. Kierrättäjä 1989-2016

Vierailija
124/159 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki päätyvät lopulta polttoon.

Eikä päädy.

T töissä Tarasteella

Vierailija
125/159 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palautan pullot ja siinä se, elektroniikkakin päätyy minulla  sekajätteeseen hajotessaan.

Ja ennen kuin alatte moralisoida, niin jos sinulla on yksikin lapsi, et ikinä pääse yhtä puhtailla papereilla ympäristön suojelussa, kuin minä lapsettomana! 

Lisääntyminen on sen mittaluokan ympäristöhaitta, että mikään määrä kierrätystä ei  sitä korjaa.

Huvittaa kun monilapsisen perheen äippä tekee suurenkin numeron jostain muovin lajittelusta, kuin olisi suurikin sankari! 

Ja loppuun vähän mietittävää tieteen näkökulmasta:

"And by choosing to have one fewer child in their family, a person would trim their carbon footprint by a whopping 58.6 metric tons—about the same emissions savings as having nearly 700 teenagers recycle as much as possible for the rest of their lives. 

Science.org" 

Etkä sä saa ikinä yhtä puhtaita papereita kuin mä, joka teen exituksen 24-vuotiaana! Nih!

Tee sinäkin siis exitus!

Vierailija
126/159 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tapana jättää pussi auki että oikein näkee etten ole lajitellut.

Voi sitten innokkaat alkaa lajittelemaan siitä pussista suoraan, jos on aikaa ja innostusta. 

Hyvä niin että ympäristö kiinnostaa joitain ihmisiä. Minulla ei ole siihen aikaa ja varaa.

Vierailija
127/159 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On halvempaa olla kierrättämättä eli pelkkä sekajäteastia maksaa vähemmän kuin monta eri astiaa. Jäte myydään edelleen, myyjä voi lajitella, jos katsoo sen tärkeäksi.

Vierailija
128/159 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lajittelen lehdet ja patterit.

Kaikki muu menee sekajätteeseen.

Mulla menee patteritkin sekajätteeseen. Lehdet menee lehtilaatikkoon ja pullot kauppaan, pantittomat pullot menee sekajätteisiin.

Ja ihan sama mitä joku ituhippi minusta ajattelee

Näinpä, ei näy minunkaan lähikaupassa mitään patteri lootaa joten en ala niitä taskussa raahaamaan ympäri kaupunkia - roskiin.

Vierailija
129/159 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinkku taloudessakin tulee roskapussi päivässä täyteen kun kaupat ja tehtaat pakkaavat kaiken pikku tilpehöörinkin 15 kertaan (kelmuun, pahviin, laatikkoon ja vielä kelmuun). Juu ei huvita kierrättely eikä ole tilaa keittiössä ym. kymmenille jätesangoille. Roskapussin vien sekajätteeseen n.4-5 kertaa viikossa.

Vierailija
130/159 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lajittelen lehdet ja patterit.

Kaikki muu menee sekajätteeseen.

Mulla menee patteritkin sekajätteeseen. Lehdet menee lehtilaatikkoon ja pullot kauppaan, pantittomat pullot menee sekajätteisiin.

Ja ihan sama mitä joku ituhippi minusta ajattelee

Näinpä, ei näy minunkaan lähikaupassa mitään patteri lootaa joten en ala niitä taskussa raahaamaan ympäri kaupunkia - roskiin.

Patterien kierrätys ei toimi käytännössä, koska joka kerta ne patterit unohtaa viedä kauppaan. Ne jää sinne taskuun tai reppuun ja kulkeutuu takaisin kotiin.

Ainoa keino on viedä ne sekajätteeseen, muutoin ei pääse pattereista eroon.

Vierailija
131/159 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lajittele, lehdet vaan eri lootaan. Ihan hullun hommaa lajitella.

N 56v

Vierailija
132/159 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekajätteeseen, niin se muuttuu energiaksi poltettaessa.

Vierailija
133/159 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lajittele, pieneen kerrostaloasuntoon ei mahdu useampaa roska-astiaa ja vaikka mahtuisikin en jaksaisi jatkuvasti kuljetella vajaita haisevia roskapusseja pois. Isossa omakotitalossa varmaan lajittelisin jos olis vielä ulkovarasto mihin voisi viedä odottelemaan pestyt lasit metallit ja muovit ja sitten isomman erän viedä kerralla kierrätykseen. Biojätteen lajittelisin vain oman kompostorin vuoksi.

Vierailija
134/159 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kerään paristoja ison kasan pussiin ja vien kaikki kerrallaan paristojen keräykseen, ja teen sen kerran vuodessa. En koe sitä hankalaksi.

Vierailija
135/159 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tietenkään lajittele, ihan hullun hommia se on.

Ajattelin itse, että juuri mielenterveyspotilailla ei ehkä ole voimavaroja lajitteluun.

Vierailija
136/159 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse kerään paristoja ison kasan pussiin ja vien kaikki kerrallaan paristojen keräykseen, ja teen sen kerran vuodessa. En koe sitä hankalaksi.

Juuri näin, mutta jos on ollut jonossa viimeisenä kun älynlahjoja on jaettu, niin tämäkin voi olla ylivoimaista.

Vierailija
137/159 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole aikaa. Ehkä ap on nähnyt minun roskapussin poltettavissa jätteissä. Minäkin jätän auki pussin että se jolla on enemmän aikaa voi lajitella roskat puolestani.

Vierailija
138/159 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en kestä ajatusta biojätteestä, se haisee ja pussit hajoilee ja ne astiat on hirveitä. Ja vien roskat töihin mennessä, ei tulisi kuuloonkaan kantaa jossain ämpärissä tai kestokassissa biojätteitä sinne säiliöön koska mitä mä sille ämpärille sitten tekisin, ottaisin töihin mukaan?

Kierrätän pahvin ja paperin sekä panttipullot. Metallille ja lasille mulla on pienet astiat roskakaapissa mutta ne täyttyy hetkessä ja sit laitan vaan sekajätteeseen.

Vierailija
139/159 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naivia väittää että kierrättäminen vaikuttaisi mitenkään vuokraan.

Ennen ei kierrätetty ja vuokrat oli kohtuulliset. Mitä enemmän on pelleilty kierrätyksen kanssa, niin sitä enemmän keksitään syitä korottaa vuokraa. 

Älkää nyt hyvät ihmiset olko niin naiveja että kuvittelette kustannusten vähentyvän oikeasti.

Vuokria nostetaan ihan täysin mielivaltaisin syin.

Meidän taloyhtiössä siirryttiin asuntokohtaisesta veden kulutuksen mittauksesta takaisin kiinteeseen systeemiin.

Vierailija
140/159 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin, mutta jos on ollut jonossa viimeisenä kun älynlahjoja on jaettu, niin tämäkin voi olla ylivoimaista.

Mielestäni tuollainen kehitysvammaisten dissaus on ala-arvoista.

Ei ihminen voi mitään sille että tietyt asiat ovat ylivoimaisia.

Sitä varten on teikäläiset jotka voivat lajitella ne roskat sielä roskakatoksessa käden käänteessä vaivatta.

Johan tähän ketjuun kirjoitti ihmisiä jotka jättää teitä varten roskapussit auki.

Olette niin älykkäitä lajittelijoita ja ajattelette ennen kaikkea luontoa ja halveksutte kehitysvammaisia ihmisiä.