Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko todella niin, että jotkut eivät lajittele jätteitä? Jos et lajittele, mihin laatikkoon heität roskat?

Vierailija
19.01.2022 |

Heitätkö kaikki pussit sekajätteisiin?

Itse lajittelen eikä tulisi mieleenkään sekoittaa kaikkea kuten 80-luvulla.

Kommentit (159)

Vierailija
81/159 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palautan pullot ja siinä se, elektroniikkakin päätyy minulla  sekajätteeseen hajotessaan.

Ja ennen kuin alatte moralisoida, niin jos sinulla on yksikin lapsi, et ikinä pääse yhtä puhtailla papereilla ympäristön suojelussa, kuin minä lapsettomana! 

Lisääntyminen on sen mittaluokan ympäristöhaitta, että mikään määrä kierrätystä ei  sitä korjaa.

Huvittaa kun monilapsisen perheen äippä tekee suurenkin numeron jostain muovin lajittelusta, kuin olisi suurikin sankari! 

Ja loppuun vähän mietittävää tieteen näkökulmasta:

"And by choosing to have one fewer child in their family, a person would trim their carbon footprint by a whopping 58.6 metric tons—about the same emissions savings as having nearly 700 teenagers recycle as much as possible for the rest of their lives. 

Science.org" 

Vierailija
82/159 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metallia ei ainakaan kannattaisi kierrättää.

Kierrätyspellistä tehdyt autot esimerkiksi lahoavat käsiin.

Ennen auton pelteihin tuli pintaruostetta, jolla kesti 20 vuotta syödä itsensä pellistä läpi.

Nykyään näkee 0.4 millin kierrätysmetallista rakennettuja autoja, jotka suoranaisesti maatuvat käsiin.

Pelti ei edes kunnolla ruostu, vaan se maatuu auton rakenteissa ja jos sitä yrittää paikata hitsaamalla, hitsi syö sitä jätepeltiä enemmän kuin siihen tarttuu hitsisaumaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/159 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekajäte terminä on kyllä niin harhaanjohtava. Sekaisin kaikki vaan!

Vierailija
84/159 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieheni ei oikein tahdo millään lajitella mutta pitkällisen suoraan sanoen nalkutuksen jälkeen lajittelee kyllä jätteet vaikkei usko siihen lajitteluun että kaatopaikalla jätteet todella menevät erillisiin paikkoihin. Jos tuo yksin asuisi niin tuskin lajittelisi juurikaan. Oli katsonut jonkun dokumentin aikanaan missä näytettiin että kaikki jätteet menevät samaan pömpeliin kaatopaikalla joten ei näin ollen usko lajitteleluun. Aina palaamme tuohon aiheeseen ja ei auta kuin rutkuttaa niin sitten tuo lajittelee roskat.

Minä asun mieluummin yksin ja heitän kaiken sekajätteeseen kuin otan kierrätystä harrastavaa puolisoa. 

Vierailija
85/159 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä on huvittavaa, kun ihmiset perustelee lajittelemattomuuden laiskuudella. Enemmän siitä työtä minusta tulee, kun sitä sekajätepussia pitää kiikuttaa roskiksille monta kertaa viikossa. 

Ihmiset eivät myöskään halua lajitella elleivät joudu maksamaan lisää lajittelemattomuudesta. Meillä taloyhtiössä muovien lajittelu alkoi kiinnostamaan siinä vaiheessa, kun olisi pitänyt ottaa uusi sekajäteastia lisäksi ja se olisi näkynyt sitten vastikkeessa. 

Lajittelu ja kierrätys ei toimi käytännössä yhtään.

Panttien keruu on ainoa toimiva malli Suomessa. 

Kaikki muu on huiputusta. Miksi tuhlaat kalliista elämästäsi useita tunteja lajitteluun ilmaiseksi?

Ei työläisillä ole tuollaiseen varaa ja aikaa.

Luepa viestini ajatuksella. Mikäli taloyhtiössä ei lajitella edes muoveja, se tarkoittaa uutta jäteastiaa, josta jokainen maksaa vastikkeessaan lisää. Itse asiassa tein laskutoimitusta ja se tekisi monta euroa kuussa lisää. Se on pienipalkkaiselle työläiselle paljon. Millä tavalla jätteiden lajittelu vie aikaa? Se roska laitetaan kuitenkin roskikseen. Nyt se vaan laitetaan eri roskikseen. Aikaa säästyy, kun sekajätettä ei tarvitse kiikuttaa monta kertaa viikossa vaan riittää, kun vie kerran tai pari viikossa. Pahveja, metallia, lasia tai muovia ei tarvitse viedä edes joka viikko. Silkkaa ajansäästöä! Perheellisenä kun sitä roskaa tulee enemmän kuin yksinäisellä. 

Vierailija
86/159 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistetaan käytöstavat kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehdin jo unohtaa miten tyhmiä ja k*sipäisiä ihmisiä tämä maa onkaan täynnä mutta kiitos kun muistutitte.

Kusipäinen ja ylimielinen käytös vain innostaa porukkaa heittämään sekajätteeseen ihan kaikkea. Paristoista elektroniikkaan.

Kannattaisiko käyttäytyä paremmin ja pitää pää kylmänä.

Muuten sataa roskaa laidasta laitaan? 

Eller hur?

Jotkut sitä on mestareita keksimään tekosyitä, ja syyttelemään muita ihmisiä omista tekemisistään. Esim alkoholisteille ja narsisteille tämä on täysin tyypillistä.

Juon, koska te sitä ja tätä…

Totta, tällaista yhteiskunnan ryönäainesta sitä on turhakin yrittää muuksi muuttaa.

Vierailija
87/159 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistellaan hetki Lokapoikia.. kirjoitti:

Meidän pieneen kaksioon ei edes mahdu kuutta roska-astiaa. Tarvittaisi oikeastaan kahdeksan roska-astiaa.

Lapsille olen opettanut teorian, mutta käytännössä en vaadi tai pakota lajittelemaan.

Olen jo asiaa teroittanut että juomapulloista maksetaan hinta. 

Ilmaiseksi ei pidä ryhtyä tekemään mitään ellei koe sitä sydämensä asiaksi.

Yksikään ei meidän perheessä kierrätä ilmaiseksi. Toki jos siirrytään sosialismiin ja jokaiselle sama palkka ja täydellinen holhous, niin sitten pitää lajitella ja käydä armeijat yms.

Noin muuten vaalitaan yksilönvapauksia ja Suomi on btw. vapaa maa.

Sinä maksat vuokrassa / vastikkeessa jätteet. Sekajäte kallista, joten se näkyy sitten siinä vuokrassa tai vastikkeessa. Ei meilläkään ole kuin 2 jäteastiaa. Metallit ja lasit, joita tulee todella vähän odottavat esimerkiksi pöydällä sen aikaa, että ne viedään. Pahveille on pahvipussi ja muovit menee eteisen laatikkoon. Seli seli. 

Vierailija
88/159 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinähän se tyhmä olet. kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lajittelen työttömänä kirjoitti:

Vuorat on sen hintaiset että en ala ilmaiseksi lajittelemaan mitään.

Kämppä on niin pieni ettei tänne mahdu useita jätepisteitä ja lasten kanssa on todella vaikeaa, kun he vetävät ne roskat vahingossa ja ajatuksissa vääriin astioihin.

Sellaista se on. Käytännössä vaikeaa ja teoriassa ihan varmasti voisi kuvitella olevan toteutettavissa.

Meillä loppui käytännön syistä ja vuokran jatkuvasta noususta koko leikki.

Kaikki menee poltettaviin. Mulle pitää maksaa siitä hyvästä että alan töiden jälkeen lajittelemaan roskiani. 

Työttömänä toki on siihen sitten aikaa. Menee helposti puolikin tuntia heittämällä kun alkaa leikkimään ilmaista roskien lajittelijaa.

Liian pieni kämppä useille roskiksille. Homma ei toimi käytännössä yhtään.

Sain palautetta koko perheeltä että olin muuttunut kusipääksi ja huutajaksi roskien takia.

Siinä heräsin todellisuuteen ja totesin että ei roskien takia tarvitse rakkaimpien kanssa riidellä.

Roskat on roskia ja sekajätteeseen kaikki.

Tyhmyytesi takia vuokrasi nousee, koska muovijäte on puolet halvempaa hävittää, mitä sekajäte. Kannattaisi siis kierrättää, koska kaikki mm. jätemaksu jne vaikuttaa vuokrasi suuruuteen. Mutta hei, en ihmettele nyt myöskään sitä, että olet työtön tuolla asenteella ja älyllä.

Ei se tyhmyyttä ole. Se on elämän rajallista aikaa. 

Ei vaan resurssit riitä moiseen töiden jälkeen. Energia ja aika ei riitä. 

Se ei ole tyhmyyttä.

Sinä et pidä siitä että päivässä on rajalliset 24h, mutta ne on realiteetit.

Pitäisi helpottaa asiaa että kierrätys toimisi käytännössä.

Kiellät tosiasiat ja ongelmat käyttämällä sanaa tyhmä.

Ihan silleen ohiksena kysyn, että jos aikasi on sinulle kullanarvoista niin miksi ihmeessä tuhlaat sitä Vauvapalstaan?

Vierailija
89/159 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen masentunut ja jo se että saa roskat vietyä jotenkin on saavutus.

Vierailija
90/159 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se todellisuus muuta näyttää. Kuvaa se videolle ja tarkastele myöhemmin. Se voi ottaa aikaa tunninkin ajan.

Kierrätyksestä pitäisi maksaa palkkio.

Voihan noin valehdella itselleen ja muuntaa todellisuutta. 

Meinaatko, että "me lajittelijat" nakataan ensin kaikki sekajätteeseen ja lajitellaan ne sitten myöhemmin vai mihin ihmeeseen tuhlaat sen tunnin? :D

Vierailija
91/159 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen masentunut ja jo se että saa roskat vietyä jotenkin on saavutus.

Ajattelepa, että tällaisa hyviä tekoja tekemällä sun olo voisi jopa parantua.

Joo tiedän, ei käy, ei masentuneelle saa sanoa yhtään mitään.

Vierailija
92/159 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Roskiakin kiinnostaa kirjoitti:

Jos kaikki olisi kuin sinä ja matkisi sinua elämämässään, niin oltaisi kaikki kuin sä. 

Ja kyllä kiinnostaisi kaikki. 

Mua kiinnostaa raha ja sen tekeminen. Jos lajittelusta ei makseta, niin en tee sitä.

Ei taida rahaa täältä palstalta saada....Tässä vänkäysajassa olisit lajitellut jo vuokrakolhoosisi kaikkien asukkaiden jätteet. 

Vierailija
93/159 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kämppä on niin pieni ettei tänne mahdu useita jätepisteitä ja lasten kanssa on todella vaikeaa, kun he vetävät ne roskat vahingossa ja ajatuksissa vääriin astioihin.

Sellaista se on. Käytännössä vaikeaa ja teoriassa ihan varmasti voisi kuvitella olevan toteutettavissa.

Kaikki menee poltettaviin. Mulle pitää maksaa siitä hyvästä että alan töiden jälkeen lajittelemaan roskiani. 

Työttömänä toki on siihen sitten aikaa. Menee helposti puolikin tuntia heittämällä kun alkaa leikkimään ilmaista roskien lajittelijaa.

Sain palautetta koko perheeltä että olin muuttunut kusipääksi ja huutajaksi roskien takia.

Siinä heräsin todellisuuteen ja totesin että ei roskien takia tarvitse rakkaimpien kanssa riidellä.

Niin, lapsista tosiaan huomaa, että joissain perheissä heille opetetaan asioita ja toisissa taas lasta ei saa yrittää kasvattaa tai käy niin kuin sulle…eli homma ei vaan onnistu.

Kaipa tämmöinen on realiteetti, mikä toiselle on täysin mutkatonta ja helppoa, on toiselle ylivoimaista.

Omat lapseni olen kasvattanut niin, että kaikki hyvät asiat kuten kierrättäminen ja hyvät käytöstavat ovat heille olleet vaivattomia pienestä pitäen. Siitä on sitten helppo elämässä pärjätä tilanteessa kuin tilanteessa vaivattomasti.

On sääli, ettäjoidenkin lasten eväät elämää varten jäävät kehnoiksi.

Kunhan vittuilet. Tuollaisella luonteella varustettu henkilö saa maksuksi sen tulostimen sekajätteeseen.

Opettele käytöstavat. Meillä juurikin minä pidin jöötä ja pienestä pitäen olen kierrättänyt. 

Vaan siitä aiheutui riitoja ja eripuraa kaikkien kesken, kun vanhana kommunistina valvoin ja huusin vääristä roskista väärissä sangoissa.

Eli se loppui, koska siitä aiheutuu riitaa. Sinäkin vaan vittuilet täällä ja leijailet paremmuudessa.

Siitä syystä sun takia on roskiksessa nyt vanha tulostin.

Mieti sitä että sun takia se lepää nyt sielä. Ja ruokkis venyi etänä 10 min liikaa.

Lopeta se päänaukominen niin luonto pelastuu.

Hah hah, sinä narsissti..! Meehän jo töihisi kun lupasit. Ei sulla mitään tulostinta ole.

Vierailija
94/159 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinähän se tyhmä olet. kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyhmyytesi takia vuokrasi nousee, koska muovijäte on puolet halvempaa hävittää, mitä sekajäte. Kannattaisi siis kierrättää, koska kaikki mm. jätemaksu jne vaikuttaa vuokrasi suuruuteen. Mutta hei, en ihmettele nyt myöskään sitä, että olet työtön tuolla asenteella ja älyllä.

Ei se tyhmyyttä ole. Se on elämän rajallista aikaa. 

Ei vaan resurssit riitä moiseen töiden jälkeen. Energia ja aika ei riitä. 

Se ei ole tyhmyyttä.

Sinä et pidä siitä että päivässä on rajalliset 24h, mutta ne on realiteetit.

Pitäisi helpottaa asiaa että kierrätys toimisi käytännössä.

Kiellät tosiasiat ja ongelmat käyttämällä sanaa tyhmä.

En alennu tasollesi, joten vastaan enää tämän kerran.

Elämäsi täytyy olla todella rankkaa, jos et ymmärrä, että lajittelu on jatkuvaa tekemistä.

Paristo tyhjenee, laitat sen sille varattuun paikkaan odottamaan kierrätystä, muovikääre muovinkeräysastiaan, kahvinporot bioastiaan ja hei, sanomalehdet (tapauksessasi ilmaisjakelulehdet) voit kerätä johonkin Ikeåsta ostettuun koriin/laatikkoon.

Kierrätys on Suomessa tehty erittäin helpoksi normaali-ihmiselle. Ohjeita löytyy webistä, mutta myös usein roskakatoksien seiniltä. Ei tarvi kuin lukea ja sisäistää lukemansa.

Vierailija
95/159 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lajittelen lehdet ja patterit.

Kaikki muu menee sekajätteeseen.

Mulla menee patteritkin sekajätteeseen. Lehdet menee lehtilaatikkoon ja pullot kauppaan, pantittomat pullot menee sekajätteisiin.

Ja ihan sama mitä joku ituhippi minusta ajattelee

Kokoomuslaisena sanon, että tuhlaat resursseja joita voitaisiin käyttää uudestaan ja tukea taloutta. Ällöttävää laiskuutta.

Itse olen oikealla ja minusta yksilöllä on oikeus sekajätteeseen ja oikeus roskata elimistönsä ilman että valtio tai viranomaiset siihen puuttuu mitenkään. Koska yksilö omistaa omat ajatuksensa ja vartalonsa.

Meillä ei käytännössä ole oikealla olevia puolueita lainkaan, koska edelleen narkomaaneille annetaan merkki siitä, että he ovat valtion omistuksessa.

Laiskuutta on pikemminkin se, että ei saada toimivaa kierrätystä maahamme. Lajittelusta kuuluu maksaa kuten panttisysteemistä.

Vierailija
96/159 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lajittelen tunnollisesti. Se nyt on vähintä, mitä voin tehdä. Onneksi roskakatoksellamme on seuraavat astiat: keräyspaperi, kartonki, biojäte, lasi, metalli, sekajäte ja poltettava/energiajäte. Vain SER-jätteet ja paristot viemme läheisen Prisman pihan kontteihin.

Vierailija
97/159 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on vain yksi roskalaatikko, poltettavat jätteet. Laitan sinne kaiken muun paitsi lasin ja metallin vien marketin pihassa oleviin keräyslaatikoihin.

Vierailija
98/159 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vielä muovijäteastia joka unohtui äsken...😊

Vierailija
99/159 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lajittelen metallin, lasin, pullot, sekä patterit (ja sähkölaitteet). Muovia en lajittele, vaikka on lajitteluastia sille, enkä bioa. Meillä tulee päivässä suht vähän stä ja koen raskaaksi että joka päivä sen joutuu kuitenkin tyhjentämään..

Vierailija
100/159 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseä ärsyttää miten paljon lajittelu vie tilaa. Lajittelupiste on 22 km päässä joten joka päivä ei olla viemässä. Oikeasti toimivin ratkaisu on kerätä jätettä sen verran että ne vie kaikki sitten kätevästi kerralla kauppareissun yhteydessä.

Ja sitten kun niitä säilöö kotona keskimäärin 2 viikkoa tarkoittaa sitä että ne vie tilaa ja alkaa haista jos ei puhdista ja kuivata. Yhtääkkiä ollaan siinä pisteessä että keittiössä tuntuu aina olevan jotain odottamassa huuhtaisua tai sitten kuivamista. Tiedätte varmasti että tonnikalapurkit ja maitotölkit haisee pahalle hetkessä jos ne jättää sellaisenaan johonkin astiaan.

Olen ihan viittä vaille lopettamassa koko kierrrätyksen. Voisin jatkaa jos roskayhtiö toisi pihaan astian jossa lokerot kaikelle (paperi, kartonki, muovi, biojäte, lasi, metalli, sekajäte) ja voisin päivittäin viedä sinne jätteet pois sisältä haisemasta ja tilaa viemästä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi viisi