Onko todella niin, että jotkut eivät lajittele jätteitä? Jos et lajittele, mihin laatikkoon heität roskat?
Heitätkö kaikki pussit sekajätteisiin?
Itse lajittelen eikä tulisi mieleenkään sekoittaa kaikkea kuten 80-luvulla.
Kommentit (159)
Lehdet menee lehtiroskikseen, pullot ja tölkit kauppaan. Tämäkin on 100% enemmän kierrätystä kuin 99% maailman ihmisistä tekee. Ei tarvitse kuin mennä vaikka Viroon, Saksaan, Ranskaan tai Venäjälle nähdäkseen, ettei mitään kierrätystä tehdä. Saati sitten Amerikka, Aasia…
Myös isommat pahvit kuten pahvi- ja pizzalaatikot kierrätämme mutten esim. kananmunakennoja tai muropaketteja.
Meillä on niin pieni tila eri roskiksille, ettei isoa arsenaalia erilaisia jäteastioita voi edes pitää. Lisäksi esim. metalli- tai lasiromua tulee hyvin vähän. Ja vielä vähemmän ongelmajätettä. Bioroskis on ajatuksena ällöttävä ja haiseva. Ehkä jos olisi oikein hyvä roskisjärjestelmä, joka pitäisi lemut loitolla, voisin erotella enemmän.
T. Luovan työn ammattilainen Helsingistä
Meillä biojätteet laitetaan kotona suoraan astiaan, ja se astia kannetaan roskakatokseen, tyhjennetään ja pestään. Ei tarvita muovipusseja tai sanomalehtiä.
Lajitellaan kaikki, eikä se ole hankalaa eikä vaadi älyä.
(Asutaan kaupungin vuokra-asunnossa, ja vuokra nousee joka vuosi. Yhtenä syynä kerrotaan ihan suoraan jätteiden väärästä lajittelusta aiheutuvat kulut. En ihmettele yhtään vuokrien korotusta).
Vierailija kirjoitti:
Lajittelen metallin, lasin, pullot, sekä patterit (ja sähkölaitteet). Muovia en lajittele, vaikka on lajitteluastia sille, enkä bioa. Meillä tulee päivässä suht vähän stä ja koen raskaaksi että joka päivä sen joutuu kuitenkin tyhjentämään..
Mainittujen lisäksi itse lajittelen paperin ja pahvin.
Tosiaan muovi ja vähäinen bio menee täälläkin sekajätteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lajittelen metallin, lasin, pullot, sekä patterit (ja sähkölaitteet). Muovia en lajittele, vaikka on lajitteluastia sille, enkä bioa. Meillä tulee päivässä suht vähän stä ja koen raskaaksi että joka päivä sen joutuu kuitenkin tyhjentämään..
Mainittujen lisäksi itse lajittelen paperin ja pahvin.
Tosiaan muovi ja vähäinen bio menee täälläkin sekajätteeseen.
Pahoittelut, lajittelen myös pahvin ja paperin :) Menee niin automaatiolla ettei muista!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä on huvittavaa, kun ihmiset perustelee lajittelemattomuuden laiskuudella. Enemmän siitä työtä minusta tulee, kun sitä sekajätepussia pitää kiikuttaa roskiksille monta kertaa viikossa.
Ihmiset eivät myöskään halua lajitella elleivät joudu maksamaan lisää lajittelemattomuudesta. Meillä taloyhtiössä muovien lajittelu alkoi kiinnostamaan siinä vaiheessa, kun olisi pitänyt ottaa uusi sekajäteastia lisäksi ja se olisi näkynyt sitten vastikkeessa.
Lajittelu ja kierrätys ei toimi käytännössä yhtään.
Panttien keruu on ainoa toimiva malli Suomessa.
Kaikki muu on huiputusta. Miksi tuhlaat kalliista elämästäsi useita tunteja lajitteluun ilmaiseksi?
Ei työläisillä ole tuollaiseen varaa ja aikaa.
Luepa viestini ajatuksella. Mikäli taloyhtiössä ei lajitella edes muoveja, se tarkoittaa uutta jäteastiaa, josta jokainen maksaa vastikkeessaan lisää. Itse asiassa tein laskutoimitusta ja se tekisi monta euroa kuussa lisää. Se on pienipalkkaiselle työläiselle paljon. Millä tavalla jätteiden lajittelu vie aikaa? Se roska laitetaan kuitenkin roskikseen. Nyt se vaan laitetaan eri roskikseen. Aikaa säästyy, kun sekajätettä ei tarvitse kiikuttaa monta kertaa viikossa vaan riittää, kun vie kerran tai pari viikossa. Pahveja, metallia, lasia tai muovia ei tarvitse viedä edes joka viikko. Silkkaa ajansäästöä! Perheellisenä kun sitä roskaa tulee enemmän kuin yksinäisellä.
Tuo on teoriaa ja aatteellisuutta.
SITTEN KUN NE NÄKYY MUSTAA VALKOISENA ERITELTYNÄ VUOKRALAISILLE NIIN USKON ASIAN.
NYT VUOKRAT VAAN NOUSEE VAIKKA ON ENEMMÄN JA ENEMMÄN KIERRÄTYSPISTEITÄ.
ASIA PITÄÄ KONKEREETTISESTI NÄKYÄ. TÄSTÄ SYYSTÄ EN LAJITTELE.
LIIAN KALLIIT VUOKRAT. ASIA EI KÄYTÄNNÖSSÄ NÄY VUOKRALAISILLE SELLAISINA NUMEROINA.
Ole yhteydessä taloyhtiöön ja kysy, voitko mennä taloyhtiön kokoukseen. Siellä näkyy taloyhtiön menot ja tulot. myös ne jätekulut. Mikäli sekajätteen määrä kasvaa koko ajan niin kyllä, se kasvattaa myös vuokraa. Itse asiassa meillä olisi muovijätteen lajittelun takia LASKETTU vastiketta, mutta päätettiin pitää se toistaiseksi samana.
Lajittelen vain itseäni ja arjen käytännöllisyyttä ajatellen haisevat ja ei haisevat roskat. Ei haiseville isompi loota ja haisevat vien päivittäin.
Ihan sama, jos lajittelu-uskovaisia ahdistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä on huvittavaa, kun ihmiset perustelee lajittelemattomuuden laiskuudella. Enemmän siitä työtä minusta tulee, kun sitä sekajätepussia pitää kiikuttaa roskiksille monta kertaa viikossa.
Ihmiset eivät myöskään halua lajitella elleivät joudu maksamaan lisää lajittelemattomuudesta. Meillä taloyhtiössä muovien lajittelu alkoi kiinnostamaan siinä vaiheessa, kun olisi pitänyt ottaa uusi sekajäteastia lisäksi ja se olisi näkynyt sitten vastikkeessa.
Kaikki muu on huiputusta. Miksi tuhlaat kalliista elämästäsi useita tunteja lajitteluun ilmaiseksi?
Luepa viestini ajatuksella. Mikäli taloyhtiössä ei lajitella edes muoveja, se tarkoittaa uutta jäteastiaa, josta jokainen maksaa vastikkeessaan lisää. Itse asiassa tein laskutoimitusta ja se tekisi monta euroa kuussa lisää. Se on pienipalkkaiselle työläiselle paljon. Millä tavalla jätteiden lajittelu vie aikaa? Se roska laitetaan kuitenkin roskikseen. Nyt se vaan laitetaan eri roskikseen. Aikaa säästyy, kun sekajätettä ei tarvitse kiikuttaa monta kertaa viikossa vaan riittää, kun vie kerran tai pari viikossa. Pahveja, metallia, lasia tai muovia ei tarvitse viedä edes joka viikko. Silkkaa ajansäästöä! Perheellisenä kun sitä roskaa tulee enemmän kuin yksinäisellä.
SITTEN KUN NE NÄKYY MUSTAA VALKOISENA ERITELTYNÄ VUOKRALAISILLE NIIN USKON ASIAN.
LIIAN KALLIIT VUOKRAT. ASIA EI KÄYTÄNNÖSSÄ NÄY VUOKRALAISILLE SELLAISINA NUMEROINA.
Ole yhteydessä taloyhtiöön ja kysy, voitko mennä taloyhtiön kokoukseen. Siellä näkyy taloyhtiön menot ja tulot. myös ne jätekulut. Mikäli sekajätteen määrä kasvaa koko ajan niin kyllä, se kasvattaa myös vuokraa. Itse asiassa meillä olisi muovijätteen lajittelun takia LASKETTU vastiketta, mutta päätettiin pitää se toistaiseksi samana.
Maksan ilomielin vähän ekstraa siitä, että arki on yksinkertaisempaa.
Roskien pesijät saa ahdistua ihan rauhassa.
Heitän parvekkeelta alas kaiken. Kyllä ne joku sieltä aina kerää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Roskien pesijät saa ahdistua ihan rauhassa.
Ööh, siis ensin vauhkoat siitä, että lajittelusta pitää maksaa ja sitten kun sinulle väännetään rautalangasta, että lajittelusta on taloudellista hyötyä niin maksatkin ilomielin? Minne se rahasta vauhkoaminen hävisi? Sehän se olisikin vallan mainiota, että lajittelemattomat maksaisivat enemmän, mutta valitettavasti se ei taloyhtiössä niin toimi. Sulla on aika hassu lajittelusta ja lajittelijoista. Miten pärjäät elämässä oikeiden ongelmien kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Roskien pesijät saa ahdistua ihan rauhassa.Ööh, siis ensin vauhkoat siitä, että lajittelusta pitää maksaa ja sitten kun sinulle väännetään rautalangasta, että lajittelusta on taloudellista hyötyä niin maksatkin ilomielin? Minne se rahasta vauhkoaminen hävisi? Sehän se olisikin vallan mainiota, että lajittelemattomat maksaisivat enemmän, mutta valitettavasti se ei taloyhtiössä niin toimi. Sulla on aika hassu lajittelusta ja lajittelijoista. Miten pärjäät elämässä oikeiden ongelmien kanssa?
Aika hassu kuva siis...
Pää kiinni nyt kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lajittelen työttömänä kirjoitti:
Vuorat on sen hintaiset että en ala ilmaiseksi lajittelemaan mitään.
Kämppä on niin pieni ettei tänne mahdu useita jätepisteitä ja lasten kanssa on todella vaikeaa, kun he vetävät ne roskat vahingossa ja ajatuksissa vääriin astioihin.
Sellaista se on. Käytännössä vaikeaa ja teoriassa ihan varmasti voisi kuvitella olevan toteutettavissa.
Meillä loppui käytännön syistä ja vuokran jatkuvasta noususta koko leikki.
Kaikki menee poltettaviin. Mulle pitää maksaa siitä hyvästä että alan töiden jälkeen lajittelemaan roskiani.
Työttömänä toki on siihen sitten aikaa. Menee helposti puolikin tuntia heittämällä kun alkaa leikkimään ilmaista roskien lajittelijaa.
Liian pieni kämppä useille roskiksille. Homma ei toimi käytännössä yhtään.
Sain palautetta koko perheeltä että olin muuttunut kusipääksi ja huutajaksi roskien takia.
Siinä heräsin todellisuuteen ja totesin että ei roskien takia tarvitse rakkaimpien kanssa riidellä.
Roskat on roskia ja sekajätteeseen kaikki.
Tyhmyytesi takia vuokrasi nousee, koska muovijäte on puolet halvempaa hävittää, mitä sekajäte. Kannattaisi siis kierrättää, koska kaikki mm. jätemaksu jne vaikuttaa vuokrasi suuruuteen. Mutta hei, en ihmettele nyt myöskään sitä, että olet työtön tuolla asenteella ja älyllä.
Vedä sä käteen.
Sun kommentin kunniaksi kaadoin koko joulun jouluvaloihin kulutetut paristot poltettaviin.
Toivottavasti olet kiitollinen siitä mitä sait aikaiseksi kommenteillasi.
Toimit innoittajana. Lisää lähtee jos et pistä suuta soukemmalle.
Mulla on vanhoja energiasäästölamppuja pahvilaatikossa, kun ajattelin joskus että ne voi kätevästi kierrättää. No kuusvuotta olleet varastossa.
Jos et nyt pyytele anteeksi niin pistän elohopeaa sisältävät energiansäästölamput poltettaviin.
Teen vuoden suursiivouksen.
Eipä noita muista viedä kauppoihin.
Jos loan heitto sun puolelta jatkuu, niin paiskaan vanhan tulostimenkin sekajätteeseen.
Että oleppa hiljaa jos luonto on sulle vähänkään arvokas!
Kunhan tästä kahvitauolta vapaudun, niin pistän ne paristot sekajätteeseen sun takia.
Sitten jatkan taas töitä.
Klo 15 aikaan kahvitauolla tulen katsomaan onko ketju pystyssä ja onko anteeksipyyntöä näkyvissä. Jos ei, niin energiasäästölamput lentää sekajätesäkkiin.
Yllä oleville lumihiutaleille kaikki on aina muiden syytä ja uhmaikä on jäänyt pysyvästi päälle 🤣
Otahan happea ja yritä pärjätä itsesi kanssa *silityksiä päälaelle
Ps: energiasäästölamput ovat menossa aivan oikeaan osoitteeseen, ne kuuluukin sekajätteeseen 😅👍
Vierailija kirjoitti:
Pää kiinni nyt kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lajittelen työttömänä kirjoitti:
Vuorat on sen hintaiset että en ala ilmaiseksi lajittelemaan mitään.
Kämppä on niin pieni ettei tänne mahdu useita jätepisteitä ja lasten kanssa on todella vaikeaa, kun he vetävät ne roskat vahingossa ja ajatuksissa vääriin astioihin.
Sellaista se on. Käytännössä vaikeaa ja teoriassa ihan varmasti voisi kuvitella olevan toteutettavissa.
Meillä loppui käytännön syistä ja vuokran jatkuvasta noususta koko leikki.
Kaikki menee poltettaviin. Mulle pitää maksaa siitä hyvästä että alan töiden jälkeen lajittelemaan roskiani.
Työttömänä toki on siihen sitten aikaa. Menee helposti puolikin tuntia heittämällä kun alkaa leikkimään ilmaista roskien lajittelijaa.
Liian pieni kämppä useille roskiksille. Homma ei toimi käytännössä yhtään.
Sain palautetta koko perheeltä että olin muuttunut kusipääksi ja huutajaksi roskien takia.
Siinä heräsin todellisuuteen ja totesin että ei roskien takia tarvitse rakkaimpien kanssa riidellä.
Roskat on roskia ja sekajätteeseen kaikki.
Tyhmyytesi takia vuokrasi nousee, koska muovijäte on puolet halvempaa hävittää, mitä sekajäte. Kannattaisi siis kierrättää, koska kaikki mm. jätemaksu jne vaikuttaa vuokrasi suuruuteen. Mutta hei, en ihmettele nyt myöskään sitä, että olet työtön tuolla asenteella ja älyllä.
Vedä sä käteen.
Sun kommentin kunniaksi kaadoin koko joulun jouluvaloihin kulutetut paristot poltettaviin.
Toivottavasti olet kiitollinen siitä mitä sait aikaiseksi kommenteillasi.
Toimit innoittajana. Lisää lähtee jos et pistä suuta soukemmalle.
Mulla on vanhoja energiasäästölamppuja pahvilaatikossa, kun ajattelin joskus että ne voi kätevästi kierrättää. No kuusvuotta olleet varastossa.
Jos et nyt pyytele anteeksi niin pistän elohopeaa sisältävät energiansäästölamput poltettaviin.
Teen vuoden suursiivouksen.
Eipä noita muista viedä kauppoihin.
Jos loan heitto sun puolelta jatkuu, niin paiskaan vanhan tulostimenkin sekajätteeseen.
Että oleppa hiljaa jos luonto on sulle vähänkään arvokas!
Kunhan tästä kahvitauolta vapaudun, niin pistän ne paristot sekajätteeseen sun takia.
Sitten jatkan taas töitä.
Klo 15 aikaan kahvitauolla tulen katsomaan onko ketju pystyssä ja onko anteeksipyyntöä näkyvissä. Jos ei, niin energiasäästölamput lentää sekajätesäkkiin.
Yllä oleville lumihiutaleille kaikki on aina muiden syytä ja uhmaikä on jäänyt pysyvästi päälle 🤣
Ps: energiasäästölamput ovat menossa aivan oikeaan osoitteeseen, ne kuuluukin sekajätteeseen 😅👍
Mitä tätä keskustelua seuranneena, niin kyllä se uhmaikä näyttäisi olevan pahemmin vihreillä fasisteilla.
Ette usko vapauteen. Ihmisten pitäisi kierrättää pakolla, koska te vaaditte sitä.
He eivät voi itse elämässään valita oman aikansa ja rahansa resursseista omaa mieleistä tapaansa teikäläisten mielestä.
Suomi on vapaa maa. Ette voi muuta kuin aukoa päätänne netissä ja uhota vinoillen asiasta.
Joka päivä näette roskiksissa roskaa ja nostatte verenpainetta siitä hyvästä.
Se on ihan oikein teikäläisille. Olette herra Hitlerin henkisiä sukulaisia.
Vierailija kirjoitti:
Energiasäästölamput ja mikroaaltouuni. Ihan kaikki sekajätteeseen paristojen kaveriksi.
Meistä jokainen on erityinen lumihiutale ja erityinen sellainen. Yksikään ei ole tieteellisesti kollektiivisen sosialistisen samalainen. Tämän voi todistaa geeniteknologialla.
Yksilöllisyyttä tulisi enemmän kunnioittaa. Halventava ja epätieteellinen nimitys, mitä käytät on hyvin vasemmistolainen luonteeltaan. Teikäläisten ihanteena on yhteisö joka on kuin muurahaispesä. Yksilöä ja erilaisia mielipiteitä tai päätöksiä ei teikäläisten maailmankuvaan mahdu.
Ei ole lumihiutaleita, on vain yksi iso lumipallo, väkisin muovattu lumipallo yhden aatteen nimissä muovattu möykky. Se ei hyväksy erilaisuutta.
Vaikka haluaisit että jokainen olisi samalainen hiutale ja marssisi samoissa uniformuissa roskakatosten laitamilla lajitellen roskia militaristiseen rytmiin. Niin todellisuudessa asiat ei mene niin. Elämme vapaassa maailmassa.
Elä sinä omaa elämääsi ja anna muiden elää ja lajitella miten haluavat senkin sika.
Ite kierrätän lähinnä milloin kerkeän ja on sellainen fiilis.
Ehkä kerran kuukaudessa tai ainakin viidesti vuodessa tulee kierrätettyä.
Yleensä liian pitkät työpäivät ja väsymys on sitä tasoa ettei vaan kerkeä.
Mut hei, jos joku näkee mun sekajäteroskapussin, niin on vapaa lajittelemaan sen katoksen alla jos haluaa.
Hyvä vaan jos löytyy innokkaita tyyppejä joilla on aikaa lajitella mun jätteet mun puolesta.
Kiitos siitä.
Siinähän on hyvä jobi erityisesti vaikka sen perheen lapsille, jotka on koulutettu kierrättämään.
Lapset tykkää.
Lajittelen kaiken. Erikseen muovit, paperit, kartongit, pahvit, metalli, lasi, biojäte. Vien lääkkeet apteekkiin ja paristot sekä pullot K-markettiin. Vaatteet UFFIn boksiin. Käyttökelpoista tavaraa kierrätyskeskukseen. Ongelmajätteitä ei oikeastaan synny ollenkaan. Kaikki sujuu rutiinilla. Lisäksi sinkkutalouteni jätemäärät ovat niin pienet ettei lajittelu vie paljon tilaa.
Ärsyttää jemmata jotain pahvitölkkejä tai lehtiä kun ei viitsi joka päivä roudata pois.
Ja kyllä, asun ns. korvessa
Joku roskien lajittelu on vain keino kyykyttää köyhiä. Luuletteko oikeesti et superrikkaat välittää asiasta pätkääkään? Kaasuttavat vaan katumaasturilla kauppakeskukseen kuluttamaan ja lentelevät ympäri maailmaa. Siinähän kierrätätte kananmunankuoret...
Vierailija kirjoitti:
Biopusseissa on huono laatu, vetistyy, valahtaa, hajoaa. Ei ole kaikilla edes isoja kananmunakennoja siihen pussiin ja tulee ylempää läpi. Sanomalehden muste ei taas voi olla bioainesta.
Tämä on kyllä ärsyttävää. Rullassa olevat pussit ovat vähän parempia kuin biohedelmäpussit, mutta eivät nekään juuri kestä painoa. Laitan yleensä roskia viedessä biopussin (isoon kierrätysmuovista tehtyyn) kestokassiin ja kannan siinä ulos, niin ei tarvitse jännittää leviääkö bioroskat rappuun.
Lajittelen roskat paperia ja pahvia lukuun ottamatta, niitä tulee niin vähän.
Koska yksilönvapaudet.
Ruokatunnilla voi lukea roskamediaa tai palstailla.
Suomi on vapaa maa. Voit itse käyttää ruokkiksesi syöden ja palstaillen.
Ei tarvitse elää kuin sinä ollen sinä, vaan meillä on vapaus olla minä sinä ja hän.