Onko todella niin, että jotkut eivät lajittele jätteitä? Jos et lajittele, mihin laatikkoon heität roskat?
Heitätkö kaikki pussit sekajätteisiin?
Itse lajittelen eikä tulisi mieleenkään sekoittaa kaikkea kuten 80-luvulla.
Kommentit (159)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Biopusseissa on huono laatu, vetistyy, valahtaa, hajoaa. Ei ole kaikilla edes isoja kananmunakennoja siihen pussiin ja tulee ylempää läpi. Sanomalehden muste ei taas voi olla bioainesta.
Varmista vielä oman paikkakuntasi lajitteluohjeista mihin materiaaliin biojätteet pakataan. Täällä ja monessa muussakin paikassa saa (tai pitää) käyttää muovipussia.
Miksi alanuolia tälle faktalle? En ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä tulee niin vähän jätettä että kaikki menee sekajätteeseen
Sama. Tällä hetkellä kun laitan kaikki sejajätteeseen niin saan yhden pussin täyteen viikossa. Jos lajittelisin, veisin varmaan meljeun tyhjiä biopusseja viikottain roskiin. Se itse pussi plus lehti pohjalle olisi varmaan enemmän kun pussissa olevat roskat, eli ei mikään ekoteko sekään.
Sama itsellä, korkeitaan yksinoussi viikossa kun kaikki menee sekajätteeseen ja viikon jälkeen alkaa haisemaan niin menee vajaitakin pusseja roskiin
Ihmisille pitäisi maksaa lajittelusta ja kierrätyksestä.
Tämä on suuri huijaus että me lajitellaan ja jotkut tahot kerää ilmaiset voitot itselleen.
Samaan aikaan roskamaksut vaan lisääntyy vuokrien hinnoissa.
Lopettakaa lajittelu ja pukekaa keltaliivit päälle.
Ympäristötietoisuus on eliitin itsensä kiillotusta.
Ei heitä paina kallis sähkö, kun omakotitalon katolla lepää kymmeniä aurinkopaneeleja.
Saavat siitäkin vähennettyä.
Meillä muilla ei yksinkertaisesti ole varaa olla vihreitä näissä asioissa. Ei niin kauan kun taloushelpotuksia ei näy. Keltaliivitkin roskiin vaan!
Lajittelen työttömänä kirjoitti:
Vuorat on sen hintaiset että en ala ilmaiseksi lajittelemaan mitään.
Kämppä on niin pieni ettei tänne mahdu useita jätepisteitä ja lasten kanssa on todella vaikeaa, kun he vetävät ne roskat vahingossa ja ajatuksissa vääriin astioihin.
Sellaista se on. Käytännössä vaikeaa ja teoriassa ihan varmasti voisi kuvitella olevan toteutettavissa.
Meillä loppui käytännön syistä ja vuokran jatkuvasta noususta koko leikki.
Kaikki menee poltettaviin. Mulle pitää maksaa siitä hyvästä että alan töiden jälkeen lajittelemaan roskiani.
Työttömänä toki on siihen sitten aikaa. Menee helposti puolikin tuntia heittämällä kun alkaa leikkimään ilmaista roskien lajittelijaa.
Liian pieni kämppä useille roskiksille. Homma ei toimi käytännössä yhtään.
Sain palautetta koko perheeltä että olin muuttunut kusipääksi ja huutajaksi roskien takia.
Siinä heräsin todellisuuteen ja totesin että ei roskien takia tarvitse rakkaimpien kanssa riidellä.
Roskat on roskia ja sekajätteeseen kaikki.
Niin, lapsista tosiaan huomaa, että joissain perheissä heille opetetaan asioita ja toisissa taas lasta ei saa yrittää kasvattaa tai käy niin kuin sulle…eli homma ei vaan onnistu.
Kaipa tämmöinen on realiteetti, mikä toiselle on täysin mutkatonta ja helppoa, on toiselle ylivoimaista.
Omat lapseni olen kasvattanut niin, että kaikki hyvät asiat kuten kierrättäminen ja hyvät käytöstavat ovat heille olleet vaivattomia pienestä pitäen. Siitä on sitten helppo elämässä pärjätä tilanteessa kuin tilanteessa vaivattomasti.
On sääli, ettäjoidenkin lasten eväät elämää varten jäävät kehnoiksi.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä on huvittavaa, kun ihmiset perustelee lajittelemattomuuden laiskuudella. Enemmän siitä työtä minusta tulee, kun sitä sekajätepussia pitää kiikuttaa roskiksille monta kertaa viikossa.
Ihmiset eivät myöskään halua lajitella elleivät joudu maksamaan lisää lajittelemattomuudesta. Meillä taloyhtiössä muovien lajittelu alkoi kiinnostamaan siinä vaiheessa, kun olisi pitänyt ottaa uusi sekajäteastia lisäksi ja se olisi näkynyt sitten vastikkeessa.
Olen kyllä eri mieltä. Sekajätepussini on 120l, vien sen kerran viikossa roskikseen. Tässä vaiheessa biojätteet alkavat jo haista sen verran ettei niitä kannata harvemmin viedä pois. Ei koidu minulle yhtään lisätyötä siitä etten lajittele.
En lajittele. Jätteenkäsittelylaitoksella näin miten iso sähkömagneetti erotteli kätevästi metallit sekajätteestä. Vastaavalla tavalla automatiikka hoiti erottelut.
Turha lisätä omaa vaivaa ja jätepussien määrää pitämällä kotona kuutta roskapönttöä :D Pelleilyä lajitella mielestäni, sitä tekevien kannattaisi käydä tutustumassa moderniin jätteenkäsittelylaitokseen. Käytätte turhaan vaan enemmän roskapusseja kun lajittelette.
Palavat poltan ja kaikki muut roskiin, ei omakotitalossa ole kuin yksi roskis.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä on huvittavaa, kun ihmiset perustelee lajittelemattomuuden laiskuudella. Enemmän siitä työtä minusta tulee, kun sitä sekajätepussia pitää kiikuttaa roskiksille monta kertaa viikossa.
Ihmiset eivät myöskään halua lajitella elleivät joudu maksamaan lisää lajittelemattomuudesta. Meillä taloyhtiössä muovien lajittelu alkoi kiinnostamaan siinä vaiheessa, kun olisi pitänyt ottaa uusi sekajäteastia lisäksi ja se olisi näkynyt sitten vastikkeessa.
Lajittelu ja kierrätys ei toimi käytännössä yhtään.
Panttien keruu on ainoa toimiva malli Suomessa.
Kaikki muu on huiputusta. Miksi tuhlaat kalliista elämästäsi useita tunteja lajitteluun ilmaiseksi?
Ei työläisillä ole tuollaiseen varaa ja aikaa.
Sekajätteeseen lähes kaikki, muualle heittäminen pilaisi muiden tekemän lajittelutyön ja niin välinpitämätön en sentään ole. Lajittelen erikseen siistit kuivat pahvipakkaukset, mutta en esim lasia, metallia tai tyhjiä maitotölkkejä jaksa. Asun taloyhtiössä, jossa on kaikki roskikset, olen vain laiska pesemään tyhjiä pakkauksia.
Kämppä on niin pieni ettei tänne mahdu useita jätepisteitä ja lasten kanssa on todella vaikeaa, kun he vetävät ne roskat vahingossa ja ajatuksissa vääriin astioihin.
Sellaista se on. Käytännössä vaikeaa ja teoriassa ihan varmasti voisi kuvitella olevan toteutettavissa.
Kaikki menee poltettaviin. Mulle pitää maksaa siitä hyvästä että alan töiden jälkeen lajittelemaan roskiani.
Työttömänä toki on siihen sitten aikaa. Menee helposti puolikin tuntia heittämällä kun alkaa leikkimään ilmaista roskien lajittelijaa.
Sain palautetta koko perheeltä että olin muuttunut kusipääksi ja huutajaksi roskien takia.
Siinä heräsin todellisuuteen ja totesin että ei roskien takia tarvitse rakkaimpien kanssa riidellä.
Tyhmyytesi takia vuokrasi nousee, koska muovijäte on puolet halvempaa hävittää, mitä sekajäte. Kannattaisi siis kierrättää, koska kaikki mm. jätemaksu jne vaikuttaa vuokrasi suuruuteen. Mutta hei, en ihmettele nyt myöskään sitä, että olet työtön tuolla asenteella ja älyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lajittelen lehdet ja patterit.
Kaikki muu menee sekajätteeseen.
Mulla just samoin.
Meillä myös. Kesällä, kun komposti toimii, lajitellaan bio. Talveksi se loppuu kun komposti jäätyy.
Vierailija kirjoitti:
En lajittele. Jätteenkäsittelylaitoksella näin miten iso sähkömagneetti erotteli kätevästi metallit sekajätteestä. Vastaavalla tavalla automatiikka hoiti erottelut.
Turha lisätä omaa vaivaa ja jätepussien määrää pitämällä kotona kuutta roskapönttöä :D Pelleilyä lajitella mielestäni, sitä tekevien kannattaisi käydä tutustumassa moderniin jätteenkäsittelylaitokseen. Käytätte turhaan vaan enemmän roskapusseja kun lajittelette.
Meidän pieneen kaksioon ei edes mahdu kuutta roska-astiaa. Tarvittaisi oikeastaan kahdeksan roska-astiaa.
Lapsille olen opettanut teorian, mutta käytännössä en vaadi tai pakota lajittelemaan.
Olen jo asiaa teroittanut että juomapulloista maksetaan hinta.
Ilmaiseksi ei pidä ryhtyä tekemään mitään ellei koe sitä sydämensä asiaksi.
Yksikään ei meidän perheessä kierrätä ilmaiseksi. Toki jos siirrytään sosialismiin ja jokaiselle sama palkka ja täydellinen holhous, niin sitten pitää lajitella ja käydä armeijat yms.
Noin muuten vaalitaan yksilönvapauksia ja Suomi on btw. vapaa maa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki sekajätteisiin sillä käytännössä kaikki paitsi isot metalliesineet voidaan polttaa.
Lasikin palaa niin hyvin.
Sekajätteeseen numenomaan kuuluu laittaa:
juomalasi, viinilasi, lasiastia, lasimaljakko, uunivuoka, kahvikannu, kahvipannu, piirakkavuoka, tarjoiluastia, kristallilasi, kristalli, kristallimalja, lasikupu, lampun lasikupu, lasinen lampunvarjostin, lasivuoka, Pyrex-lasi
Eli kai ne sieltä uunin pohjalta kaavitaan, jos eivät pala?
Vierailija kirjoitti:
Täällä lajittelija, joka ei ole koskaan ostanut roskapussin roskapussia, enkä osta myöskään kaupasta muovipusseja.
Ei ole kotona tilaa säilöä erilaisia jätteitä. Joten en lajittele. Lehdet toki laitan paperikeräykseen.
Vierailija kirjoitti:
Siinä se kulkee hyvin mukana koiranlenkitysmatkan alussa. Ei mitään ylimääräistä vaivaa.
Vierailija kirjoitti:
Tyhmyytesi takia vuokrasi nousee, koska muovijäte on puolet halvempaa hävittää, mitä sekajäte. Kannattaisi siis kierrättää, koska kaikki mm. jätemaksu jne vaikuttaa vuokrasi suuruuteen. Mutta hei, en ihmettele nyt myöskään sitä, että olet työtön tuolla asenteella ja älyllä.
Ei se tyhmyyttä ole. Se on elämän rajallista aikaa.
Ei vaan resurssit riitä moiseen töiden jälkeen. Energia ja aika ei riitä.
Se ei ole tyhmyyttä.
Sinä et pidä siitä että päivässä on rajalliset 24h, mutta ne on realiteetit.
Pitäisi helpottaa asiaa että kierrätys toimisi käytännössä.
Kiellät tosiasiat ja ongelmat käyttämällä sanaa tyhmä.
Vierailija kirjoitti:
Eikä nouse, kun laitan sekäjätepussini sinne halvempaan muovijätteen astiaan.
Tunsin kerran yhden vihervassarin, synt 60-luvulla joka oli 80-luvulla ollu varsinainen ituhippi (muut kun jonnet ehkä muistavat (kommuuni, rämäset ladat, kuplat, kleinbussit tai pyörät, ns maiharivaatteet, NEIN DANKE, ja muuri alas, greenpeace jne-porukka). En siis ollu hänen lähiystävänsä tuolloin, sen serkut oli kuulemma olleet vegaanejakin ja ihan militantteja 80-luvulla. ASIAAN. Tää tyyppi ei siis lajitellu 10-luvun lopulla yhtän MITÄÄN! Paitsi mökillä, jossa heidän sukunsa siis eli tällaista ihme kommarikommuuni-idylliä, joutui muitten edessä lajittlemaan. Ja se olikin helpompaa polttaa paperiroskat ja heittää kompostin metsään. Mutta siis stadissa meni kaikki samaan roskiin, ei viitsiny edes pulloja lajitella/viedä takaisin. Taloyhtiössä oli toki eri roskikset. Joskus se vei sanomalehdet sinne. Metalli/sähköromun se lajitteli saunaan, mutta lopulta sen vieminen johonkin oli kyllä liikaa - tais mennä normiroskikseen. Kerran vietiin jotain vaatteita keräyspisteeseen. Hengailin tän tyypin kanssa aika paljon 2016-19.