Onko todella niin, että jotkut eivät lajittele jätteitä? Jos et lajittele, mihin laatikkoon heität roskat?
Heitätkö kaikki pussit sekajätteisiin?
Itse lajittelen eikä tulisi mieleenkään sekoittaa kaikkea kuten 80-luvulla.
Kommentit (159)
Huomattiin sama kun lapsi meni kouluun ja tuli ystäviä vähän… kyseenalaisista perheistä. Toivotaan että lapset saa hyviä vaikutteita meillä olemisesta,.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki menee sekajätteisiin. En jaksa lajitella ja viedä roskia erikseen.
Onkin hirveä vaiva… surutta laitat lasit, metallit, paristot, paperit, muovit, kaiken sekajätteeseen? En ole ehkä tajunnutkaan, että näin tolloja voi edes olla..
Onhan siitä vaivaa, toisille pieni vaiva, toisille ylitsepääsemätön ja itsekin kuulun jälkimmäisiin
Vuodet 2014-2021 lajittelin vain bio+seka mutta nykyään lajittelen myös metallitölkit ja lasit.
Suurempi osa ei lajittele mitään. Meidän taloyhtiössä on kuusi roskista sekajätteille. Nämä aina ihan täynnä. Yksi muoville, harvoin täynnä. Me kierrätetään ja enemmän muovia tulee kuin sekajätettä. Jos suurempi osa kierrättäisi, jäteastioiden suhde olisi toisinpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lajittelen lehdet ja patterit.
Kaikki muu menee sekajätteeseen.
Mulla menee patteritkin sekajätteeseen. Lehdet menee lehtilaatikkoon ja pullot kauppaan, pantittomat pullot menee sekajätteisiin.
Ja ihan sama mitä joku ituhippi minusta ajattelee
Kokoomuslaisena sanon, että tuhlaat resursseja joita voitaisiin käyttää uudestaan ja tukea taloutta. Ällöttävää laiskuutta.
Naapuritalossa kaupungin vuokralaisia. Huippuosaajat eivät valitettavasti osaa tai välitä lajitella mitään.
Siellä myös sähkölaitteet ja ongelmajätteet paiskataan surutta roskiin ja joskus ihan roskakatoksen ulkopuolellekin, jonka seinustat ovat usein täynnä jotain rikkinäisiä telkkareita ym.
Vierailija kirjoitti:
Vuodet 2014-2021 lajittelin vain bio+seka mutta nykyään lajittelen myös metallitölkit ja lasit.
Sitten vielä opettelet lajittelemaan muovit, paperin, pahvin ja paristot, niin saat arvosanan 8. Nyt jää kutoseen.
Lajittelen metallin, muovin, paperin, pahvin, ongelmajätteet, sähkölaitteet, bion ja lasin.
Vien roskia suhteellisen harvoin koska kun ei laita kaikkea samaan astiaan niin ne ei erityisemmän nopeasti täyty.
Vuorat on sen hintaiset että en ala ilmaiseksi lajittelemaan mitään.
Kämppä on niin pieni ettei tänne mahdu useita jätepisteitä ja lasten kanssa on todella vaikeaa, kun he vetävät ne roskat vahingossa ja ajatuksissa vääriin astioihin.
Sellaista se on. Käytännössä vaikeaa ja teoriassa ihan varmasti voisi kuvitella olevan toteutettavissa.
Meillä loppui käytännön syistä ja vuokran jatkuvasta noususta koko leikki.
Kaikki menee poltettaviin. Mulle pitää maksaa siitä hyvästä että alan töiden jälkeen lajittelemaan roskiani.
Työttömänä toki on siihen sitten aikaa. Menee helposti puolikin tuntia heittämällä kun alkaa leikkimään ilmaista roskien lajittelijaa.
Liian pieni kämppä useille roskiksille. Homma ei toimi käytännössä yhtään.
Sain palautetta koko perheeltä että olin muuttunut kusipääksi ja huutajaksi roskien takia.
Siinä heräsin todellisuuteen ja totesin että ei roskien takia tarvitse rakkaimpien kanssa riidellä.
Roskat on roskia ja sekajätteeseen kaikki.
Lehdet laitan keräykseen ja muun palavan polttelen pihalla. Kaikki muu menee sekajätteisiin
Panttipullot ja tölkit vien kauppaan, kaikki muu jäte öljystä pattereihin sekajätteeseen. Lajittelu ei ole ihmisten vaan robottien tehtävä jätteenkäsittelylaitoksissa.
Lajittelen biojätteet, pahvit, paperit, ongelmajätteet ja pullot palautan. Muovi, metalli ja lasi on liian hankalaksi tehty kun ne pitäisi pestä ensin.
Helsingissä asuva siskoni ei kierrätä kuin pantilliset pullot ja tölkit. Kaikki muu menee sekajätteisiin. Itse asun maalla ja kierrätän kaiken: paperi, pahvi, bio, pullot, lasit, tölkit, vaarallinen jäte. Sisko on aina ihan sekaisin, kun käy meillä ja pitäisi laittaa jotain roskiin.
Vierailija kirjoitti:
Naapuritalossa kaupungin vuokralaisia. Huippuosaajat eivät valitettavasti osaa tai välitä lajitella mitään.
Siellä myös sähkölaitteet ja ongelmajätteet paiskataan surutta roskiin ja joskus ihan roskakatoksen ulkopuolellekin, jonka seinustat ovat usein täynnä jotain rikkinäisiä telkkareita ym.
kapitalismissa lajittelusta pitäisi maksaa. pitää maksaa että joku toiminto tapahtuu. ilmaiseksi ei kyllä tapahdu yhtään mitään.
tölkkien ja juomapullojen panttisysteemi toimii todella hyvin. se on kapitalismia.
Laitan ydinjätteenkin sekajätteeseen. Voitin!
Kaikki samaan pussiin. Keittiöjäte, patterit, pienet lasi ja peltipurkit. Lajitelkoot itse jotka sillä bisnestä tekevät, ei kiinnosta !
En ole eläissäni lajitellut. Kaikki tavara menee sekajätteeseen. En näe mitään tarvetta lajitella, ei kiinnosta jätemaksut tai ympäristövaikutukset.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä tulee niin vähän jätettä että kaikki menee sekajätteeseen
Sama. Tällä hetkellä kun laitan kaikki sejajätteeseen niin saan yhden pussin täyteen viikossa. Jos lajittelisin, veisin varmaan meljeun tyhjiä biopusseja viikottain roskiin. Se itse pussi plus lehti pohjalle olisi varmaan enemmän kun pussissa olevat roskat, eli ei mikään ekoteko sekään.
Mutta ajatteletko yhtään, että niitä materiaaleja voitaisiin myös uusiokäyttää? Ai niin unohdin, ajattelu ei ole sun juttu.