Passi - vanhalla nimellä matkustus tuoreita kokemuksia kenelläkään?
Onko kenelläkään tuoreita kokemuksia matkustamisesta vanhalla nimellä häiden jälkeen? Tarkoitus on lähteä häämatkalle suoraan vihkitilaisuudesta. Miten voi pahimmillaan käydä, jos passissa on vanha nimi? Kyse on muutamasta päivästä EU-alueella. Tyssääkö matka jo kotimaassa passintarkastukseen vai mitä voi käydä?
Kommentit (55)
Eikö Hki-Vantaan lentokentältä saa sen pikapassin tunnissa? Vihkitodistuksesta engl.kielinen käännös mukaan jos ei ehdi passia saada.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 15:39"]
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 15:16"][quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 15:09"] [quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 14:36"] Onko kenelläkään tuoreita kokemuksia matkustamisesta vanhalla nimellä häiden jälkeen? Tarkoitus on lähteä häämatkalle suoraan vihkitilaisuudesta. Miten voi pahimmillaan käydä, jos passissa on vanha nimi? Kyse on muutamasta päivästä EU-alueella. Tyssääkö matka jo kotimaassa passintarkastukseen vai mitä voi käydä?
ei käy mitenkään. Mistä ne sun uuden nimen ees tietäis? Ei passia kysellä ees missään. Oletko edes ikinä matkustanut? Joka ikisellä lennolla katsotaan passi/henkilötodistus. Mä lensin juuri Saksaan Köpiksen kautta, missään ei kysytty passia. EU-alueella sitä ei välttämättä kysytä.
Olen lentänyt EU:n sisällä yli 10 kertaa ja joka kerta on katsottu passi/henkilötodistus.
"On aina suositeltavaa pitää mukana passia tai henkilötodistusta myös Schengen-alueella matkustettaessa. Vaikka niitä ei tarvita rajalla, voi eteen tulla tilanteita, joissa henkilöllisyys on todistettava. Esimerkiksi poliisi saattaa pysäyttää sinut ja tarkistaa henkilötietosi, ja myös lentokoneeseen pääsy edellyttää henkilöllisyyden todistamista."
Jos lentää vain käsimatkatavaroiden kanssa ja skannaa itse boarding passinsa eli ei joudu minkään tiskin kautta, ei kukaan kysy mitään. Helsinki-Vantaalla joutuu usein näyttämään koska siellä näitä itsepalvelveluportteja ei vielä ole, mutta Euroopan sisällä harvemmin joutuu näyttämään kenellekään yhtään mitään. Tietysti se henkilöllisyystodistus PITÄISI olla, mutta se on eri asia kuin että kysytäänkö sitä
t:eri
Meillä vihkiminen maistraatissa keskiviikkona ja häämatka Maltalle sunnuntaina. Liput on varattu tyttönimellä. Ei kai siitä mitään ongelmia tule? Onkohan tuo varmaa tietoa, että on 3 kk aikaa hankkia uusi passi ja siihen asti tyttönimellä oleva kelpaa?
Kyllä sinne maistraattiinkin menee melkein viikko ennen kuin nimi vaihtuu. Itse matkustin tyttönimellä, loman aikana nimeni vaihdettiin VÄÄRIN maistraattiin 😁
Passilaissa ei ole mitään kolmen kuukauden sääntöä olemassa, passi pitää olla olemassa sillä "oikealla", sillä hetkellä käytössä olevalla nimellä. Käytännön matkustaminen on sitten taas eri juttu, munkin mielestä vanhalla passilla pääsee menemään, mutta pienen riskinhän siinä joutuu ottamaan.
Höpön nyt. Lähes kaikki lähtevät häämatkalle virallisena nimenään vielä tyttönimi (ainakin papeilla voi kestää paperihommien hoitaminen) ja palaa uudella nimellä. Itse ainakin luin myös poliisien vastauksia tähän kysymykseen ja aina se oli että kunhan passissa ja matkalipussa on sama nimi.
Vai pitäisikö hakea uusi passi matkalla lähetystöstä plus vaihtaa paluulippuunkin nimi??
Vierailija kirjoitti:
Ei se mitään haittaa, se on sun voimassa oleva passi, vaikka sukunimesi on vaihtunut. Epäselvyyksien välttämiseksi varmista, että ainakin lentoliput ovat samalla nimellä kuin passi.
Paskapuhetta.
http://www.maistraatti.fi/fi/Palvelut/nimiasiat/Miten-menettelen---nime…
Ajokortissa on 3kk aikaa hakea uusi, väärän nimen passilla ei saa matkustaa.
Mutti kiinnijäämisen riski on pieni. Eihän euroopan matkalla välttämättä edes kysytä passia kertaakaan. Eilen lensin Ruotsiin eikä tarvinnu passia näyttää.
Matkalipussa ja passissa pitää olla samat nimet. Ja oikein kirjoitettuna. Nyt jopa Tallinnaan matkustavat saattavat joutua tarkistukseen,koska Virosta tuli 1.7. Eu:n puheenjohtajamaa.
Passin tai henkilökortin tarkoitus eu-alueella on vain todentaa ketä matkustaa ja kenen nimeä ruvetaan kaivamaan lähtöselvitettäväksi. Airprin työntekijä ei todellakaan ala kaivelemaan VRKsta mitään tietoja.
Vierailija kirjoitti:
Höpön nyt. Lähes kaikki lähtevät häämatkalle virallisena nimenään vielä tyttönimi (ainakin papeilla voi kestää paperihommien hoitaminen) ja palaa uudella nimellä. Itse ainakin luin myös poliisien vastauksia tähän kysymykseen ja aina se oli että kunhan passissa ja matkalipussa on sama nimi.
Vai pitäisikö hakea uusi passi matkalla lähetystöstä plus vaihtaa paluulippuunkin nimi??
Höpö horiset.
Henkilötietojen muuttuminen
Passi ei kelpaa matkustusasiakirjaksi eikä henkilöllisyyden osoittamiseen, jos nimesi tai henkilötunnuksesi on muuttunut ja passissa näkyvät vanhat tietosi. Poikkeuksena on uuden asiakirjan noutaminen: siinä aiempi asiakirja yleensä kelpuutetaan.
Kannattaa varautua hakemaan uutta passia heti, kun nimen- tai henkilötunnuksen muutos on kirjautunut väestötietojärjestelmään.
Onko kellään kokemusperäistä tietoa? Joku linkkasi hyvän informatiivisen pätkän poliisin sivuilta mutta olisko jollain tuoretta kokemusperäistä tietoa, eu:n ulkopuolelle lähdettäessä? Olen vuonna 2015 matkustanut vanhalla nimellä passissa ilman ongelmia, kun lippu oli varattu samalla nimellä kuin passi.
Onko varmaa tietoa?