Passi - vanhalla nimellä matkustus tuoreita kokemuksia kenelläkään?
Onko kenelläkään tuoreita kokemuksia matkustamisesta vanhalla nimellä häiden jälkeen? Tarkoitus on lähteä häämatkalle suoraan vihkitilaisuudesta. Miten voi pahimmillaan käydä, jos passissa on vanha nimi? Kyse on muutamasta päivästä EU-alueella. Tyssääkö matka jo kotimaassa passintarkastukseen vai mitä voi käydä?
Kommentit (55)
Ap:n uusi sukunimi ei todellakaan ehdi mihinkään väestörekisterin järjestelmään 2 tuntia vihkimisen jälkeen. Ja jopa ulkomailla vihityt pääsevät vielä matkustamaan kotimaahan vanhalla passillaan.
Pienenä vinkkinä aloittajalle, tämä on huono paikka kysyä virallisia asioita, poliisille soittamalla selviäisi kerralla.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 15:12"]
Mutta eihän EU liikenteessä edes välttämättä kysytä passia.
[/quote]
Henkilöllisyys pitää pystyä todistamaan, eli pitää olla passi, tai henkilökortti. Minulta on katsottu aina.
Tärkeintä on, että passissa on sama nimi kuin lentolipuissa! Itse lähdimme häämatkalle 2010 kesällä noin viikko häiden jälkeen, enkä uusinut passia reissua varten, koska lentoliputkin oli vanhalla nimellä. Kaikki sujui ongelmittta.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 15:18"]
Ap:n uusi sukunimi ei todellakaan ehdi mihinkään väestörekisterin järjestelmään 2 tuntia vihkimisen jälkeen. Ja jopa ulkomailla vihityt pääsevät vielä matkustamaan kotimaahan vanhalla passillaan.
Pienenä vinkkinä aloittajalle, tämä on huono paikka kysyä virallisia asioita, poliisille soittamalla selviäisi kerralla.
[/quote]
Poliisi vastaa varmasti niin kuin edellä joku lainasi, eli että pitää olla voimassa oleva passi. Tässä tapauksessa halusin tietää, onko joku viime aikoina lähtenyt heti häiden jälkeen vanhalla passilla matkalle. Täällä on toistaiseksi tullut vain yksi vastaus aloituksen kysymykseen. Siinäkin kokemus oli 12 vuoden takaa.
Tiedoksi myös jollekin aiemmalle, että Pohjoismaissa matkustaessa ei tarkisteta passeja, siitä erillinen sopimus. Muuten passit on kyllä joutunut matkustaessa näyttämään.
Jos esim. menette lauantaina naimisiin, niin ei se sun uusi sukunimi kirjaudu järjestelmään, kun vasta seuraavana arkipäivänä, jos silloinkaan.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 15:22"]
Jos esim. menette lauantaina naimisiin, niin ei se sun uusi sukunimi kirjaudu järjestelmään, kun vasta seuraavana arkipäivänä, jos silloinkaan.
[/quote]
Arkena maistraatissa. Tieto voi olla siksi vikkelästikin jo järjestelmässä. Tässä toivoisi, että virkakoneisto ei olisi kovin ripeä.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 15:16"][quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 15:09"]
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 14:36"]
Onko kenelläkään tuoreita kokemuksia matkustamisesta vanhalla nimellä häiden jälkeen? Tarkoitus on lähteä häämatkalle suoraan vihkitilaisuudesta. Miten voi pahimmillaan käydä, jos passissa on vanha nimi? Kyse on muutamasta päivästä EU-alueella. Tyssääkö matka jo kotimaassa passintarkastukseen vai mitä voi käydä?
[/quote] ei käy mitenkään. Mistä ne sun uuden nimen ees tietäis? Ei passia kysellä ees missään.
[/quote]
Oletko edes ikinä matkustanut? Joka ikisellä lennolla katsotaan passi/henkilötodistus.
[/quote]
Mä lensin juuri Saksaan Köpiksen kautta, missään ei kysytty passia. EU-alueella sitä ei välttämättä kysytä.
Kysyin tästä poliisilta 10v. sitten kun asia oli kohdallani ajankohtainen. Silloin sanottiin, että vanhalla nimellä voi matkustaa. Maistraattiin tieto meni muutamassa arkipäivässä, mutta siellä ymmärretään kyllä näitä häämatkoja.
Olin juuri häämatkalla, jolle myös lähdin vanhalla passilla, kun samana päivänä lähdettiin. Eihän siinä mitään ongelmaa ollut. Liput olivat samalla nimellä, kuin passi, jolla matkustin. Mistä kukaan edes olisi voinut tietää, että nimeni on juuri samana päivänä vaihtunut toiseksi? En kuitenkaan tatuoinut sitä otsaani. Kävin tilaamassa uuden passin heti, kun palasimme Suomeen ja koin tehneeni asiat aivan kuten pitikin.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 15:39"]
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 15:16"][quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 15:09"] [quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 14:36"] Onko kenelläkään tuoreita kokemuksia matkustamisesta vanhalla nimellä häiden jälkeen? Tarkoitus on lähteä häämatkalle suoraan vihkitilaisuudesta. Miten voi pahimmillaan käydä, jos passissa on vanha nimi? Kyse on muutamasta päivästä EU-alueella. Tyssääkö matka jo kotimaassa passintarkastukseen vai mitä voi käydä? [/quote] ei käy mitenkään. Mistä ne sun uuden nimen ees tietäis? Ei passia kysellä ees missään. [/quote] Oletko edes ikinä matkustanut? Joka ikisellä lennolla katsotaan passi/henkilötodistus. [/quote] Mä lensin juuri Saksaan Köpiksen kautta, missään ei kysytty passia. EU-alueella sitä ei välttämättä kysytä.
[/quote]
Olen lentänyt EU:n sisällä yli 10 kertaa ja joka kerta on katsottu passi/henkilötodistus.
"On aina suositeltavaa pitää mukana passia tai henkilötodistusta myös Schengen-alueella matkustettaessa. Vaikka niitä ei tarvita rajalla, voi eteen tulla tilanteita, joissa henkilöllisyys on todistettava. Esimerkiksi poliisi saattaa pysäyttää sinut ja tarkistaa henkilötietosi, ja myös lentokoneeseen pääsy edellyttää henkilöllisyyden todistamista."
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 15:48"]
Olin juuri häämatkalla, jolle myös lähdin vanhalla passilla, kun samana päivänä lähdettiin. Eihän siinä mitään ongelmaa ollut. Liput olivat samalla nimellä, kuin passi, jolla matkustin. Mistä kukaan edes olisi voinut tietää, että nimeni on juuri samana päivänä vaihtunut toiseksi? En kuitenkaan tatuoinut sitä otsaani. Kävin tilaamassa uuden passin heti, kun palasimme Suomeen ja koin tehneeni asiat aivan kuten pitikin.
[/quote]
Kiitos! Tämä tieto oli sitä mitä kaipasin. Jos jollain on eri kokemuksia lähimenneisyydestä, niin kertokaa ihmeessä. Tämän perusteella uskaltaisin ehkä lähteä riskillä, kun tosiaan passin hankkiminen ei ole tuossa aikaikkunassa mitenkään mahdollista.
Ei tyssää. Kunhan lentolippu on ostetti samalla nimellä mitä passissa. Itse avioliiton ja nimenvaihdon myötä matkustin vuoden ajan ilman ongelmia välillä eurooppa-usa. Hankin uudella nimellä passin vasta kun se vanheni, eli 3kk sitten.
Btw, ne tullivirkailijat eivät todellakaan mene väestörekisterijärjestelmään tuijottelemaan jokaisen matkustajan nimitietoja...ulkomaan tulli ei edes meidän väestörekisteiin pääse. riittää,että passi on voimassa, kantajansa lärvi kuvassa ja lippu samalla nimellä.
34
Olen muuttamassa nimeäni nyt kun palasin suomeen mentyäni naimisiin pari vuotta sitten ulkomailla.
Olen ollut yhteydessä poliisiin ja maistraattiin:
Ja nimenmuutoksen jälkeen on 3kk aikaa vaihtaa uusi passi!
Tässäkin yksi hyvä syy, miksi kannattaa miettiä moneen kertaan, vaihtaako nimensä! Itse vaihdoin, ja olen harmitellut sitä vuosia. Nyt vihdoin raaskin vaihtaa oman nimeni takaisin, vaikka pitikin uusia kaikki kortit ja passit. Ei kannata aikuisen, itsenäisen ihmisen muuttaa omaa nimeä.
Onko jollain päivitettyä tietoa asiasta?
Menin naimisiin ja uusi nimi näkyy jo väestörekisteritiedoissa (nopeaa toimintaa).
Matka kuitenkin ihan muutaman päivän päästä, eli voinko matkustaa vielä tyttönimellä olevalla passilla huoletta?
Kaikki matkaliput yms. on sillä tyttönimellä tilattu.
Löytyy paljon ristiriitaista tietoa,mikä on nykyinen käytäntö?
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 14:46"]
passin saamiseen menee viikko vähintään
Ei mene. Express-passin saa samana päivänä, jos hakemuksen jättää ennen klo 11.
Tätä mä käyttäisin, totean täältä sivusta.
Me mentiin Pietariin hieman häiden jälkeen. Matkustin vanhalla nimellä, koska viisumi piti tilata ennen häit. Mutään ongelmia ei ollut. Vihkitodistuksesta oli kopio varmuudeksi mukana, jos Suomen tullissa olisi tullut epäselvyyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Onko jollain päivitettyä tietoa asiasta?
Menin naimisiin ja uusi nimi näkyy jo väestörekisteritiedoissa (nopeaa toimintaa).
Matka kuitenkin ihan muutaman päivän päästä, eli voinko matkustaa vielä tyttönimellä olevalla passilla huoletta?
Kaikki matkaliput yms. on sillä tyttönimellä tilattu.Löytyy paljon ristiriitaista tietoa,mikä on nykyinen käytäntö?
Edelleenkin - kun passi ja matkalippu ovat samalla nimellä, ei asiassa ole mitään ongelmaa.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 15:09"]
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 14:36"]
[/quote] ei käy mitenkään. Mistä ne sun uuden nimen ees tietäis? Ei passia kysellä ees missään.
[/quote]
Oletko edes ikinä matkustanut? Joka ikisellä lennolla katsotaan passi/henkilötodistus.