Jaa että e-pillerit ei muka lihota?
Oon kyllä täysin eri mieltä! Aloitin noin pari kuukautta sitten pillerit runsaiden menkkojen takia. Oon aina ollut kova liikkumaan ja syön säännöllisesti. Painoni on ollut 58kg viimeiset 4 vuotta, olen siis 20-vuotias. Siksi olinkin suorastaan järkyttynyt kun viimeksi tänään kävin vaa'alla ja painoni on noussut 1,5kk aikana 5kg (!!!). En ymmärrä kun lääkärit ja tutkimukset sanovat että pillerit eivät lihota vaan se johtuu siitä että syö liikaa. Tai että on aloittanut juuri parisuhteen niin huomaamattaan herkuttelee. Mutta minullahan ei mitään suhdetta ole eikä ruokahaluni ole kasvanut ollenkaan. Elämäntapani ovat täsmälleen samat kuin silloin pari kk sitten ja siksi tuttuni ja perheenikin ihmettelevät yhtäkkistä lihomistani. Järkytykseni lihomisesta sai minut liikkumaan enemmän ja syömään entistä terveellisemmin, mutta lihon vain silti koko ajan. Onko tämä siis totta että jonkun lääkärin mielestä olen vain tyhmä kun en myönnä herkuttelevani salaa??? Koska sitähän minä näköjään teen. Huokaus.
Kommentit (71)
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 12:20"][quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 12:18"]Ei ne lihota, ne vaikuttavat aineenvaihduntaan. Syö vähemmän muuttuneen aineenvaihtuntasi mukaan.
[/quote]
Sanoin aloituksessani että olen alkanut liikkumaan entistä enemmän ja syömään entistä terveellisemmin (johon kuuluu myös annoskokojen pienentäminen!). Tarkoittaako tämä sitä että aktiivinen urheilija ei saisi syödä kun banaanin päivässä jotta lihominen ei jatkuisi? En ymmärrä. AP.
[/quote]
Ei banaaneja saa syödä! Ne on apinoille, hörpi sinä Gainomaxia. ;)
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 12:32"]Mä söin e-pillereitä 13 vuotta (tosin 3 lastakin tuli tehtyä) ja bmi oli koko ajan 19. En usko että lihottaa.
[/quote]
Aivan, eli kun sulla ei paino noussu pilleireiden takia niin ei kellään muullakaan voi niin tapahtua?!
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 12:27"][quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 12:22"]
Syöt liikaa. Energiaa ei synny tyhjästä. Se on fakta.
[/quote]
Höpsis hei. Ihmisten aineenvaihdunnassa on eroja, jotka vaikuttavat siihen miten elimistö varastoi rasvaa. Esimerkiksi joillakin raskaana olevilla raskaushormonit aiheuttavat suolistoon metabolisen oireyhtymän, jonka vuoksi elimistö varastoi energiaa tehokkaammin kuin muulloin ja odottajaa lihoo enemmän kuin se olisi laskennallisesti mahdollista verrattuna syötyihin kaloreihin, ja taas synnytyksen jälkeen laihtuu vaikke ei edes laihduta, koska aineenvaihdunta normalisoituu. En ihmettelisi, jos myös e-pilerit aiheuttaisivat samanlaisia häiriöitä aineenvaihduntaan.
[/quote]
Todellakin lihomisen takana vois olla joku tämmöinen juttu! Mutta miten sitä lihomista pystyisi sitten ehkäisemään kun liikunta ja ruokavalion muutos ei auta? Minun on periaatteessa pakko syödä näitä pillereitä, koska menkat ovat niin runsaat että en pysty joka kuukausi pitämään niitä. Kärsin meinaan muuten pahasta anemiasta ja muutenkin menkat ovat elämistä häiritsevä asia. Sitten jos taas jatkan tätä näiden popsimista, lihon vain entisestään! On ihan kamalaa olla yhtäkkiä pullea kun on tottunut olemaan hoikka. Tämä nakertaa mun itsetuntoa ihan hirveästi. Voisiko tää aineenvaihdunnan muutos jotenkin tasoittua ensimmäisten kuukausien jälkeen vai loppuuko tämä vasta kun lopetan pillerit kokonaan? AP.
Minäkin lihon...aloitin pillerit ja alkoi jatkuva turvotus. 45kg--->60kg. Lopetin pillerit vuosi sitten mutten ole saanut vieläkään painoa laskemaan.
Joo kyllähän ne lihottaa. E-pillereiden aloituksen jälkeen joudun nykyään syödä 500kcal vähemmän kuin ennen niitä. Siis jos haluan että paino pysyy samana.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 12:44"]Minäkin lihon...aloitin pillerit ja alkoi jatkuva turvotus. 45kg--->60kg. Lopetin pillerit vuosi sitten mutten ole saanut vieläkään painoa laskemaan.
[/quote]
Voi ei! :( Ei kauhean kivaa jos paino ei ole lopetuksen jälkeen palautunut ennalleen... AP.
Jokaisen hoikan nuoren naisen sisällä on odottamassa keski-ikäinen lihava akka, joka odottaa hetkeä päästä esiin.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 12:44"]Joo kyllähän ne lihottaa. E-pillereiden aloituksen jälkeen joudun nykyään syödä 500kcal vähemmän kuin ennen niitä. Siis jos haluan että paino pysyy samana.
[/quote]
Ohhoh aika paljon. Miten sait laskettua tuon kalorimäärän mikä täytyi vähentää entisestä kalorimäärästä? Olisi kiva tietää jos saisin itsekin tuolla tavalla painoni laskemaan, koska en nyt yhtään tiedä kuinka paljon vähemmän mun pitäisi syödä kuin ennen. AP.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 12:34"]
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 12:32"]Mä söin e-pillereitä 13 vuotta (tosin 3 lastakin tuli tehtyä) ja bmi oli koko ajan 19. En usko että lihottaa. [/quote] Et oo tosissas? :D järki hoi älä jätä
[/quote]
Mitä tarkoitat? No mua ei ainakaan lihottanut.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 12:46"]Jokaisen hoikan nuoren naisen sisällä on odottamassa keski-ikäinen lihava akka, joka odottaa hetkeä päästä esiin.
[/quote]
Ja mulla se näköjään päätti tulla esiin nyt. :D Voi kuinka piristävää! AP.
Jaa, itsellä minulet- ja femoden-merkkiset pillerit ilmeisesti vähensivät nesteturvotusta, sillä pari päivää niiden lopettamisen jälkeen sormeni ja kasvoni muuttuivat pulleammiksi ja paino nousi 2 kiloa.
Hieman pettymyshän toi oli, sillä luulin kaikkien pillerien aiheuttavan turvotusta. No, laihduttamalla kilot lähti. Jos vaikka jompikumpi näistä merkeistä sopisi ap:lle.
Mitkä tutkimukset ja ketkä lääkärit muka sanovat, etteivät lihota? Monissa tieteellisissä julkaisuissa mainitaan lihominen. Joskus kyse voi olla lähinnä nesteen kertymisestä, mutta e-pillerit vaikuttavat joillakin veren insuliinipitoisuuteen, jolloin heille alkaa kertyä rasvaa helpommin. Jne.
Eikös epillerit myös kerää nestettä, ei siis välttämättä ole pelkästään läskistä kyse. Monella myös turpoaa rinnat ja kun pillerit lopettaa ne pienentyvätkin takaisin.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 12:46"]
Jokaisen hoikan nuoren naisen sisällä on odottamassa keski-ikäinen lihava akka, joka odottaa hetkeä päästä esiin.
[/quote]
Jep, minäkin olen nyt 22 vuotta myöhemmin jo selkeästi normaalipainoinen:)
9
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 12:51"]Jaa, itsellä minulet- ja femoden-merkkiset pillerit ilmeisesti vähensivät nesteturvotusta, sillä pari päivää niiden lopettamisen jälkeen sormeni ja kasvoni muuttuivat pulleammiksi ja paino nousi 2 kiloa.
Hieman pettymyshän toi oli, sillä luulin kaikkien pillerien aiheuttavan turvotusta. No, laihduttamalla kilot lähti. Jos vaikka jompikumpi näistä merkeistä sopisi ap:lle.
[/quote]
Eikä. :( Niin, ehkä tuo pillerimerkin vaihto voisi auttaa asiaan. Pitää pistää ylös noi merkit! Kiitos. :) AP.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 12:52"]Eikös epillerit myös kerää nestettä, ei siis välttämättä ole pelkästään läskistä kyse. Monella myös turpoaa rinnat ja kun pillerit lopettaa ne pienentyvätkin takaisin.
[/quote]
Juu turvotustakin voi olla, mulla tosiaan on tänä aikana rinnat kasvaneet B-kupista D-kuppiin... AP.
Mun vinkkinä on että vaihdat merkkiä. Jos eivät suostu painonnousun takia niin valita vaikka migreeninomaista päänsärkyä. Itse valitin, sain tilalle minipillerit ja nyt paino normaali kuten ennenkin.
Sori ap, mutta uskon ennemmin 49 tutkimuksen review-artikkelia, kun jonkun yksittäisen nettikirjoittelijan väitteitä. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmedhealth/PMH0012456/
Sama ehkäisyrenkaalla. Aloin liikkumaan ja syömään salaatteja, silti paino nousi 10 kiloa, heti kun lopetin niin laihduin.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 12:22"][quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 12:20"]
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 12:18"]Ei ne lihota, ne vaikuttavat aineenvaihduntaan. Syö vähemmän muuttuneen aineenvaihtuntasi mukaan. [/quote] Sanoin aloituksessani että olen alkanut liikkumaan entistä enemmän ja syömään entistä terveellisemmin (johon kuuluu myös annoskokojen pienentäminen!). Tarkoittaako tämä sitä että aktiivinen urheilija ei saisi syödä kun banaanin päivässä jotta lihominen ei jatkuisi? En ymmärrä. AP.
[/quote]
Syöt liikaa. Energiaa ei synny tyhjästä. Se on fakta.
[/quote]
Aha. :D Hyvä kun tiedät paremmin mitä syön ja minkä verran kulutan päivässä. :)