Realistinen laihtumistahti lievästi ylipainoiselle
Tiedän, on ollut koko kevä taikaa, mutta saamaton olen ollut. Ihan vaan syönyt liikaa tyhjänpäiväistä moskaa, liikuntamäärät on hyvät. Kun nyt liikun entiseen tapaan ja pistän ruokavalion kuntoon, niin mikä on terve maksimi kun paino 61,4 kiloa, pituus 155 ja haluan mahtua nyt tiukaksi menneeseen juhlamekkooni kesäkuun viimeisenä viikonloppuna. Sen ostaessani olen painanut jotain 53 kiloa pari vuotta siten. Liikuntaa voin lisätä hieman, mutta jo nyt siihen kuuluu työmatkapyöräilyt, lenkkeilyä, uintia, salilla käyntiä ja ryhmäliikuntaa, joista tulee vähintään 2 tuntia päivässä. Työn vuoksi en ehdi liikkua kovin paljon enempää. Työ on valitettavasti lähes pelkkää istumista.
Kommentit (7)
Lämmin? Oikeasti? Kannattaa tosissaan ehkä vaihdella liikuntamuotoja välillä.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 07:07"]
Mitäs ajattelit syödä?
[/quote]
Ajattelin vain jättää leipää vähemmälle, karkit ja pullat kokonaan pois ja muuten syödä kuten ennenkin. Aamupala on joku näkkäri ja kalkkunaa + maustamaton jugurtti tai rahka ja marjoja/herkkusieni- tai raejuustomunkas/puuro raejuustolla. Näitä syön yleensä. Päivällä on lounaana joko salaatti tai edellisen päivän lämpimän ruuan jämät. Välipalaksi syön aina hedelmän. Illalla syön joko salaatin tai sen lämpimän ruuan. Lämmin ruokani on yleensä ihan tavallista kotiruokaa, sellainen annos, mikä mahtuu 0,5 dl pakasterasiaan. Se voi olla sosekeittoa, täysjyvämakaronilaatikkoa, risottoa, jauhelihakeittoa, ihan mitä vaan. Illalla olen syönyt leipää tai hedelmän tai rahkaa/jugurttia tai marjoja. Kokonaan en voi iltapalaa pois jättää, koska salikäyntien jälkeen on syötävä, mutta vähennä siitä. '
Paino nousi vaivihkaa kun aloitin nykyisen työni, missä ei oikein tule liikuntaa yhtään ja työmatkakin lyheni neljästä kilometristä reiluun kahteen. Ennen on aina jotain kulkemista ollut. En vähentänyt syömistä samassa suhteessa. Ruokavalioni ei varmaan kuulosta pahalta, mutta viikonloppuisin on paha tapa mässäillä herkuilla ja joskus satunnaisesti viikollakin. Sitten tulee joskus haettua se pizza, tästä tavasta nyt aion luovua.
Vaikea onnistua kun tavoite on -8 kg ja aikaa 5 vkoa max, etenkään jos et ole valmis kiristämään ruuasta huomattavasti. Itse laihduin tuon verran ehkä puolessa vuodessa, kalorit oli mulla 1200 ja liikuin paljon. Pistä realistisempi tavoite niin onnistut.
Tuossa painossa sanoisin, että 500g/vko. Jos normaalista syömistä vähentää ja jää vajetta joka päivä. Normaalipainon sisällä laihtuminen voi olla hankalaakin. Sanoisin, että 5 kiloa ehtisit laihtua. Jollakin kitukuurilla tai pussikuurilla tietty enemmän.
Tsekkaathan ruokavaliosi vielä, että saat varmasti tarpeeksi proteiinia ja hyviä rasvoja, nyt kuulostaa kovin hiilaripainotteiselta mikä itseäni ainakin turvottaa ja väsyttää. Muuten kuulostaa hyvältä ja varmaankin laihdut, mutta aikataulu on tosi tiukka. Luulen että laihtumista ja aineenvaihduntaa buustataksesi sun kannattaisi aloittaa joku uudenlainen liikunta ja keskittyä niissä vanhoissakin siihen, että teet kunnolla ja täysillä - liian usein näkee ryhmäliikuntatunnilla ihmisiä, jotka ei tee liikkeitä loppuun saakka, hissuttelee lihaskuntoliikkeiden kanssa jne.
Ei minun tarvitse tuohon 53 kiloon laihtua, sillä ei mekko ihan tiukka silloin ollut. Ongelma on vyötärö, muuten se sopii kyllä nytkin, mutta istuessa ratkeaa, kun on aika joustamatonta kangasta. Mulla kyllä tulee ryhmäliikunnassa aina lämmin, jopa pilateksessa (kerran viikossa ohjelmassa), vaikka se on hidastempoista. Ap.