Painoindeksi 45.4
Huoh. Aivan järjetön lukema. Pakko tehdä asialle jotakin. Tiedän kyllä mitä pitää tehdä, mutta multa puuttuu motivaatio! Mistä ihmeestä mä löydän sen ja saan pidettyä, että pääsen normaaliin painoon?!
Viikonloppuna kävin hiihtämässä ja eilen myös. Tänään kävin kävelyllä. Huomenna aion mennä kuntosalille heti aamusta, että ehdin käydä ennen töitä. Älkääkä tulko sanomaan, että ruokavalion muutos tärkeämpi koska mä tiedän sen! Mun on kuitenkin myös saatava kuntoa nostettua ja lihaksia parempaan kuntoon niin siksi myös liikuntaa.
Se vain, että miten saan pidettyä liikuntainnon yllä ja ruokavalion kurissa. Argh!
Mitat siis 168cm ja 128kg.
Kommentit (52)
Liikaa painoa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienoa ap!
Muista tehdä pieniä muutoksia, jotka tuntuvat siltä, että voit pitää ne loppuelämän. Ei siis mitään kuureja, ei liikunnan eikä ruokavalion suhteen. Muutosten pysyvyys on tärkeää.
Hyvä, että tiedät ruokavaliolla olevan isoin merkitys painonhallinnassa. Miten olet ajatellut muuttaa ruokavaliotasi näin aluksi, mitkä ovat ensiaskeleet?
Pienemmät annoskoot, herkut minimiin (täysin herkuttomaksi en ala), katsoa tarkemmin ruoan sisältö esim. enemmän kasviksia.
Eikä tarvitse kenenkään alkaa soittamaan suutaan noita herkuista. En lähde siihen, että ei enää ikinä koskaan mitään herkkuja.
Kuulostaa oikein hyvältä! :) Näillä suuntaviivoilla on moni muukin onnistunut. Tsemppiä!
Pyydä tk:n omalta lääkäriltä lähete ravitsemusterapiaan. Toinen mitä voisit ajatella on laihdutuslääke, vie ruokahalun pois. On kyllä kallis, mutta meneehän ruokaankin rahaa + jos terveys menee.
Voi olla että tästä ei oo sulle iloa, mutta kerron kuitenkin kun se on mua auttanut. Aloitin vegaanihaasteen. Nyt 2,5 kg pudonnut parissa viikossa. Keskimäärin vegaanihaasteen aikana ihmiset laihtuu 6 paunaa eli noin 2,7 kg kuussa. Tää on tutkimustulos. Mieti mitä se on vuodessa. Itse pääsin lievästä ylipainosta normaalipainoon parissa viikossa ja en ole siis rajoittanut syömistä mitenkään. Syön myös herkkuja.
Liikaa painoa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieti jotkut konkreettiset palkinnot itsellesi aina kun olet päässyt tiettyyn etappiin.
Hhmm, mitähän nämä voisi olla... Ensimmäisenä tuli mieleen, että kun paino tippunut tietyn verran niin saan ostaa itselle palkinnoksi villalankaa. :D
Mä sanoisin kuitenkin, että jos sä haluat oikeasti pudottaa painoasi pysyvästi, niin tärkeintä on tehdä niitä pysyviä muutoksia.
Liikuntaa ei pidä harrastaa laihtuakseen, vaan siksi että se on kivaa ja siitä tulee hyvä olo. Siten se pysyy ohjelmassa silloinkin, kun ei jaksa laihduttaa tai on saavuttanut jo tavoitepainonsa. Liikunnan hyödyt on vaan niin moninaiset, että kannattaa keskittyä kaikkeen muuhun kuin siihen painonpudotukseen.
Ja sitten se ruokailu. Mitä hanakammin yrität syödä vähemmän, sen varmemmin se potkii takaisin. Keskity aluksi syömään sen 5 kertaa päivässä, ja TARPEEKSI. Pidä huoli, että päivällisellä ja lounaalla on yhteensä 500g kasviksia.
Ja sitten jos sulla on tunnesyömistä tms. niin hae siihen ensimmäisenä apua, tai oikeastaan mistään muusta ei ole hyötyä.
Tsemppiä.
Niin ja mulla oli aika lailla sama lähtöpaino, ja sitä olen tässä pikkuhiljaa sulatellut pois, kun olen päässyt terapiassa tarpeeksi pitkälle. Enkä usko että enää paino tulee ikinä noin ylös nousemaan, kun työkalut käsitellä tunteita ja stressiä yms. alkaa olla hyvällä mallilla.
Oli 168 cm ja 73 kg. Ilman raskautta en kestäisi tätä enempää painoa, huomasin sen kantapään kautta, kun alkoi tulla epämukavia oireita, väsymystä ja alkavia liikerajoitteita.
Liikuntaa lisäämällä nyt 69 kg. Motivaatiosi puute lienee seurasta fyysisestä kunnostasi, johon painosi vaikuttaa? Minulla on nyt motivaatio kohdallaan, kun on kuntokin. Ei purista palleasta enää ja housujen vyötärö kiristä ja tule röyhtäystä, kun solmin kengännauhoja. Olen liikkunut enemmän jo yli vuoden. Alku vaikea, mutta jatkon vuoksi kannattaa jaksaa!
Pudota ensin 5 - 10% painostasi (pudotat siis rasvapainostasi tämän), ja sen jälkeen pidä se paino joitain kuukausia - vuoden. Painonpudotus ei ole pikamatka vaan keholtasi tulee viemään vuosia että olet ns. normaalipainossa ja että saat pidettyä sen. Kehosi pyrkii kaikin keinon välttämään painon laskua ja uutta normalisointia.
Usean reilusti ylipainoisen ei kannattaisi edes tähdätä heti normaalipainoon vain juurikin tuohon mainitsemaani 5 - 10% pudotukseen, sen jälkeen normalisointi ja tarvittaessa ja motivaation riittäessä uusi 5 - 10 % pudotus ja normalisointi. Ei kerralla lähdetä pudottamaan 60 kg ja muuttamaan koko elämää, se lähes aina päättyy pettymykseen.
Pienillä pudotuksilla vältetään erittäin epäterveellinen jojoilu sekä kitudieetit ja superkuurit ja opetellaan elämään sen mukaan mitä uusi paino vaatii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse ei ole siitä, että ruokavalion muutos on tehokkaampaa vaan siitä, että niin kauan kun sokeriaineenvaihduntasi on sekaisin, liikunta lihottaa sinua. Lihottaa, ei laihduta. Hoida ensin insuliinitasosi hallintaan, jotta saat kehosi polttamaan rasvaa. Ennen sitä kehosi polttaa pääasiassa glukoosia ja ottaa kaikesta vähästäkin syömästä ruoasta rasvaa varastoon.
Ja ensimmäinen askel tähän on, että lopetat sokerin syönnin. Kokonaan. Kaikissa muodoissaan. Se kirpaisee pari päivää, mutta sen jälkeen on helppoa kuin saippuanteko.
Jos tuo olisi ainoa, mikä auttaa, niin kukaan ei voisi laihtua millään muulla tavalla.
Mutta eihän se oikeassa elämässä niin mene. Herkkujen harventaminen riittää. Hedelmät kuuluvat terveelliseen ruokavalioon, vaikka niissä onkin sokeria.
Miljoonat ihmiset ovat laihtuneet esim. Painonvartijoissa, missä saa syödä kaikkia ruokia kohtuudella.
Vierailija kirjoitti:
Mene hoitoon läski sika.
Mene teurastamolle, sinä lihava lehmä.
Pysyvät muutokset ovat tehokkaimpia ja helpoimpia. Niiden pitää tuntua helpoilta eikä rajoittavilta.
Koska nyt todennäköisesti syötkin liikaa ja väärin päivittäin, niin luontaisia laihdutuskeinoja ovat nimenomaan annoskokojen pienentäminen, välipalaherkkujen pois jättäminen, ja muu tällainen. Lisää myöskin veden juomista ja jätä minimiin kaikki muut juomat (paitsi musta kahvi tai tee). Puhun kokemuksesta.
Itsellä olen tehnyt lisäksi seuraavia havaintoja;
- jos haluan korvata herkkujen tarvetta Pepsi Maxilla, se lisää näläntunnetta melko reilusti, jolloin syön enemmän kuin normaalisti olisi nälkä --> ostan nykyään ennemmin rehellisesti herkkuja silloin tällöin kuin koitan korvata niitä jollain "paremmalla"
- jos en syö aamulla mitään (koska "ei ole nälkä"), nälän tunne voimistuu normaalia enemmän loppupäivää kohden, jolloin syön liikaa lopulta ja erityisesti illalla; kun tuo nälän tunne iskee eikä mene pois, se haittaa muuta keskittymistä ja järkevää syömistä, joten kannattaa syödä tasaisesti päivän aikana
- aina kun olen nukkunut huonosti, nälän tunteeni on voimakas läpi päivän ja on "epäluotettava", syöminen ei myöskään täysin poista sitä ja erityisesti illalla tulee nassuteltua kaikkea ylimääräistä
- kun olen vähitellen vähentänyt syömiskertojen määrää ja annoskokoja, tulen nykyään täyteen vähemmästä luonnostaan ilman, että minun tarvitsee sitä tietoisesti miettiä
- voin syödä enemmän hiilaria, jos rajoitan aiempaa enemmän rasvan määrää
Vierailija kirjoitti:
Voi olla että tästä ei oo sulle iloa, mutta kerron kuitenkin kun se on mua auttanut. Aloitin vegaanihaasteen. Nyt 2,5 kg pudonnut parissa viikossa. Keskimäärin vegaanihaasteen aikana ihmiset laihtuu 6 paunaa eli noin 2,7 kg kuussa. Tää on tutkimustulos. Mieti mitä se on vuodessa. Itse pääsin lievästä ylipainosta normaalipainoon parissa viikossa ja en ole siis rajoittanut syömistä mitenkään. Syön myös herkkuja.
Aloitit vegaanihaasteen, mutta et rajoita syömisiäsi mitenkään??
Ei laihdutukseen ole poppakonsteja. Täytyy tehdä tietoisia valintoja ravinnon laadusta, määrästä ja annoskoosta. Myöskin rasvaa ( hyviä ) täytyy saada koska rasva polttaa rasvaa.
Jos lähdet itsesi palkitsemis rumbaan epäonnistuminen on todennäköistä. Sun täytyy haluta laihtua sun itsesi takia ja laihtumisesta tuleva hyvä olo pitäisi olla se motivaatio!
Tsemppiä!
Suosittelen 8viikkoa.fi valmennusta joka auttaa elämäntapamuutoksessa ja myös oikeiden annoskokojen hahmottamisessa.
Minä laihduin vuodessa 22 kiloa vain annoskokoja pienentämällä. Aina kun otin ruokaa lautaselle, muistutin itseäni asiasta, vaikka olisi ollut kuinka kova nälkä. Ennen pitkää keho tottui pienempiin annoksiin ja ilmeisesti vatsalaukku myös pieneni, sillä puolen vuoden kuluttua en pystynyt syömään kuin puolet siitä, mikä ennen meni helposti. Syön myös välillä herkkuja mutta nyt esim. yhden eskimo-puikon kun ennen meni litran paketti jätskiä kerralla. Lopetin myös limsojen juomisen, joita aiemmin meni monta litraa viikossa. Vieroitusoireet kestivät alle kuukauden, eikä enää tee mielikään. Olen nyt ihannepainossani ja parasta on kun maha ei pömpötä ja vaatteet istuu kauniisti päällä. Persettä on vielä mutta se ei haittaa kun se on siellä takana, joten se ei ole tiellä niin kuin maha.
Ei kannata yrittää laihduttaa, jos joudut kysymään motivaatiota täältä. Nauti elämästäsi jatkamalla samaan malliin. Suomen terveydenhuolto on lähes ilmaista ja jos se ei pysty auttamaan, on pahin seuraus on kuolema, eikä sitä tarvitse pelätä.
Väärin:
Motivaatio -> toiminta -> tulokset
Oikein:
Toiminta -> tulokset -> motivaatio
Se motivaatio tulee niistä tuloksista, joita saat kun lähdet vaan tekemään oikeita asioita huvitti tai ei. Älä istu odottelemassa, että motivaatio laskeutuu päällesi, jotta voit lähteä liikkeelle.
Ei muakaan aina huvita vetää lenkkaria jalkaa ja lähteä juoksemaan, mutta menen silti, koska sen jälkeen on hyvä olo, sekä fyysisesti että henkisesti. Ponnistelu tuottaa tyydytystä.
No sulla on melko aktiivinen viikko siinä jo. Itse koittaisin saada päiviin mahdollisuuksien mukaan kävelyä. Hommaa askelmittari tai käytä kännykkää. Mittaa sun perustaso eli se määrä askeleita joita tulee normityöpäivän aikana. Koita nostaa se ainakin kuuteen tuhanteen, jos se ei vielä siellä ole. Sitten voit sitä pikku hiljaa hilata ylöspäin. Jos/kun kävelet 10000-12000 askelta päivässä niin voit miettiä, kannattaako tehdä jotain muuta jo. Jos päivälle tulee kuntosali tai hiihto niin näinä päivinä kävelyä voi jättää vähemmälle ihan ajallisistakin syistä. Voit ottaa noita treenipäiviä 3-4 viikkoon ja se riittää alkuun, jos muina päivinä kävelee. Et ehkä ole kovin hyvässä kunnossa niin muista pitää liikuntasuoritteet sellaisina, että palaudut. Muista, että joka treenin tai kävelylenkin ei tarvitse olla täydellinen suoritus eli on parempi jaksaa se 15-20min kävelykin kuin jäädä sohvaan, jos tuntuu, että jonain päivänä tympii kävellä 1h.
Ylipainoisella aineenvaihdunta ja kehon nälkäviestit toimivat ihan miten sattuu, joten laihduttaminen, laihtuminen ja kilojen pois pitäminen on todella vaikeaa, vaikka olisi mikä motivaatio.
Onko lääkekokeilu täysin poissuljettu? Suolistohormonit (liraglutidi (Saxenda) ja semaglutidi (Ozempic)) normalisoivat kehon toimintaa ja tukevat hyvin laihdutuksessa. On ihmeellistä, kun nälkäviestit ovat normaalit, kylläisyys tulee kuten muillakin ihmisillä ja herkkujen houkuttelevuus on kohtuullinen. Kallista on, mutta jos toimii, niin todella on sen arvoista! Ja jos on riittävät liitännäisvaivat, voi Saxendan saada kela-korvattavana, jolloin myös kerryttää lääkemaksukattoa. Kannattaa ainakin harkita, jotta saisit oman kehosi paremmin yhteistyöhön. Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Ylipainoisella aineenvaihdunta ja kehon nälkäviestit toimivat ihan miten sattuu, joten laihduttaminen, laihtuminen ja kilojen pois pitäminen on todella vaikeaa, vaikka olisi mikä motivaatio.
Onko lääkekokeilu täysin poissuljettu? Suolistohormonit (liraglutidi (Saxenda) ja semaglutidi (Ozempic)) normalisoivat kehon toimintaa ja tukevat hyvin laihdutuksessa. On ihmeellistä, kun nälkäviestit ovat normaalit, kylläisyys tulee kuten muillakin ihmisillä ja herkkujen houkuttelevuus on kohtuullinen. Kallista on, mutta jos toimii, niin todella on sen arvoista! Ja jos on riittävät liitännäisvaivat, voi Saxendan saada kela-korvattavana, jolloin myös kerryttää lääkemaksukattoa. Kannattaa ainakin harkita, jotta saisit oman kehosi paremmin yhteistyöhön. Tsemppiä!
Lopettaisit jo tuon lääkkeitten mainostamisen.
Vinkki ylipainoisille: syömällä vähemmän paino laskee. Ihmettelen kellä on noin paljon rahaa ahtaa kurkusta alas koko ajan jotain sipsia, oletteko miljonäärejä?
Heinänteko on helppoa, saippuan tekeminen ei. Saippua on halpaa. Kaks eri sanontaa.