Mikä on ammatti, jossa nainen ei joutuisi sukupuolisyrjinnän kohteeksi?
Olen matemaattisesti orientoitunut, mutta herkkä nainen ja haluaisin löytää sellaisen uuden alan tai ammatin, jossa minua ei väheksyttäisi sukupuoleni perusteella. En jaksa taistella ennakkoluuloja vastaan, enkä osaa puolustaitua kiusaamista vastaan edes huumorin avulla.
Eli missä ammatissa nainen saa olla avoimesti nainen ilman, että on altis kiusaamiselle ja alentaville kommenteille sukupuolensa vuoksi? Missä ammateissa naisia arvostetaan? Olisiko ideoita?
Kommentit (97)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovatko muut työpaikkasi tai alallasi olevat naiset kokeneet näin? Jos eivät, peiliin voi vilkaista. Ei se aina ole sukupuoli vaan persoonallisuus...
En osaa sanoa. Ne harvat joita on kollegoita ollut ovat jääneet nopeasti pitkälle sairauslomalle tai siirtyneet kevyempiin puuhasteluihin ennenkuin olen ehtinyt kysyä.
Olen yllättävän kova luu. Itse asiassa melkein otan tuollaisen pelottelusi haasteena ja aloin kiinnostua aidosti. Syrjintä on silti pepusta. En oikeasti halua helpotuksia, vaan olla kollega muiden joukossa.
Ap
Terapia. Luulet joutuvasi kaikkien syrjimäksi koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alat nyt koodaan vaan. Kyllä matemaattisesti lahjakas nainen homman kotiin vie. Ja huomattavasti matalammat tavoitteet naisille myös. Kivaa touhua. Eikä introvertit sosiaalisesti sulkeutuneet mieskollegat varmasti ole ahdistelemassa, hyvä jos uskaltavat puhua sinulle.
Miksi naisille on matalammat tavoitteet? Haluan olla yksi muiden joukossa. Jos kertomasi (muuten) pitää paikkansa, voisin jopa harkita ehdottamaasi.
Ap
Siitä yksinkertaisesta syystä että naiset uupuvat tässä työssä todella nopeasti ja kehittäjistä on niin kova pula että sekin on parempi että tehdään edes puolet siitä mitä mieskollegat kunhan tehdään. Pakkaan se ei vaikuta, eli saman saat kuin mieskollegat. Mukaan vain. Ei lopu työt sen voin luvata.
En halua mitään helpotuksia, vaan tasa-arvoista toimintaa. Jos naisia pidetään siipeilijöinä, en halua sellaiseen firmaan töihin. Kuinka monesta yrityksestä itselläsi on kokemusta? Minkä tyyppisestä koodauksesta on kyse? Mitä ohjelmointikieliä käytätte ja minkä tyyppisistä projekteista on kyse yleisemmällä tasolla?
Ap
Kun tehdään asiakkaille sovellusta aikataululla ja projektihinnalla, sillä ei ole väliä mitä sinä haluat. Jos et pysty samaan kuin muut kollegat, teet sen minkä voit. Yritys sitten katsoo projektin päätteeksi osallistutko mahdollisesti seuraavaan. Tällä hetkellä 8 eri yritystä n. 2,5 -3 v projekteissa keskiarvolla. Isoja kansainvälisiä palkittuja yrityksiä. Joista en tässä mainitse koska se lukee sopimuksessani. Kieliä perustyössä tarvitsee osata 8:sta erilaisesta ylöspäin. Lisäksi Amazon, azure ja Google pilvialustat, Windows ja Linux käyttöjärjestelmät sekä työpöytä että palvelin versioina.
Itse en ole törmännyt vähättelyyn naisena missään työpaikassa. Olen aina ollut tasavertainen. Olen aika jämpti ja sanavalmis, en tiedä onko sillä ollut vaikutusta. Perusilme on myös aika jäätävä itsellä, eivät sitten varmaan uskalla. Tytöksi on joskus sanottu, sen otan ihan kohteliaisuutena.
Vierailija kirjoitti:
Terapia. Luulet joutuvasi kaikkien syrjimäksi koko ajan.
Kuinka niin koko ajan? Töiden yhteydessä edellinen kerta oli pari vuotta sitten. Muut yhteydet on eri juttu ja eivät kuulu tähän ketjuun. Sinänsä stressaan ihmiskohtaamisia muutenkin ja itsetuntoni on sysipaska.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovatko muut työpaikkasi tai alallasi olevat naiset kokeneet näin? Jos eivät, peiliin voi vilkaista. Ei se aina ole sukupuoli vaan persoonallisuus...
En osaa sanoa. Ne harvat joita on kollegoita ollut ovat jääneet nopeasti pitkälle sairauslomalle tai siirtyneet kevyempiin puuhasteluihin ennenkuin olen ehtinyt kysyä.
Olen yllättävän kova luu. Itse asiassa melkein otan tuollaisen pelottelusi haasteena ja aloin kiinnostua aidosti. Syrjintä on silti pepusta. En oikeasti halua helpotuksia, vaan olla kollega muiden joukossa.
Ap
Kova luu sovelluskehityksessä ei tarkoita että olet itsenäinen arvosi tunteva feministimeuhkaaja vaan sitkeä periksiantamaton ongelmanratkaisija joka saa tulosta aikaan aiheuttamatta konflikteja työyhteisössä.
En tiedä mutta Tässä ei miehet onnistu ja EI oo sukupuoli syrjintää Vain naiset pystyy tähän ei oo ammatti mutta tää asia Ei miehiltä onnistu Ei taatusti.
Se on synnytys miehet ei tähän pysty.Ei ainakaan se jolla on syntymästä saakka Miehen värkit!
No ammattia ei tuu yhtään mieleen, jossa ei oo sukupuoli syrjintää kun Naiset pakkaa armeijaan olemaan pappina, minä vain ei Tuu tätä nykyä Yhtään ammattia missä ei olisi naista virassa.!
Eläinten, kasvien tai koneiden parissa, tilanteissa jossa olet mahdollisimman vähän ihmisten parissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alat nyt koodaan vaan. Kyllä matemaattisesti lahjakas nainen homman kotiin vie. Ja huomattavasti matalammat tavoitteet naisille myös. Kivaa touhua. Eikä introvertit sosiaalisesti sulkeutuneet mieskollegat varmasti ole ahdistelemassa, hyvä jos uskaltavat puhua sinulle.
Miksi naisille on matalammat tavoitteet? Haluan olla yksi muiden joukossa. Jos kertomasi (muuten) pitää paikkansa, voisin jopa harkita ehdottamaasi.
Ap
Siitä yksinkertaisesta syystä että naiset uupuvat tässä työssä todella nopeasti ja kehittäjistä on niin kova pula että sekin on parempi että tehdään edes puolet siitä mitä mieskollegat kunhan tehdään. Pakkaan se ei vaikuta, eli saman saat kuin mieskollegat. Mukaan vain. Ei lopu työt sen voin luvata.
En halua mitään helpotuksia, vaan tasa-arvoista toimintaa. Jos naisia pidetään siipeilijöinä, en halua sellaiseen firmaan töihin. Kuinka monesta yrityksestä itselläsi on kokemusta? Minkä tyyppisestä koodauksesta on kyse? Mitä ohjelmointikieliä käytätte ja minkä tyyppisistä projekteista on kyse yleisemmällä tasolla?
Ap
Kun tehdään asiakkaille sovellusta aikataululla ja projektihinnalla, sillä ei ole väliä mitä sinä haluat. Jos et pysty samaan kuin muut kollegat, teet sen minkä voit. Yritys sitten katsoo projektin päätteeksi osallistutko mahdollisesti seuraavaan. Tällä hetkellä 8 eri yritystä n. 2,5 -3 v projekteissa keskiarvolla. Isoja kansainvälisiä palkittuja yrityksiä. Joista en tässä mainitse koska se lukee sopimuksessani. Kieliä perustyössä tarvitsee osata 8:sta erilaisesta ylöspäin. Lisäksi Amazon, azure ja Google pilvialustat, Windows ja Linux käyttöjärjestelmät sekä työpöytä että palvelin versioina.
Saatan harkita asiaa, mutta haluan olla vain tehokas ja osaava ja keskittyä itse työntekoon. En jaksa sellaista ympäristöä, jossa mun pitää olla jotenkin "uskottava" oman rehellisen itseni kustannuksella. Tosin tuossa silti saattaisi olla ideaa, jos ja kun yksilösuorituskin huomataan selvästi, niin ei tarvitsisi mitään sosiaalisia pelejä pelailla itse substanssin kustannuksella.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kova luu sovelluskehityksessä ei tarkoita että olet itsenäinen arvosi tunteva feministimeuhkaaja vaan sitkeä periksiantamaton ongelmanratkaisija joka saa tulosta aikaan aiheuttamatta konflikteja työyhteisössä.
Puhuin tuosta työstä tuossa viestissä, en feminismistä jne. En edes ole feministi muutenkaan, mutta en vain jaksa väheksyntää sukupuoleni (tai vaikkapa perhetaustani, siviilisäätyni tai ulkonäköni ym.) vuoksi ja siinä kohdassa kamelin selkä katkeaa nopeasti.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Eläinten, kasvien tai koneiden parissa, tilanteissa jossa olet mahdollisimman vähän ihmisten parissa.
Itse asiassa juuri noista pidänkin. Rakastan sekä luontoa (kasvit + eläimet luonnollisesti osana sitä) että koneita. 🙂
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Puhuin tuosta työstä tuossa viestissä, en feminismistä jne. En edes ole feministi muutenkaan, mutta en vain jaksa väheksyntää sukupuoleni (tai vaikkapa perhetaustani, siviilisäätyni tai ulkonäköni ym.) vuoksi ja siinä kohdassa kamelin selkä katkeaa nopeasti.
Ap
Kun se kamelin selkä katkeaa nii mitä sitten? Lähdet nostelemaan? Alat reuhata kollegoille? Syyttelet muita ja vetäydyt itseesi lopulta jääden ennalta määräämättömäksi ajaksi saikulle?
Nämä kaikki on useaan kertaan nähty. Ja kuten kirjoitin ne ovat yksi syy miksi naisilta ei odoteta vastaavaa tulosta kuin miehiltä. Voi ehkä kuulostaa typerältä höpötykseltä mutta on arjen todellisuutta.
Kun alalla vaaditaan sitä että myönnät jos et osaa, kysyt apua ja käytät törkeän määrän vapaa-ajastasi pysyäksesi kehityksen mukana niin olemme nopeasti tilanteessa jossa suurin osa ihmisistä ei ole valmiita edes yrittämään. Tässä syy miksi osaajista pula, ja vielä suurempi syy miksi juuri naisosaajista. Naiset eivät koe tällaista merkitykselliseksi siinä määrin kuin miehet.
Ja vaikka palkka on hyvä. Se ei lopulta ole kuitenkaan kovin kummoinen verrattuna 'haittoihin' eritoten tässä valtiossa nimeltä Suomi jossa presidentistä työharjoittelijaan tulisi ihanteen mukaan palkan olla sama kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi nyt vaan, jos sanon pahasti, mutta minusta kuulostaa että olet enemmänkin feminismin uhri, kuin varsinaisen sukupuolisyrjinnän.
Voisitko perustella? Ajattelin juuri, että joillain miehillä saattaa olla feminismin vuoksi naisvihaa ja yksi mies sitten purki vihansa minuun ja "kosti" minulle väheksymällä mua sukupuoleni vuoksi. Sitä kautta mahdollista kyllä.
Ap
No kun naisten asiat on aina tapetilla, niin naiset tuppaa nykyään näkemään syrjintää ja vähätteyä sielläkin missä sitä ei ole. Ihan normaalia ihmismielelle. Esim. kyllä mullekin miehet "mansplainaa" jatkuvasti, vaikka olen mies...
kun mies kertoo töissä miehelle mikä on asiassa vikana niin kuunteleva mies osapuoli alkaa pohtimaan ratkaisua asialle.
kun mies kertoo töissä naiselle mikä on asiassa vikana niin nainen kokee sen tunne pohjalta; loukkaavana, syrjivänä, henkilökohtaisena vuorovaikutuksena jne. päässä raksuttaa kovasti mutta se itse asia mistä mies oli toivomassa ratkaisua jää tois arvoiseksi ellei jopa ilman ratkaisua. varmaa on se että nainen tulee muistamaan tämän keskustelun loppuelämsänsä ajan.
tämä ei ole huono asia. mies ja nainen on erilaisia ja heillä on myös vahvuudet eriasoissa ja siten he täydentävät toisiaan.
Taidat olla mies ja sinulla ei ole aavistustakaan mitä naiset ajattelevat. Minä voin kertoa sinulle että erot sukupuolien välillä ovat huomattavasti pienempiä kuin luulet.
Olen kuule nainen ja sukupuolentutkimuksen maisteri vuodelta 1999, psykologian maisteri 2003, psykoterapeuttin tutkinto 2008 ja viimeiset 15 vuotta parisuhde terapeuttina. Voin sanoa etten luule mitään vaan esitän tieteellisiä faktoja. seuraavaksi tietenkin vetoat minun vanhaan ikääni ja näiden faktojen olevan vanhoja.
Henkilökohtainen avustaja. Olen nainen, ja tehnyt jonkin verran näitä hommia osa-aikaisena muiden töiden lisänä enkä ole ikinä kokenut sukupuoleni vaikuttavan siihen, miten minua on kohdeltu työntekijänä. Asiakkaat olleet todella ihania ja työpanostani arvostavia. Vähän hyvää tuuriakin varmasti ollut, kun osunut kivat asiakkaat kohdalle.
(Palkka on tosi kehno, joten asiakkaat on valitettavasti valikoitava sen perusteella, minkätasoista apua tarvitsevat..)
TES määrittää palkat jotka ovat täysin samat riippumatta sukupuolesta.
Minä olen it-alalla pärjännyt ihan hyvin 12 vuotta ilman kiusaamista ja syrjintää mitä vastaan olisi pitänyt taistella. Toki sellaista, ettei ole valittu johtotehtäviin tai saanut vetää projekteja tyylisiä tilanteita, mutta minä en sellaisia vastuita ole kaivannut. Nuorempien kollegoiden puolesta olen näin vanhemmalla iällä sitten taistellut ihan omasta tahdosta. Mutta en mitään kommentteja tai ilkeilyä kuullut ja tämänkin nuorempien puolien pitämisen olen tehnyt suljettuen ovien takana. Nykyään alkaa sukupuoli olla plussa, kun pitää olla diversiteettiä.