Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on ammatti, jossa nainen ei joutuisi sukupuolisyrjinnän kohteeksi?

Vierailija
18.01.2022 |

Olen matemaattisesti orientoitunut, mutta herkkä nainen ja haluaisin löytää sellaisen uuden alan tai ammatin, jossa minua ei väheksyttäisi sukupuoleni perusteella. En jaksa taistella ennakkoluuloja vastaan, enkä osaa puolustaitua kiusaamista vastaan edes huumorin avulla.

Eli missä ammatissa nainen saa olla avoimesti nainen ilman, että on altis kiusaamiselle ja alentaville kommenteille sukupuolensa vuoksi? Missä ammateissa naisia arvostetaan? Olisiko ideoita?

Kommentit (97)

Vierailija
41/97 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teknisellä alallakin on työpaikkoja, joissa kollegoja kohdellaan asiallisesti sukupuolesta ym. riippumatta. Kun näet oman alan avoimia työpaikkoja, kannattaa yrittää selvittää, millainen ilmapiiri siellä on. Vaikuttaako rekrytoiva esimies siltä, että hänen tiimissään olisi hyvä olla? Kerro myös avoimesti sekä vahvuuksista että heikkouksistasi! Luota intuitioosi!

Vierailija
42/97 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän minäkin haluaisin tietää.

Niin minäkin. En tosiaan jaksa taistella tuulimyllyjä vastaan vielä työn ohella, ei ole energiaa eikä kiinnostusta olla uranuurtaja. Siksi luovutin pelialan suhteen vaikka muuten olisi kiinnostanut.

Mua olisi aiemmin kiinnostanut peliala ja jätin sen jo valmiiksi väliin, kun tiesin sen sukupuolittuneisuudesta. Kyseessä on ilmeisesti myös melko ikärasistinenkin ala. Eli päälle kolmekymppinen nainen olisi takuuvarma kiusaamisen ja väheksynnän kohde, vaikka olisi kuinka lahjakas. Tai ainakin pitäisi kyetä puolustautumaan huumorilla. Mutta itsetuntoni on todella heikko, niin en kestäisi mitään nokittelua.

Toisaalta naisvaltaisille aloille yleistä kiusaamistakaan en kestä. Sosiaaliset taitoni ovat huonohkot ja olen erittäin ujo. Sen sijaan olen kiltti ja tarkka & uhrautuva ja työlleen omistautuva puurtaja.

Ap

Naisvaltaisella alalla voi myös löytää itselleen tosi hyvin sopivan työparin. Oma työparini on (ehkä kaltaisesi) herkkä ja ujo nainen, kun taas itse olen täysin vastakohta. Toimimme tosi hyvin yhdessä omien vahvuuksiemme kautta ja tarvittaessa puolustan häntä missä vain ja hän vastavuoroisesti auttaa minua. Eli ei jokapaikassa onneksi joudu kiusaamista kokemaan. 

Tsemppiä ap tosi paljon!

Kiitos tästä! Millä alalla olet?

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/97 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

lääkäri

Yli puolet lääkäreistä on nykyisin naisia

Niin mutta kyllä kaikki silti menee mieluummin mieslääkärille. Ainakin jos jotain isompaa pränkkää on. 

Ja kansa kyllä tuo tämän julki myös niissä tilanteissa. 

"Naistentaudit" ehkä poikkeuksena, ymmärrettävästi. 

Onko tämä totta? Onko muita "naisystävällisiä" erikoistumisaloja kuin naistentaudit?

Vierailija
44/97 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi nyt vaan, jos sanon pahasti, mutta minusta kuulostaa että olet enemmänkin feminismin uhri, kuin varsinaisen sukupuolisyrjinnän.

Voisitko perustella? Ajattelin juuri, että joillain miehillä saattaa olla feminismin vuoksi naisvihaa ja yksi mies sitten purki vihansa minuun ja "kosti" minulle väheksymällä mua sukupuoleni vuoksi. Sitä kautta mahdollista kyllä.

Ap

No kun naisten asiat on aina tapetilla, niin naiset tuppaa nykyään näkemään syrjintää ja vähätteyä sielläkin missä sitä ei ole. Ihan normaalia ihmismielelle. Esim. kyllä mullekin miehet "mansplainaa" jatkuvasti, vaikka olen mies...

kun mies kertoo töissä miehelle mikä on asiassa vikana niin kuunteleva mies osapuoli alkaa pohtimaan ratkaisua asialle.

kun mies kertoo töissä naiselle mikä on asiassa vikana niin nainen kokee sen tunne pohjalta; loukkaavana, syrjivänä, henkilökohtaisena vuorovaikutuksena jne. päässä raksuttaa kovasti mutta se itse asia mistä mies oli toivomassa ratkaisua jää tois arvoiseksi ellei jopa ilman ratkaisua. varmaa on se että nainen tulee muistamaan tämän keskustelun loppuelämsänsä ajan.

tämä ei ole huono asia. mies ja nainen on erilaisia ja heillä on myös vahvuudet eriasoissa ja siten he täydentävät toisiaan.

Vierailija
45/97 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kotiäiti.

Heitäkin monet väheksyvät. Ja pitäisi olla pieniä lapsia, jotta siinä olisi järkeä. Miehet eivät halua naista, joka ei ansaitse rahaa perheelle.

Ap

Sinulla on kyllä aika erikoiset luulot. Asia on päin vastoin, mielummin kotiäiti, kuin uranainen. Jos vaan miehellä on varaa elättää koko perhe yksin.

väitän että yli puolet suomalaisista miehistä arvostaa rankan työpäivän jälkeen sitä että koti on puhdas ruoka on tehty ja lapset on puhtaita ja ruokittu.

nämä on hyvin alkukantaisia asioita jotka eivät häviä mihinkään oli kulttuurillinen vaikutus mikä tahansa.

Silti tälläkin palstalla jatkuvasti jauhetaan miten naiset ovat vain käväisemässä miesten rakentamassa maailmassa. Kuulostaa siltä, että miehille kyllä kelpaa kotiäidin palvelut, mutta sellaista naista ei pohjimmiltaan kuitenkaan kunnoiteta.

Vierailija
46/97 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi nyt vaan, jos sanon pahasti, mutta minusta kuulostaa että olet enemmänkin feminismin uhri, kuin varsinaisen sukupuolisyrjinnän.

Voisitko perustella? Ajattelin juuri, että joillain miehillä saattaa olla feminismin vuoksi naisvihaa ja yksi mies sitten purki vihansa minuun ja "kosti" minulle väheksymällä mua sukupuoleni vuoksi. Sitä kautta mahdollista kyllä.

Ap

No kun naisten asiat on aina tapetilla, niin naiset tuppaa nykyään näkemään syrjintää ja vähätteyä sielläkin missä sitä ei ole. Ihan normaalia ihmismielelle. Esim. kyllä mullekin miehet "mansplainaa" jatkuvasti, vaikka olen mies...

kun mies kertoo töissä miehelle mikä on asiassa vikana niin kuunteleva mies osapuoli alkaa pohtimaan ratkaisua asialle.

kun mies kertoo töissä naiselle mikä on asiassa vikana niin nainen kokee sen tunne pohjalta; loukkaavana, syrjivänä, henkilökohtaisena vuorovaikutuksena jne. päässä raksuttaa kovasti mutta se itse asia mistä mies oli toivomassa ratkaisua jää tois arvoiseksi ellei jopa ilman ratkaisua. varmaa on se että nainen tulee muistamaan tämän keskustelun loppuelämsänsä ajan.

tämä ei ole huono asia. mies ja nainen on erilaisia ja heillä on myös vahvuudet eriasoissa ja siten he täydentävät toisiaan.

Taidat olla mies ja sinulla ei ole aavistustakaan mitä naiset ajattelevat. Minä voin kertoa sinulle että erot sukupuolien välillä ovat huomattavasti pienempiä kuin luulet.

Vierailija
47/97 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kotiäiti.

Heitäkin monet väheksyvät. Ja pitäisi olla pieniä lapsia, jotta siinä olisi järkeä. Miehet eivät halua naista, joka ei ansaitse rahaa perheelle.

Ap

Sinulla on kyllä aika erikoiset luulot. Asia on päin vastoin, mielummin kotiäiti, kuin uranainen. Jos vaan miehellä on varaa elättää koko perhe yksin.

väitän että yli puolet suomalaisista miehistä arvostaa rankan työpäivän jälkeen sitä että koti on puhdas ruoka on tehty ja lapset on puhtaita ja ruokittu.

nämä on hyvin alkukantaisia asioita jotka eivät häviä mihinkään oli kulttuurillinen vaikutus mikä tahansa.

Silti tälläkin palstalla jatkuvasti jauhetaan miten naiset ovat vain käväisemässä miesten rakentamassa maailmassa. Kuulostaa siltä, että miehille kyllä kelpaa kotiäidin palvelut, mutta sellaista naista ei pohjimmiltaan kuitenkaan kunnoiteta.

Kunnioitus on asia joka ansaitaan, ainakin näin miesten kesken. Ei ole niin että ketään kunnioitetaan lähtökohtaisesti vaan se tulee ajan kanssa.

Vierailija
48/97 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Taidat olla mies ja sinulla ei ole aavistustakaan mitä naiset ajattelevat. Minä voin kertoa sinulle että erot sukupuolien välillä ovat huomattavasti pienempiä kuin luulet.

Minäkin voin kertoa kaikenlaista mutta se ei tee siitä totta.

Vierailija
49/97 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kotiäiti.

Ap

Haluavatko he tosiaan vaimon, joka loisii miehen lompakolla? Oma moraalini ei myöskään oikein sallisi sitä, että eläisin toisen aikuisen siivellä tai Kelan tuilöa vuodesta toiseen. Toki muuten voin tehdä kotitöitä aika rajattomasti. En usko, että mielipiteesi edustaa enemmistöä.

Ap

Ei siinä mitään moraalitonta ole. Oikeasti sitoutuva parisuhdemies haluaa tehdä naisen onnelliseksi ja antaa hänelle vapauden tehdä mitä tykkää (jos taloudellisesi mahdollista).  Nykyään suhteet nyt vaan on mitä on... 

Vaikutat kyllä tosi miellyttävältä naiselta, mutta taitaa sekin olla sovinistista sanoa, että haluaisin kaltaisesi kiltin ja herkän naisen hoivattavakseni...

- eri, mutta aiempi kommentoija

Vierailija
50/97 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Olen asiakeskeinen, mutta huomasin, että henkilö oli selvästi pettynyt, kun olinkin nainen. Siispä on parempi, että hän jatkaa välittömästi asiaa miehen kanssa. Mun kanssa olisi toisen osapuolen aloitteesta mennyt kuitenkin selittelyksi ja todisteluksi ja sellaiseksi, että "oho, tuo olikin ihan osaava, vaikka oli nainen".

Molemmille osapuolille on energiatehokkaampaa vain hoitaa asia ilman mitään oheistoimintaa tai metakommunikointia. Mua kiinnostaa asiat ja tehokas työnteko, ei joku selittely tai todistelu, että olen hyvä, vaikka olenkin nainen.

En jaksaisi edes työurani tasolla ruveta vääntämään. Nyt olisi tarkoitus selvittää ala, jolla en enää yhtä helposti päätyisi vastaaviin tilanteisiin.

Vierailija
51/97 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kotiäiti.

Ap

Kunnioitus on asia joka ansaitaan, ainakin näin miesten kesken. Ei ole niin että ketään kunnioitetaan lähtökohtaisesti vaan se tulee ajan kanssa.

Tietysti. Miesten puheista saa kuitenkin sen käsityksen, että kunnioituksen voi saada vain jollain poikkeuksellisella suorituksella, juuri sillä että tehdään niitä keksintöjä ja rakennetaan maailmaa. Mikä herättää kysymyksen, että mikä on sen perinteisen naisen rooli tässä sopassa? Onko hän miehille vain tarpeiden tyydyttäjä, mutta pohjimmiltaan mies ei voi ymmärtää naisen valintoja ja pitää niitä jopa vähän naurettavana? Kaikki tuntuu nimittäin haluavan perinteisen naisellisen naisen, mutta samalla täällä oikein korostuneesti halveksutaan niitä naisellisia ominaisuuksia.

Vierailija
52/97 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen diplomi-insinööri ja olen nainen. En ole rehellisesti sanottuna ikinä kokenut, että minua olisi syrjitty sukupuolen takia.

Vierailija
53/97 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivulla kolme ja kukaan ei ole vihjaisutkaan, että aloittavalla saattaa olla huono itsetunto.

Kyllä meitä muitakin vähätellään sukupuolen takia ennemmin tai myöhemmin, miehiäkin jopa. Jätät paskat kommentit sikseen, teet työsi hyvin ja ainahan voit vaihtaa parempaan työpaikkaan.

Annatko vallan alanvaihdollasi vähättelijöillesi? Sitähän he haluavat, kun olet niin herkkä ja tyttönen ja kiltti ja kiva, et kestä mitään...

Vierailija
54/97 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ainakaan kuljetusalalle lähde. Minulla on lupia ja pätevyyksiä vaikka muille jakaa, mutta ei kelpaa. Tosin riippuu paljon työnantajastakin ja työkavereista. Parissa paikassa on laitettu pihalle jollain verukkeella, työni hoidin kyllä. Parissa paikassa taas kohdeltu ihan hyvin. Mutta asiakkaat on välillä sitten juntteja.

En kaipaa erityiskohtelua sukupuoleni takia, vaikka tottakai tiedän olevani pienempi kuin ne miehet. Monesti siitä on etuakin, tätä vaan ei ymmärretä. Mahtuu kuormatilaan helposti laittamaan ne liinat kiinni jne. Ja käytän enemmän järkeäni kuin voimaa. Alanvaihtoa pohdin myös, koska töitä ei löydy, joskus joku määräaikaisuus vain. En vain ole kiinnostunut mistään ns naistenalasta.

Vierailija
55/97 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Olen asiakeskeinen, mutta huomasin, että henkilö oli selvästi pettynyt, kun olinkin nainen. Siispä on parempi, että hän jatkaa välittömästi asiaa miehen kanssa. Mun kanssa olisi toisen osapuolen aloitteesta mennyt kuitenkin selittelyksi ja todisteluksi ja sellaiseksi, että "oho, tuo olikin ihan osaava, vaikka oli nainen".

Molemmille osapuolille on energiatehokkaampaa vain hoitaa asia ilman mitään oheistoimintaa tai metakommunikointia. Mua kiinnostaa asiat ja tehokas työnteko, ei joku selittely tai todistelu, että olen hyvä, vaikka olenkin nainen.

En jaksaisi edes työurani tasolla ruveta vääntämään. Nyt olisi tarkoitus selvittää ala, jolla en enää yhtä helposti päätyisi vastaaviin tilanteisiin.

Tuollaisia tilanteita voi tulla eteen ihan millä alalla vain, jos joutuu olemaan miesten kanssa tekemisissä. Tietysti suurin osa miehistä ei ole tällaisia, mutta aina niitä jokunen mukaan mahtuu, jotka dissaavat naista ja tämän pätevyyttä, tekipä tämä mitä vain. No, ehkä jotain lastenhoitajana saa olla näiltä epäilyiltä rauhassa, mutta ehkä ei nyt tämän perusteella kannata lähteä työtä valitsemaan.

Vierailija
56/97 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki sosiaalialan ammatit perheiden ja lasten parissa. Siellä miehet ovat täyttä jätettä ja naisten päätäntävallan alla. Olipa samalla koulutustasolla/tehtävässä tai ei.

Vierailija
57/97 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kommenttisi on väheksyvä. Olisin halunnut hoitaa vain asian ja olin orientoinunut siihen. Mutta ikähdin, kun tajusin, että olen ei-toivottu ihminen sukupuoleni vuoksi. Joskus olen kohdannut samaa ihan siviilissä esim. tiettyä uskontokuntaa eduatavien miesten parissa myös. Kyllä siinä harhautuu ajatukset, jos tuleekin kesken työnsä (tai vaikka lomanvietonkin) syrjinnän tai kiusaamisen kohteeksi, kun yrittää tehdä vain sitä työtään kunnolla tai on muuten asiallinen.

Onko sinua syrjitty tai vähätelty työssäsi tai vapaa-ajalla ikäsi/ulkonäkösi/sukupuolesi/yhteiskuntaluokkasi/perhetaustasi ym. vuoksi? Miltä se tuntuu? Hoidin tilanteen hyvin asiallisesti, mutta sisältä olin aivan palasina ja olen edelleen. Mieli on maassa.

Ap

Vierailija
58/97 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prostituoitu?

Vierailija
59/97 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Prostituoitu?

Eikö ole tosiaan muuta kuin pornoala, prostituutio ja kotiäitiys? Mitkä teoreettisemmat sote-alat voisivat liipata läheltä? Olisiko mitään teknistä alaa, jolla saisi olla ihan arvostettuna työntekijänä, vaikka onkin nainen? En haluaisi yhtä ainoatakaan kertaa kuulla vihjailua sukupuoleni vuoksi.

Ap

P.S. Olen vaihtanut asuinmaatanikin rasismin vuoksi eli minuun suhtauduttiin toisinaan inhottavalla tavalla suomalaisuuteni vuoksi edellisessä asuinmaassani. Päätin, etten kuuntele sitä enää lainkaan, joten muutin takaisin Suomeen.

Vierailija
60/97 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Prostituoitu?

Kiitos, olipa omaperäinen idea. Tätä ei oltu vielä mainittu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan neljä