Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi moni kuvittelee lähihoitajien ammatin olevan helppoa?

Vierailija
17.05.2015 |

Jokainen omainen voi tulla kokeilemaan mitä on esim pestä muistisairasta ihmistä joka potkii ja puree sinua. Tai miltä kuulostaisi potilas joka uhkaa henkeäsi tai syntymättömän vauvasi henkeä? Tai entäpä se jos sinulla ei olisi aikaa hoitaa jokaista potilasta inhimmillisellä tavalla koska hoitajia on liian vähän? Jättää vanhuksen vaippa vaihtamatta koska sinua tarvitaan toisaalla enemmän? Ammattiin kuuluu jatkuva syyllisyyden tunne jolle ei voi mitään koska aika ei riitä ja samalla joutuu kuuntelemaan omaisten haukut kaikesta. Miltä sinusta tuntuisi huolehtia monen ihmisen lääkityksestä ja yksikin virhe voi tappaa jonkun? Miltä sinusta tuntuisi vahtia isoa lapsikatrasta parin hoitajan voimin? Siinä ei yksinkertaisesti ehdi katsoa jokaisen perään ja kun joku lapsi loukkaa itsensä niin kyllä siitä tuntee syyllisyyttä. Ei en ole lähihoitaja mutta arvostan ammattia suuresti ja kiitos kaikille lähihoitajille siitä mitä teette :)

Kommentit (50)

Vierailija
1/50 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 19:50"]Painu helvettiin vinkumasta ja hoida ne työsi.Sinulla sentään vielä on töitä.
[/quote]

Painu helvettiin vinkumasta muiden töistä!

Vierailija
2/50 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 20:18"]

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 19:51"]

Mä olen lähihoitaja ja ei se ammatti mitään ruudinkeksijää vaadi. Helppoja suorittavan tason hommia, ei juurikaan tartte ajatella. Mutta joo, tärkeää työtä, en mä sitä sano.

[/quote]

Juuri sun kaltasia työkavereita en halua.

Toki työn voi katsoa olevan helppoa jos ei ajattele mitä tekee tai pitää lääkelaskuja sinä työn eniten älyä vaativana juttuna.

Itse olen työssä vanhusten hoitolaitoksessa, jossa on monisairaita vanhuksia, paljon dementikkoja. Toki voisin tehdä työni niin että mummo on rauhaton isketään nappi naamaan kun lääkäriltä on lupa antaa Opamoxia tarvittaessa, eiköhän tuo nuku yötä päivää ja kun herää annetaan lisää niin on rauhallista.

Olen kuitenkin työssä ja mielestäni minun tehtäväni on koittaa saada vanhuksille mahdollisemmin mukavia ja elämän täyteisiä viimeisiä vuosia eikä makuuttaa heitä sängyssä.

Kyllä meillä töissä mietitään jokainen joka päivä mikä vaivaa, onko muutosta, miten olisi parempi, miten voisin tehdä paremmin, miten saisin mummon jaksamaan paremmin, miten meidän olisi helpompi saada mummo ylös sängystä, joko otetaan käyttöön apuvälineitä, miten vielä päästäisiin vessaan, miten mummo pystyisi vielä auttamaan itseään, mikä virkistäisi mummon mieltä, miten saisin rauhattoman mummon 96v kiinnostumaan muusta kuin oman isoäitinsä 70v päiville menosta, miten tukea kuolevaa, kuolevan omaista, mitä sanoa kuolleen omaiselle, mitä sanoa puhelimessa omaiselle joka on kassa jonossa äitisi kuoli, miten kertoa kauniisti  voitteko tyhjentää kuolleen mummon huoneen heti että saadaan kotoaa vaeltelmaan lähtevä pian hänen tilalleen. Eli ajattelemista on ja paljon ja ratkaisuja välillä edes ole.

Toki tosiaan voisin pyyhkiä vain pyllyn ja istuttaa mummon tuoliin tylsistymään ja jättää näkemättä että paleleehan mummo t-paidassa kun ilmastointi puhaltaa juuri tuohon paikkaan niin että tukka heiluu.

[/quote]

Tärkeää työtä, mähän sanoin. Mutta ei vaadi mitään älykkyyttä, eikä koulusivistystä. Pärjää maalaisjärjellä ja empatialla. Ja jonkun aiemman kotihoitajan vakuuttelut sama juttu: ihan normaalijärjellä käsitettäviä asioita, ei tarvita mitään suurta älykkyyttä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/50 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä miksi, mutta lähihoitajan ammatti on jotenkin mielenkiintoinen, vaikken sitä omaksi ammatikseni halua. Kuulostaa ehkä ihan hullulta, kun en ammatista ole kiinnostunut, mutta silti olen kiinnpstunut ammatistanne. En tiedä onko se kunnioitus tekojanne kohtaan, kaikki kokemuksenne vai jotain ihan muuta, mutta voisin lukea näitä vaikka koko päivän :)

Vierailija
4/50 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitaja jakaa lääkkeet, jotka sairaanhoitaja on valmiiksi laittanut dosettiin. Dosetit ovat nimikoituja. Pitää olla aikamoinen puusilmä, jos menee dosetit sekaisin.

Vierailija
5/50 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 21:39"]Lähihoitaja jakaa lääkkeet, jotka sairaanhoitaja on valmiiksi laittanut dosettiin. Dosetit ovat nimikoituja. Pitää olla aikamoinen puusilmä, jos menee dosetit sekaisin.
[/quote]

Onpas luksusta!
Kyllä meillä jakaa lähihoitajatkin ja jokainen nappi on tunnistettava mitä potilaalle annat.

Vierailija
6/50 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnioitan hyvää lähihoitajaa! Olen lähihoitajien ope, olen opettanut myös amk:ssa. Muistan yhden kaksoistutkintoryhmän, joilta kysyin, että kumpi on vaativampaa, lukion kurssit vai lähihoitajapuoli. Sanoivat yhteen ääneen, että lähihoitajakoulutus on vaativampaa.

Tosi heterogeenistä on opiskelija-aines lähihoitajakoulutusessa. Mutta arvostan suuresti ammattia. Omalla äidilläni oli kotihoidossa upea lähihoitaja omanahoitajana! Kyllä tieto kulki, otti herkästi yhteyttä omaisiin, osasi arvioida lääkkeiden vaikutusta, lääkärin arvion tarvetta ja nähdä kokonaistilanteen! Huippuammattilainen, arvostan!

Vierailija
7/50 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitajana jaan lääkkeitä dosetteihin liki päivittäin. Viikoittain annan myös injektioita.

Vierailija
8/50 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se helppo työ olekaan, vaan usein fyysisesti rankka ja henkisesti haastava. Mutta älyllistä ulottuvuutta lähihoitajan työssä ei juuri ole.

Vierailija
9/50 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 20:10"]Haluaisin nähdä jonkun sellaisen ihmisen, joka pitää lähihoitajan työtä yksinkertaisena, tekemässä lähihoitajan työtä esimerkiksi kotihoidossa. Lähihoitajan toimenkuvaan kuuluu siellä muun muassa lääkkeiden jako, insuliinihoitoisen diabeetikon hoito, lihasinjektioiden pisto, asiakkaan toimintakyvyn arviointi ja tarvittaessa sairaanhoitajan/lääkärin konsultointi. Hoitaja on vastuussa asiakkaan terveydentilan ja voinnin muutoksiin reagoimisesta, lisäksi lähihoitajat tekevät paljon tietokoneella töitä, muun muassa asiakkaiden toimintakyvyn arvioinnit ja yhteenvedot. Lisäksi lähihoitaja hoitaa haavoja, avanteita, kystofixejä ja joissain paikoissa ottaa suoniverinäytteitä. Että ei se ihan pelkkää pesemistä ole se lähihoitajan työ!
[/quote]

Ensihoidossa se on myös aika lailla ammattitaitoa vaativaa...

Vierailija
10/50 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 21:51"]

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 20:10"]Haluaisin nähdä jonkun sellaisen ihmisen, joka pitää lähihoitajan työtä yksinkertaisena, tekemässä lähihoitajan työtä esimerkiksi kotihoidossa. Lähihoitajan toimenkuvaan kuuluu siellä muun muassa lääkkeiden jako, insuliinihoitoisen diabeetikon hoito, lihasinjektioiden pisto, asiakkaan toimintakyvyn arviointi ja tarvittaessa sairaanhoitajan/lääkärin konsultointi. Hoitaja on vastuussa asiakkaan terveydentilan ja voinnin muutoksiin reagoimisesta, lisäksi lähihoitajat tekevät paljon tietokoneella töitä, muun muassa asiakkaiden toimintakyvyn arvioinnit ja yhteenvedot. Lisäksi lähihoitaja hoitaa haavoja, avanteita, kystofixejä ja joissain paikoissa ottaa suoniverinäytteitä. Että ei se ihan pelkkää pesemistä ole se lähihoitajan työ! [/quote] Ensihoidossa se on myös aika lailla ammattitaitoa vaativaa...

[/quote]

Eihän lähäri edes saa tehdä hoitotason hommia... :D

Vierailija
11/50 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 21:50"]Eihän se helppo työ olekaan, vaan usein fyysisesti rankka ja henkisesti haastava. Mutta älyllistä ulottuvuutta lähihoitajan työssä ei juuri ole.
[/quote] Näen kovasti erilailla. Esim päiväkodissa työssäni olen saanut sitä enemmän, mitä enemmän hankin tietoa varhaiskasvatuksesta.

Mutta olen kyllä sitä mieltä, että jokaisen lähihoitajana työskentelevän tulisi jatkuvasti kehittää omaa ammattitaitoaan koulutuksin ja opiskelemalla lisää itsenäisestikin.

Sellainen "minä olen 20 vuotta tehnyt työtä ja tiedän" on kammottavaa

Vierailija
12/50 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkitietävät ihmisethän olettavat kaikkien muiden ammattien, paitsi omansa, olevan helppoja. Kuka vain voi olla hoitaja, kun nehän vain istuu kahvilla päivät pitkät, puutarhurin homma on tosi rentoa, kun siinä vain haistellaan kukkasia, palomiesten homma se vasta läpihuutojuttu onkin, kun vaan katsellaan taukotuvalla telkkaria ja joskus käydään vähän ruutaamassa vettä pikkuletkulla. Sellainen ajatusmaailma ikävä kyllä on hyvin, hyvin monilla. Ja yleensä näillä samoilla ihmisillä on sitten tapana korostaa sen oman työnsä vaativuutta liioitteluun saakka.

Vierailija
13/50 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kuvittele, eikä ne omaiset, jotka pitävät vanhuksistaan huolta, muutakaan kuvittele. Me otamme isän kotiin usein, mutta ei pysty jos meitä on vain yksi. . Niin paljon on sitä tekemistä. Isä on sitä paitsi ihan terävä ja järkevä mieleltään. Mutta ongelmat on liikunta, näkö ja sairakohtaukset sekä pidätyskyky. Yksinään ei voi jättää kuin vähäksi aikaa ja pitää järjestää jotain tekemistä ja tukeva istuin siksi aikaa, tai sitten jää pötköttämään. Kiltisti kyllä pötköttää sen aikaa, jos esim. pitää käydä kaupassa kun veli on töissä.  

Olen huomannut, että suurimmat arvostelijat vanhusten omaisista ovat ne, jotka itse tekevät vähiten omaistensa hyvinvoinnin eteen. Sitä ruokaa voi viedä itse, välipalat voi viedä omaiset yms. Mutta aika usein vain ne puolisot hoitaa, lapset vain odottaa että koska päästään perintöä jakamaan. 

Vierailija
14/50 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 22:00"]

En kuvittele, eikä ne omaiset, jotka pitävät vanhuksistaan huolta, muutakaan kuvittele. Me otamme isän kotiin usein, mutta ei pysty jos meitä on vain yksi. . Niin paljon on sitä tekemistä. Isä on sitä paitsi ihan terävä ja järkevä mieleltään. Mutta ongelmat on liikunta, näkö ja sairakohtaukset sekä pidätyskyky. Yksinään ei voi jättää kuin vähäksi aikaa ja pitää järjestää jotain tekemistä ja tukeva istuin siksi aikaa, tai sitten jää pötköttämään. Kiltisti kyllä pötköttää sen aikaa, jos esim. pitää käydä kaupassa kun veli on töissä.  

Olen huomannut, että suurimmat arvostelijat vanhusten omaisista ovat ne, jotka itse tekevät vähiten omaistensa hyvinvoinnin eteen. Sitä ruokaa voi viedä itse, välipalat voi viedä omaiset yms. Mutta aika usein vain ne puolisot hoitaa, lapset vain odottaa että koska päästään perintöä jakamaan. 

[/quote]

Suurimmat arvostelijat tuntevat todennäköisesti syyllisyyttä ja avuttomuutta.

Vierailija
15/50 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaa ettei kaikki ymmärrä mitä lähihoitajan työ sisältää (lääkkeet on kuulemma jaettu valmiiksi ja vaikka mitä muuta soopaa.) Olin itse kotihoidon vakiyökkönä pitkään. Ensinnäkin: on tosi mukavaa liikkua tuolla kylillä öisin yksin (varsinkin viikonloppuisin kun kaikki on humalassa) turvanaan vain värisumute joka ei edes sokaise hyökkääjää. Sitten muita mukavia tehtäviä: mennä katetroimaan puliukkoa ryyppybileisiin ja siellä on vaan tönittävä muita juoppoja kauemmas ja pidettävä tiukka äänensävy ettei kukaan tule lääppimään tai käy päälle. Etsiä karanneita vanhuksia -30 pakkasessa, pimeässä. Hoidettava aggressiivisia dementikkoja jotka eivät halua sinun apuasi vaan naapurin Marjaleenan apua, mutta kun sen Marjaleenankin pitää saada yöllä nukkua eikä sen ovikelloa saa soitella! Ja sitten tietysti nämä vanhusten ahdistelijat jotka yrittää murtautua koteihin yöllä, sielläpä sitten sinä - hoitaja olet se joka vastaa siihen turvapuhelinhälyyn ja joutuu tarkastamaan tilanteen jonka jälkeen saatat soittaa poliisit jotka sanovat vaan "ei me sinne yöllä tulla näitä selvittelemään." Ja ah, aina niin ihanat sydänkohtaukset, paskataudit, epilepsiakohtaukset, kaatumiset jotka saat hoitaa yksinäsi. Hätäkeskukseen pitää perustella hyvin miksi pitää saada ambulanssi vaikka sinulla olisi elvytystilanne päällä. Sairaalasta pitää soitella vuodepaikat valmiiksi ettei vaan amppari jätä sydänkohtauspotilasta kotiin. On se lähihoitajana oleminen niin kivaa. Jos joku kouluttais mut rekkakuskiksi niin voisin vaihtaa alaa, ottakaa yhteyttä!

Vierailija
16/50 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 21:53"][quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 21:51"]

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 20:10"]Haluaisin nähdä jonkun sellaisen ihmisen, joka pitää lähihoitajan työtä yksinkertaisena, tekemässä lähihoitajan työtä esimerkiksi kotihoidossa. Lähihoitajan toimenkuvaan kuuluu siellä muun muassa lääkkeiden jako, insuliinihoitoisen diabeetikon hoito, lihasinjektioiden pisto, asiakkaan toimintakyvyn arviointi ja tarvittaessa sairaanhoitajan/lääkärin konsultointi. Hoitaja on vastuussa asiakkaan terveydentilan ja voinnin muutoksiin reagoimisesta, lisäksi lähihoitajat tekevät paljon tietokoneella töitä, muun muassa asiakkaiden toimintakyvyn arvioinnit ja yhteenvedot. Lisäksi lähihoitaja hoitaa haavoja, avanteita, kystofixejä ja joissain paikoissa ottaa suoniverinäytteitä. Että ei se ihan pelkkää pesemistä ole se lähihoitajan työ! [/quote] Ensihoidossa se on myös aika lailla ammattitaitoa vaativaa...

[/quote]

[/quote]
Ja taas yksi idiootti joka ei tiedä. Sairaanhoitaja + lähihoitaja on ihan yleinen pari ambulanssissa.

Vierailija
17/50 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 21:53"][quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 21:51"]

[/quote]

[/quote]

Mutta joutuu arvioimaan tilanteen, jos tulee paikalle!

Vierailija
18/50 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 23:08"]

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 21:53"][quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 21:51"] [quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 20:10"]Haluaisin nähdä jonkun sellaisen ihmisen, joka pitää lähihoitajan työtä yksinkertaisena, tekemässä lähihoitajan työtä esimerkiksi kotihoidossa. Lähihoitajan toimenkuvaan kuuluu siellä muun muassa lääkkeiden jako, insuliinihoitoisen diabeetikon hoito, lihasinjektioiden pisto, asiakkaan toimintakyvyn arviointi ja tarvittaessa sairaanhoitajan/lääkärin konsultointi. Hoitaja on vastuussa asiakkaan terveydentilan ja voinnin muutoksiin reagoimisesta, lisäksi lähihoitajat tekevät paljon tietokoneella töitä, muun muassa asiakkaiden toimintakyvyn arvioinnit ja yhteenvedot. Lisäksi lähihoitaja hoitaa haavoja, avanteita, kystofixejä ja joissain paikoissa ottaa suoniverinäytteitä. Että ei se ihan pelkkää pesemistä ole se lähihoitajan työ! [/quote] Ensihoidossa se on myös aika lailla ammattitaitoa vaativaa... [/quote]

Eihän lähäri edes saa tehdä hoitotason hommia... :D [/quote] Ja taas yksi idiootti joka ei tiedä. Sairaanhoitaja + lähihoitaja on ihan yleinen pari ambulanssissa.

[/quote]

Ei se anna lähärille hoitotason pätevyyttä. "Idiootti".

Vierailija
19/50 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 19:50"]

Painu helvettiin vinkumasta ja hoida ne työsi.Sinulla sentään vielä on töitä.

[/quote]Kerropa kellä työhaluisella ei ole töitä?

Vierailija
20/50 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 21:50"]

Eihän se helppo työ olekaan, vaan usein fyysisesti rankka ja henkisesti haastava. Mutta älyllistä ulottuvuutta lähihoitajan työssä ei juuri ole.

[/quote]

Et vissiin tiedä että siellä potilaissa on myös fiksuja ihmisiä, ja heidänkin kanssaan keskustellaan vaikka mitä?