Millä menit synnyttämään?
Omalla autolla, taksilla, ambulanssilla, kävellen, julkisilla vai kenties jollain muulla pelillä? Mä menin molemmilla kerroilla omalla autolla. Ekalla kerralla ei ollut supistuksia eikä muutenkaan kiire, tokalla kerralla olin kunnon kivuissa ja kaikki lapsivedet tuli autoon. Side oli yhtä hyödyllinen kuin pesuvatiin heitetty vessapaperinpalanen.
Kysyn tätä siksi, että mulle ajatus taksilla sairaalaan menemisestä oli painajaismainen. Kuvittelin yhden tutut taksikuskin heittämässä huonoa läppää, kun mä kippuroin kauheissa supistuskivuissa, pahin skenaario oli tietenki tuo samainen taksikuski tarkistamassa kohdunsuun tilannetta jossain tienpientareella... Onneksi pääsin kuitenkin omalla autolla.
Kommentit (50)
Äitini ajoi molemmilla kerroilla meidät synnärille. Vain mulla on meistä ajokortti eikä autoa olis voinut moneksi päiväksi jättää parkkiin synnärille, kiekkopaikkoja vaan joiksikin tunneiksi. Toisella kertaa isäni jäi vahtimaan esikoista meille (oli yö).
Ekalla kerralla menin käynnistykseen joten hyvin olisin pystynyt ajamaan, lapsi syntyi vasta 3vrk myöhemmin. Toisella kertaa olis ollut jo haastavampaa. Silloinkin olisin hyvin voinut kyllä mennä vaikka taksillakin, olin ihan varma että meidät käännytetään vielä takaisin. Vaikka supistukset oli kipeitä niin pärjäsin kuitenkin niiden kanssa eikä matka mitenkään erityisen tuskallinen ollut vaikka supisti muutaman minuutin välein. Lähinnä jännitin kun neuvolassa käskivät mennä ajoissa kun käynnistyksen jälkeen voi kuulemma olla vaikea arvioida sitä kipua. Ja todellakin oli kipeämpi se käynnistys, olin tosi yllättynyt että olin 6cm auki kun päästiin sairaalaan, ja niin oli kätilökin kun vähän epäröi ensin minut nähdessään. Oli kyllä puhelimessa antanut luvan tulla. Lapsivedet on puhkaistu molemmista vasta sairaalassa.
Mä pelkäsin kyllä sen toisen kohdalla juurikin että synnytän sen suihkuun tai kotiin kun supistukset oli tiheitä mutta ei yhtä kipeitä kuin ekassa. Ekassa viimeinen vuorokausi oli tosi kipeä, aivan kauheeta enkä mitenkään olis pärjännyt ilman puudutuksia. Kuitenkin aukesin vasta viimeisen puolen tunnin sisään 3cm->ponnistusvaiheeseen. Toisesta tuli supistuksia pitkään ja lopulta niin tiheesti etten enää uskaltanut jäädä odottamaan millon sattuu yhtä paljon kuin edellisellä kerralla (vuotta aiemmin). Ja tosi kipeetä olikin vasta viimeinen tunti kun kalvot oli puhkaistu. Lapsi syntyi 3h siitä kun päästiin synnärille ja luomuna tuli kun viimehetken paniikki-epiduraali ei ehtinyt vaikuttaa :D
Omalla 15 vuotta vanhalla autolla myöskin ;) Käynnistykseen menin osastolle joten ei ollut kiire.
Taksilla mentiin, ei ole omaa autoa.
Käynnistyksiä olleet kaikki, ihan kaupungin bussilla olen mennyt.
Mies ajoi medän autoa. Nyt tuleekin vähän vaikeampaa kun ei olla vielä tietoisia mihin esikoinen menee ja millä :D
Raitiovaunulla miehen kanssa. Käynnistykseen tosin eli ihan normiajelu sinnepäin.
Miehen ajelutettavana omalla autolla, on ollut 1 käynnistys, kolme spontaania.
Kaikissa paitsi tuossa ekassa oltu 4-7cm sairaalaan astuessa, ihan hengitettävistä olevilla suppareilla. Ihan tujuilla tosin, ei millään pikkunipistelyllä, sen verran kun oli tapahtunut jo siihen mennessä :o) harvakseltaan kuitenkin ettei uskonut minään kertana olevan niin pitkällä.
Lapsivedet menneet kolmesti puhkaistulla, kerran siinä H hetkellä, kätilön avustamana.
Me mentiin Helsingissä taksilla, kun ei tiedetty kuinka kauaksi aikaa mieskin joutuu jäämään ja parkkipaikkoja oli Naistenklinikan lähellä aika vähän. Parkkipaikat, jos niitä saa voi olla aika kalliita.
Oli ihan fiksu ratkaisu. Lapsi syntyi n. 7 h päästä ja mies lähti taksilla kotiin joskus aamuyöllä.
Me mentiin Helsingissä taksilla, kun ei tiedetty kuinka kauaksi aikaa mieskin joutuu jäämään ja parkkipaikkoja oli Naistenklinikan lähellä aika vähän. Parkkipaikat, jos niitä saa voi olla aika kalliita.
Oli ihan fiksu ratkaisu. Lapsi syntyi n. 7 h päästä ja mies lähti taksilla kotiin joskus aamuyöllä.
Taksilla. En olisi kyllä ollut ajokunnossa.
Mies ajoi, henkilöautolla siis. Vettä tuli joka supistuksella niin paljon, että piti laittaa iso pyyhe housuihin :D sellainen kylpypyyhe taiteltuna ja miehen kollarit jalkaan...
Molemmilla kerroilla omalla autolla, mies ajoi... Ekalla kertaa yritti kaahata kunnes sanoin ettei meillä noin kiire oo. Eikä tosiaan ollutkaan, kerettiin vuorokausi olla kaupungissa odottelemassa, supistutsten väliä laskeskelin elokuvateatterissa. Toisella kerralla mentiin sitten 25 vuotta vanhalla urheiluautolla. Aamulla mentiin ja vauva oli illalla ulkona. Matkaa oli sairaalaan 75 kilometriä.
5 lasta olen synnyttänyt ja joka kerran on menty omalla autolla ja mies on ajanut. Ekassa mulla oli raskausmyrkytys ja meni sairaalaan neuvolan lähettämänä. Ottivat mut sisään sairaalaan ja synnytys käynnistettiin 2 viikon osastolla makoilun jälkeen. Muut 4 synnytystä ovat alkaneet normisti kotona ja sairaalaan on menty aina enemmän tai vähemmän kiiruulla. Oon aka nopea synnyttäjä. Esikoinen oli maailmassa 6 tunnin kuluttua käynnistyksen aloittamisesta. Muut 4 sitäkin nopsemmin.
Autolla, mies ajoi. Matkaa sairaalaan jotain 2-3 km.
Kävellen, en tosin silloin tiennyt että joudun jäämään sairaalaan. Olisin myös halunnut kävellä kotiin, mutta pelkäsin että vauva palelee (oli marraskuu, mutta korkeintaan pari astetta pakkasta). Ei olisi palellut, pystyn nyt reilun 5kk äitiyden vankalla kokemusella sanomaan.
up