Montako terveystieteen tohtoria tiedät?
Itse tiedän kymmenkunta.
Luku on suuri. Mutta nykyäänhän jokainen sairaanhoitaja pyrkii tuon saavuttamaan.
Kandiksi vuodessa ja maisteriksi siitä sitten kahdessa vuodessa.
Onko väitöskirjat helpolla syntyviä/hyväksyttyjä? Eikö tämä tiede ole aika uusi yliopistoissa?
Sairaanhoitaja terveystieteen tohtori, terveystaloustieteen maisteri....
Sote-edustajaksi jos vielä pääsis... mitä palkkaa/palkkiota ne edustajat saavat?
Mitä palkkaa saa amk-yliopettaja?
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Numero 15: Kun se kerran on niin helppoa, niin kai sinäkin olet jo väitellyt terveystieteen tai hoitotieteen tohtoriksi.
En. Ei ole ollut kiinnostusta lukea itseäni terveystieteen tohtoriksi. Vaikka se olisikin ollut helpompaa kuin kaksoismaisteriksi valmistuminen hieman monimutkaisemmista tieteistä.
Olen yliopistossa töissä, joten tiedän jokseenkin kaikilta aloilta ainakin parikymmentä tohtoria. Hoito/terveystieteet ovat samassa tiedekunnassa kuin itse työskentelen, joten tunnen heitä ehkä enemmän kuin esim kauppatieteilijöitä.
Väikkärin vaatimukset ovat kyllä suurin piirtein samat. Yleensä sen teko kestää täysipäiväisenä työnä 4-5 vuotta.
Ite tiedän vain yhden joka ei ole vielä tohtori, mutta tekee parhaillaan väitöskirjaa. Mutta mulla onkin pienet piirit. Mietin aiemmin että onpa se älykäs, kun suoritti terveystieteiden kandin ja maisterin niin nopeasti, mutta sekö vaikuttaa tuo amk-tutkinto siinä alla, että sen saa kaikki tehtyä noin äkkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukiossa terveystiedosta oli todella helppoa saada 10 jos vaan näytti naamaansa tunneilla. Kokeet aivan maalaisjärjellä tehtävissä, vaikkei olisi lukenut sivuakaan.
Lukiossa mistä tahansa aineesta on helppo saada 10. Mikä oli pointtisi?
No ei enemmistö siellä saa joka aineesta 10. Kyllä väittäisin että esim. matematiikka on useimmille vaikeampaa kuin terveystieto lukiossa.
Ja terveystieto on pohjana näille yliopiston tieteisopinnoille. Aivan kuten yliopiston äidinkielen opintojen pohjana on lukion äidinkielen oppimäärä.
Tuota noin. Ei ole. Ei terveystieteessä eikä äidinkkielessä (tai siis no, ei yliopistossa edes ole pääainetta nimeltä äidinkieli. Siellä on Suomen kielen ja muiden nimeltä mainittujen kielten joko filologisia tai käåntämiseen tsi kirjallisuuteen suuntautuneita pääaineopintoja, mutta eivät ole sitä, mitä lukio opetti).
Terveystiede ei ole sama asia kuin lukion terveystieto. Jälkimmöinen on lähinnä itsehoidon yleistietoa. Terveystiede ja koitotiede sen sijaan tutkivat esimerkiksi perveyspalvelujen parasta jårjestämistapaa, hoitohenkilökunnan käyttäytymisen vaiutusta, haasteita eri potilasryhmien kansa, yms. Aivan eri tyyppistä asiaa kuin lukion terveystieto.
Se on jännä tämä trendi, että nykyään kaikkien pitää olla tohtoreita. Näkyy myös muilla aloilla. Kohta varmaan ei pääse mihinkään töihin, jos ei ole tohtori. Lisää opiskelupaineita vaan kaikille. Joskus 2050 vaaditaan varmaan siivoojan hommiinkin tohtorin tutkinto.
Joskus maisteri oli harvinaisuus. Nykyään se ei ole mitään, joten pitää olla tohtori. Milloinhan kehitetään joku tohtoria korkeampi koulutus, jotta kunnianhimoiset pääsee erottumaan joukosta. Eihän ne kohta nimittäin erotu, kun tohtorin paperit alkaa olla kaikilla taskussa.
Vierailija kirjoitti:
Helppo keino hankkia itselleen tohtorin titteli.
Ensiksikin te kaikki, jotka väheksytte vaikka terveystieteen tohtorin tutkintoa, niin hankkikaa pari kolme alan väitöskirjaa ja lukekaa.
Luulen, että mieli muuttuu. En usko, että minkään alan tohtorinväitös on " helppoa".
Vaatimukset ovat korkealla ja niin kuuluu ollakin.
Nostan hattuani, vaikka se ei ole tohtorinhattu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helppo keino hankkia itselleen tohtorin titteli.
Ensiksikin te kaikki, jotka väheksytte vaikka terveystieteen tohtorin tutkintoa, niin hankkikaa pari kolme alan väitöskirjaa ja lukekaa.
Luulen, että mieli muuttuu. En usko, että minkään alan tohtorinväitös on " helppoa".
Vaatimukset ovat korkealla ja niin kuuluu ollakin.
Nostan hattuani, vaikka se ei ole tohtorinhattu.
Näiltä osin samaa mieltä. Mutta jokainen voi yliopistojen verkkosivuilla julkaistuja väitöskirjoja lukiessaan tehdä vapaasti omat johtopäätöksensä siitä, kuinka vaativaa abstraktia ajattelukykyä kunkin alan tohtorintutkintoon edellytetään. Tällä mittapuulla terveystiede ei näytä olevan vaativimmasta päästä, joskaan en osaa vertailla tutkimusaineiston kokoamisvaiheen haastavuutta.
Yhden terveystieteiden tohtorin tunnen. Asui naapurissani 15 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Lukiossa terveystiedosta oli todella helppoa saada 10 jos vaan näytti naamaansa tunneilla. Kokeet aivan maalaisjärjellä tehtävissä, vaikkei olisi lukenut sivuakaan.
Miten tämä liittyy terveystieteeseen? Ei mitenkään. Se lukion terveystieto on luokkaa "Älä polta, älä juo, käytä kondomia". Luuletko, että väikkäri on noin helppo? :D
Miksi ap et kysy noita kysymyksiä niiltä tohtoreilta? Vai mikä tämän aloituksen pointti on? Itse tunnen useamman terveystieteen maisterin, mutta en yhtään tohtoria. Terveystieteen tohtorit taitaa olla usein esimerkiksi suurempien sairaaloiden ylihoitajia tai tutkijoita.