Jos et nyt yhtäkkiä pääsi kauppaan tai yleensä ulos etkä voisi tilata mitään kahteen viikkoon, mitä söisit?
Yhteiskunnassa kaikki on seis. Sähkö ja lämpö toimii. Miten ruokavarastosi riittävät? Entä jos sähkötkin menee, kuinka sitten?
Kommentit (70)
Olen ollut nestepaastolla joskus ennenkin eli varmaan söisin ensin tuoreet kasvikset ja jotain proteiineja, sitten asteittain vähemmän. Eli sellaiset 2-3 päivää keventäen. Sen jälkeen joisin vain nesteitä, esim tekisin pakastemarjoista laihaa mehua. Kivennäisvesiä löytyy vaikka kuinka paljon. Ja sitten taas paaston jälkeen söisin varovasti jotain kevyttä 2-3 päivää. Siinä menisi jo 2 viikkoa + 4-6 päivää.
Ai, jos ei olisi sähköäkään käytössä. Jos kuitenkin olen omassa kodissani, niin voisin keittää puuroa kaasugrillin päällä, siinä missä kesäisin grillataan makkaraa. Pakastimen varastot tietenkin kulutettaisiin myös, eniten siellä on marjoja, joten marjasoppaa puuron kaveriksi. Entä, jos ei olisi vettäkään... näin talvella sitä voisi sulattaa lumesta ja sitten keittää sen veden tai mikäli mahdollista käydä hakemasta jostain järvestä tai joesta.
Nyt olen ollut sairaana joten ei olla käyty viikkoon kaupassa (5 henkinen perhe). Eli jääkaappi on paljontavallista tyhjempi. Mutta gluteenittomia jauhoja löytyisi 40 kg (tilasin juuri 4kk satsin), kuivahiivaa on 10 laatikkoa (olisko yhdessä laatikossa 8 vai 10 annospussia. Makaroonia, riisiä ym on reippaasti. Marjoja ja hirvenlihaa olisi reippaasti pakkasessa. Kaurajuomaa löytyisi nyt 20litraa. Eli eiköhän me ruuan puolesta pärjättäisi helposti.
Takassa on haudutusuuni eli siellä voisi laittaa uunissa ruokaa/leipoa. Takalla lämpenisi myös talo. Puita on pihaladoissa kahden vuoden tarve. Tallissa on agrikaatti ja 20 litraa bensaa siihen on varastossa. Talvella saisi lumesta sulatettua juomavettä ja pesuvettä jos vedetkin poikki. Kesällä vettä voisi hakea puolen kilometrin päässä sijaitsevasta lähteestä.
Lääkkeitä on kotona kaikille ainakin kuukaudeksi tai kahdeksi.
Eli eiköhän me pärjättäisi.
Makaronia ja jauhelihaa on pitkäksi aikaa. Toki jos sähköt menee, niin sitten pitäis pakastettujen lihojen suhteen olla joko ulkona pakkasta tai sapuskat alkaa pilaantua.
Oon nyt ollut noin viikon ilman kauppareissuja ja syönyt kaapin ja pakastimen antimia, joten oisin aika kusessa jos vielä pitäisi kaksi viikkoa selvitä :D
Kahvin ja kahvimaidon rajoittaisin yhteen pieneen kuppiin päivässä ja ruoka-annoksia pitäisi pienentää reilusti. Ehkä just ja just ankeasti riittäisi kahdeksi viikoksi. Painoa ainakin putoaisi :D
Pakkasessa leipää ja marjoja,
puuroa,
soijarouhetta riisin ja pastan kanssa, soijasuikaleita, tomaattimurskaa ym muutama paketti, porkkanoita, kananmunia riittäisi noin viikoksi, juustoa, voita, leikkeleitä ja kurkkua noin viikoksi vielä leivän päälle.
Puuron kanssa voisi syödä marjoja tai voisilmän. Leivän leipomiseen on aineksia. Lisäksi taitaa olla joitain valmisruokia muutamia ja jugurttia noin viikoksi. Kahvia säännöstellen riittäisi viikoksi. Eniten harmittaisi kahvimaidon puuttuminen sekä kasvisten vähyys, mutta hengissä pysyisin.
Ilman vettä ja sähköä en kauaa pärjäisi tässä asunnossa, mutta oon ollut kohta 2 vkoa lapsen kanssa karanteenissa eikä ole tänne pyydetty muuta kuin vähän herkkuja. Ruokaa siis riittää yllättävän pitkään, kun vähän osaa varautua.
Vierailija kirjoitti:
Mökillekään ei pääse, kun kaikki jumissa, tässä skenaariossa. Tiet on poikki. Et pääse kotoasi mihinkään.
Jaa tää on näitä skenaarioita missä AP keksii sääntöjä sitä mukaa, kun muut keksii ratkaisuja.
Kaapissa ja pakastimessa ois kyllä ruokaa. Jos sähköt menis, olisi kaasugrilli pihalla, sillä varmaan kokattaisiiin. Onneksi ulkona on kylmä niin pakasteet Saattaisi säilyä jonkin aikaa ja ruoka riittäisi. Itse asiassa kotivara olisi ihmisille oikein riittävä, lemmikkien ruoat ois isompi ongelma.
kaapit on täynnä ruokaa. En koskaan tilaa noutoruokaa