Itähelsinkiläiset paljastavat: Nämä ovat "Stadin dissatuimman alueen" helmet
Itä-Helsinki juhli itseään lauantaina. Juhlijoiden mielestä media antaa alueesta liian synkän kuvan
Monikulttuurisuus, mahtavat ihmiset ja vehreä luonto – tässä asioita, joista itähelsinkiläisten kannattaisi olla erityisen ylpeitä. Tai näin ainakin sanovat Idän kyläjuhlaan saapuneet ihmiset. Juhla järjestettiin ensimmäistä kertaa lauantaina Stoan aukiolla Itäkeskuksessa.
Juhlassa oli tarjolla ilmaisia konsertteja, erilaisia työpajoja ja aimo annos itähelsinkiläistä yhteisöllisyyttä.
Musiikista vastasivat Asa & Band, TCT, Brandon Bauer sekä Nopsajalka. Esiintyjät valittiin ihmisten toivomusten mukaan. Antimista nauttimaan saapui satoja ihmisiä.
"Tämä on Stadin dissatuin [haukutuin] vyöhyke. Täällä on kauniit rannat sekä kauniita ja mukavia ihmisiä. Se on juhlimisen arvoista jo itsessään", sanoo viereisessä Puotinharjussa asuva kaupunginvaltuutettu Sami Muttilainen (vas). Hän kuuluu kyseisen juhlan alullepaneviin voimiin.
"Välillä tuntuu, että uutisoidaan, jos jotain puukotetaan naamaan, mutta unohdetaan uutisoida sellaiset iloiset asiat. Eivät ne ikävät asiat ole arkipäivää, kyllä täällä ollaan ihan hyvällä fiiliksellä."
Itä-Helsinki on ollut viime vuosien aikana uutisissa muun muassa riehuvien nuorisojengien, alueelle kasautuneiden terveysongelmien ja liiallisen päihteidenkäytön sekä matalaksi jyrättävien vuokralähiöiden takia.
Harva haluaisi näitä ilmiöitä omalle asuinalueelleen. Useimpien juhlijoiden mielestä Itä-Helsingistä löytyisi paljon hehkutettavaakin.
"Minä rakastan Itä-Helsinkiä", sanoo tapahtumassa esiintynyt rap-artisti Brandon Bauer. Bauer asui nuorempana Kivikossa, mutta nyt hän majailee Kalliossa. Hän sanoo kaipaavansa idästä etenkin viheralueita.
"Täällä on tosi paljon puistoja, joita on nyt ruvennut arvostamaan. Voi mennä rauhassa lukemaan kirjoja ja pelaamaan pallopelejä."
Itä-Helsingissä on useita alueita, joissa useampi kuin joka neljäs puhuu äidinkielenään jotain muuta kieltä kuin suomea, ruotsia tai saamea. Tällaisia ovat muun Itäkeskus, Kivikko ja Kontula. Idässä asuvien mielestä tämä pitäisi nähdä vahvuutena.
"Itse ainakin tykkään asua täällä. Täällä on monikulttuurista. Se on minulle ja meidän perheelle tärkeätä. Täällä on paljon tapahtumia ja kaikki on lähellä. Ei minulla ole mitään valittamista", sanoo Itäkeskuksessa asuva Aaminah Hietala.
Tapahtuma keräsi ihmisiä myös itäisen Helsingin ulkopuolelta. Sosiaalisen median avulla paikalle saapuivat esimerkiksi Hakaniemessä asuva Salla Aaltonen ja Alppilassa asuva Tiia Korhonen. Aaltosen mielestä itä on nykyisin "puoleensavetävä". Korhonen puolestaan luonnehtii aluetta "maahanmuuttovetoiseksi". Hänen mielestään Itä-Helsinkiin on kuitenkin aina ollut "ihan mukava tulla".
Onko teitä ikinä pelottanut tulla tänne?
"No ei!" naiset huudahtavat yhteen ääneen.
"Ei saa olla ennakkoluuloinen", Aaltonen sanoo.