lääkehoito ei ole aina tehokasta mt-ongelmien hoidossa
Itse olen eläkkeellä mt-syistä ja psykiatrin kanssa päädyttiin lopettamaan lääkitys kokonaan, koska siitä ei ole ollut riittävää vastetta. Sairauteeni ei ole kuin kaksi lääkettä, joten ei ole kauheasti valinnanvaraakaan. Aina ei lääkehoito ole se ykköshoito vaikka moni haluaisi niin uskoakin.
Kommentit (54)
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 18:38"]
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 14:48"]
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 12:07"]
Itse olen eläkkeellä mt-syistä ja psykiatrin kanssa päädyttiin lopettamaan lääkitys kokonaan, koska siitä ei ole ollut riittävää vastetta. Sairauteeni ei ole kuin kaksi lääkettä, joten ei ole kauheasti valinnanvaraakaan. Aina ei lääkehoito ole se ykköshoito vaikka moni haluaisi niin uskoakin.
[/quote]
Mihin mt-ongelmaan ei ole kuin kaksi lääkettä?
[/quote]
Pakko-oireiseen häiriöön ei ole indikoitu kuin kaksi lääkettä. ap
[/quote]
Höpö höpö. Pakko-oireiseen on lääkkeitä vaikka kuinka :D Toki altistusterapia on pakko-oireisiin hyödyllisintä, mutta pahimmissa tapauksissa sitä ei voida toteuttaa kuin vahvan lääkityksen ollessa päällä. Nyt selitykset sivuun ja kuntoutumaan takaisin työelämään! t. pakko-oireinen
Eipä ole ei.Mulla hoidettiin masennusta monta vuotta eri lääkkeillä, ei apua. Muutaman keuhkokuumeen ( en tupakoi) jälkeen huomattiin verikokeista huomattava kilpirauhasen vajaatoiminta, joka oli aiheuttanut samankaltaisia oireita kuin masennus.
Oikeaan vaivaan lääkkeet on hyviä. Suurin osa käyttää lääkkeita aivan turhaan ja sellaisiin vaivoihin jotka paranevat itsestään
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 21:53"]
Eipä ole ei.Mulla hoidettiin masennusta monta vuotta eri lääkkeillä, ei apua. Muutaman keuhkokuumeen ( en tupakoi) jälkeen huomattiin verikokeista huomattava kilpirauhasen vajaatoiminta, joka oli aiheuttanut samankaltaisia oireita kuin masennus.
[/quote]
No eiväthän masennuslääkkeet nyt kilpirauhasen vajaatoimintaan auta! On täällä taas tänään oikein valopäitä liikkeellä.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 21:48"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Höpö höpö. Pakko-oireiseen on lääkkeitä vaikka kuinka :D Toki altistusterapia on pakko-oireisiin hyödyllisintä, mutta pahimmissa tapauksissa sitä ei voida toteuttaa kuin vahvan lääkityksen ollessa päällä. Nyt selitykset sivuun ja kuntoutumaan takaisin työelämään! t. pakko-oireinen
[/quote]
Ei ole. Ei ole indikoitu kuin kaksi eri lääkeainetta jotka ovat paroksetiini ja fluoksetiini. Toki muutkin lääkkeet voivat esim ahdistusta lievittää, mutta niitä ei ole indikoitu pakko-oireiseen häiriöön. Ovat siis esim masennus- tai ahdistuslääkkeitä. Voit tämän ihan itse tarkistaa. Psykiatri sanoi minulle juuri, että nuo kaksi ovat pakko-oireiseen indikoitu. Ja olen ollut kuntouksessa vuosia, nyt olen eläkkeellä. Ja lääkitys purettiin, koska siitä ei ollut hyötyä. Lääkehoitoa psykiatri ei pitänyt olennaisena minun kohdallani. ap
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 21:48"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ja piti vielä sanomani, että noita paroksetiinia ja fluoksetiinia myydään monen eri merkin alla, josta sulle on varmaan tullut se fiilis, että lääkkeitä on vaikka kuinka paljon. Tosiasiassa kuitenkin vain nuo kaksi lääkeainetta on indikoitu pakko-oireisiin. ap
Ja altistusterapia ei ole kohdallani toiminut. En enää pääse työelämään, siksi eläke. ap
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 11:48"]
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 11:15"]
"Luulisi pikemminkin, että mt-sairaus, jos mikä, olisi ihmisiä yhdoistävä tekijä, mutta eipä näköjään"
Ehkä juuri siksi mt-sairaus, jos mikä, ei aina yhdistä, että siinä asenteella (esim.sitkeys) on poikkeuksellisen suuri rooli paranemisen kannalta. (Tässä en nyt tarkoita erittäin vakavia sairauksia kuten skitsofrenia tai psykoottinen masennus!!!) Itse koen, että minua ei yhdistä mikään ihmisiin, jotka puhuvat mm. eläkkeelle pääsemisestä. Enkä jaksa sen tyyppistä retoriikkaa, jossa kannetaan loputtomasti kaunaa vanhemmille, lääkäreille tai lääketeollisuudelle, noin niinkuin esimerkiksi.
[/quote]
Pahassa pakko-oireisessa häiriössä ei sitkeydellä tee yhtään mitään. Kun ahdistus menee neuroosien takia psykoottistasoiseksi, niin siinä ei kuule silloin aleta hengittelemään ja altistamaan vaan lähdetään psykiatriseen päivystykseen ettei henki mene. Kokemusta on.
En minä olisi koskaan halunnut eläkkeellä, mutta se on ainut ratkaisu. Eläkkeelle menosta voidaan puhua pääsemisenä kun sairaus on kestänyt vuosia ja taloudellinen epävarmuus pahentaa sitä. ap
[/quote]
No jos ei ollenkaan hengittele, niin henki kyllä menee :D
Sitkeydellä tekee paljonkin (ylipätään elämässä ja tämän sairauden kanssa): Sairaalasta päästyä aloitetaan psykoosilääkitys, joka mahdollistaa uudet altistukset. Jos ei auta, rumba alusta. Rankkaa se on.
Minuakin on kuntoutettu niin paljon yhteiskunnan varoilla (toki myös omillani: varmasti kymmeniä tuhansia olen laittanut terapiaani), että aioin todellakin sitkeydellä taistella tätä sairautta vastaan ja sitkeydellä pysyä työelämässä.
Ap, sinullekin voisi (osin myös tähän sairaudenkuvaan kuuluvasta) sitkeydestä olla apua: Sen sijaan, että käytät sen kieltämällä kaikki hoitovaihtoehdot (ja vastustamalla siten paranemista) voisit mennä eteenpäin ja vaikka yrittää vaikka palata työelämään (tai tehdä jotain muuta rakentavaa). Aloita vaikka kokeilemalla kaikkia pakko-oireiseen indikoituja lääkkeitä :D
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 16:55"]
Ap, sinullekin voisi (osin myös tähän sairaudenkuvaan kuuluvasta) sitkeydestä olla apua: Sen sijaan, että käytät sen kieltämällä kaikki hoitovaihtoehdot (ja vastustamalla siten paranemista) voisit mennä eteenpäin ja vaikka yrittää vaikka palata työelämään (tai tehdä jotain muuta rakentavaa). Aloita vaikka kokeilemalla kaikkia pakko-oireiseen indikoituja lääkkeitä :D
Lopeta jo, vai kärsitkö myös persoonallisuushäiriöistä?
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 18:35"]
[/quote]
[/quote]
En tiedä, mutta jos "kärsin" olen uhri, koska pers.häiriöön ei ole indikoitu yhtään lääketä. Toisin sanoen minun ei tarvitse ottaa vastuuta itsestäni eikä elämästäni.
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 00:42"]
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 18:35"]
[/quote]
[/quote]
En tiedä, mutta jos "kärsin" olen uhri, koska pers.häiriöön ei ole indikoitu yhtään lääketä. Toisin sanoen minun ei tarvitse ottaa vastuuta itsestäni eikä elämästäni.
[/quote]Mene jankuttaja vittuun nyt tältä palstalta.
Mulla lääkkeet pahensi oloa. Tuli vielä väsyneemmäksi ja oudoksi olo. En käytä enää mitään lääkkeitä mutta käyn viikottain psykoterapiassa. Diagnoosina masennus. Mikä diagnoosi sulla ap?
Totta, lääkkeet eivät auta kaikkia. Mutta suurinta osaa kuitenkin, toisia enemmän ja toisia vähemmän. Minä olen mielialalääkkeille henkeni velkaa. Lääkkeen tehon tajusi oikeastaan vasta vuosia myöhemmin, kun eiväthän ne mitään ilopillereitä ole jotka tekevät onnelliseksi. Minulla lääkkeet tasasivat mielialaa niin, että kykenin käsittelemään ongelmieni juuria rationaalisesti siinä missä ennen lääkitystä en voinut lähestyä aihetta edes ajatuksen tasolla saati puhumalla ilman hallitsematonta itkukohtausta. lääkkeistä tuli toki myös haittavaikutuksia, mutta hyöty oli haittoja suurempi.
Musta taas tuntuu, että mä haluaisin puhua, puhua, puhua ja puhua - sekä itkeä - mutta kukaan ei ole kuuntele. Ja lääkärit tarjoaa lääkkeitä.
Tarvitaanko siihen lääkkeen määräämiseen vuosien koulutus? Tuntuu että lääkärit pitävät itseänsä jotenkin fiksuina, mutta silti kuittaavat kaiken katsomalla pharmacia fennicasta ja määräävät sen buranapaketin. Ei vaikuta kovin vaativalta oikeastaan...
Tehokkaampaa olisi psykoterapia useimmiten, mutta se on liian kallista. Helppoa ja halpaa on työntää resepti kouraan.
nosto