Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lasta kiusattu snäpin kautta. Hirveä olo etten ole aiemmin huomannut mitään.

Vierailija
18.01.2022 |

Ope soitti eilen, että meidän poika on lyönyt luokkakaveria naamaan siten, että kaverilta on tullut verta nenästä. Selvitin kotona lapsen kanssa asiaa, niin lopulta sai sanottua, että tämä poika on pidempään "lähettänyt kaikkea paskaa" hänelle snäpissä. Sanoi että alkuun piti sitä itsekin hauskana juttuna, mutta kun se kaveri vaan jatkoi sitä samaa paskaa päivästä toiseen niin hän oli kyllästynyt siihen ja pyytänyt koulussa suoraan lopettamaan. Siitä tuo kaveri oli varmaankin saanut lisää vettä myllyyn kun oli kuulemma sen jälkeen alkanut haukkumaan poikaa oikein ala-arvoisilla sanoilla, joita täällä ei voi edes kirjoittaa ja oli uhannut "läpällä" tulla hakkaamaan pojan että näkee onko tällä munat tallessa. Siis mua etoo ja oksettaa äitinä nuo asiat ja sanavalinnat. Pojalla ei ollut enää näitä viestejä tallessa, mutta näin poikani olemuksesta että puhuu totta. Kouluun jo kirjoitin viestin ja reksille soitin. Aikoi selvittää asiaa molempien poikien kanssa. Kutosella ovat ja nyt jo tuollaiset jutut. Valehtelisin jos sanoisin ettei mua pelota miten tässä käy. En tiedä mikä tän aloituksen tarkoitus edes on, varmaan mulla on vain niin kova tarve avautua tästä jollekin. Luojan kiitos että tuollainen välikohtaus tuli. Ties kuinka kauan tuota olisi voinut jatkua. Tai on jo jatkunutkin. Poika ei alkanut kertomaan mulle tarkemmin milloin tuo on alkanut...

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisella on oikeus fyysiseen koskemattomuuteen vaikka tämän teot olisi kuinka väärin. Pahantekijät kehittyvät muiden tehdessä heille pahaa ensin ja tämä on nyt se kohta jossa pitää miettiä miten alkava väkivallan kierre katkaistaan. Ja se ei katkea sillä, että saadaan osoitettua joku muu syyllinen tilanteeseen. Nyt pitää esim miettiä missä vika, että puhumisen sijaan esim aikuiselle otettiin nyrkin avuksi. Nyt ap katse siihen omaan lapseen, eikä siihen että aloitat jonkun kolmannen maailman sodan koulua, poliisia, toisia lapsia kohtaan. Toki asiat pitää selvittää, mutta sinä et ole mikään yleinen syyttäjä, eikä lapsesi yksin uhri.

Vierailija
22/57 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

kasvattajien vastuu siitä mitä jälkikasvut kapuloillaan tekee; plus se että kuinka niitä keiloja pihalla hakataan mm. jääkiekkomailoilla ja naureskellaan.plus auotaan päätä muille asukkaille ja puuttumistilanteessa huudetaan sitten kiusaajaksi ja ahdistelijaksia.

herää nyt kasvattaja, kun lykkäät kapulaa virikkeillä jälkikasvulle ..

jos siellä ei olisi koko sovellusta, ei sinne tulisi varmaan mitään viestiäkään. mutta kun kaverillakin on..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poliisille tuo kännykkä tutkittavaksi.

Tämäkin on jotenkin hirmu sulosta luulla, että poliisi ottaa tutkittavaksi kaikki ilmoitukset jotka heille tulee.

Niin, en tiedä tutkivatko. Sitähän itsekin mietin jo aiemmassa viestissäni, että olisiko siinä edes järkeä. Äitinä vaan haluaa suojella omaa lapsukaista kaikelta ja tehdä kaikkensa oman lapsen eteen. Voihan sitä koittaa, mutta en itsekään usko, että tässä tapauksessa poliisit sitä tutkii. Niin inhottavalta kuin tuntuukin, että omaa lasta kiusataan ja kenelläkään ei ole resursseja puuttua asiaan ja tutkia tilanteen taustoja. Mulle poika ei uskalla tai halua kunnolla kertoa. Monta kertaa toisti vain että ei tarvitse olla huolissaan, että ei tuo oo niin iso juttu, mutta kun kysyin että miksi sua sitten itkettää ja hermostut niin se itku voimistui. Selvästi se siis on satuttanut poikaa. Kai se kuitenkin yrittää suojella mua omilta murheilta, vaikka ei sille olisi mitään syytä... :( ap

No, ei tutki. Poliisi ei ole vastuussa sinun lapsesta vaan sinä ja pojan isä. Varaudu siihen, että teistä saatetaan tehdä lasu. Hän käyttäytyi väärin ja hän ei ole viranomaisten silmissä pelkkä viaton uhri.

Kyllä se vaan niin menee että vaikka olisi mitä ärsyttämistä taustalla, niin fyysinen väkivallanteko on se jota poliisit tässä tutkisivat jos jotain tutkitaan. Ja jos siitä tehdään poliisille ilmoitus, niin teidän lapsesta joka on ollut väkivaltainen, tehdään automaattisesti lastensuojeluilmoitus.

Ymmärrän että on provosoitu mutta siitä huolimatta tuo että kaverin nenästä tulee verta on vakavampi asia kuin lapsesi kiusaaminen sanallisesti. Kannattaa keskustella kotona, että siinä kun tarttuu nyrkkeihin on aina hävinnyt.

Kiitos tästä viestistä. Kyllä mä tämän tiedän. Ennen kun poika sai mulle tästä sanottua niin sanoin pojalle todella tiukkasanaisesti, että pitää olla viimeinen kerta kun ketään lyö. Sitten kun selvisi tuo, että mistä se tilanne johtui niin mulla meni vähän tuo omakin reaktio tunteisiin, vaikka oikeassa olin ja poikakin sen tietää. Lapselle en näyttänyt, mutta kyllä multa itku pääsi nukkumaan mennessä. Mutta olen ehdottomasti samaa mieltä että lyödä ei saa, vaikka kuinka joku provosoi. Mun poika on jo mua pidempi ja fyysisesti vahvempi, niin eihän tuollainen aggressiivisuus tule kuuloonkaan.

Mutta en mä tuota toisenkaan pojan käytöstä siedä ja sen takia otinkin heti napakasti yhteyttä kouluun, että ymmärtävät tilanteen taustan. Tuo toinen poikakaan ei ole täysin syytön lyöntiin VAIKKA SE OLI VÄÄRIN OMALTA LAPSELTANI. Haluan kaikesta oman lapseni huonosta käytöksestä huolimatta, että poikaani kohdellaan oikeudenmukaisesti koulussa, että ei vain syytetä lyönnistä vaan ymmärretään tilanne, joka siihen johti. Mun oli niin vaikea katsoa omaa lasta joka itkun seasta yrittää vakuutella, että kaikki on ihan ok, vaikka näen että ei ole. ap

Vierailija
24/57 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä siis heitettiin lapsi ilmaan kuin joku pallo ja jätettiin ottamasta sitä koppia? Näistä asioista keskustellaan ennen kuin sitä puhelinta hankitaan ja sovitaan myös miten sen käyttöä valvotaan.

Vierailija
25/57 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkossa kannattaa opettaa lapsi tallentamaan kaikki viestit. Niitä kun katsellaan yhdessä vaikka rehtorin kanssa, alkaa kiusaajilla meno rauhoittua.

Lapset saavat riekkua digimaailmassa ilman valvontaa, ja osa kuvittelee voivansa tehdä mitä vain. Säännöllisesti puhutaan lasten kanssa, kuinka tärkeä on olla ystävällinen muille ja kuinka kaikki nettiin lähetetty voi päätyä koko maailman silmiin.

Vierailija
26/57 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämäkin on jotenkin hirmu sulosta luulla, että poliisi ottaa tutkittavaksi kaikki ilmoitukset jotka heille tulee.

Niin, en tiedä tutkivatko. Sitähän itsekin mietin jo aiemmassa viestissäni, että olisiko siinä edes järkeä. Äitinä vaan haluaa suojella omaa lapsukaista kaikelta ja tehdä kaikkensa oman lapsen eteen. Voihan sitä koittaa, mutta en itsekään usko, että tässä tapauksessa poliisit sitä tutkii. Niin inhottavalta kuin tuntuukin, että omaa lasta kiusataan ja kenelläkään ei ole resursseja puuttua asiaan ja tutkia tilanteen taustoja. Mulle poika ei uskalla tai halua kunnolla kertoa. Monta kertaa toisti vain että ei tarvitse olla huolissaan, että ei tuo oo niin iso juttu, mutta kun kysyin että miksi sua sitten itkettää ja hermostut niin se itku voimistui. Selvästi se siis on satuttanut poikaa. Kai se kuitenkin yrittää suojella mua omilta murheilta, vaikka ei sille olisi mitään syytä... :( ap

No, ei tutki. Poliisi ei ole vastuussa sinun lapsesta vaan sinä ja pojan isä. Varaudu siihen, että teistä saatetaan tehdä lasu. Hän käyttäytyi väärin ja hän ei ole viranomaisten silmissä pelkkä viaton uhri.

Kyllä se vaan niin menee että vaikka olisi mitä ärsyttämistä taustalla, niin fyysinen väkivallanteko on se jota poliisit tässä tutkisivat jos jotain tutkitaan. Ja jos siitä tehdään poliisille ilmoitus, niin teidän lapsesta joka on ollut väkivaltainen, tehdään automaattisesti lastensuojeluilmoitus.

Ymmärrän että on provosoitu mutta siitä huolimatta tuo että kaverin nenästä tulee verta on vakavampi asia kuin lapsesi kiusaaminen sanallisesti. Kannattaa keskustella kotona, että siinä kun tarttuu nyrkkeihin on aina hävinnyt.

Kiitos tästä viestistä. Kyllä mä tämän tiedän. Ennen kun poika sai mulle tästä sanottua niin sanoin pojalle todella tiukkasanaisesti, että pitää olla viimeinen kerta kun ketään lyö. Sitten kun selvisi tuo, että mistä se tilanne johtui niin mulla meni vähän tuo omakin reaktio tunteisiin, vaikka oikeassa olin ja poikakin sen tietää. Lapselle en näyttänyt, mutta kyllä multa itku pääsi nukkumaan mennessä. Mutta olen ehdottomasti samaa mieltä että lyödä ei saa, vaikka kuinka joku provosoi. Mun poika on jo mua pidempi ja fyysisesti vahvempi, niin eihän tuollainen aggressiivisuus tule kuuloonkaan.

Mutta en mä tuota toisenkaan pojan käytöstä siedä ja sen takia otinkin heti napakasti yhteyttä kouluun, että ymmärtävät tilanteen taustan. Tuo toinen poikakaan ei ole täysin syytön lyöntiin VAIKKA SE OLI VÄÄRIN OMALTA LAPSELTANI. Haluan kaikesta oman lapseni huonosta käytöksestä huolimatta, että poikaani kohdellaan oikeudenmukaisesti koulussa, että ei vain syytetä lyönnistä vaan ymmärretään tilanne, joka siihen johti. Mun oli niin vaikea katsoa omaa lasta joka itkun seasta yrittää vakuutella, että kaikki on ihan ok, vaikka näen että ei ole. ap

Onko sinulla jotain näyttöä siitä toisen pojan käytöksestä? Lapset on hyviä puhumaan, kun pitää pelastaa se oma nahka. He tuntevat omat vanhempansa mistä narusta kannattaa vetää ja he vie vanhempiaan ihan kuusnolla.

Vierailija
27/57 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jatkossa kannattaa opettaa lapsi tallentamaan kaikki viestit. Niitä kun katsellaan yhdessä vaikka rehtorin kanssa, alkaa kiusaajilla meno rauhoittua.

Lapset saavat riekkua digimaailmassa ilman valvontaa, ja osa kuvittelee voivansa tehdä mitä vain. Säännöllisesti puhutaan lasten kanssa, kuinka tärkeä on olla ystävällinen muille ja kuinka kaikki nettiin lähetetty voi päätyä koko maailman silmiin.

Ja varsinkin siitä ei voi koskaan puhua liikaa, jos kohtaa kiusaamista tai muuta mikä tuntuu ikävältä. En usko, että on yhtään lasta joka ei olisi tälläistä kohdannut. Omat lapset on ihan harrasteryhmän viesteistä näyttänyt sitä vähän ikävämpää kirjoittelua.

Vierailija
28/57 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

” Sanoi että alkuun piti sitä itsekin hauskana juttuna”

Oma lapseni tuli luokkansa ryhmästä näyttämään hänestä hirveän hauskaa juttua ja me heti istuttiin lapsen isän ja lapsen kanssa alas, että mietitäänpä ihan hetki onko tämä ihan oikeasti hauskaa, jos joku sanoisi sinulle noin vaikka naurettiin ihan ”vain” yhden tytön uusia nahkahousuja.

Vierailija
29/57 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestäni ap:n poika toimi oikein. Miesten maailmassa väkivalta nyt on tehokkain keino kiusaamisen lopettamiseksi. Hyvä ap:n poika, ettei alistu vaan näyttää missä menee raja. Länkytyksen väkivallan vääryydestä voi jättää omaan arvoonsa, sillä itse se kerjäsi verta nenästään.

Vierailija
30/57 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Snäppi on pahin. Miksi 6-luokkalaisella on se?

Vierailija
31/57 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

” Sanoi että alkuun piti sitä itsekin hauskana juttuna”

Oma lapseni tuli luokkansa ryhmästä näyttämään hänestä hirveän hauskaa juttua ja me heti istuttiin lapsen isän ja lapsen kanssa alas, että mietitäänpä ihan hetki onko tämä ihan oikeasti hauskaa, jos joku sanoisi sinulle noin vaikka naurettiin ihan ”vain” yhden tytön uusia nahkahousuja.

Mistä ne lapset tietää että viestittelykin saattaa olla kiusaamista, jos vanhemmat ei siitä puhu?

Vierailija
32/57 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Snäppi on pahin. Miksi 6-luokkalaisella on se?

Koska se haluu…ja kaikilla muillakin on.

Mä olen ihan järkyttynyt siitäkin, että nuorilla on oma tinder. Miehen 14 v tuli sitä esittelemään ja siitä aukesi meidän kielen kannat. 🤣 Lapsi sai sellaiset ripitykset, että vieläkin muistaa.

Vierailija
33/57 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla jotain näyttöä siitä toisen pojan käytöksestä? Lapset on hyviä puhumaan, kun pitää pelastaa se oma nahka. He tuntevat omat vanhempansa mistä narusta kannattaa vetää ja he vie vanhempiaan ihan kuusnolla.

Ymmärrän ja tiedostan tämänkin, että lapset osaavat kyllä puhua asiat parhain päin. Kuten sanoin niin snäpistä ei ole mitään viestiä jäänyt jäljelle, missä suurin osa siitä inhottavasta viestittelystä ja uhkailusta on käyty. Eli niihin liittyen ei valitettavasti ole mitään näyttöä. Pari ikävää Instagram kommenttia tältä kyseiseltä pojalta poika mulle näytti ja niistä otettiin näyttökuvat. Eipä niissä kuitenkaan mitään varsinaista rikosta ollut, mutta ikävää kielenkäyttöä kirosanoin tehostetulla haukkumasanalla höystettynä. Kyllä se minusta kuitenkin osoittaa sen, että inhottavin viestein on omaa lastani provosoitu. Itse mietin vain sitäkin, että onko kyse ymmärtämättömyydestä, että jos tämä lapsi ei vain ymmärrä, että tuollainen kielenkäyttö ei ole soveliasta. En tiedä hänen taustojaan ja vanhempiaan, että millaisesta perheestä tulee ja onko häntä neuvottu somessa toimimiseen. Toisaalta tuli mieleen, että jos tämä poika vain esittää kovaa jätkää netissä ja tästä sanoin myös omalle pojalleni. Mutta sen verran paha mieli lapsella oli ja ainakin jonkun aikaa tuota oli jatkunut ja snäpin lisäksi ainakin siellä instassa oli inhottavaa tekstiä tältä pojalta, niin kyllä siihen silloin täytyy puuttua. Mä en hyväksy sitä, että mun lasta kiusataan ja uhkaillaan hakkaamisella. Oli se läppää tai ei.

Ja minun mielestä ihan oman lapseni olemus paljasti mulle sen, että nyt on oikeasti paha mieli tästä asiasta. Pelkästään se riittää mulle syyksi, että tämä asia pitää selvittää. Tietenkään se ei ole mikään asia, mitä voi konkreettisesti osoittaa, mutta katsotaan miten asia etenee. Tosiaan opettajalle on wilmaviesti laitettu ja rehtori on tänään molempia poikia luvannut puhutella. ap

Vierailija
34/57 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän ja tiedostan tämänkin, että lapset osaavat kyllä puhua asiat parhain päin. Kuten sanoin niin snäpistä ei ole mitään viestiä jäänyt jäljelle, missä suurin osa siitä inhottavasta viestittelystä ja uhkailusta on käyty. Eli niihin liittyen ei valitettavasti ole mitään näyttöä. Pari ikävää Instagram kommenttia tältä kyseiseltä pojalta poika mulle näytti ja niistä otettiin näyttökuvat. Eipä niissä kuitenkaan mitään varsinaista rikosta ollut, mutta ikävää kielenkäyttöä kirosanoin tehostetulla haukkumasanalla höystettynä. Kyllä se minusta kuitenkin osoittaa sen, että inhottavin viestein on omaa lastani provosoitu. Itse mietin vain sitäkin, että onko kyse ymmärtämättömyydestä, että jos tämä lapsi ei vain ymmärrä, että tuollainen kielenkäyttö ei ole soveliasta. En tiedä hänen taustojaan ja vanhempiaan, että millaisesta perheestä tulee ja onko häntä neuvottu somessa toimimiseen. Toisaalta tuli mieleen, että jos tämä poika vain esittää kovaa jätkää netissä ja tästä sanoin myös omalle pojalleni. Mutta sen verran paha mieli lapsella oli ja ainakin jonkun aikaa tuota oli jatkunut ja snäpin lisäksi ainakin siellä instassa oli inhottavaa tekstiä tältä pojalta, niin kyllä siihen silloin täytyy puuttua. Mä en hyväksy sitä, että mun lasta kiusataan ja uhkaillaan hakkaamisella. Oli se läppää tai ei.

Ja minun mielestä ihan oman lapseni olemus paljasti mulle sen, että nyt on oikeasti paha mieli tästä asiasta. Pelkästään se riittää mulle syyksi, että tämä asia pitää selvittää. Tietenkään se ei ole mikään asia, mitä voi konkreettisesti osoittaa, mutta katsotaan miten asia etenee. Tosiaan opettajalle on wilmaviesti laitettu ja rehtori on tänään molempia poikia luvannut puhutella. ap

Sen unohdin sanoa, että yksi iso asia, joka mua tähän liittyen vaivaa on se, että mä en tiedä, onko tuota ikävää kielenkäyttöä vain netissä vai myös koulussa. Yritin eilen kysyä pojalta, mutta ei alkanut kertomaan. Mä pelkään että sitä on ainakin jollain tasolla koulussa välitunneillakin. Sellaisesta päänaukomisestahan tuo koko jupakka lähti. Mulla on oikeasti ihan kamalan paha mieli tästä asiasta. ap

Vierailija
35/57 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt voit ap vain katsoa peiliin ja miettiä miksi annoit lapsellesi luvan ladata tuo sovellus. Se on tehnyt monen lapsen ja nuoren elämästä h*lv*ttiä. Mieti sitä. Missä olit kun sinua tarvittiin? Äidin ei pidä olla aina se kiva kaveri vaan välillä olla myös se tylsä aikuinen joka vetää rajoja. Tätä tilannetta ei olisi, jos sä olisit vetänyt ne rajat.

Kumma kun mua kiusattiin ennen ku oli tuollaisista mitään tietoa...

Vierailija
36/57 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap jos yhtään lohduttaa niin minusta sä vaikutat ihan älyttömän kivalta, ymmärtäväiseltä ja oikeudenmukaiselta äidiltä. Jaksamista teille molemmille!

Vierailija
37/57 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuu kuuloonkaan että lapsi jätetään yksin seikkailemaan snäpin kanssa...

Vierailija
38/57 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Snäpin ikäraja pitäisi nostaa johonkin 18.. wapin pitäisi riittää. Alakoululainen ei tartte someja eikös instgramissakin ole 13v ikäraja?

Vierailija
39/57 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaista se on

Vierailija
40/57 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellaista se on

Se on just sitä. Vanhemman pitäisi olla kovin valveutunut koko ajan ja kun se kontrolli hetkeksikin pettää ollaan isoissa ongelmissa.