Ystävän ADHD, en enää jaksa
Kun on sovittu, että tulen hakemaan häntä autolla kymmeneltä, hän on vasta tullut suihkusta. Tukka märkänä, naama rasvaamatta ja tietysti meikit laittamatta. Istun eteisessä päällysvaatteet päällä ja odotan.
*
Viime viikolla hän näytti kuumavesipulloa ja sanoi, että korkki on hukassa. Saako jostain ostaa pelkkiä korkkeja? Koti on kuin pyörremyrsky olisi riehunut, lattiat ja pinnat väärällään tavaraa, mukaan lukien useitakangaspaloja ja kaavoja, tavoitteena ommella vaatteita itselleen ja lapselle. Tietenkään kuumavesipullon korkki ei löydy.
*
Yksinhuoltajaäiti, jonka lapsi on levoton, tottelematon, päiväkodissa kuulemma suuria vaikkeuksia.
*
Olen tiskannut, lajitellut pyykkejä laatikoihin, korjannut lapsen leluja latikoihin lattialta. Ei auta. Sotku on hetkessä samanlainen. Hänen kanssaan on vaikea ksekustella, kun hän hyppää hetkessä asiasta kolmanteen.
*
Tiedän, ettei hän voi itse mitään sille, että hänellä on ADHD. mutta olen ihan loppu. Miten toimisitte?
Kommentit (22)
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa aika samanlaiselta kuin itse olen. Itseltäni on vain ystävät kadonneet jo aikaa sitten kun eivät kestäneet minua.
NO kannattaisiko oppia käyttäytymään?
Onko ystäväsi sanonut, että hän kärsii epäsiisteydestään ja tarvitsee apua?
Jos ei, niin anna hänen elää tavallansa.
Jos itse haluat, että asuntosi on aina tip-top, niin ei se tarkoita, että muillakin pitäisi olla samoin.
Joku muu on rennonpi luonteeltaan ja haluaa, että eläminen näkyy.
Missä niitä kaavoja ja kankaita sitten säilytetään kesken tekemisen, jollei lattialla? Keittiönpöytä voisi olla tarpeeksi iso, mutta silloin ne pitäisi vähän väliä kerätä pois ruokailun edestä. Samoin joogamatto, jos sitä käyttää päivittäin, on ihan kätevää, että se on jo valmiina. Relaa vähän.