Miten saada itsensä eroamaan kun se on niin vaikeaa?
En halua olla mieheni kanssa enää. Hän on kohdellut minua niin huonosti että rakkauteni on loppunut, en edes pidä hänestä enää yhtään. Mistään pettämisestä tai väkivallasta ei ole kyse vaan kertakaikkisen piittaamattomasta, itsekkäästä ja syyllistävästä käyttäytymisestä arjessa.
Meillä on kaksi pientä lasta, mies ei suostu mihinkään yhteistyöhön hyvän eron suhteen, minun läheiset vastustaa eroa eli eivät auta minua käytännön asioissa, minulla on todella tiukkaa rahasta ja olen todella uupunut enkä meinaa jaksaa hoitaa mitään eroon liittyvää kuten yrittää selvitellä asuntoasioita. Helpointa olisi jäädä yhteen, koska eron hoitaminen tuntuu aivan valtavan vaikealle, liian vaikealle uupuneena hoitaa. Mutta miehen käyttäytyminen inhottaa ja uuvuttaa joka päivä lisää eli yhdessäkään ei ole hyvä.
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Mene pankkiin ja setvi laina asiasi siellä.
Meillä on yhteinen laina. En minä saa asiaa hoidettua niin että menen yksin pankkiin. Mies ei suostu tulemaan mukaan, hän sanoo että ei suostu eroamaan eikä osallistumaan mihinkään mikä liittyy eroon. Ap
Tulosta ja täytä avioerohakemus ja lähetä käräjäoikeuteen. Odota, että päätös harkinta-ajasta on tullut. Odota 6 kk ja hae lopullinen ero. Ero selvä. Osituskin on selvä, jos teillä on avioehto. Jospa mies sitten taipuisi asunnon myyntiinkin, mutta tuohonkin on apu oikeudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä jos vuokraat läheltä jonkun asunnon jossa voit oleskella alkuunsa ?
Minulla ei ole rahaa maksaa sekä lainan lyhennystä että toisen asunnon vuokraa. Mies ei suostu tulemaan vastaan missään eikä suostu eroamaan. Hän tekee matkatyötä eli en voi vain häipyä ja jättää lapsia hänelle, lapsista huolehtiminen on käytännössä minun vastuulla eli lapset asuu siellä missä minäkin. Ap
Haet sille häädön ja omaisuuden erottelua varten asianajajan/pesänselvittäjän.
Ite olet ittes tohon jamaan hoitanut. Se mieshän käy siellä vaan pesettämässä pyykkinsä.
Ilmoitat sille että se on loppu nyt, sähän olet käytännössä jo nyt yksinhuoltaja.
Aivan höpöneuvo 🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän Ap:tä erittäin hyvin. Sivusta on helppo huudella. Käytännössä tilanne voi olla jotain aivan muuta kuin miltä se päällepäin näyttää. Pitkittyessään tilanteet myös mutkistuvat ja toinen voi oppia yhä taitavammaksi vallankäyttäjäksi, mitä yhteistyöstä kieltäytyminen todennäköisesti on. Vallankäytöllä voi ottaa toisesta mehut pois.
On kyllä mahdollista hakea yhteisasumisen päättämistä, vaikka asunto olisi yhteinen. Jos kumpikaan ei yksinään pysty pitämään sitä, löytyy jokin muu järjestely.
Kuinka pitkä tie tänä yhteisasumisen päättämisen hakeminen on? Mikä aika menee että minun velvollisuus lyhentää lainaa päättyy eli että asunto on myyty? Kun siis mies vastustaa. Ap
En osaa sanoa, en ole itse tehnyt vastaavaa, ja riippuu varmaan paikkakunnastakin, mutta uskoisin että päätös yhteisasumisen purkamisesta oikeusteitse vaatii joitakin kuukausia. Miten kauan menee asunnon myyntiin, sitäkään en osaa sanoa, mutta jos pystyisit muuttamaan muualle ja hankkimaan poismuutostasi mustaa valkoisella, ainakin yhtiövastike jäisi käsittääkseni kokonaan miehen maksettavaksi, jolloin hän ehkä suostuisi vapaaehtoisestikin harkitsemaan asunnon myyntiä? Kannattaa varmasti soittaa lakimiehelle. On olemassa myös joku maksullinen lakipuhelin josta on itselläni huonoja kokemuksia koska sain sieltä väärää tietoa ja rahaa kului silti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän Ap:tä erittäin hyvin. Sivusta on helppo huudella. Käytännössä tilanne voi olla jotain aivan muuta kuin miltä se päällepäin näyttää. Pitkittyessään tilanteet myös mutkistuvat ja toinen voi oppia yhä taitavammaksi vallankäyttäjäksi, mitä yhteistyöstä kieltäytyminen todennäköisesti on. Vallankäytöllä voi ottaa toisesta mehut pois.
On kyllä mahdollista hakea yhteisasumisen päättämistä, vaikka asunto olisi yhteinen. Jos kumpikaan ei yksinään pysty pitämään sitä, löytyy jokin muu järjestely.
Kuinka pitkä tie tänä yhteisasumisen päättämisen hakeminen on? Mikä aika menee että minun velvollisuus lyhentää lainaa päättyy eli että asunto on myyty? Kun siis mies vastustaa. Ap
En osaa sanoa, en ole itse tehnyt vastaavaa, ja riippuu varmaan paikkakunnastakin, mutta uskoisin että päätös yhteisasumisen purkamisesta oikeusteitse vaatii joitakin kuukausia. Miten kauan menee asunnon myyntiin, sitäkään en osaa sanoa, mutta jos pystyisit muuttamaan muualle ja hankkimaan poismuutostasi mustaa valkoisella, ainakin yhtiövastike jäisi käsittääkseni kokonaan miehen maksettavaksi, jolloin hän ehkä suostuisi vapaaehtoisestikin harkitsemaan asunnon myyntiä? Kannattaa varmasti soittaa lakimiehelle. On olemassa myös joku maksullinen lakipuhelin josta on itselläni huonoja kokemuksia koska sain sieltä väärää tietoa ja rahaa kului silti.
Ai niin tosiaan tehän olette myös naimisissa, luin huonosti.
Mun mielestä kuulostaa siltä, että ap on masentunut. En usko, että ero parantaa masennuksesta.
Ensimmäiseksi ap:n kannattaisi lähteä hakemaan apua mielialansa hoitoon. Kun olo paranee, on voimia pohtia, onko syytä erota vai mikä on paras tie eteenpäin.
Kannattaa myös muistaa, että erossa lapset kärsivät aina. Kovin keveästi ei kannata rikkoa lasten kotia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hae apua. Vaikka keskustelua, että saat laajempaa näkökulmaa. Vertaistukea, että saat toivoa.
Mistä voi hakea apua? Täällä on kaikki kunnan palvelut niin tukossa että ei niistä saa aikoja. Onko jokin muu paikka? Ap
Seurakunnasta? Diakoniatyöstä esim.
Hanki aluksi vaikka edullinen yksiö vuokralle, tarkista saatko siihen asumistukea. Lastenvalvojalle aika, että pääsee sopimaan lasten asumisesta.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä kuulostaa siltä, että ap on masentunut. En usko, että ero parantaa masennuksesta.
Ensimmäiseksi ap:n kannattaisi lähteä hakemaan apua mielialansa hoitoon. Kun olo paranee, on voimia pohtia, onko syytä erota vai mikä on paras tie eteenpäin.
Kannattaa myös muistaa, että erossa lapset kärsivät aina. Kovin keveästi ei kannata rikkoa lasten kotia.
Käytännön ratkaisun löytyminen auttaa kyllä siihen voimattomuuteenkin, jopa masennukseenkin todennäköisesti. Eniten rasittaa jos reitti ei ole selvillä.
Täällä yksi samassa tilanteessa! Minäkin olen niin voimaton etten tiedä miten eroaisin. Mies tekee kaikkensa, jotta ero olisi mahdollisimman vaikea ja hankala. Kuvitteleekohan hän, että kun en jaksa erota toisen vastustelun takia, niin rakkauteni tässä vain kasvaa?? Haveksin häntä koko ajan enemmän, miten aikuinen ihminen voi pitää toista panttivankinaan?? Jos toinen haluaa mennä, niin hänet lasketaan menemään eikä karjuta kaikenmaailman uhkauksia ja suunnillee heitetä sinne hankeen suoraan, että mene sitten mutta kamojasi et saa ja alkaa niitä jo siinä paiskomaan paskaksi.
Minne menet kun ei ole rahaa mennä? Eikä rahaa maksaa kahta asuntoa...
En todellakaan tiedä mitä tekisin, tsemppiä AP:lle!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on yhteinen laina. En minä saa asiaa hoidettua niin että menen yksin pankkiin. Mies ei suostu tulemaan mukaan, hän sanoo että ei suostu eroamaan eikä osallistumaan mihinkään mikä liittyy eroon. Ap
Onneksi eroon ei tarvita toisen suostumusta, mutta yhteistyöhaluton kumppani vaikeuttaa asioiden hoitoa.
Kuten joku ehdottikin, sinun pitää saada keskusteluapua sekä psyykkisen jaksamisen että asioiden järjestelemisen vuoksi.
Eikö auttavaan puhelimeenkin voisi soittaa. Se voisi olla yksi mahdollisuus keskusteluun ja sieltä voisi saada näkökulmia ja konkreettisia neuvojakin.
Vierailija kirjoitti:
Niin siinä on aika korkea kynnys lähteä lakiteitse hakemaan käytännön asumuseroa jos toinen ei ole kompromisseihin suostuvainen. On kuitenkin perheenjäsenestä kysymys.
Samaa mieltä kuitenkin edellisen kanssa; älä anna tilanteen pitkittyä liiaksi. Itse olen seurannut vierestä sellaista perheh*ttiä, jossa erohaluinen alkaa kylmäksi ja ilkeäksi toivoen, että toinen älyää erota. Ja kun ei älyä, eli halua, niin ilmapiiristä kodissa tulee todella myrkyllinen pian.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan oonkin masentunut. Syynä tämä parisuhde, masennun joka päivä lisää miehen käyttäytymisen vuoksi.
Ap
Hei Ap! Olen pahoillani tästä ilkeilystä mitä saat niskaan täällä täysin turhaan. Ymmärrän tuntemuksesi...
Onko kohdellut sinua aina yhtä huonosti? Joka tapauksessa uskon eron olevan parempi vaihtoehto myös lapsille tuossa tilanteessa. Varsinkin pienet pojat saavat herkästi sen kuvan, että tuolla tavalla miesten kuuluukin vaimoaan ja lastensa äitejä kohdella.
Muuta suhtautumistasi miehen käytöstä kohtaan.
Saisitko lainaan lyhennysvapaata? Jos se helpottaisi taloudellisesti. Sitten vaan eropaperit postiin ja odottelemaan.
Jos olet töissä, kannattaa selvittää saisitko työterveyshuollon kautta keskusteluapua.
Vierailija kirjoitti:
Saisitko lainaan lyhennysvapaata? Jos se helpottaisi taloudellisesti. Sitten vaan eropaperit postiin ja odottelemaan.
Jos olet töissä, kannattaa selvittää saisitko työterveyshuollon kautta keskusteluapua.
En saa lainaan lyhennysvapaata kun se on yhteinen laina ja mies ei suostu, haluaa kaikin keinon estää eron olemalla hankala.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Muuta suhtautumistasi miehen käytöstä kohtaan.
Milläköhän tavalla? Pitäisikö alkaa tykkäämään itsekkäästä ja piittaamattomasta käytöksestä vai?
Ap