Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

15-vuotias tyttöni

Vierailija
16.05.2015 |

pyytää että pääsisi poikaystävälleen yöksi. En suostunut, tyttö menetti täysin hermonsa ja jankkasi miksi en luota häneen. Tyttö hoitaa koulun jne. hyvin, mutta jotenkin kuitenkin epäilyttää päästää yöksi. Poika on myös 15-vuotias. Asiat mitä nyt tiedän hänestä jo etukäteen (ovat olleet vuosia jo ystäviä, nyt hiljattain aloittivat seurustelun.) eivät ole kauhean hyviä. Poika on aina ollut kuitenkin minulle mukava ja kohtelee tyttöä hyvin. Pojalla olisi äiti kotona yökyläilyn ajan, mutta en tiedä voinko siltikään luottamuksella päästää tyttöä sinne. Mitä mieltä olette?

Kommentit (69)

Vierailija
21/69 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 01:26"]

Se, että tytär pitää päästää yöksi, koska nämä 15-vuotiaat harrastaisivat seksiä muutenkin, on huono perustelu. Sama kuin, että kyllähän vanhempi voi lapselleen perjantaipullon ostaa, kun se lapsi hankkii sen pullon kuitenkin jostain. 

Seksiä ei ole hyvä aloittaa liian aikaisin, ja vanhempien suhtautuminen vaikuttaa asiaan varmasti. Sinä itse vanhempana päätät, minkä viestin lapsellesi tästä asiasta annat. 

[/quote]

Vaan kun ei tuo 15v ole mitenkään liian aikaisin. Jos nuori tuntee olevansa henkisesti valmis, hänellä on turvallinen ja rakas kumppani niin miksi ei? 15v ei ole sama kuin 5v, niin kuin joku jo sanoikin.

Vierailija
22/69 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 01:35"]

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 01:26"]

Se, että tytär pitää päästää yöksi, koska nämä 15-vuotiaat harrastaisivat seksiä muutenkin, on huono perustelu. Sama kuin, että kyllähän vanhempi voi lapselleen perjantaipullon ostaa, kun se lapsi hankkii sen pullon kuitenkin jostain. 

Seksiä ei ole hyvä aloittaa liian aikaisin, ja vanhempien suhtautuminen vaikuttaa asiaan varmasti. Sinä itse vanhempana päätät, minkä viestin lapsellesi tästä asiasta annat. 

[/quote]

Vaan kun ei tuo 15v ole mitenkään liian aikaisin. Jos nuori tuntee olevansa henkisesti valmis, hänellä on turvallinen ja rakas kumppani niin miksi ei? 15v ei ole sama kuin 5v, niin kuin joku jo sanoikin.

[/quote]

Taidat sekoittaa nyt nuoren tunteen henkisestä valmiudesta seksiin ja vanhemman antaman luvan poikaystävän kanssa yökyläilyyn. Ovat kaksi eri asiaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/69 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastasin jo eilen mutta kun meidän arvoihin kuuluu ettei aborttia tehdä niin olisi "lyönti vasten kasvoja" jos teinimme sen menisi salaa tekemään (minkä valitettavasti yhteiskunta mahdollistaa). Kieltämällä yökyläilyn ainakin pienennämme sitä risklä.

Vierailija
24/69 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain luvan lähtee 15v poikaystävän luokse 350km päähän ku poikaystävä tuli ekaks meille. Pari vuotta sitten muutin sinne ja edellee 22 vuotiaana olen samassa suhteessa

Vierailija
25/69 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 11:01"]Vastasin jo eilen mutta kun meidän arvoihin kuuluu ettei aborttia tehdä niin olisi "lyönti vasten kasvoja" jos teinimme sen menisi salaa tekemään (minkä valitettavasti yhteiskunta mahdollistaa). Kieltämällä yökyläilyn ainakin pienennämme sitä risklä.
[/quote]

Mitä jos teinillänne on erilaiset arvot kuin teillä?

Vierailija
26/69 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me pantiin aina päivisin kun nähtiin poikaystävän kanssa, silloin 15-vuotiaina. 

Vierailija
27/69 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehtii vielä 16 vuotiaana yökylään, jos suhde kestää siihen saakka. On saavutettu silloin suojaikärajakin. Pakkoko on alkaa leikkiä aikuista niin aikaisin? Joo voi harrasta seksiä muuallakin jne, mutta ei vanhemman tarvitse antaa sille lisämahdollisuuksia jos ei katso tarpeelliseksi. Nykyaika vaan on tällaista, että pian 12 vuotiaistakin kysytään,että saako päästää yöksi. Jokainen vanhempi tekee omat päätöksensä. Itse pitäisin rajana 16 vuoden ikää ja että ehkäisyasiat on käyty läpi.

Vierailija
28/69 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 00:23"][quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 00:14"]

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 23:42"]

Miksi ihmeessä joku ei päästäisi 15-vuotiastaan POIKAYSTÄVÄN luokse yöksi? Hirveää jeesustelua tuokin. Nämä samat ihmiset kuitenkin antavat teiniensä hengata vapaasti koulun jälkeen kaupungilla/kavereilla ja viikonloppuisin jopa yömyöhään ulkona ryyppäämässä ja puskapaneskelemassa.

Mitä pahaa siinä on jos on yötä poikaystävän luona? Se seksikö? Voi kuule, jos nuoret haluavat harrastaa seksiä niin he tekevät sitä ajankohdasta katsomatta. Eli kyllä tuon ikäiset ovat jo varmasti harrastaneet seksiä ihan päivälläkin. Ei siihen yötä vaadita. Ja mitä ihmeen pahaa on seurustelukumppaneiden välisessä seksissä? Ihan normaalia, ja paljon parempi kuin jotkut satunnaispanot. Ja tuo ikä on juuri sopiva seksielämänkin aloitukselle. Riippuu tietysti paljon yksilöstä, mutta 15v ei ole sama kuin 5v. Tuon ikäisillä herää seksuaaliset halut ja ovat jo sen verran kypsiä että YLEENSÄ osaavat päättää mitä haluavat ja mitä eivät.

Selittäkää mulle, mikä tää joidenkin vanhempien juttu on, ettei teinien anneta yöpyä keskenään!?

[/quote]

Mikään ehkäisy ei ole 100% luotettava. Onko tuon ikäinen mielestäsi valmis vanhemmaksi? Ei se aborttikaan mikään mieltä ylentävä kokemus varmaan ole, varsinkin kun se on täysin vältettävissä. Ei vaan harrasta seksiä ennenkuin ymmärtää täysin mahdolliset seuraukset ja pystyy kantamaan vastuun. 15-vuotias on vielä mieleltään sen verran lapsi, ettei ole valmis. Ne kumppanitkin voivat olla tuossa iässä mitä sattuu kun ymmärrystä ja kokemusta ei ole. 

[/quote]

Täh? MIKÄÄN elämässä ei ole 100% varmaa, ei ehkäisy eikä esim. edes se että säilyy hengissä. Kyllähän ulos lähtiessäkin jokainen, vauvasta vaariin, ottaa sen riskin että saattaa jäädä alle tai joutua puukkojunkkarin puukottamaksi ja menettää henkensä. Ei sen perusteella mitä VOI sattua saisi rajoittaa omaa eikä varsinkaan toisten elämää. Jos lapsen päästää kulkemaan kouluun yksin niin voihan siinäkin matkalla käydä vaikka mitä. Se kuitenkin on epätodennäköistä.  Sama kuin sanoisi, että ulos ei kannata lähteä jos ei ymmärrä sen mahdollisia seurauksia ja kantaa niistä vastuuta. :D

Seksi on riskeiltään paljon turvallisempaa, ja kun ehkäisystä huolehditaan niin ei siinä ole mitään vaaraa. Ja kyllä ne teinit siitä huolehtii, usein aikuisia paremmin, kun eivät halua lapsia. 

15v ei ole mieleltään LAPSI. Viisivuotias on, mutta ei 15. Teini on teini ja 15v voi hyvinkin olla valmis seksiin, eikä siihen pitäisi vanhemmilla olla mitään nokankoputtamista. 

Ymmärrys ja kokemus kehittyvät kun jotain asiaa tekee ja kumppanit eivät ap:n tapauksessa ole "mitä sattuu" vaan oma poikaystävä, minkä näen ihanteellisena vaihtoehtona seksielämän aloittamiselle.

Nimim. Aloitin seksielämän 14-vuotiaana, oman poikaystävän kanssa jonka kanssa seurusteltiin yli vuoden. Muistelen vieläkin tuota aikaa lämpimästi, kun molemmat olimme kokemattomia mutta himokkaita ja varovasti mutta intohimoisesti kokeilimme erilaisia seksuaalisia asioita. Ensimmäinen kertani oli ihana ja olen usein ikävöinyt tuota aikaa. Ei mitään traumoja, enkä ole seksuaalisesti kieroutunut tms. Ikää oli minusta sopivasti, kumppani turvallinen ihminen jota oikeasti rakastin ja kaikki tehtiin yhteisymmärryksessä. Mikä ongelma?

[/quote]
Kyllä 15-vuotias on vielä liian nuori seksiin. Odottaisi edes sen yhden vuoden, suojaikärajaan asti. Ei teini toki lapsikaan ole, muttei myöskään tarpeeksi varttunut. Mielestäni seksi ei ole teineille sopivaa. Ja valitettavasti aika harva oikeasti pitää huolta kunnon ehkäisystä. Ei uskalleta ostaa kondomeja ja sitten mennään paljaalla. Tarpeeksi monelta kaverilta tai kaverin pikkusiskolta on kuullut tarinoita, kuinka päätyi sänkyyn 30v miehen kanssa. Tai kuinka tyttö olisikin halunnut jättää homman kesken, mutta poika kiimoissaan jatkoi. Tai kuinka kumia ei ole käytetty ja sitten mennään lääkäriin kun alapää kutisee. Tai kun iskee aamupahoinvointi ja täytyy miettiä mitä tehdä lapsen kanssa. 15-vuotias ei ole vielä kovin kehittynyt, seksuaalinen kehitys varsinkin aivan kesken. Monelle 15 vuotiaalle abortti on hyvin traumatisoiva kokemus. Näin kävi kaverin pikkusiskolle. Teki abortin mutta siitä seurasi bänät, terapia ja pitkään kesti ennen kuin tyttö uskalsi uudelleen seksielämän aloittaa. Kyllä monilla on varmasti hyviäkin kokemuksia, mutta isolta osalta näistä vahingoista voi välttyä jos siitä seksistä hieman pidättäytyy. Sitä paitsi, nykyteinien sukupuolitietous on aika... heikkoa. Ihmettelen miten lapsien aikainen seksin aloittaminen on nykyään niin suotavaa kun sen seurauksista monet kuitenkin sitten kärsii. Ja kyseisiä tuntemiani henkilöitä on useita yhdistänyt se, että jälkikäteen toivoivat, että olisivat aloittaneet seksin myöhemmin. Tai luotettavamman kumppanin kanssa.
Ps. Yökyläily on minusta ok, jos pojan vanhempi paikalla.
t. N21, neitsyys meni 20v. Ja on ollut aikaa harrastaa seksiä.

Vierailija
29/69 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ihmettelen tätä suomalaista kasvatusta ja näitä vastauksia. En todellakaan päästäisi 15-vuotista vielä yöksi. Itse sain tulla ja mennä tosi vapaasti tuonikäisenä, mutta olen nähnyt että se ei välttämättä ole hyväksi.

Vierailija
30/69 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 21:38"]

Päästä nyt saatana se tyttö sinne äläkä jaksa. Luultavasti trolli mutta aivan sama.

[/quote]

Ei ole trolli. Haluan vain mielipiteitä, että toiminko oikein vai olenko liian tiukka. Myös pienet  perustelut olisivat kivat. AP

Vierailija
31/69 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet liian tiukka. Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää että tyttösi ei ole enää 5v? Vaan 15v. Tiedät itsekin että kaikki mitä siellä voi tapahtua, voi tapahtua missä vaan muuallakin. Eikä kukaan vanhemman ollessa talossa rupea seksiä harrastamaan, jos sitä epäilet. Harrastavat sitä sitten vaikka rappukäytävässä.

Vierailija
32/69 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päästä vaan tyttösi, vanhemmat kuitenkin kotona. Anna vaikka jotain kortsuja mukaan

Vierailija
33/69 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 21:45"]

Olet liian tiukka. Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää että tyttösi ei ole enää 5v? Vaan 15v. Tiedät itsekin että kaikki mitä siellä voi tapahtua, voi tapahtua missä vaan muuallakin. Eikä kukaan vanhemman ollessa talossa rupea seksiä harrastamaan, jos sitä epäilet. Harrastavat sitä sitten vaikka rappukäytävässä.

[/quote]

Kiitos asiallisesta mielipiteestäsi. Olen kai liian tiukka ja suojelevainen, esikoisesta on kyse. Mieluummin päästän tytön luvan kanssa kuin että karkaisi sinne ilman lupaa. AP

Vierailija
34/69 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkäätkö että tyttäresi tekee samat virheet kuin sinä?

Vierailija
35/69 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 21:51"]

[/quote]

Ei minuakaan päästetty seurustelukumppaneille yöksi ennenkuin olin 18v, joten en siinä suhteessa voinut tehdä virheitä. Tässä kai luultavasti yksi syy lisää miksi en mielelläni päästäisi. AP

Vierailija
36/69 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 21:53"][quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 21:51"]

[/quote]

Ei minuakaan päästetty seurustelukumppaneille yöksi ennenkuin olin 18v, joten en siinä suhteessa voinut tehdä virheitä. Tässä kai luultavasti yksi syy lisää miksi en mielelläni päästäisi. AP
[/quote]

Älä nyt omien vanhempiesi tyhmyyttä toista.

Vierailija
37/69 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä kamalaa ja pahaa tuossa voisi tapahtua? Harrastaisivat seksiä? Kyllä ne sille ajan ja paikan löytää muualtakin, jos haluavat. Uskoisin ennemmin että nukkuisivat ehkä vierekkäin, pusuttelisivat ym. Voi kamalaa! Päästä nyt ihmeessä, 15v. on  ihan hyvä ikä päästää. Mutkin on päästetty uuden kaverin luo parinsadan kilsan päähän viikonlopuksi yökylään, en ollut tavannut sitä vielä irl ja olinkohan mä 13 tai 14. Oli kivaa, that's it.

Vierailija
38/69 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 21:42"]

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 21:38"]

Päästä nyt saatana se tyttö sinne äläkä jaksa. Luultavasti trolli mutta aivan sama.

[/quote]

Ei ole trolli. Haluan vain mielipiteitä, että toiminko oikein vai olenko liian tiukka. Myös pienet  perustelut olisivat kivat. AP

[/quote]

Päästä tyttö menemään niin mä voin jäädä testaamaan oletko liian tiukka!

Vierailija
39/69 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päästä mutta varmista että vanhemmat oikeasti kotona, eli soitto pojan äidille että onhan hänelle varmasti ok että tyttösi on siellä yötä.

Vierailija
40/69 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teinit panee päivälläkin, jos tahtoo. Ja aina löytyy joku paikka. Itse olen aina välillä yötä poikaystävällä (olemme seurustelleet 3v ja olen yökyläillyt 15-vuotiaasta), eikä yksikään yö ole mennyt panemiseksi. Yöllä ehkä vähän pussaillaan, mutta pääasiassa nukutaan.

t. 16v

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän seitsemän