Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi noissa nuorten mielenterveyttä käsittelevissä jutuissa on aina sellaisia virkeän ja siistin näköisiä nuoria?

Vierailija
18.01.2022 |

Miksi siellä ei ole ikinä voimakkaasti lääkittyjä, psykoosista kärsiviä ja hygieniastaan huolehtimattomia nuoria haastateltavana? Siis sellaisia, kuin he ovat kun ovat huonossa kunnossa. Aina vaan jotakin Kallion ilmaisutaidon lukiolaisen näköisiä tai muuten hyvinvoivia keskiluokkaisia nuoria. En sano, etteikö heilläkin voi olla mielenterveysongelmia, mutta noissa jutuissa ei ikinä ole sitä pahimmin kärsivää porukkaa. Onko se liian ahdistavaa ja vaikeaa samaistua ihmisille, vai mistä on kyse?

Kommentit (76)

Vierailija
41/76 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos näkisitte haastattelun ylipainoisesta, masentuneesta ja psykoottisesta ihmisestä, olisi av:lla hyvinkin nopeasti kyseisen ihmisen haukkumisketju. 

Vierailija
42/76 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Somesiivooja Aurin videoissa on sitä todellisuutta paremmin esillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/76 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska nuoret ovat sellaisia. Nuorilla psyykkiset ongelmat eivät näy päällepäin. Itse olin nuorena nuorten psykiatrisella osastolla, ja päällepäin ne kaikista sairaimmatkin nuoret olivat ihan normaaleja. Aikuisten osastolla sitten oli niitäkin, joista sairaus näkyy.

Vierailija
44/76 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos näkisitte haastattelun ylipainoisesta, masentuneesta ja psykoottisesta ihmisestä, olisi av:lla hyvinkin nopeasti kyseisen ihmisen haukkumisketju. 

Tämä. Ja lisäksi ne "pahimmassa" kunnossa olevat ja miehet/pojat yleensä eivät kovin hevillä ilmoittaudu mihinkään haastateltavaksi. Hankala haastatella jos kukaan ei ole vapaaehtoinen. 

Vierailija
45/76 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nuori ihminen on todella huonossa jamassa hän ei välttämättä pysty tai halua olla asian suhteen esillä. Ja olisiko susta kiva tunkea kuvaamaan ja haastattelemaan sekaisin olevaa avun ulkopuolella roikkuvaa nuorta?

Vierailija
46/76 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun mt-ongelmaisista tuodaan esille vain silmää miellyttävän näköisiä, vahvistuu "rumissa" mt-ongelmaisissa se käsitys, että he eivät ansaitse ongelmilleen välittämistä tai apua. Joka puolella rivien välistä opetetaan, että vain näyttämällä kivalta on jonkin arvoinen.

Ja tämä ongelma on vaikea korjata, koska harva "ruma" haluaa uhrata itsensä käänteiseksi esimerkiksi, kun pinnalliset ilkeät ihmiset kuitenkin tuomitsisivat hänet. Normaalillakaan mielenterveydellä varustettu ihminen ei haluaisi tulla julkisesti tuomituksi.

Vierailija
47/76 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama juttu kun esitetään huume ihmisiä.

Ihmisten eteen tuodaan se selviytynyt nisti joka kertoo, että veti hirveästi huumeita ja oli pohjalla. "Älkää ikinä tehkä noin". Mutta selvisin ja nyt mulla on vaimo ja perhe jo oma firma. 

Ikinä ei ole esitelmissä se joka kuoli siihen metikköön tai se joka on just just kuolemassa kun elintoiminnot ovat sekaisin, iho on halki ja rakkuloilla ja haju on sietämätön. 

Jännä. 

Vierailija
48/76 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisten eteen tuodaan se selviytynyt nisti joka kertoo, että veti hirveästi huumeita ja oli pohjalla. "Älkää ikinä tehkä noin". Mutta selvisin ja nyt mulla on vaimo ja perhe jo oma firma. 

Ikinä ei ole esitelmissä se joka kuoli siihen metikköön tai se joka on just just kuolemassa kun elintoiminnot ovat sekaisin, iho on halki ja rakkuloilla ja haju on sietämätön. 

Jännä. 

Koska niiden kuolevien esittely olisi eettisesti väärin.

Vierailija
49/76 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä. 

Koska niiden kuolevien esittely olisi eettisesti väärin.

Miksei siitä selviytyneestä nististä esitellä nuoruusaikojen kuvaa? Paljon parempaa huumevalistusmatskua saisi siitä ryyhkäisen ja haisevan näköisestä ihmisestä kuin siitä raitistuneesta onnistujasta. Eri.

Vierailija
50/76 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, ehkä jo varhaisilla vuosillaan syrjäytyneestä ei saa niin kiinnostavaa juttua aikaiseksi, en tiedä. Tai sitten se tosiaan johtuu siitä, että se ei kiinnosta ketään. Paljon mielekkäämpää on lukea Marjatasta, joka sairastui tehtyään mittavan uran ja jonka sairaus on nyt hallinnassa. Marjatalla on mies, omakotitalo ja auto, sekä koira, jonka kanssa lenkkeily on terapiaa. Siinä on samaistumispintaa kuitenkin tarpeeksi.

Vierailija
51/76 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni ei varmasti haluaisi tulla julkisuuteen ollessaan heikoimmillaan. Kyllä mä itse ainakin olen pitänyt viimeiseen asti kiinni siitä, että huolehdin hygieniastani, meikkaan ja laitan hiukset, sekä pidän kodin siistinä, vaikka olenkin vaikeasti masentunut. Niihin voimani riittävät tavallisesti ja minusta ei uskoisi, että olen masentunut. Toisaalta taas voin syöksyä pimeään ahdistukseen ja masennukseen parissa minuutissa ja joutua sitä myöten osastolle. Eli siinä vaiheessa, kun en huolehdi enää ulkoisista puitteista, niin olen laitoskamaa.

Vierailija
52/76 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n avaus kuullostaa vähän samalta kun hän kysyisi, että miksi on sellaisia ihmisäö julkisuudessa niin vähän, jotka oikeasti kärsivät ja voivat erittäin huonosti. - Heitä kun olisi niin helppoa ylenkatsoa ja saattaisi taputtaa itseään selkään, että kyllä sitä vaan itse on kaikista kolotuksista ja pulmista huolimattaa sentään lähes normaali. 

Tai ainakin sen verran oman arvonsa tunteva, ettei  halua päästä kaiken kansan pällisteltäväksi.

- Jos Karpo olisi vielä remmisssä, niin sille olisin ehkä voisin keittää kahvit, jos tulis käymään mutta Karpo sentään otti hommansa tosissaan, eikä vaan vinkunut että kuinka täällä olisi tällainen joka on saanut yhteiskunnalta turpaansa. - ja etsi käsiinsä päätöksen tehneet kysyäkseen, että mitäs tuli tehtyä.  Eikä esittänyt ratkaisuksi, että jos vaikka pikaisesti lisättäsiin näiden asiantuntijoiden määrää niin ongelmilta vältyttäisiin. vastaisuudessa.

Vierailija
53/76 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ajattelee vaikka amerikkalaista tosi-tv sarjoja hengenvaarallisesti lihava (https://www.playpilot.com/fi/show/my-600lb-life/)  tai satakiloiset siskot (https://www.playpilot.com/fi/show/1000-lb-sisters-2020/) niin luulatavsti yksi suurimoia syitä näiden ohjelmien suosioon on se, miten moni katsoja voi taputtaa itseään olalle ja onnitella itseään, että kyllä se minäkin olen vähän pulska, jopa vähän lihavakin mutta en nyt sentään mikään, ihan tuollanen....

Vierailija
54/76 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska mielenterveydelläkin on trendiarvonsa.

Nousussa: sukupuoliteemoihin liittyvät asiat, hoikkuus/syömishäiriöt

Laskussa: psykoosit, pikavipit, heikko hygienia, ahmimishäiriö

Kaksisuuntainen myös laskussa.

55/76 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hänestä kertova tv-dokumentti oli silmiä avaava. Kaoottisen sotkuinen asunto, jota hän poikaystävänsä kanssa siivosi, kertoo vakavasti toimintakykyä rajoittavasta mt-ongelmasta.

Eikä dokkarissa edes tarvinnut haastatella itse asukasta. 

Vierailija
56/76 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faith kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hänestä kertova tv-dokumentti oli silmiä avaava. Kaoottisen sotkuinen asunto, jota hän poikaystävänsä kanssa siivosi, kertoo vakavasti toimintakykyä rajoittavasta mt-ongelmasta.

Eikä dokkarissa edes tarvinnut haastatella itse asukasta. 

Olin juuri sanomassa Aurista. Ja hänenkin videoissa on näitä kommentteja, että enpä itse päästäisi asuntoani tuohon siivoon, vaikka onkin 17 lasta ja kaikki vaippaikäisiä, sekä masennus ja 3 eri syöpää ja kaikki lapsetkin tietty erityisiä. Mutta kyllä meillä silti siivotaan!

Ja sit ihmeellään tosiaan että sairaan oloiset sairaat ei rohkeasti tule omina itsenään julkisuuteen.

Vierailija
57/76 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No esim. Logged in-sarjassa varsinkin tämä pullea poika ei ollut kovin edustavan näköisessä kunnossa.

Kyllä näitä löytyy, mutta joku moraali pitää olla ohjelman tekijöilläkin.

Suurempi ongelma minusta oli hänen asenteensa. Ei mitenkään sympaattinen kuva jäänyt hänestä kuten monesta muusta jäi.

Vierailija
58/76 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska mielenterveydelläkin on trendiarvonsa.

Nousussa: sukupuoliteemoihin liittyvät asiat, hoikkuus/syömishäiriöt

Laskussa: psykoosit, pikavipit, heikko hygienia, ahmimishäiriö

Heikko hygienia ei varmaan koskaan ole ollutkaan trendaava tai tule olemaan. Korkeintaan jollain röllipeikolla on huurmoriarvonsa.

Vierailija
59/76 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä ap:n kanssa. Kaikenlaiset ruuhkasuomen kultalusikka suussaan syntyneet taideopiskelijat uhriutuu kilvan mediassa, milloin mistäkin. Samaan aikaan jossain kainuussa syrjäytyneet ja mielenterveysongelmaiset nuoret miehet vetävät itsensä oksaan killumaan, tai ajavat kallioleikkaukseen, eikä ketään kiinnosta.

Mielenterveysongelmia ei kuule kiinnosta, onko syntynyt kultalusikka suussa. Hienoa, että nämä nuoret ovat osanneet hakea apua, eivätkä ole syrjäytyneet.

Vierailija
60/76 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä ap:n kanssa. Kaikenlaiset ruuhkasuomen kultalusikka suussaan syntyneet taideopiskelijat uhriutuu kilvan mediassa, milloin mistäkin. Samaan aikaan jossain kainuussa syrjäytyneet ja mielenterveysongelmaiset nuoret miehet vetävät itsensä oksaan killumaan, tai ajavat kallioleikkaukseen, eikä ketään kiinnosta.

Mielenterveysongelmia ei kuule kiinnosta, onko syntynyt kultalusikka suussa. Hienoa, että nämä nuoret ovat osanneet hakea apua, eivätkä ole syrjäytyneet.

Ja taas mennään. "...ovat osanneet...". Ne muut luuseritko joutavat tappamaan itsensä, kun eivät ole yhtä fiksuja?