Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lentoemäntä vs Palomies

Vierailija
16.05.2015 |

Miksi ihmeessä nainen voi olla PaloMIES, mutta mies ei lentoEMÄNTÄ(?) vaan siihen on pitänyt väkisin keksiä joku ihmeen Stuertti??? Onko kysymys siitä, että naisen status on historiallisesti alempi ja näin ollen mies kokee arvonsa alenevan jos häntä sanotaan lentoemännäksi? On tämä niin hullua hommaa...

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä.

t- lakinainen

Vierailija
2/17 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi aina jaksaa muistaa se historiallinen konteksti, eikä takertua lillukanvarsiin. Kun palomiehen ammatti syntyi, ei siellä ollut kuin miehiä. Kun lentoemännän ammatti syntyi, ei siellä ollut juuri muita kuin naisia. Rajoittunutta, mutta niinhän se silloin oli, jäänne, muistuma historiasta - ja ehkä ihan hyväkin on muistaa, ettei noista ajoita niin jumalattoman kauan ole aikaa kulunut. Hyviä duunariammatteja kumpikin. Itse olen virkamies, nykyisin virkailija, viranhaltija ym neutraalia. DDD Tylsiä konttorihommia, mutta tietysti siinä on se valta-aspekti, omalla tylsällä työlläni olen tietysti myös vallankäyttäjä ja se pitää pitää mielessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 15:50"]

Pitäisi aina jaksaa muistaa se historiallinen konteksti, eikä takertua lillukanvarsiin. Kun palomiehen ammatti syntyi, ei siellä ollut kuin miehiä. Kun lentoemännän ammatti syntyi, ei siellä ollut juuri muita kuin naisia. Rajoittunutta, mutta niinhän se silloin oli, jäänne, muistuma historiasta - ja ehkä ihan hyväkin on muistaa, ettei noista ajoita niin jumalattoman kauan ole aikaa kulunut. Hyviä duunariammatteja kumpikin. Itse olen virkamies, nykyisin virkailija, viranhaltija ym neutraalia. DDD Tylsiä konttorihommia, mutta tietysti siinä on se valta-aspekti, omalla tylsällä työlläni olen tietysti myös vallankäyttäjä ja se pitää pitää mielessä.

[/quote]

Ein niin, siitä huolimatta NAISPaloMIEHET ovat edelleen palomiehiä,  mutta MIES lentoEMÄNNÄT ovat Stuertteja.

Vierailija
4/17 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan siksi että kukaan mies ei halua itseään kutsuttavan emännäksi, neidiksi, tms?

Vierailija
5/17 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 00:32"][quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 15:50"]

[/quote]

Ein niin, siitä huolimatta NAISPaloMIEHET ovat edelleen palomiehiä,  mutta MIES lentoEMÄNNÄT ovat Stuertteja.

[/quote]
Miten olisi lentoisäntä ja palonainen? Kuulostaisivatko vakuuttavilta?

Vierailija
6/17 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 15:08"]

Onko paloemännät seksikkäitä?

[/quote]

Mitä väliä sillä on onko seksikkäitä???

Vierailija
7/17 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 00:37"]

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 15:08"]

[/quote]

Mitä väliä sillä on onko seksikkäitä???

[/quote]

On se aika olennainen juttu jos vaikka kuvataan paloemäntäkalenteri.

Vierailija
8/17 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 00:36"]

Varmaan siksi että kukaan mies ei halua itseään kutsuttavan emännäksi, neidiksi, tms?

[/quote]

Siinähän se pointti onkin. Että ei halua kutsuttavan EMÄNNÄKSI tms. Eli kyse on aina olleesta valtarakenteesta, jossa nainen on alempiarvoinen kuin mies kaikinpuolin, jopa ammattinimityksissä. Nykyään jos nainen tekee perinteistä miehen työtä, on nainen "hyvä jätkä" ja "ansaitsee" kutsumanimen XXXmies. Kun taas mies tekee perinteistä naisen työtä, se on häpeällistä ja hänelle pitää väkisin keksiä jokin uusi titteli koska mies ei voi olla esim. xxxemäntä. Tämä on outoa ja varsinkin ihmettelen niitä naisia jotka ajattelevat tällaisen olevan ihan normaalia ja ookoo... Olette te outoa sakkia, synnynnäisiä häviäjiä ja vähän kuin omaan pesäänne paskojia kun noin ajattelette. 

Ja muuten tiedoksi vaan, minä joka tätä tässä kirjottelen olen itse sukupuoleltani mies...

Vierailija
9/17 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 00:45"]

[/quote]

Siinähän se pointti onkin. Että ei halua kutsuttavan EMÄNNÄKSI tms. Eli kyse on aina olleesta valtarakenteesta, jossa nainen on alempiarvoinen kuin mies kaikinpuolin, jopa ammattinimityksissä. Nykyään jos nainen tekee perinteistä miehen työtä, on nainen "hyvä jätkä" ja "ansaitsee" kutsumanimen XXXmies. Kun taas mies tekee perinteistä naisen työtä, se on häpeällistä ja hänelle pitää väkisin keksiä jokin uusi titteli koska mies ei voi olla esim. xxxemäntä. Tämä on outoa ja varsinkin ihmettelen niitä naisia jotka ajattelevat tällaisen olevan ihan normaalia ja ookoo... Olette te outoa sakkia, synnynnäisiä häviäjiä ja vähän kuin omaan pesäänne paskojia kun noin ajattelette. 

Ja muuten tiedoksi vaan, minä joka tätä tässä kirjottelen olen itse sukupuoleltani mies...

[/quote]

Joo en minä ainakaan miehenä halua itseäni kutsuttavan naisen kutsumanimillä ja ihan normaaliahan se on. Se mitä naiset haluaa on taas heidän asiansa.

Vierailija
10/17 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 00:32"][quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 15:50"] Pitäisi aina jaksaa muistaa se historiallinen konteksti, eikä takertua lillukanvarsiin. Kun palomiehen ammatti syntyi, ei siellä ollut kuin miehiä. Kun lentoemännän ammatti syntyi, ei siellä ollut juuri muita kuin naisia. Rajoittunutta, mutta niinhän se silloin oli, jäänne, muistuma historiasta - ja ehkä ihan hyväkin on muistaa, ettei noista ajoita niin jumalattoman kauan ole aikaa kulunut. Hyviä duunariammatteja kumpikin. Itse olen virkamies, nykyisin virkailija, viranhaltija ym neutraalia. DDD Tylsiä konttorihommia, mutta tietysti siinä on se valta-aspekti, omalla tylsällä työlläni olen tietysti myös vallankäyttäjä ja se pitää pitää mielessä. [/quote]   Ein niin, siitä huolimatta NAISPaloMIEHET ovat edelleen palomiehiä,  mutta MIES lentoEMÄNNÄT ovat Stuertteja.     [/quote] Miten olisi lentoisäntä ja palonainen? Kuulostaisivatko vakuuttavilta?

[/quote]

Ei sillä ole väliä miltä ne kuulostavat. Väliä on vain sillä, että naista ja naisen ammattia ei arvosteta yhtä korkealle kuin miehen. Jos keksitään titteli "Stuertti" niin miksi stuertteja ei voisi olla sekä miehet, että naiset. Hylätään koko  lentoemäntä. Samoin palomies voisi olla joku "Pelastaja", "Sammuttaja" tms...a

Vierailija
11/17 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 00:51"]

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 00:45"]

[/quote]

[/quote]

Joo en minä ainakaan miehenä halua itseäni kutsuttavan naisen kutsumanimillä ja ihan normaaliahan se on. Se mitä naiset haluaa on taas heidän asiansa.

[/quote]

Tuo tuossa juuri onkin naurettavaa. Miksi naisen pitäisi siis haluta kutsuttavan itseään miehen tittelillä? Esim "Lakimies"?  Ei tässä ole haluista kysymys vaan tasa-arvosta.

Vierailija
12/17 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
13/17 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun nimeäisivät palomiehet virallisesti brankkareiksi, tuo ongelma poistuisi.

Vierailija
14/17 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stuerteista on ollut niin monta hinttivitsiä, et ei sekään nimitys nii häävi oo.

Vierailija
15/17 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palomies on nykyään kai virallisesti pelastaja. Koulukin on pelastusopisto.

Vierailija
16/17 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lentoisäntä kuvastaisi paremmin stuerttia, jos se nyt on ongelmasi.

Palonainen?

Entäs kun kaupan ja lastentarhan naisia täditellään? Harvoin se lapsen täti osuu kohdalle noissa ammateissa?

Vierailija
17/17 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 15:35"]

Lentoisäntä kuvastaisi paremmin stuerttia, jos se nyt on ongelmasi.

Palonainen?

Entäs kun kaupan ja lastentarhan naisia täditellään? Harvoin se lapsen täti osuu kohdalle noissa ammateissa?

[/quote]

Feministit nostaisivat äläkän tuosta lentoisännästä. Isäntä kun on yleensä se valtaakäyttävä patriarkaattinen tyranni. Ei käy siis femakoille.