Ihme-/yllätysraskaus ja -synnytys?
Olen aina ihmetellyt näitä juttuja, ettei odottava äiti tiedä olevansa raskaana. Ja synnytys on ylläri, luultiin muka, että on kyseessä normi lihominen tai vatsakivut tms. Ja tuleekin vauva??
Frii - kanavalla on nyt erilaisia tarnoita näistä.
Vaikka kaikki muut raskausoireet voi selittää kuinka päin hyvänsä, niin kuinka selitetään sikiön/vauvan liikkeet? Sehän potkii, nyrkkeilee, vaihtaa asentoa. Kun olin hoikka ja mulla oli tosi pieni vauvamaha, koko maha siirtyi vauvan mukana vasemmalta puolelta oikealle ja eestaas, ylös ja alas. Vähän tuhdimmassa kunnossa ollessanikin vauvan nyrkki tai jalka tuntui mahan päältä käteen, kun vauva liikkui. Tuli sellaisia paljaalla silmilläkin nähtävissä olevia möykkyjä mahaan. Samoin tunsin, missä asennossa vauva oli, pystyin mahan päältä kädellä kokeilemalla hakemaan pään. Ei näitä ihme möykkyjä, potkuja ja nyrkiniskuja ja mahan siirtymisiä voi selittää millään närästysongelmilla...
Siis ovatko nämä yllätysvauvat vaan maanneet hiljaa paikallaan koko 9 kk?
Mielipiteitä?
Kommentit (39)
Mä kans epäilisin tuon liittyvän jotenkin mieleen. itse myös seurannut tuota sarjaa, monillahan siinä tapahtunut elämässä käänteitä. jollain kuollut läheinen, jollekkin kerrottu ettei saa koskaan lapsia ja jollain ollut vakava sairaus. Minun kaverini sai tietää olevansa raskaana kun synnytys alkoi, ensiavun kautta ambulanssilla sairaalaan. niihin aikoihin kun hän olisi raskaaksi tullut hänen sisarus menehtyi traagisesti onnettomuudessa. oli masentunut ja muutenkin pyöreä. Ns kuukautiset tuli raskauden aikana ja hänellä oli väsymystä. Itse myös menetin läheiseni ja olin totaltani. Menin lääkäriin kun minulla oli pistävää ribtakipua ja pelkäsin onko jotain vakavaa. Raskaana olin viikolla 13, ei muita oireita eikä käynyt mielessä että raskaana oltaisiin.
Voi hyvä päivä. Kun av-mamma on tuntenut liikkeet niin kaikki tuntevat, kun av-mammalla on ollut jäätävä rantapallomaha niin kaikilla muillakin on pakko olla, kun av-mamma lihoi 30 kg raskauden aikana niin kaikki muutkin lihovat: Ajatella että raskauksia on kaikenlaisia. Yksikään ei ole samanlainen. YMMÄRTÄKÄÄ että kaikki eivät vain tunne jäätäviä karatepotkuja ja mahan heilumista ylös-alas- ja ympäri. Joillakin voi olla menkat koko raskauden, jollakin voi olla ehkäisy koko raskauden ajan ja tästä syystä ei esim menkkoja. Mutta kun av-mamma ei voi hyväksyä tätä yllätysraskautta vaan KAIKKI TIETÄVÄT, JA JOS EIVÄT NIIN OVAT SEKOPÄITÄ. Huoh. Aikuiset ihmiset.
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 14:38"]Mä kans epäilisin tuon liittyvän jotenkin mieleen. itse myös seurannut tuota sarjaa, monillahan siinä tapahtunut elämässä käänteitä. jollain kuollut läheinen, jollekkin kerrottu ettei saa koskaan lapsia ja jollain ollut vakava sairaus. Minun kaverini sai tietää olevansa raskaana kun synnytys alkoi, ensiavun kautta ambulanssilla sairaalaan. niihin aikoihin kun hän olisi raskaaksi tullut hänen sisarus menehtyi traagisesti onnettomuudessa. oli masentunut ja muutenkin pyöreä. Ns kuukautiset tuli raskauden aikana ja hänellä oli väsymystä. Itse myös menetin läheiseni ja olin totaltani. Menin lääkäriin kun minulla oli pistävää ribtakipua ja pelkäsin onko jotain vakavaa. Raskaana olin viikolla 13, ei muita oireita eikä käynyt mielessä että raskaana oltaisiin.
[/quote]
Miten ei käynyt mielessä, että voisit olla raskaana? Liittyikö rintakipu raskauteen? Ehkei raskaus ole ensimmäisenä mielessä surun keskellä, mutta nainenhan voi tulla raskaaksin
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 13:07"]Joo no en mä kyllä ihan tajua näitäkään "luulin vain lihoneeni 15kg!" Anteeksi, kysyn ihan vilpittömästi kenelle on ok lyhyessä ajassa (9kk on lyhyt aika) lihoa toistakymmentä kiloa? Mulle tuli raskaudessa 20 kiloa joten ymmärrän kyllä suuren kilomäärän, mutta en sitä ettei sitä mitenkään noteerata.
[/quote]
Mä olen lihonut parissa kuukaudessa 30 kg ihan muuten vain. Ja kaikillehan eu tule raskaudessa paina ollenkaa. Itsellä esim. tullut vasta parilla vikalla viikolla muutama kilo turvotuksia, ei muuta.
Mä tulin minipillereillä raskaaksi. Rv 6 nega raskaustesti kun kuukautiset (toivotusti) jäi pois. Joulun aikoihin turvotti -> syömisen piikkiin.
Päänsäryistä lääkäriin -> migreeni kuulemma, raskaus ei (lääkärin mukaan) mahdollinen, koska pillerit.
Sitten alkoi ne hiton oudot vatsamuljahtelut (syöpäkin kävi mielessä). Kuulemma ihan normaalia kun on ilmaa mahassa.
Varmuudeksi tein r-testin ja plussahan se. Ultra mukaan viikkoja 23.
En nyt suoraan osaa sanoa, mutta jos en olis tiennyt (vitsillä tein testin, kun yksi oli kaapissa, menkat ei edes myöhässä... kai olisin niiden takia myöhemmin tehnyt) odottavani toista lasta, niin en kyllä olisi tiennyt. Vointi hyvä ja jaksoin kaikkea, painoa ei paljon tullut, toki vatsa kasvoi, mutta noh... jos vointi on hyvä, niin ehkä sen vatsan paisumisen sivuuttaa? Tosiaan itsellä ei toisen odottaminen ollut mikään juttu kropalle, toki liikkeitä tuntui, mutta ei mitään epämiellyttävää tai kovin pysäyttävää.
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 14:09"]
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 13:39"][quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 13:36"] [quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 12:29"] Olen aina ihmetellyt näitä juttuja, ettei odottava äiti tiedä olevansa raskaana. Ja synnytys on ylläri, luultiin muka, että on kyseessä normi lihominen tai vatsakivut tms. Ja tuleekin vauva?? Frii - kanavalla on nyt erilaisia tarnoita näistä. [/quote] Ei kai sitä muuten lehtiin tai televisioon pääsisikään! [/quote] Kyllä mä haluaisin telkkariin näyttään koko kansalle omaa tyhmyyttäni. Vatsa velloo ja joku potkii kuin potkunyrkkeilijä, mutta se on varmasti vain ruokamyrkytys, mitä nyt kestänyt vain kolme kuukautta. Jos itselle kävisi noin niin en ikipäivänä kehtaisi toitottaa asiaa lehdessä tai töllössä. [/quote] Kirsikkana kakun päällä vielä se, että tuossa tv-ohjelmassa moni nainen ei ole edes tajunnut synnyttävänsä ennen kuin vauvan pää tai jalka on ilmestynyt pihalle. Tätä ihmettelen vielä enemmän kuin sitä ettei tajua raskautta. Eikö supistukset ole aika ilmiselviä ja viimeistään se vaihe kun tunnet tarvetta ponnistaa? Kuvittelevatko oikeasti että kyseessä on joku maailmanluokan ummetus?
[/quote]
Ei ne supistuksetkaan selviä aina ole. Kakkonen syntyi pelkillä selkäkivuilla.
Ystävä sai yllärivauvan yli kymmenen vuotta sitten. Raskautta ei huomannut edes alusvaatteisillaan. Oli tosi tiukat vatsalihakset. Lähes koko raskauden ajan oli epämääräisiä vatsakipuja, jotka vaihtoivat paikkaa. Synnytykseen lähti ambulanssilla. Ei ambulanssimiehet eikä kirurgi tajunneet, että nainen on raskaana, vaikka synnytys oli käynnissä...
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 14:48"][quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 14:38"]Mä kans epäilisin tuon liittyvän jotenkin mieleen. itse myös seurannut tuota sarjaa, monillahan siinä tapahtunut elämässä käänteitä. jollain kuollut läheinen, jollekkin kerrottu ettei saa koskaan lapsia ja jollain ollut vakava sairaus. Minun kaverini sai tietää olevansa raskaana kun synnytys alkoi, ensiavun kautta ambulanssilla sairaalaan. niihin aikoihin kun hän olisi raskaaksi tullut hänen sisarus menehtyi traagisesti onnettomuudessa. oli masentunut ja muutenkin pyöreä. Ns kuukautiset tuli raskauden aikana ja hänellä oli väsymystä. Itse myös menetin läheiseni ja olin totaltani. Menin lääkäriin kun minulla oli pistävää ribtakipua ja pelkäsin onko jotain vakavaa. Raskaana olin viikolla 13, ei muita oireita eikä käynyt mielessä että raskaana oltaisiin.
[/quote]
Miten ei käynyt mielessä, että voisit olla raskaana? Liittyikö rintakipu raskauteen? Ehkei raskaus ole ensimmäisenä mielessä surun keskellä, mutta nainenhan voi tulla raskaaksin
[/quote] tätä olen miettinyt itsekin, koska tämä oli toinen raskauteni mikä teki asiasta hieman oudompaa. Esikoisesta tein testin ihan alussa, oli kaikki oireet pahoinvoinnista rintojen turpoamiseen yms. Meillä oli ehkäisy käytössä, ei yritetty raskautta ja laihduin rajusti. esikoisen raskaudessa oli rintakipua, mutta ne tuntuivat aroilta ja nännejä vihloi. Tässä toisessa minua pisteli vain toisesta rinnasta yhdestä kohtaa sekå kainalosta, joten se enemmänkin sai pelkäämään rintasyöpää tai jotain muuta sairautta. toki aina tietää että raskaaksi voi tulla, mutta jos on jo lapsia saattaa naivisti ajatella että sen tajuaa jos niin käy. Uskoisin myös että joillain ehkä pelko liittyy asiaan, kieltää mahdollisuuden ja laitetaan oireet muiden piikkiin. :)
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 14:45"]Voi hyvä päivä. Kun av-mamma on tuntenut liikkeet niin kaikki tuntevat, kun av-mammalla on ollut jäätävä rantapallomaha niin kaikilla muillakin on pakko olla, kun av-mamma lihoi 30 kg raskauden aikana niin kaikki muutkin lihovat: Ajatella että raskauksia on kaikenlaisia. Yksikään ei ole samanlainen. YMMÄRTÄKÄÄ että kaikki eivät vain tunne jäätäviä karatepotkuja ja mahan heilumista ylös-alas- ja ympäri. Joillakin voi olla menkat koko raskauden, jollakin voi olla ehkäisy koko raskauden ajan ja tästä syystä ei esim menkkoja. Mutta kun av-mamma ei voi hyväksyä tätä yllätysraskautta vaan KAIKKI TIETÄVÄT, JA JOS EIVÄT NIIN OVAT SEKOPÄITÄ. Huoh. Aikuiset ihmiset.
[/quote]
No toki minä ymmärrän että on erilaisia raskauksia niin paljon kuin on naisia, tietenkin! Mutta sitä en ymmärrä, miten ei voi "huomata" raskautta edes siinä vaiheessa kun synnytys on lähellä. Vauva on siinä vaiheessa jo iso, vaikka olisikin pienikokoinen ja yleensä nämä yllätysvauvat joista kuulee ovat kyllä kaikin puolin normaaleja. Jo 3-4 kk ennen laskettua aikaa lähes kaikki vauvan liikkeet tuntuu, vaikka olisi istukka edessä. Siinä kyllä jokainen normaali ihminen tajuaa että kaikki ei ole ihan kunnossa. On kipuja, kremppaa, närästystä, vauva painaa, pissattaa. No ei tietenkään kaikilla, mutta useimmilla.
En sitä sano etteikö olisi ollenkaan mahdollista, tietenkin on, mutta siihen liittyy jokin psyykkinen kieltoreaktio tai muu psyykkinen ongelma ihan varmasti. Yli puolivälin voi hyvin mennä raskaus huomaamatta, mutta ei herranjumala synnytykseen asti! Eikä se nyt tarkoita sitä että olisi joku täysin pimeä sekopää, vaan sellainen kieltoreaktio voi tulla kenelle tahansa. Just hyviä esimerkkejä noi että on joku rankka tapahtuma taustalla ennen raskautta.
Mä en ole ikinä tuntenut kunnon potkuja tai mahan heilahteluja, vaikka mulla on kolme lasta. Maha on myös ollut pieni joka kerta. Liikelaskentakin on vaikeaa, kun liikkeet on lopussakin niin heiveröisiä. Tukala olo on kyllä aina ollut lopussa. Ei se raskaus ole kaikilla samanlainen...
No mutta kyllä näissä yllätysraskauksissa ja synnytyksissä on aina mukana myös erittäin vahva psyykkinen defenssi!
No onhan näitäkin joiden vauva kuollut kohtuun eikä äiti ole tajunnut liikkeiden loppumista, ehkä ollut alunalkaenkin heikot liikkeet jos ei huomaa.
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 12:29"]Olen aina ihmetellyt näitä juttuja, ettei odottava äiti tiedä olevansa raskaana. Ja synnytys on ylläri, luultiin muka, että on kyseessä normi lihominen tai vatsakivut tms. Ja tuleekin vauva??
Frii - kanavalla on nyt erilaisia tarnoita näistä.
Vaikka kaikki muut raskausoireet voi selittää kuinka päin hyvänsä, niin kuinka selitetään sikiön/vauvan liikkeet? Sehän potkii, nyrkkeilee, vaihtaa asentoa. Kun olin hoikka ja mulla oli tosi pieni vauvamaha, koko maha siirtyi vauvan mukana vasemmalta puolelta oikealle ja eestaas, ylös ja alas. Vähän tuhdimmassa kunnossa ollessanikin vauvan nyrkki tai jalka tuntui mahan päältä käteen, kun vauva liikkui. Tuli sellaisia paljaalla silmilläkin nähtävissä olevia möykkyjä mahaan. Samoin tunsin, missä asennossa vauva oli, pystyin mahan päältä kädellä kokeilemalla hakemaan pään. Ei näitä ihme möykkyjä, potkuja ja nyrkiniskuja ja mahan siirtymisiä voi selittää millään närästysongelmilla...
Siis ovatko nämä yllätysvauvat vaan maanneet hiljaa paikallaan koko 9 kk?
Mielipiteitä?
[/quote]
Niinpä. Varsinkaan jos kyse on jo esim 4.lapsesta. luulisi niiden aikaisempien raskauksien aikana oppineen tuntemaan omaa kehoa niin, että huomaisi jonkin olevan eritavalla kuin normaalisti.
No yksi selitys olisi, ne joilla Mirena merkkinen kierukka. Toisille vaikuttaa niin, että vie alapäästäkin tuntoaistimuksen eli seksistäkään ei nauti. Yllätysraskauksia on sillä vähentää kuukautisvuotoa tai poistaa sen kokonaan, et tajua että olet raskaana. Et välttämättä tunne kohdussa olevan sikiön liikkeitä, koska turruttaa tunnon myös kohdusta, koska siellähän se on. Tämä siis yksilöllistä. Kaikilla ei nouse lapsen myötä kilot hurjasti ja kaikki ei tarkkaile painoaan orjallisesti, joten yllätyksiä sattuu.
Minulla yksi lapsi kolmesta ei liikkunut juuri ollenkaan. En viitsinyt puhua tästä neuvolassa koko aikaa, että en todellakaan pysty laskemaan liikkeitä, kun lapsi ei liiku! Pidin lapsen luonnetta rauhallisena ja tovoin, että kaikki vatsassa olisi vain hyvin. Kun lapsi syntyi, hän oli terve, pullean puoleinen ja rauhallinen. Hän söi hyvin, itki vain vähän ja antoi minun nukkua rauhassa yöni.
Lapsi voi olla syntyessään myös 2,5 kg eikä 3-4kg. Siihen kun sattuu se hiljainen vauva, kuten minulla. Liikelaskenta on turhaa jos huomaa liikkeen päivässä, mikäli just silloin makaa. Lapsi kääntyili huomaamatta asennosta toiseenkin. Maha oli 2 vko ennen laskettua aikaa sellainen että jotkut huomasivat raskauden ja kysyivät että "keväällä vai kesällä syntyy?" "Ei, nyt parin viikon päästä lokakuussa on aika".
Kuukautisia tuli ekat 5 kk.
En yhtään ihmettele ettei raskautta aina huomaa.
Mulla potkut tuntuivat samalta kuin suoliston krampit ja nytkähdykset ilman raskautta. Nyt taas rv15 on hankalaa, kun ei tiedä liikkuuko minikaveri vai pieru vaan :D toki potkut näkyivät myöhemmin.
Mutta, silti on vaikea uskoa yllätysraskauksiin jotka päätyvät synnytykseen. Vaikka ähky olo tuntuu samalta kuin rv38 oleminen ja muut oireet voi sekoittua kehon muihin toimintoihin, ei voi olla tietämättä!
Mieli taitaa tehdä temput.
Ap:n pointti liikelaskennasta oli se, että automaattisesti oletetaan, että as. tietää olevansa raskaana. ja että seurataan sikiön liikkeitä.