Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen hieman ahdistunut tästä tilanteesta: lapsi ei juuri puhu minulle.

Vierailija
17.01.2022 |

Minulla ja ex-miehelläni on 13-vuotias poika. Erosimme vuosi sitten ja lapsi on minulla vuoroviikoin. Ennen avioeroamme hän oli iloinen ja nauravainen, erittäin sosiaalinen nuori miehenalku. Nykyään hän on todella hiljainen ja vakavakin. Poika hoitaa kyllä oman osuutensa kotitöistä ja pitää huoneensa siistinä, mutta hän on vähentänyt selkeästi harrastustensa määrää ja keskittyy nyt lähinnä koulunkäyntiin (ja siihen, että hän ei puhu minun kanssani juuri mistään asioista). Keskiarvo on noussut 8,0:sta 9,2:een. Pelkään, että hän lähtee kotoa heti, kun se on mahdollista. Minulla on ollut eromme jälkeen muutamia miestuttavia, mutta en ole tuonut heitä yhtä lukuunottamatta näytille kotiin. En seurustele tällä hetkellä. Isänsä luona poika käyttäytyy kuten ennenkin. Tämä puhumattomuus on minulle aivan kauheaa. Ihan kuin hän olisi jotenkin pettynyt minuun. Ei vihainen, mutta pettynyt. Muilla vastaavia kokemuksia.

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä! Yritä ottaa puheeksi asia hänen kanssaan, jos voit. Voi olla myös, että projisoit omaa syyllisyyttäsi tms häneen. Voit lähestyä myös kiertotietä, panostaa hyviin väleihin muutenkin.

Vierailija
2/41 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuluu ikään. Tärkeä vaihe tuo itsenäistyminen! Älä missään nimessä ala lapselle hokea tuota että miksi ei puhu. Olisko teillä jotain yhteistä tekemistä, vaikka pizzan tekeminen viikonloppuisin tms. Helpompi ottaa siinä lomassa puheeksi jos jokin mietityttää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotinne on rikki ja seuraukset ovat sen mukaiset.

Vierailija
4/41 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep,jep....

Vierailija
5/41 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä myös epäilen että nyt teillä vaivaa vaan teini-ikä, eikä mikään ero trauma...

Tuon ikäinen ymmärtää kyllä kun selittää ihan kuin aikuisille syyn miksi erositte.

Vierailija
6/41 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuuluu ikään. Tärkeä vaihe tuo itsenäistyminen! Älä missään nimessä ala lapselle hokea tuota että miksi ei puhu. Olisko teillä jotain yhteistä tekemistä, vaikka pizzan tekeminen viikonloppuisin tms. Helpompi ottaa siinä lomassa puheeksi jos jokin mietityttää.

Mikään ehdottamani ei kelpaa: hän vetoaa aina siihen, että läksyjä on paljon, niitä pitää mennä tekemään nyt heti. ap

Vierailija
7/41 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Panostaa kouluun, hankkii itselleen erittäin hyvän koulutuksen ja muuttaa sen jälkeen töiden perässä ulkomaille. Varustaudu siihen!

8/41 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avioero on vakava asia nuoren elämässä.

Vierailija
9/41 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistut, kun lapsi lähtee isälle ja lapsi kokee siitä syyllisyyttä? Lapsi on 13v ja sinä mietit jo hänen kotoa lähtöä? Kaipaa isäänsä ja haluaisi mielummin asua tämän luona? Saako lapsi sinun luona omaa aikaa vai säädätkö ja ohjaat kaikessa?

Vierailija
10/41 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka sen eron aloitti ja miksi?

Vierailija
11/41 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi haluaisi isälleen?

Vierailija
12/41 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

” Pelkään, että hän lähtee kotoa heti, kun se on mahdollista

Takerrut lapseen ja sinä ahdistat häntä?

Vierailija
13/41 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka sen eron aloitti ja miksi?

No, ap tietenkin ja isä haukkuu äitiä ja nyt lapsi on alkanut vihaamaan äitiään.

Vierailija
14/41 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikasi ei ilmiselvästi tykkää lumppumaisista äideistä.

Vierailija
15/41 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo esiteini-ikä on kaikista pahin ikä vanhempien eroon. Ystäväni lapset olivat eron sattuessa 6- ja 12-vuotiaat. Kuopus ei ollut moksiskaan alkushokin mentyä ohi. Esikoinen oireilee vielä lähempänä täysi-ikää. Oli kouluvaikeuksia, masennusta, vihaa vanhempia ja uusia kumppaneita kohtaan (jotka astuivat kuvaan vasta pari vuotta eron jälkeen).

Vierailija
16/41 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojulla en selkeä, etten sanoisi suorastaan nerokas suunnitelma. Arvostan. Niin sitä pitää!

Vierailija
17/41 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei koronalla satu olevan tekemistä asian kanssa mitään, että harrastusten määrä vähentynyt? Poikasi on tullut murrosikään joka saattaisi myös osittain käytöstä selittää mutta toisaalta vanhemman tehtävä on olla kiinnostunut jälkikasvunsa asioista ja kannattaa ottaa puheeksi hienovaraisesti asia.

Jos nyt loukkaantuu kysymyksestä niin ymmärtää kyllä vanhempana syyn.

Onko isä mahdollisesti mustamaalannut sinua ja eroanne?

Vierailija
18/41 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikä sen aiheuttaa, meillä sama saman ikäisen tytön kanssa, ennen niin nauravainen ja puhelias tyttö on alkanut vetäytyä eikä enää puhu asioistaan niin paljon. En halua painostaa joten olen antanut hänelle omaa tilaa ja yrittänyt yhteisen tekemisen kautta pitää jutteluyhteyttä yllä, meillä toimii yhteiset leivontajutut ja koiran kanssa puuhailu. Hienoa että poikasi pärjää koulussa noin hyvin, moni samanikäinen keskittää mielenkiintonsa ihan muuhun.

Vierailija
19/41 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika erikoista. Yleensä koulumenestys kärsii erosta, tässä tapauksessa se nousee. Never heard before.

Vierailija
20/41 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, älä ylläty, jos poikasi tuo kotiin jo ensi vuonna todistuksen, jonka keskiarvo alkaa lähestyä kymppiä. Hänestä on näet tulossa perfektionisti.