Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka vanhan lapsen otatte mukaan leipomaan

Vierailija
15.05.2015 |

Tai tekemään ruokaa? Meillä lapset ovat saaneet aina tulla mukaan. Nyt 11v leipoo ja laittaa ruokaa itsenäisesti, pitää siitä kovasti. Ihan mielenkiinnosta kyselen :)

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 21:15"]

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 20:48"]Minä en ota lapsia mukaan leipomaan tai ruokaa laittamaan. (Jouluna teemme kyllä tortut ja piparit ym) Teen sen vaan mieluummin yksin. Vihaan ruoanlaittoa joten mahd nopeasti siitä haluan selviytyä ja ilman häiriötekijöitä. Teen lasten kanssa sitten muita juttuja. Lapset: 12 ja 6 [/quote] Mitä ihmettä tätäkin alapeukutatte? :D Ei ne mun lapseni siitä kärsi jos eivät ruokaa laita. Eivät edes halua.

[/quote]koska av palstalla kaikkien toki pitaa toimia samoin!

Olen ihan samanlainen......12 vuotias halusi tehda munkkeja  2vk sitten ...eilen 5v. Teki kanssani chilia. Mielummin hoitaisin kokkauksen yksin. Se ei tee minusta huonoa aitia. Kuten ed. Sanoi....meilla tehdaan eri juttuja sitten yhdessa.

Vierailija
2/25 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu lapsesta. Meidän esikoinen oli sellainen yli-innokas sähläri eli vaikka otettiin jo 1-vuotiaana mukaan niin vasta 4-vuotiaana rupesi sujumaan niin ettei kaatanut aivan kaikkea lattialle. Silti oli "mukana" vaikka vaan katsomassa tai omaa valmista taikinapalloa syömässä ja pyörittelemässä. Hillitympi kuopus osasi olla rauhallisesti mukana kaatamassa aineksia, sekoittamassa taikinaa ja pyörittelemässä sämpylöitä heti 1-vuotiaana. Mutta molemmat siitä nauttivat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan aina ovat olleet mukana keittiössä ja tykkäävät siitä. Nyt 6 v poika osaa jo vaikka mitä, tietää mitä lihapullataikinaan laitetaan ja osaa pyöritellä niitä. Sämpylöitä osaa myös leipoa. Uusimpana taitona porkkanan kuoriminen ja kärttää, milloin saa alkaa kokeilla puukkoa. Minusta on ihanaa kun lapset mukana keittiössä, tekee arjesta hauskaa. Ja on ne mukana myös silloin kun lyödään eines mikroon, ja kyselee: Äiti KUKA tän ruuan on tehnyt?

Vierailija
4/25 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritys on kova heti kun kiinnostuvat yhtään..eli heti kun osaavat kiivetä tuolille seisomaan..

Vierailija
5/25 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ota lapsia mukaan leipomaan tai ruokaa laittamaan. (Jouluna teemme kyllä tortut ja piparit ym) Teen sen vaan mieluummin yksin. Vihaan ruoanlaittoa joten mahd nopeasti siitä haluan selviytyä ja ilman häiriötekijöitä. Teen lasten kanssa sitten muita juttuja. Lapset: 12 ja 6

Vierailija
6/25 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 v ja siita ylospain

Vierailija
7/25 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina. Mutta n 4-v iästä huomasin pojasta olevan enemmän hyötyä kuin haittaa :-).

Vierailija
8/25 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

3v rakastaa leipomista

Vierailija
9/25 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun istumaan kunnolla oppi niin istu pöydällä ja omasta taikinasta pyöritteli sämpylöitä... :)

Vierailija
10/25 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä noin 2v on päässyt mukaan, mutta hän onkin hyvin hallittu. Meidän 1v on todella tohelo, saa kyllä käydä kokeilemassa vaikka leipomista, mutta sit ku menee ihan järjettömäksi niin pois pöydästä. Nykynen 3v kyllä saa osallistua ruoanlaittoon ja leipomiseen niin paljon kuin haluaa, mutta isoja veitsiä en hälle kyllä anna.

Mä en oo ite saanu lapsena koskaan osallistua, koska äiti teki paremmin ja nopeemmin ilman apua, niin siksi haluaisin osallistaa lapsiani. Omasta jaksamisesta sitten riippuu milloin jaksan ottaa lapset mukaan ja milloin en. 

Vierailija
11/25 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

1v auttaa kaikissa kotihommissa: Tiskaa, imuroi ja laittaa astioita koneeseen. Ruoan laitossa auttaa myös parhaansa mukaan. "esisekoittaa" ainekset ja tänään survoi perunamuusia. :)

Vierailija
12/25 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 21:02"]1v auttaa kaikissa kotihommissa: Tiskaa, imuroi ja laittaa astioita koneeseen. Ruoan laitossa auttaa myös parhaansa mukaan. "esisekoittaa" ainekset ja tänään survoi perunamuusia. :)
[/quote]
Jäiköhän iästä ykkönen pois? :D

Vierailija
13/25 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 21:09"]

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 21:02"]1v auttaa kaikissa kotihommissa: Tiskaa, imuroi ja laittaa astioita koneeseen. Ruoan laitossa auttaa myös parhaansa mukaan. "esisekoittaa" ainekset ja tänään survoi perunamuusia. :) [/quote] Jäiköhän iästä ykkönen pois? :D

[/quote]

1-vuotiashan on mahtava apuri. Matkii mitä vaan. Paljon parempi kuin 2-vuotias, joka alkaa jo sooloilla.

En ole tuo äskeinen, mutta meillä 1,5-vuotiaista on ollut jo oikeaa apua tiskikoneen tyhjentämisessä ja just sekoitushommissa.

Vierailija
14/25 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 20:48"]Minä en ota lapsia mukaan leipomaan tai ruokaa laittamaan. (Jouluna teemme kyllä tortut ja piparit ym) Teen sen vaan mieluummin yksin. Vihaan ruoanlaittoa joten mahd nopeasti siitä haluan selviytyä ja ilman häiriötekijöitä. Teen lasten kanssa sitten muita juttuja. Lapset: 12 ja 6
[/quote]
Mitä ihmettä tätäkin alapeukutatte? :D Ei ne mun lapseni siitä kärsi jos eivät ruokaa laita. Eivät edes halua.

Vierailija
15/25 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 20:48"]Minä en ota lapsia mukaan leipomaan tai ruokaa laittamaan. (Jouluna teemme kyllä tortut ja piparit ym) Teen sen vaan mieluummin yksin. Vihaan ruoanlaittoa joten mahd nopeasti siitä haluan selviytyä ja ilman häiriötekijöitä. Teen lasten kanssa sitten muita juttuja. Lapset: 12 ja 6
[/quote]

Se et äiti ei viitsi vaivautua opettamaan perus kotijuttuja on ihan pelkkää huonoa vanhemmuutta. Lapset oikeasti kärsii siitä aikuisena, kun ei oo kuin alkeellinen käsitys ruuanlaitosta.

Vierailija
16/25 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 2v. tekee pääruuat. 1v. leikkelee salaatit ja valmistaa jälkkärit ym. helpommat hommat. Kyllä meillä miehen kanssa on lysti olla.

Vierailija
17/25 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 21:15"][quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 20:48"]Minä en ota lapsia mukaan leipomaan tai ruokaa laittamaan. (Jouluna teemme kyllä tortut ja piparit ym) Teen sen vaan mieluummin yksin. Vihaan ruoanlaittoa joten mahd nopeasti siitä haluan selviytyä ja ilman häiriötekijöitä. Teen lasten kanssa sitten muita juttuja. Lapset: 12 ja 6
[/quote]

Se et äiti ei viitsi vaivautua opettamaan perus kotijuttuja on ihan pelkkää huonoa vanhemmuutta. Lapset oikeasti kärsii siitä aikuisena, kun ei oo kuin alkeellinen käsitys ruuanlaitosta.
[/quote]
No ohhoh! Itsekkään en ruokaa lapsena laittanut. Muutin omilleni 17-vuotiaana ja osasin laittaa ruokaa heti ja siitä asti tehnytkin kaiken itse. Jos se tekee minusta huono äidin etten lapsia ota mukaan ruoanlaittoon niin sitten saa tehdä! Olet kyllä hulvaton! :D

Vierailija
18/25 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 21:15"][quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 20:48"]Minä en ota lapsia mukaan leipomaan tai ruokaa laittamaan. (Jouluna teemme kyllä tortut ja piparit ym) Teen sen vaan mieluummin yksin. Vihaan ruoanlaittoa joten mahd nopeasti siitä haluan selviytyä ja ilman häiriötekijöitä. Teen lasten kanssa sitten muita juttuja. Lapset: 12 ja 6
[/quote]

[/quote]
Opetathan itse lapsillesi oikeinkirjoitustaidon?

Vierailija
19/25 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

1-2 vuotiaasta ovat olleet mukana ruuanlaitossa ja leivonnassa:)

Vierailija
20/25 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 21:15"]

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 20:48"]Minä en ota lapsia mukaan leipomaan tai ruokaa laittamaan. (Jouluna teemme kyllä tortut ja piparit ym) Teen sen vaan mieluummin yksin. Vihaan ruoanlaittoa joten mahd nopeasti siitä haluan selviytyä ja ilman häiriötekijöitä. Teen lasten kanssa sitten muita juttuja. Lapset: 12 ja 6 [/quote] Mitä ihmettä tätäkin alapeukutatte? :D Ei ne mun lapseni siitä kärsi jos eivät ruokaa laita. Eivät edes halua.

[/quote]

En alapeukuttanut sinua, mutta noin lähtökohtaisesti omat lapseni ovat kiinnostuneita kaikesta, mitä keittiössä tapahtuu. Jos eivät halua pilkkoa tai hämmentää, änkeävät pöydän ääreen piirtämään kun kokkaan. Ovat toki nuorempia kuin sinun lapsesi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän yksi