Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pisin aika, jonka olet elänyt työmarkkinatuella?

sillä minimillä
17.01.2022 |

Pisin yhtäjaksoinen aika? Ja tarkoitan tässä sitä tukea, joka on reilu 500€. Mukaan ei nyt lasketa sossun tuilla elämistä, eläkkeitä, sairauslomia tai ansiosidonnaisia, vaan pisin aika jonka olet elänyt tuolla minimillä eli 500-600€ etuudella.

Miten selvisit/selviät? Ikäsi?

Mulla meni 1,5 vuoden jakso, nyt jälleen töissä. Selvisin ihan ok:sti karsimalla kaikki menot, mutta pahinta oli se ettei mitään saanut säästöön. Kädestä suuhun elämistä ja pelkäämistä, että tulee jokin yhtäkkinen isompi lasku. Tuohonkin kk-tuloon kyllä tottui pikkuhiljaa.

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä 23 vuotta. Kun en töihin kykene eikä lasketa eläkkeelle.

Vierailija
22/33 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta tulee 9 v täyteen. Ikä 55 v. Mies.

Huomenna alkaisi jokin koulutus alalle jossa en pärjää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkuvasti pienen palkan päälle, amk:sta valmistumisen jälkeen eli nyt 7. vuosi, tosin välillä olin runsaan vuoden ansiosidonnaisella.

M33

Vierailija
24/33 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 kuukautta. Tulin hyvin toimeen, sillä opintotuen jälkeen työmarkkinatuki tarkoitti tulojen nousua.

Vierailija
25/33 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parisen vuotta, kun valmistuin ammattikorkeakoulusta työttömäksi ja töitä ei saanut, kun ei ollut kokemusta ja paikkoihin, joihin ei tarvinnut kokemusta, olin ihan rekrytoijan sanojen mukaan "ylikoulutettu". Asumistukea tuli kahdelle työmarkkinatuella elävälle parikymppiselle hurjat 60e. Yksiössä asuttiin, vuokra 395 + 22e vesimaksu/henkilö + sähkö n.40e/kk, saunamaksu 12e/kk ja netti joka toinen kuukausi 70e. Pärjättiin. Enää ei pärjättäisi, kun isommat menot, laadukkaammat ruokatottumukset ja muksut. Tai no, itsehän saan kyllä 400e/kk hoitotukea mutta on eri asia olla 4kk minimituella, johon on varautunut jo etukäteen säästämällä kuin elää kädestä suuhun tietämättä milloin loppuu ja loppuuko koskaan.

Vierailija
26/33 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitiysloman jälkeen hain sitä, alkaen siis kesästä 2013. Vieläkin tulee.

Vierailija
27/33 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko 5-6 kuukautta, kun ansiosidonnainen loppui. Ansiosidonnaisen aikana opiskelin yliopistossa ja suoritin työvoimakoulutusjakson. Ennen kyseistä pätkää minulla oli kokemusta kuukauden-kahden peruspäivärahasta, kun irtisanouduin työstäni kuulumatta työttömyyskassaan. Kummallakaan kerralla en ollut oikeutettu asumistukeen.

Tuolla peruspäivärahajaksolla ollessani auttoivat säästöt sekä satunnaisten työpätkien palkkatulot. Karenssin aikana käytin säästöjeni lisäksi opintolainaa elämiseen.

Työmarkkinatuen kohdalla olikin haasteita pärjätä, koska asumismenot kasvoivat muuttaessani puolisoni kanssa suurempaan asuntoon. Säästöjä ei tietenkään ollut kertynyt ansiosidonnaisesta etenkin, kun puolisoni oli hetken täysin ilman tuloja.

Onnekseni minulla on vanhalta alaltani työllistävä tutkinto, jonka turvin menin pätkätöihin, kunnes sain työssäoloehdon täyteen. Sen jälkeen oli helppoa sovitellun ansiosidonnaisen turvin hakea töitä nykyiseltä alalta.

Vierailija
28/33 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuodesta 2014 asti.

T: Tieten työtön

Vierailija
29/33 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiemmin tuo aika laskettiin päivissä nyt pitkän sairasloman jälkeen olen ollut työttömänä hieman yli vuoden. Pärjään hyvin, rahaa on enemmän kuin ennen sairaslomaan yrittäjänä olessani.

Vierailija
30/33 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli 8 vuoden putkia kahdesti, välissä töissä. Ensi syksynä taas työmarkkinatuelle, nyt varmaan lopullisesti.

Vierailija
31/33 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 vuotta, mutta tottakaihan siinä saa aina myös toimeentulotukea, koska eihän asumistuki kata vuokraa. Eri asia toki, jos omistaa asuntonsa.

Vierailija
32/33 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

0 vuorokautta, työuraa 43 v, minä en ole laiska.

Juu et ole mut sut vois laittaa katujyrän eteen liiskattavaksi kun tyhmä taidat olla!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Vierailija
33/33 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa tarkalleen sanoa pisintä yhtäjaksoista aikaa, mutta kyllä niitä on useampi yli kymmenen vuoden jakso takana. Nykyinen on kestänyt kolmatta vuotta.

Miten pärjäsin? Ihan hyvin. Vuokran ja pakollisten maksujen jälkeen käteen jää joka kuukausi noin 150- 200 €. Sillä on sitten ostettava kaikki muu mitä tarvitsen. Kyllä tässä on vuosien mittaan oppinut käyttämään rahaa niin, että se riittää. Mitään uutta ei tietenkään voi ostaa tai missään käydä tai mitään oikein harrastaakaan, mutta se on mitä on. Ostan alennusruokia ja käyn kävelemässä. Kirjastosta saa kirjoja ja televisiosta tulee ohjelmia. Tämä on minulle normaalia elämää.