Pisin aika, jonka olet elänyt työmarkkinatuella?
Pisin yhtäjaksoinen aika? Ja tarkoitan tässä sitä tukea, joka on reilu 500€. Mukaan ei nyt lasketa sossun tuilla elämistä, eläkkeitä, sairauslomia tai ansiosidonnaisia, vaan pisin aika jonka olet elänyt tuolla minimillä eli 500-600€ etuudella.
Miten selvisit/selviät? Ikäsi?
Mulla meni 1,5 vuoden jakso, nyt jälleen töissä. Selvisin ihan ok:sti karsimalla kaikki menot, mutta pahinta oli se ettei mitään saanut säästöön. Kädestä suuhun elämistä ja pelkäämistä, että tulee jokin yhtäkkinen isompi lasku. Tuohonkin kk-tuloon kyllä tottui pikkuhiljaa.
Kommentit (33)
Joku puoli vuotta 18-19- vuotiaana. En muista miten selvisin. Ikää nyt 46 vuotta ja toista kertaa en ole työttömänä ollut, töissä koko ajan, myös ulkomailla.
Edit.
Sallitaan kyselyyn asumistuki mukaan. Eli pisin aika jonka olet elänyt työmarkkinatuki + asumistuki -kombolla?
Ap
10 vuotta, tosin siinä välissä olin myös vielä pienemmällä kotihoidontuella.
Lähes 12-vuotta, mutta aluksi sain ansiosidonnaista ja hetken olin äitiyslomalla ja hoitovapaalla ja välillä kun yrittäneet työllistää olen hakenut saikkua. En ole tehnyt päivääkään töitä vuoden 2010 jälkeen. Enkä aio tehdä.
Opiskeluaikana yhden kesän, kun en saanut kesäkursseja enkä kesätyötä.
Vierailija kirjoitti:
0 vuorokautta, työuraa 43 v, minä en ole laiska.
Koputa puuta. Nykyisen ikäsi ja eläkeikäsi välissä on vielä suuri mahdollisuus tipahtaa työelämän ulkopuolelle. Ja siinä onkin sellainen välikkö, ettet ikäsyistä välttämättä löydä enää työpaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Opiskeluaikana yhden kesän, kun en saanut kesäkursseja enkä kesätyötä.
Saako nykyisin? Minun aikana opiskelija velvoitettiin ottamaan opintolainaa kesäksi, jos ei muuten selvinnyt.
Joskus elin 3v putkeen työmarkkinatuki+asumistuki+toimeentulotuki-kombolla. Vuokran jälkeen käteen jäi se vajaa 500e kun asuin yksin 2 kissan kanssa. Minulle jäi säännöllisin väliajoin rahaa säästöön, tein itse terveellistä ja monipuolista ruokaa eikä tarvinnut ikinä jättää mitään tarvitsemaani kaupan hyllylle. En ole koskaan ollut hyvätuloinen, joten suhtaudun rahaan säästeliäästi.
Vierailija kirjoitti:
Sossun tuet on nykyään kelan tukia.
Mutta Kela ei ole sossu, Sosiaalivirasto on erillinen virasto.
Noin niin kuin tarkasti ottaen ainoastaan harkinnanvarainen toimeentulotuki on sossutuki nykyään. Se täytyy hakra sossusta.
Vierailija kirjoitti:
Sossun tuet on nykyään kelan tukia.
Ilman korotuksia työttömyysetuuden määrä on keskimäärin 742 e/kk. Jos veroprosentti on 20% (kuten monesti työttömällä), tilille tulee 590€. Kyselyni kohdistuu henkilöihin, jotka elävät tällä minimillä.
Ap
Vuoden. Asuin yksin ja pärjäsin hyvin. Rahaa kertyi vähän säästöönkin. Sen jälkeen on ollut joitakin lyhyempiä aikoja karenssilla ja vähän ansiosidonnaisella.
10 vuotta kohta. Ikää 27v. Oon ollu pätkiä myös sairaslomalla. Eri työhommissa (kuntouttavilla) oon ollu työkkärin kautta, mutta en koskaan vakituisissa palkkatöissä. Hyvällä tuurilla ennen kolmekymppisiä saan ekan ammatin ja saan ekan vakituisen työpaikan. Oon eläny "köyhästi" koko elämäni, joten siihen tottuu. Nyt mulla on ollu n.400-600e ylimäärästä, ja olo on ollu ku kroisoksella. On ollu ihanaa ostaa asioita itselle ja kissalle mitä ei ole aikoihin voinut ostaa. Näin köyhänä sitä oppii arvostamaan rahaa. Joku tonni olis itelle sama raha ku miljoona. Kyllä sitä on pärjänny, ku on pitäny pärjätä. En nykyään juuri koskaan käy missään, enkä enää juopottele tms joten rahaa on päässyt säästymäänkin tuosta 600 eurosta. Niin ja autoa tai korttia mulla ei ole. Liikun lähinnä kävellen joka paikkaan.
en edes tiedä mikä on työmarkkinatuki, ei oo koskaan tarvinut ottaa selvää sillä olen ollut töissä heti valmistumisen jälkeen 18-v eteen päin. Nyt ikää 32 v.
Kuukauden kerkesin olla, kun Koronan takia menetin työpaikkani ennenkun sain uuden työpaikan.
Puolisen vuotta v. 1998. Tosin se taisi olla silloin nimellä peruspäiväraha. Valmistumisen ja ensimmäisen vakituisen työpaikan löytämisen välisen ajan siis.
Pari vuotta siinä kolmekymppisenä. Sitäkin aikaisemmin lyhyitä pätkiä. Tulin toimeen mutta elämänlaatu oli huono ja huoli pärjäämisestä isohko. Mutta kuten sanottua, tuollakin rahalla oppii jollain tapaa tulemaan toimeen kun mukauttaa elämänsä siihen.