Vaihdevuosina energiakulutus tippuu jopa merkittävästi.
VAIHDEVUODET muuttavat perusaineenvaihduntaa ja energiankulutus putoaa tuntuvasti, Ahonkallio kertoo. Eräässä pienessä tutkimuksessa seurattiin painoindeksin perusteella normaalipainoisten naisten lepoenergiankulutusta, joka putosi vaihdevuosissa 1900 kilokalorista 1400:aan.
Vaikka energiankulutus laskisi vähemmänkin, jos ruokailutottumuksiaan ei muuta radikaalisti, vaihdevuodet saavat painon nousuun.
https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000008310497.html
Tämä siis tiedoksi heille, jotka väittävät muuta.
Kommentit (12)
Vierailija kirjoitti:
Ap:n lähteenä iltapäivälehti :)
HS ei ole iltapäivälehti.
Vierailija kirjoitti:
Sori, hesaria tarkoitin. No sama juttu.
Vierailija kirjoitti:
Hesari on iltapäivälehti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sori, hesaria tarkoitin. No sama juttu.
Ei kai sillä lehdellä ole väliä, olkoon vaikka alibi. Merkittävintä on asiantuntijan sanomiset, eikä minulla ole syytä kyseenalaistaa henkilöä
Gynekologian vastuulääkäri, LT Sari Ahonkallio, Oulun ja Pohjois-Suomen Mehiläinen, ukkinstituutti.fi
Vierailija kirjoitti:
Mikä sinulla on artikkelia vastaan?
Jokin aika sitten oli juttua tutkimuksesta, jonka mukaan tuota iän myötä tapahtuvaa painonnousua selittää lihasmassan katoaminen ei suoranaisesti vaihdevuodet, jotka sinänsä edesauttavat lihasmassan katoamista. Eli viimeistään vaihdevuosi-iässä lenkille ja salille. Itse olen 57 ja harrastanut koko elämäni raskasta liikuntaa. Ei ainakaan vielä ole ollut vaihdevuosioireita.
Vierailija kirjoitti:
Jokin aika sitten oli juttua tutkimuksesta, jonka mukaan tuota iän myötä tapahtuvaa painonnousua selittää lihasmassan katoaminen ei suoranaisesti vaihdevuodet, jotka sinänsä edesauttavat lihasmassan katoamista. Eli viimeistään vaihdevuosi-iässä lenkille ja salille. Itse olen 57 ja harrastanut koko elämäni raskasta liikuntaa. Ei ainakaan vielä ole ollut vaihdevuosioireita.
Tässä hesarin jutussa todetaan kulutuksen pienenevän, eikä ota kantaa, miksi se pienee. Loogisesti kulutushan pienenee, jos lihakset katoavat.
Olen siis järkyttynyt tuosta lukemasta, että energiantarve voi aleta noin merkittävästi. Se tosiasn selittää, miksi moni kokee vaihdevuodissa laihduttamisen vaikeaksi. Kokemushan perustuu siihen, mikä on ennen toiminut, ei toimikaan enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä hesarin jutussa todetaan kulutuksen pienenevän, eikä ota kantaa, miksi se pienee. Loogisesti kulutushan pienenee, jos lihakset katoavat.
Olen siis järkyttynyt tuosta lukemasta, että energiantarve voi aleta noin merkittävästi. Se tosiasn selittää, miksi moni kokee vaihdevuodissa laihduttamisen vaikeaksi. Kokemushan perustuu siihen, mikä on ennen toiminut, ei toimikaan enää.
Kannattaa laskea huvikseen energiankulutuslaskureilla, kuinka merkittävästi liikunta auttaa painonhallinnassa.
Tämä selittää sen, miksi en meinannut millään saada laihdutettua viittä kiloa. Laskin kaloreita ja merkitsin jokaisen suupalan ylös. Liikuin päivittäin, mutta paino tippui sata grammaa viikossa. Nyt ymmärrän, että söin liikaa, kun söin 1500 kaloria.