Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

+50-vuotiaissa tuntuu olevan kahta eri luokkakuntaa

Vierailija
17.01.2022 |

On sellaisia +50-vuotiaita, jotka ovat haluttua työvoimaa. Heillä on olemassa mahdollisesti lakisääteiden pätevyys jollekin sellaiselle alalle, jossa pätevyyden saavuttamiseen menee vuosia tai jopa vuosikymmeniä. Alalla bisnes ei toimi ilman lakisääteistä pätevyyttä omaavia henkilöitä. Heillä on yleensä vielä terveyttäkin eikä ole omaa kroppaa ja terveyttä pilattu alkoholilla ja tupakoinnilla. Nämä henkilöt ovat ehkä ymmärtäneet valita sellaisenkin alan, joka työllistää tulevaisuudessakin ja jota koneiden on vaikea korvata, luonnollisesti ei välttämättä ole fyysisesti raskas ala.

Sitten on niitä +50-vuotiaita, joita kukaan ei huoli. Heillä ei ole intohimoa, ei koulutusta, ei ammattitaitoa edellämainituille aloille, ehkä ovat olleet koko elämänsä ammatissa, johon ei kummosta koulutusta ja kokemusta vaadita. Sitten tuli tietotekniikan vallankumous ja nämä alat pikkuhiljaa kuihtuivat pois. Ehkä on jotain päihdeongelmaakin ja paikat kremppaavat, kun ei ole itsestä pidetty huolta. 55-vuotiaina ovat pitkäaikaistyöttömiä. Samaan aikaan edellämainittua ryhmää työnantaja pyytää jatkamaan yli eläkeiän, koska ovat korvaamattomia pätevyyksien ansiosta.

Nämä havainnot vihjeenä nuoremmille.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi täytyisi kelvata toisille? Voihan sitä työllistää itse itsensä. 

Vierailija
2/26 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitat varmaan 50+ henkilöitä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi täytyisi kelvata toisille? Voihan sitä työllistää itse itsensä. 

Silloin vasta pitääkin todistaa se kelpaaminen

Vierailija
4/26 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilannehan on tällaisilla kummankinlaisilla ihmisillä ollut sama koko työelämänsä ajan.

Vierailija
5/26 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja sitten on niitä hyväkuntoisia koulutettuja ja kokeneita jotka eivät saa töitä.

Mutta jos pikku pääsi pysyy ojennuksessa jakamalla ihmiset kahteen vastakkaiseen luokkaan niin mikäs siinä sitten.

Vierailija
6/26 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On vielä kolmas ryhmä:

Ne jotka luulevat kuuluvansa ykkösryhmään, mutta jotka saavat karvaasti kokea, että heidän osaamistaan ja ammattitaitoaan ei tajuta arvostaa, vaikka se on oikeasti hyvää ja he olisivat hyödyksi työmarkkinoilla.

T. 50 v akateeminen

Vierailija
7/26 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haha, kiitos päivän nauruista 😂. Kaikkea voi tietysti jaotella ääripäihin ja kuvitella olevansa terävä-älyinen.

Vierailija
8/26 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luokittelu on tapa käännellä asiat selkeämmin ymmärrettäväksi ja hallittavaksi.

Vierailija
9/26 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi miten yksinkertaiselta rasdukalta ap kuulostaa. Mutkat suoriksi ja yleistää , tämmöisiäkin tomppeleita tänne maahtuu!

Vierailija
10/26 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekstissä, "edellämainittu", on väärä termi, sehän viittaa noihin kouluttamattomiin.

Vierailija
11/26 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, ehkä pitää paikkaansa.

Lähinnä olen YT-neuvotteluiden yhteydessä huomannut, että irtisanonut ikääntyvän ikäryhmän edustajat ovat yleensä olleet keskitasoa palkatumpia ja muutosvastarintaisia. Toki niitä on ollut nuoremmissakin, mutta jäänyt mieleen, koska luonnollisesti sitä nelikymppisenäkin miettii vanhemman ikäluokan huolia irtisanomisista.

Työsuhteeseen ovat päinvastoin jääneet edelleen tässä päivässä olevat, hyvin työssään Jaksavat, työn muuttuvan laadun mukana kulkeneet, usein elämän myönteiset ja itsestään huoltapitävät, jotka tarvittaessa ovat osanneet myös perustellusti kieltäytyä työtehtävistä, jotka olisivat vaikuttaneet työssä jaksamiseen. Olen jotenkin koettanut opetella heiltä tuon rajan vetämistä, että missä ollaan mukana ja missä kannattaa sanoa ei. Sitä tässä vielä opetellaan, ettei väsähdä kesken.

Vierailija
12/26 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, ehkä pitää paikkaansa.

Lähinnä olen YT-neuvotteluiden yhteydessä huomannut, että irtisanonut ikääntyvän ikäryhmän edustajat ovat yleensä olleet keskitasoa palkatumpia ja muutosvastarintaisia. Toki niitä on ollut nuoremmissakin, mutta jäänyt mieleen, koska luonnollisesti sitä nelikymppisenäkin miettii vanhemman ikäluokan huolia irtisanomisista.

Työsuhteeseen ovat päinvastoin jääneet edelleen tässä päivässä olevat, hyvin työssään Jaksavat, työn muuttuvan laadun mukana kulkeneet, usein elämän myönteiset ja itsestään huoltapitävät, jotka tarvittaessa ovat osanneet myös perustellusti kieltäytyä työtehtävistä, jotka olisivat vaikuttaneet työssä jaksamiseen. Olen jotenkin koettanut opetella heiltä tuon rajan vetämistä, että missä ollaan mukana ja missä kannattaa sanoa ei. Sitä tässä vielä opetellaan, ettei väsähdä kesken.

Itse olen rakennesuunnittelija konsulttiyhtiöllä ja meillä on talo täynnä 50-eläkeikäisiä. Heillä on yleensä joko vaativan tai poikkeuksellisen vaativan kohteen suunnittelijan pätevyys. Erityisesti jälkimmäiselle pätevyydelle vaaditaan yli 10 vuoden kokemusta ja ylempää korkeakoulututkintoa. He ovat yhtiöllä avainhenkilöitä ja kultaakin kalliimpia. Jos ei ole riittävästi pätevyyksiä omaavia henkilöitä, niin ei ole myöskään projekteja joita tehdä kun rakennusvalvonta ei hyväksy kokemattomia vastaaviksi suunnittelijoiksi. 

Yleensä vanhemmat gubet ovat vähän muutosvastarintaisia, eivät esimerkiksi halua opetella tietomallintamista, tekevät autocadilla niin kuin tehtiin kasarillakin. Tai sitten mieluiten piirtävät käsin. 

Ainakin meillä ongelmana tulee se, että 40-50 vuotiaat loistavat poissaolollaan. On näitä vanhempia gubbeja ja paljon nuoria koulusta juuri valmistuneita. Työnantajan pitää näitä vanhempia houkutella pysymään talossa isolla rahalla, koska uusia vastuusuunnittelijoita ei ole jonoksi asti eikä edes sellaisia jotka lähitulevaisuudessa pätevyydet saisivat. 

Vierailija
13/26 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP antoi siinä nuorille hyviä neuvoja.

1. Katso kristallipallosta millä alalla riittää töitä vielä 30 v. kuluttua. Muista myös varmistaa ettei sille alalle kouluteta koskaan liikaa työvoimaa.

2. Älä sairastu vakavasti.

Noita kun muistaa noudattaa, niin hyvin menee.

Itse mokasin kohdan 2 jo opiskeluaikana.

Huomenna täytän 50 v 🥳🥂

Vierailija
14/26 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin milloin se tietotekniikka tulikaan, AP?

Minä ainakin sain ensimmäisen tietokoneeni lapsena. Aika monella kaverillakin oli oma pelikone.

Miksi kuvittelet että nykyisiä viisikymppisiä olisi tippunut pois työelämästä tietotekniikan takia? Ei lapsityövoima ollut sallittua silloinkaan kun oli "tietotekniikan vallankumous".

T. N50

Vierailija
15/26 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On vielä kolmas ryhmä:

Ne jotka luulevat kuuluvansa ykkösryhmään, mutta jotka saavat karvaasti kokea, että heidän osaamistaan ja ammattitaitoaan ei tajuta arvostaa, vaikka se on oikeasti hyvää ja he olisivat hyödyksi työmarkkinoilla.

T. 50 v akateeminen

On olemassa neljäskin ryhmä, vai lieneekö tuon kolmannen alaosasto.

Ne, joiden alalla palkka katsotaan taulukosta, jonka neuvotteluvara – käytännössä ikälisä – toimii pitkään alalla ollutta hakijaa vastaan. Kun alalla on lisäksi mahdollista sarjapätkätyöllistää epäpäteviä, raha puhuu ja nepotismi kukoistaa. Työn tuloksia ei voi mitata yhtä selvästi kuin vaikka motteja metsän laidassa, joten ei sen laadunkaan niin justiinsa tarvitse olla.

T. 50+ akateeminen pitkäaikaistyötön, monipuolista työkokemusta alan laidasta laitaan 25 vuotta, viimeisin tutkinto vuoden vanha

Vierailija
16/26 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen tavannut parikin yli 50 vuotiasta jotka ovat työelämässä vähintäänkin hyvässä asemassa mutta hoitavat hommat kuten aina on hoidettu ja uutta kohtaan on melkoista muutosvastarintaa. He ovat todennäköisesti samassa pestissä eläkeikäänsä saakka. En usko että cooperin testituloskaan olisi kummoinen ja vatsaakin löytyy.

Muutenhan avaus oli sitä samaa vanhaa että jos joutuu työttömäksi niin oma vika. Ei voi kuin arvailla mistä tämä elämänasenne oikein kumpuaa.

Vierailija
17/26 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin milloin se tietotekniikka tulikaan, AP?

Minä ainakin sain ensimmäisen tietokoneeni lapsena. Aika monella kaverillakin oli oma pelikone.

Miksi kuvittelet että nykyisiä viisikymppisiä olisi tippunut pois työelämästä tietotekniikan takia? Ei lapsityövoima ollut sallittua silloinkaan kun oli "tietotekniikan vallankumous".

T. N50

Olen huomannut että niillä on parempi ymmärrys tietokoneista, jotka ovat aloittaneet dos-koneilla.

Itse olen viisikymppinen, jolle tulee säännöllisesti kutsuja työhaastatteluihin, vaikka en edes etsi töitä.

Vierailija
18/26 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähentelen 50 v ja mulla oli eka tietotekniikankurssi lukiossa. 

Vierailija
19/26 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhojen ihmisten syyttäminen koulutuksen puutteesta on töykeää.

He ovat eri maailmasta.

Vierailija
20/26 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen vanhaan pääsi suoraan koulunpenkiltä töihin eikä koulutusta tarvittu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kahdeksan