Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako isäni lainata minulle rahaa verottomana?

Vierailija
15.05.2015 |

Isäni on tämän vuoden puolella antanut lahjaksi sen 3999 € mistä ei mene veroa. Nyt hän ei siis voi hetkeen minulle lahjoittaa rahaa jos ei halua siitä veroa maksaa. Entäs jos hän lainaa minulle rahaa, esim. 1000 € jonka maksan takaisin kuukauden kuluttua? Lasketaanko se lahjaksi vai onko olemassa jotain ohjeita tällaiseen lainaaminen? Sori jos tyhmä kysymys, Googlesta en ainakaan vielä löytänyt vastausta.

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 10:47"]

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 10:45"]

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 10:39"]

Minun vanhempani ovat lainanneet minulle kymmeniä tuhansia euroja vuosien varrella (asuntojen vuokria, hevosen tallivuokria ja valmentautumiskuluja,ruokaa,bensaa jne...). Kukaan ei ole koskaan kysellyt ja yhtäkään lippulappua ei olla täytetty. Ihan huoletta voi isäsi sinulle antaa tuon tonnin, kun nostaa käteisenä ja antaa sinulle. Tai sitten vaikka maksaa sen vuokran puolestasi.

[/quote]

Laskun maksaminen toisen puolesta on eri asia kuin se että henkilö siirtää rahaa toiselle.

[/quote]

Ei suoranaisesti, mutta voi toki olla jos summat ovat merkittäviä. 

[/quote]

Asia menee näin: jos ap:n isä antaa euronkin ns. vapaata rahaa ap:lle, kokonaislahjasumma on silloin 4000,00 euroa. Ja tällöin koko tuo 4000,00 euroa on veronalainen lahja. Tiedän tämän sataprosenttisella varmuudella.

Vierailija
22/27 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuollaisella summalla ole oikeasti mitään väliä. Verottajaa ei kiinnosta. Jos haluatte toimia, kuten pitää, on lainasta tehtävä velkakirja, jossa on maksusuunnitelma. On sitten velkojan asia periä velka tuon maksusuunnitelman mukaisesti.

Mutta oikeasti, noin pieni summa = ei mitään väliä, ellei pieniä summia ole sitten monia. Kun alkaa olla kymmeniä tuhansia, niin sitten on asia ihan eri.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 10:51"]

Minun vanhempani ovat lainanneet minulle kymmeniä tuhansia euroja vuosien varrella (asuntojen vuokria, hevosen tallivuokria ja valmentautumiskuluja,ruokaa,bensaa jne...). Kukaan ei ole koskaan kysellyt ja yhtäkään lippulappua ei olla täytetty. Ihan huoletta voi isäsi sinulle antaa tuon tonnin, kun nostaa käteisenä ja antaa sinulle. Tai sitten vaikka maksaa sen vuokran puolestasi.

[/quote]

Laskun maksaminen toisen puolesta on eri asia kuin se että henkilö siirtää rahaa toiselle.

[/quote]

[/quote]

Asia menee näin: jos ap:n isä antaa euronkin ns. vapaata rahaa ap:lle, kokonaislahjasumma on silloin 4000,00 euroa. Ja tällöin koko tuo 4000,00 euroa on veronalainen lahja. Tiedän tämän sataprosenttisella varmuudella.

[/quote]

Ja lisään, että tosiaan ap:n isä voi maksaa ap:n laskuja ilman veroseuraamuksia. Mutta euroakaan RAHAA hän ei voi antaa ap:lle.

Vierailija
24/27 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 10:52"]

Ei tuollaisella summalla ole oikeasti mitään väliä. Verottajaa ei kiinnosta. Jos haluatte toimia, kuten pitää, on lainasta tehtävä velkakirja, jossa on maksusuunnitelma. On sitten velkojan asia periä velka tuon maksusuunnitelman mukaisesti.

Mutta oikeasti, noin pieni summa = ei mitään väliä, ellei pieniä summia ole sitten monia. Kun alkaa olla kymmeniä tuhansia, niin sitten on asia ihan eri.

[/quote]

Ei kannata ottaa sitä riskiä. Joku perhepiiristäkin saattaa käräyttää verottajalle. Tai pankkivirkailija. Pankilla on velvollisuus tuoda ilmi mm. harmaata taloutta ja rahanpesua.

Vierailija
25/27 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvä luoja. Isäs käy nostamassa pankista tonnin, antaa sulle käteisenä ja kukaan ei saa ikinä tietää. Ei tarvitse kaikkia byrokratian riistosääntöjä noudattaa..

Vierailija
26/27 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 10:56"]

Voi hyvä luoja. Isäs käy nostamassa pankista tonnin, antaa sulle käteisenä ja kukaan ei saa ikinä tietää. Ei tarvitse kaikkia byrokratian riistosääntöjä noudattaa..

[/quote]Ei tuossa rikota mitään sääntöä

Vierailija
27/27 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 10:51"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

110 % varmuudella verottajaa ei asia kiinnosta punaisen puupennin vertaa, paitsi jos rahaa alkaa liikkumaan todella merkittäviä summia. Tiedän 120 % varmuudella, että kenenkään viikkorahoja ei ole lahjaverolle pantu, vaikka niistä äkkiä kertyy yli 4000 € / 3 v ja annetaan ihan rahana. Ihan kuten jo kertaalleen kirjoitinkin.

Toki jos sen lippuihin ja lappuihin valmiiksi laskee ja merkkaa, niin saa sen varmaan maksaa, tuskin estävät sitä rahaliikennettä tai peruvat maksusuoritusta. Mutta se nyt vaan on tyhmää...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän neljä